Παυλόπουλος: Γεμάτη αντιφάσεις η σχέση του ανθρώπου με τα επιτεύγματα της τεχνολογίας

© Sputnik / Gennady MelnikΠροκόπης Παυλόπουλος
Προκόπης Παυλόπουλος - Sputnik Ελλάδα
Για σχέση του σύγχρονου ανθρώπου με την τεχνολογία και τα επιτεύγματά της που είναι γεμάτη αντιφάσεις έκανε λόγο ο πρόεδρος της Δημοκρατίας Προκόπης Παυλόπουλος κατά την ομιλία του που σηματοδότησε την έναρξη του 4ου Οικονομικού Φόρουμ των Δελφών.

Όπως ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας Προκόπης Παυλόπουλος είπε τις αντιφάσεις τις δημιουργούν από την μια πλευρά η, καθ' όλα δικαιολογημένη, «υπερηφάνεια» του δημιουργού απέναντι στα δημιουργήματά του και, από την άλλη πλευρά, το δέος και ο συνακόλουθος φόβος απέναντι στα δημιουργήματα αυτά.

Ένας φόβος που τον υποδαυλίζει, όπως τόνισε εκείνο το συναισθηματικό κράμα, το οποίο προκύπτει από το «μείγμα» του παράδοξου και του παράλογου, σε τελική δε ανάλυση το «μείγμα» του δέους που αισθάνεται ο δημιουργός, όταν τα δημιουργήματά του αρχίζουν να κινούνται πέραν των σχεδιασμών του και των προσδοκιών του, ακόμη δε περισσότερο όταν αυτός νομίζει ότι, εν τέλει, θα τον ξεπεράσουν ή και θα τον υποκαταστήσουν.

Οικονομικό Φόρουμ Δελφών - Sputnik Ελλάδα
Ελλάδα
Οικονομικό Φόρουμ Δελφών: Πώς θα λυθεί το δημογραφικό, το παρελθόν «λύση» για το μέλλον;
Πρόσθεσε, από το βήμα του 4ου Οικονομικού Φόρουμ των Δελφών, ότι κλασικό —και άκρως αντιπροσωπευτικό- παράδειγμα ενός τέτοιου, ελλιπούς επιστημονικώς, εγχειρήματος είναι η, σχεδόν καθολικώς παραδεδεγμένη, θεώρηση περί των, δήθεν, τεσσάρων «Βιομηχανικών Επαναστάσεων».

«Η θεώρηση αυτή αποδέχεται ότι βιώνουμε σήμερα την 4η Βιομηχανική Επανάσταση. Και για να φθάσει ως εδώ, φαίνεται να πιστεύει πως η 1η και η 2η Βιομηχανική Επανάσταση, οι οποίες προέκυψαν από την είσοδο της ‘'μηχανής'' στην παραγωγή —άρα σ' ένα στενό κύκλο της οικονομικής δραστηριότητας, που ορθώς αποκαλείται ‘'βιομηχανική'' —προκειμένου αρχικώς να την διευκολύνουν και, στην συνέχεια, να την γιγαντώσουν, βρίσκονται σ' ευθεία γραμμή με την λεγόμενη 3η και 4η Βιομηχανική Επανάσταση» σημείωσε.

«Ήτοι με μια πραγματική «Επανάσταση», οικονομική και όχι μόνο, η οποία στην αρχή συντελέσθηκε με την εμφάνιση της Πληροφορικής και εξελίσσεται μέσω της «σύζευξής» της με την Τεχνητή Νοημοσύνη» συνέχισε.

