© Φωτογραφία : ESOΤο Πολύ Μεγάλο Τηλεσκόπιο VLT της Ευρωπαϊκής Διαστημικής Υπηρεσίας στη Χιλή
Το Πολύ Μεγάλο Τηλεσκόπιο VLT της Ευρωπαϊκής Διαστημικής Υπηρεσίας στη Χιλή - Sputnik Ελλάδα
Το Πολύ Μεγάλο Τηλεσκόπιο στη Χιλή φωτογράφισε ένα άστρο με δύο εξωπλανήτες που μοιάζει με πρώιμη εκδοχή του δικού μας ηλιακού συστήματος.

Για μια «εξαιρετικά συναρπαστική» ανακάλυψη έκανε λόγο ο Αλεξάντερ Μπον, του Πανεπιστημίου Λάιντεν της Ολλανδίας, μιλώντας στο πρακτορείο Associated Press για μια φωτογραφία που αποτυπώθηκε από το Πολύ Μεγάλο Τηλεσκόπιο του Ευρωπαϊκού Νότιου Παρατηρητηρίου (VLT) στη Χιλή και που παρουσιάζει μια «πολύ νέα εκδοχή του δικού μας ήλιου» που περιβάλλεται από δύο πλανήτες αερίου.

θεωρία του Big Bang - Η στιγμή της Μεγάλης Έκρηξης - Sputnik Ελλάδα
Σπάνια έκρηξη που σημειώθηκε στο πρώιμο σύμπαν εντόπισαν επιστήμονες - Φωτογραφία

Η μελέτη δημοσιεύθηκε την Τετάρτη στο επιστημονικό περιοδικό «Astrophysical Journal Letters» και όπως εξήγησε ο Μπον, είναι «η πρώτη φορά που οι αστρονόμοι μπόρεσαν να συλλάβουν ένα τέτοιο πλάνο» ενός συστήματος πολλαπλών πλανητών με μια «πολύ νέα εκδοχή του δικού μας ήλιου».

Το άστρο με τους δύο πλανήτες σε τροχιά

Το τηλεσκόπιο VLT, το οποίο βρίσκεται στην έρημο Ατακάμα της Χιλής, συνέλαβε εικόνες του αστέρα TYC 8998-760-1 και δύο τεράστιους εξωπλανήτες σε τροχιά γύρω από αυτό. Σύμφωνα με τους υπολογισμούς, το TYC 8998-760-1 βρίσκεται σε απόσταση περίπου 300 ετών φωτός από τη Γη.

© Φωτογραφία : ESOΦωτογραφία από το τηλεσκόπιο VLT με ένα άστρο και τους δύο εξωπλανήτες του
Αστρονόμοι εντόπισαν άστρο που μοιάζει στον δικό μας Ήλιο σε πρώιμο στάδιο - Φωτογραφία - Sputnik Ελλάδα
Φωτογραφία από το τηλεσκόπιο VLT με ένα άστρο και τους δύο εξωπλανήτες του

Όπως δήλωσε ο Μπον στο Space.com: «Αυτή η ανακάλυψη είναι ένα στιγμιότυπο ενός περιβάλλοντος, που μοιάζει πολύ με το ηλιακό μας σύστημα, αλλά σε πολύ νωρίτερο στάδιο της εξέλιξής του».

Πριν από την κυκλοφορία της μελέτης την Τετάρτη, οι αστρονόμοι είχαν μπορέσει να φωτογραφίσουν συστήματα με δύο ή περισσότερους εξωπλανήτες σε δύο άλλες περιπτώσεις. Ωστόσο, κανένα από αυτά τα συστήματα δεν περιείχε άστρα συγκρίσιμα με το TYC 8998-760-1.

«Παρόλο που οι αστρονόμοι έχουν εντοπίσει έμμεσα χιλιάδες πλανήτες στον γαλαξία μας, μόνο ένα μικρό μέρος αυτών των εξωπλανητών έχει απεικονιστεί άμεσα» δήλωσε ο Μάθιου Κενγουόρθι, αναπληρωτής καθηγητής του Πανεπιστημίου Λάιντεν, ο οποίος συνυπογράφει τη μελέτη.

Σύμφωνα με τους ερευνητές, οι γίγαντες αερίου που παρατηρούνται στην εικόνα, είναι πολύ μεγαλύτεροι από τους πλανήτες στο δικό μας ηλιακό σύστημα. Ο εσωτερικός εξωπλανήτης εκτιμάται ότι έχει μάζα 14 φορές μεγαλύτερη από εκείνη του Δία και ο άλλος εξωπλανήτης είναι περίπου έξι φορές μεγαλύτερος από τον Δία.

«Η πιθανότητα μελλοντικά όργανα, όπως αυτά που είναι διαθέσιμα στο ELT, να μπορούν να ανιχνεύουν ακόμη και πλανήτες χαμηλότερης μάζας γύρω από αυτό το αστέρι σηματοδοτεί ένα σημαντικό ορόσημο στην κατανόηση των πολλαπλών πλανητικών συστημάτων, με πιθανές επιπτώσεις στην ιστορία του δικού μας ηλιακού συστήματος» δήλωσε ο Μπον.

Ροή ειδήσεων