Έχετε εγγραφεί με επιτυχία
Παρακαλώ ακολουθήστε τον σύνδεσμο που εστάλη στο

Αυξάνονται οι Έλληνες που «μόλις τα βγάζουν πέρα», απίθανη η αποταμίευση για 8 στους 10

© Φωτογραφία : Alexandros Michailidis / SOOCΗ καθημερινότητα στην Ελλάδα της κρίσης
Η καθημερινότητα στην Ελλάδα της κρίσης - Sputnik Ελλάδα
Βρείτε μας
Απίθανη θεωρεί την αποταμίευση, μέσα στο επόμενο έτος, σχεδόν οκτώ στα δέκα νοικοκυριά, την ώρα που ενισχύονται οι καταναλωτές που «μόλις τα βγάζουν πέρα», σύμφωνα με τα στοιχεία του ΙΟΒΕ για τον Ιανουάριο.

Αυξήθηκε, τον Ιανουάριο, το ποσοστό των πολιτών που «μόλις τα βγάζουν πέρα», όσο η αποταμίευση συνεχίζει να χάνει έδαφος, σύμφωνα με τα στοιχεία της τελευταίας έρευνας Οικονομικής Συγκυρίας του Ιδρύματος Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών (ΙΟΒΕ). 

Συγκεκριμένα, αν και το ΙΟΒΕ καταγράφει βελτίωση της καταναλωτικής εμπιστοσύνης, οι Έλληνες καταναλωτές παραμένουν οι πλέον απαισιόδοξοι στην ΕΕ, με το 56% εκτιμά ότι θα προβεί σε λιγότερες ή πολύ λιγότερες δαπάνες. Παράλληλα, το ποσοστό των καταναλωτών που δηλώνει ότι «μόλις τα βγάζει πέρα» ενισχύθηκε τον Ιανουάριο στο 64% (από 60%), την ώρα που το 85% των νοικοκυριών δεν θεωρεί καθόλου πιθανή την αποταμίευση στο επόμενο 12μηνο.

Αναλυτικότερα, όσον αφορά στον Δείκτη Οικονομικού Κλίματος, όπως αναφέρεται κινείται ελαφρώς πτωτικά τον Ιανουάριο, καθώς διαμορφώνεται στις 99,6 (από 101,6) μονάδες. Στη Βιομηχανία, τις Κατασκευές και στο Λιανικό Εμπόριο καταγράφεται βελτίωση του κλίματος, με το τελευταίο μάλιστα να κινείται σε υψηλά 10ετίας. Από την άλλη πλευρά όμως, η μεγάλη επιδείνωση του κλίματος που καταγράφεται στις Υπηρεσίες, αντισταθμίζει την άνοδο στους υπόλοιπους τομείς, όπως και στην καταναλωτική εμπιστοσύνη, η οποία βελτιώνεται για έναν ακόμη μήνα.

Στην τρέχουσα συγκυρία, σύμφωνα με το ΙΟΒΕ, το οικονομικό κλίμα συνδιαμορφώνεται από διαφορετικούς παράγοντες. Την αναζήτηση κατεύθυνσης στους πρώτους μήνες εκτός των προγραμμάτων, τη διαμόρφωση νέων όρων χρηματοδότησης της οικονομίας, την προεκλογική δυναμική και τις εξελίξεις στο διεθνές περιβάλλον. Παρατηρούμε ότι, όπως άλλωστε και σε προηγούμενες περιόδους προεκλογικά, υπάρχει το τελευταίο διάστημα βελτίωση της καταναλωτικής εμπιστοσύνης και πως αυτή οδηγεί και σε βελτίωση των προσδοκιών στο λιανικό εμπόριο. Οι αποφάσεις και εξαγγελίες, ιδίως όσες αφορούν σε δημοσιονομικά μέτρα, π.χ. σε φοροελαφρύνσεις, παροχή επιδομάτων, αλλά και αυτές για προσλήψεις μεταβάλλουν τις προσδοκίες των οικονομικών μονάδων.

Στην πλευρά τον προσδοκιών των επιχειρήσεων ευρύτερα, όμως, η εικόνα είναι μικτή τους τελευταίους μήνες. Σε άλλους κλάδους και επιχειρήσεις καταγράφεται βελτίωση των προσδοκιών και σε άλλους επιδείνωση, ανάλογα με το αν απευθύνονται κυρίως στην εσωτερική ζήτηση ή στο εξωτερικό. Άλλωστε, για τις εξωστρεφείς οικονομικές μονάδες, είναι πολύ σημαντικές οι εκτιμήσεις για βελτίωση ή επιδείνωση του κλίματος διεθνώς και ιδίως για την εξέλιξη της ζήτησης για προϊόντα και υπηρεσίες από το εξωτερικό.