Αναφέρθηκε στις διαφορές που εμφανίζουν οι αποκαλούμενες 3η και 4η- εμφανίζουν μεγάλες διαφορές σε σχέση με τις δύο προηγούμενες. Χαρακτήρισε τις διαφορές ποιοτικές και τις απέδωσε «στο ότι η Πληροφορική και η Τεχνητή Νοημοσύνη, ως ανθρώπινα δημιουργήματα, αφενός ουδεμία, σχεδόν, ομοιότητα εμφανίζουν, οικονομικώς και τεχνολογικώς, με την «μηχανή» της 1ης και 2ης Βιομηχανικής Επανάστασης. Και, αφετέρου, βαίνουν πολύ πέραν της αμιγώς οικονομικής δραστηριότητας, καλύπτοντας το σύνολο της ανθρώπινης καθημερινότητας και δράσης, ως την πιο ανεπαίσθητη πτυχή της».

«Συνεπώς, μετά την 1η και 2η Βιομηχανική Επανάσταση, μπήκαμε στην εποχή της 1ης Τεχνολογικής Επανάστασης, ενώ σήμερα διανύουμε την πρώτη περίοδο της 2ης Τεχνολογικής Επανάστασης» τόνισε.

Ανέφερε ότι οι αντιφάσεις εξηγούν το πώς και γιατί ο σύγχρονος άνθρωπος δεν καταφέρνει πάντοτε να «ισορροπήσει», κατά την στάθμιση των επιπτώσεων της τεχνολογικής προόδου —αποτελέσματος των εντυπωσιακών της επιδόσεων- ειδικότερα δε κατά την στάθμιση των θετικών και των αρνητικών της πλευρών.

Εκτίμησε ότι η πραγματικότητα ανοίγεται μπροστά μας αρκετά απλή:

Η βασική και στοιχειώδης παραδοχή συνίσταται στο ότι η Τεχνολογία αποτελεί ένα από τα «ευγενέστερα» επιτεύγματα του Πνεύματος, στην αδιάλειπτη πορεία του την οποία χαράζει, κατά τον προορισμό του, η ομαλή μετατροπή της Πληροφορίας σε Γνώση και της Γνώσης σε Επιστήμη, σε «Σοφία».

Αναγνώρισε τη βελτίωση της ζωής του ανθρώπου τονίζοντας μεταξύ άλλων ότι «σε κάθε επιστημονικό πεδίο, οι δυνατότητές μας γίνονται ολοένα και πιο «παραγωγικές», βεβαίως με «κολοφώνα» τις Θετικές Επιστήμες, δίχως όμως να υπολείπεται το πεδίο των, lato sensu, Ανθρωπιστικών Επιστημών».

Από την άλλη πλευρά αναφέρθηκε και στις «σκοτεινές» πλευρές της τεχνολογικής προόδου. Όπως εξήγησε «σκοτεινές», με την έννοια ότι δημιουργούν παρενέργειες σε ό,τι αφορά την ανθρώπινη δημιουργία εν συνόλω, κατά τον φυσικό προορισμό του Ανθρώπου.

«Και εδώ όμως πρέπει να επισημανθεί ότι αυτές οι παρενέργειες —όταν δεν είναι προϊόν παρερμηνειών, παρεξηγήσεων ή και ευτελών φαντασιώσεων ως προς την επιρροή των τεχνολογικών επιδόσεων- δεν οφείλονται τόσο στην «φυσιογνωμία» της Τεχνολογίας, κατά την επιστημονική της καταγωγή και προοπτική, όσο στον τρόπο με τον οποίο ο ίδιος ο Άνθρωπος προσεγγίζει και χρησιμοποιεί την Τεχνολογία, είτε υπερτιμώντας τα αποτελέσματά της είτε υποτιμώντας την «δοσολογία» εμπλοκής της στην καθημερινή ζωή» υπογράμμισε.

«Ας προσπαθήσουμε να δούμε πώς θα κάνουμε την τεχνολογία να είναι το ευγενέστερο επίτευγμα του ανθρώπου, κανείς δεν μπορεί να πει ότι δεν ήξερε» τόνισε κλείνοντας.

Ροή ειδήσεων
0
Για τη συμμετοχή στη συνομιλία,
συνδεθείτε ή εγγραφείτε.
loader
Συνομιλίες
Заголовок открываемого материала