Καταναλωτική εμπιστοσύνη: Βελτίωση με «αστερίσκους»

Ο δείκτης καταναλωτικής εμπιστοσύνης ενισχύεται και τον Ιανουάριο, για έβδομο κατά σειρά μήνα, και διαμορφώνεται στις —28,3 (από —31) μονάδες, επίπεδο που είναι το μέγιστό του από τον Νοέμβριο του 2009. Η άνοδος αυτή εκπορεύεται από τη βελτίωση των εκτιμήσεων των νοικοκυριών για την τρέχουσα οικονομική τους κατάσταση, αλλά και από τις καλύτερες προβλέψεις τους για τη μελλοντική εξέλιξή της, καθώς και από την ενίσχυση των προβλέψεων για μείζονες αγορές. Οι συγκεκριμένες τάσεις, πέρα από την πρόσφατη καταβολή του κοινωνικού μερίσματος και των αναδρομικών σε ειδικά μισθολόγια, καθώς και τη μη εφαρμογή της προγραμματισμένης περικοπής των συντάξεων, θεωρείται ότι οφείλονται στη σταδιακή είσοδο σε προεκλογική περίοδο. Η τελευταία επίδραση θα συνεχιστεί τους προσεχείς μήνες.

Παρά τη νέα ενίσχυση, οι Έλληνες καταναλωτές παραμένουν οι πλέον απαισιόδοξοι στην ΕΕ. Ωστόσο πλέον δεν απέχουν σημαντικά από τα επόμενα πιο απαισιόδοξα νοικοκυριά, δηλαδή εκείνα της Βουλγαρίας (-26 από —24,5 μον. ο δείκτης). Την πεντάδα συμπληρώνουν η Ρουμανία (-14,8 από —13,1), η Γαλλία (-13,8 από —17,5) και το Ην. Βασίλειο (-11,3 από —10,4). Οι μέσοι ευρωπαϊκοί δείκτες διαμορφώθηκαν στις —7,8 (από —7,6) μονάδες στην ΕΕ και στις —7,9 (από —8,3) μονάδες στην Ευρωζώνη. Ανοδική τάση σημειώθηκε τον Ιανουάριο σε 6 χώρες, ενώ θετικό πρόσημο διατηρούν 7 χώρες: η Τσεχία, η Δανία, η Ιρλανδία, η Λιθουανία, η Μάλτα, η Πολωνία και η Φινλανδία.

Σύμφωνα με το ΙΟΒΕ, οι προβλέψεις των καταναλωτών για την οικονομική κατάσταση του νοικοκυριού τους τους προσεχείς 12 μήνες βελτιώνονται τον Ιανουάριο.

Μικρή επιδείνωση στις προβλέψεις για την οικονομική κατάσταση της χώρας

Ο δείκτης των προβλέψεων των νοικοκυριών για την οικονομική κατάσταση της χώρας τους το προσεχές 12μηνο επιδεινώθηκε ελαφρώς τον Ιανουάριο και διαμορφώθηκε στις —24,6 (από —24,1) μονάδες. Το 48% των καταναλωτών προβλέπει ελαφρά ή αισθητή επιδείνωση της οικονομικής κατάστασης της χώρας, έναντι του 17% το οποίο αναμένει σταθερότητα. Οι αντίστοιχοι δείκτες σε ΕΕ και Ευρωζώνη διαμορφώθηκαν στις —14,2 και —10,2 μονάδες.

Σε καλύτερα επίπεδα η πρόθεση για μείζονες αγορές

Η πρόθεση των καταναλωτών για σημαντικές αγορές τους προσεχείς 12 μήνες (επίπλων, ηλεκτρικών συσκευών κ.λπ.) ενισχύθηκε τον Ιανουάριο, με το σχετικό δείκτη να διαμορφώνεται στις —26,9 (από —32,9) μονάδες. Το 56% των καταναλωτών προέβλεψε ότι θα προβεί σε λιγότερες ή πολύ λιγότερες δαπάνες, ενώ το 6% αναμένει το αντίθετο. Οι ευρωπαϊκοί δείκτες διαμορφώθηκαν στις — 13,4 μονάδες στην ΕΕ και στις —14,9 μονάδες στην Ευρωζώνη.

Στα ίδια επίπεδα η πρόθεση για αποταμίευση

Ο δείκτης της πρόθεσης για αποταμίευση τους προσεχείς 12 μήνες δεν μεταβλήθηκε τον Ιανουάριο, παραμένοντας τις —68,4 μονάδες. Το 85% των νοικοκυριών δεν θεωρεί καθόλου πιθανή την αποταμίευση στο επόμενο 12μηνο, ενώ το 13% τη θεωρεί πιθανή ή πολύ πιθανή. Οι σχετικοί δείκτες σε ΕΕ και Ευρωζώνη διαμορφώθηκαν στις +1,1 και —2 μονάδες αντίστοιχα.

Σταθερότητα στις προβλέψεις για την τάση της ανεργίας

Ο δείκτης πρόβλεψης για την εξέλιξη της ανεργίας τους προσεχείς 12 μήνες παρέμεινε αμετάβλητος τον Ιανουάριο, στις +17,7 μονάδες. Το ποσοστό των νοικοκυριών που προβλέπει μικρή ή αισθητή άνοδο της ανεργίας διαμορφώθηκε στο 44%, με το 24% των ερωτηθέντων να αναμένει ελαφρά μείωσή της. Οι αντίστοιχοι δείκτες σε ΕΕ και Ευρωζώνη διαμορφώθηκαν στις +9,2 και +6,4 μονάδες αντίστοιχα.

Αποκλιμάκωση των ανοδικών προβλέψεων στις τιμές

Πτώση καταγράφει τον Ιανουάριο ο δείκτης στις προβλέψεις μεταβολών στις τιμές τους προσεχείς 12 μήνες, στις +5 (από +8,2) μονάδες. Το 39% των νοικοκυριών προβλέπει άνοδο τιμών με τον ίδιο ή ταχύτερο ρυθμό και το 35% αναμένει σταθερότητα. Οι αντίστοιχοι δείκτες σε ΕΕ και Ευρωζώνη διαμορφώθηκαν στις +21,1 και +15,5 μονάδες.

Μείωση του ποσοστού που δηλώνει ότι «αντλεί από τις αποταμιεύσεις του»

Σχετικά με τις εκτιμήσεις για την τρέχουσα οικονομική κατάσταση του νοικοκυριού, το ποσοστό των καταναλωτών που δηλώνει ότι «μόλις τα βγάζει πέρα» ενισχύθηκε τον Ιανουάριο στο 64% (από 60%), ενώ μειώθηκε στο 11% (από 13%) το ποσοστό όσων αναφέρουν ότι αντλούν από τις αποταμιεύσεις τους. Οι καταναλωτές που δηλώνουν ότι αποταμιεύουν λίγο ή πολύ αποτελούν το 15% (από 14%) του συνόλου, ενώ όσοι δηλώνουν ότι «έχουν χρεωθεί» κινούνται στο 10% (από 12%).

Τον Ιανουάριο, στην έρευνα καταναλωτών εξετάζονται τρία επιπρόσθετα ζητήματα σε τριμηνιαία βάση, τα οποία εξειδικεύουν περισσότερο την πρόθεση για μείζονες αγορές διαρκών καταναλωτικών αγαθών (αυτοκίνητο, κατοικία) και έχουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον ως πρόδρομοι δείκτες για την ιδιωτική κατανάλωση.

Αναλυτικά:

Άνοδο καταγράφει σε σχέση με τον Οκτώβριο η πρόθεση αγοράς αυτοκινήτου εντός των επόμενων 12 μηνών, με το σχετικό δείκτη να διαμορφώνεται στις 87,1 (από —90,6) μονάδες. Αυτή η επίδοση παραμένει αισθητά δυσμενέστερη από τους αντίστοιχους ευρωπαϊκούς δείκτες, οι οποίοι διαμορφώθηκαν στις —63,8 (από —62,8) και στις —70,4 (από —69,1) μονάδες, στην ΕΕ και την Ευρωζώνη αντίστοιχα. Το 92,3% (από 95,5%) των καταναλωτών στην Ελλάδα δηλώνει ότι δεν είναι πιθανό να αγοράσει αυτοκίνητο εντός του προσεχούς 12μήνου.

Οριακά χαμηλότερα σε σχέση με τον Οκτώβριο κινείται τον Ιανουάριο η πρόθεση για αγορά ή κατασκευή κατοικίας εντός των επόμενων 12 μηνών, με το σχετικό δείκτη να διαμορφώνεται στις —94,3 (από —93,6) μονάδες, επίδοση χειρότερη από τους αντίστοιχους ευρωπαϊκούς δείκτες, οι οποίοι διαμορφώθηκαν στις —82,1 (από —81,2) και τις —86,8 (από —86,4) μονάδες, στην ΕΕ και την Ευρωζώνη αντίστοιχα. Το 0,9% (από 1,9%) των νοικοκυριών εγχωρίως δηλώνει εκ νέου ότι ίσως να προβεί σε αγορά / κατασκευή κατοικίας τον επόμενο χρόνο.

Κάμψη καταγράφεται στον δείκτη της πρόθεσης πραγματοποίησης σημαντικών δαπανών για βελτίωση / ανανέωση της κατοικίας εντός των επόμενων 12 μηνών, ο οποίος διαμορφώθηκε στις —78,8 (από —76,1) μονάδες. Οι ευρωπαϊκοί δείκτες έφτασαν τις —50,8 (από —49,9) στην ΕΕ και τις —55 (από —54,5) μονάδες στην Ευρωζώνη. Το ποσοστό των νοικοκυριών στην Ελλάδα που δηλώνουν ότι είναι αρκετά ή πολύ πιθανό να πραγματοποιήσουν σημαντικές δαπάνες αυτού του είδους το επόμενο χρονικό διάστημα ήταν 9,5% (από 10,9%).

Ροή ειδήσεων
0
Πρόσφατα πρώταΠαλαιότερα πρώτα
loader
Live
Заголовок открываемого материала
Για τη συμμετοχή στη συνομιλία,
συνδεθείτε ή εγγραφείτε.
loader
Συνομιλίες
Заголовок открываемого материала