Έχετε εγγραφεί με επιτυχία
Παρακαλώ ακολουθήστε τον σύνδεσμο που εστάλη στο
Η ελληνική σημαία - Sputnik Ελλάδα
Ελλάδα
Η επικαιρότητα από κάθε γωνιά της Ελλάδας, την Αθήνα τη Θεσσαλονίκη ή την επαρχία. Γρήγορη και έγκαιρη ενημέρωση για όλες τις εξελίξεις.

Ο σπουδαίος Γιώργος Ρόρρης στο Μουσείο του Ιδρύματος Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή στην Άνδρο

© SputnikΒασίλης και Ελίζα Γουλανδρή, δια χειρός Γιώργου Ρόρρη
Βασίλης και Ελίζα Γουλανδρή, δια χειρός Γιώργου Ρόρρη - Sputnik Ελλάδα, 1920, 31.05.2021
Βρείτε μας
Στις 4 Ιουλίου θα εγκαινιαστεί μεγάλη αναδρομική έκθεση του σπουδαίου Έλληνα ζωγράφου, ενώ στην αθηναϊκή βάση του το Ίδρυμα Γουλανδρή παρουσιάζει, για πρώτη φορά, 58 καινούρια έργα.
Εξήντα έργα του σπουδαίου Έλληνα παραστατικού ζωγράφου, με τα συγκλονιστικά γυναικεία γυμνά, Γιώργου Ρόρρη, θα κατακλύσουν το Μουσείο της Άνδρου του Ιδρύματος Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή, από τις 4 Ιουλίου (μέχρι τις 3 Οκτωβρίου), με τίτλο «Η Ευγένεια του απέριττου», παρότι η επιμελήτρια της έκθεσης κα Μαρία Κουτσομάλλη-Μορώ μια λέξη θεωρεί ότι ενσαρκώνει, συμπυκνώνει ο καλλιτέχνης (και για την ακρίβεια στη γαλλική της εκδοχή): αξιοπρέπεια. Μαζί της συμφωνούν όλοι όσοι έχουν γνωρίσει τον δημιουργό.
Θα προσθέταμε ακόμη μια λέξη: σεμνότητα. Αυτή με την οποία ο Γιώργος Ρόρρης αναφέρθηκε περιεκτικά στο έργο και τη δημιουργία του, με αφορμή τη σημερινή παρουσίαση της μεγάλης αναδρομικής του στην Άνδρο.
«Ζωγραφίζεις μόνος σου και φτιάχνεις μια εικόνα. Συνεχίζεις, περνούν οι μήνες, για να θεραπεύσεις μια έλλειψη, έναν πόνο, μια απουσία, βαθιά και ανεπούλωτη πληγή στην ψυχή σου» αποκάλυψε για την κινητήριο, γενεσιουργό αιτία της τέχνης του.
«Και αίφνης μετά από χρόνια συνειδητοποιείς ότι αυτό που κάνεις και νόμιζες πως το κάνεις εντελώς ιδιωτικώς εσύ για σένα, ενδιαφέρει κι άλλους κι ότι και άλλοι άνθρωποι συγκινούνται. […]Ήταν πάντα μια έκπληξη όταν ένας άνθρωπος άγνωστος μου έλεγε ότι του αρέσει αυτό που κάνω».
© SputnikΕργο του Γιώργου Ρόρρη, που θα εκτεθεί στο Μουσείο του Ιδρύματος Γουλανδρή στην Ανδρο
Εργο του Γιώργου Ρόρρη, που θα εκτεθεί στο Μουσείο του Ιδρύματος Γουλανδρή στην Ανδρο - Sputnik Ελλάδα, 1920, 31.05.2021
Εργο του Γιώργου Ρόρρη, που θα εκτεθεί στο Μουσείο του Ιδρύματος Γουλανδρή στην Ανδρο
Κι, όμως. Δευτεροετής ήταν ακόμα στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών όταν ρωτήθηκε ο μέγιστος Παναγιώτης Τέτσης από τον Δ. Παπαστάμο ποιος μαθητής του και απόφοιτος είναι καλός και αξίζει το έργο του για να εκτεθεί στο Μουσείο στην Άνδρο.
Και ο μεγάλος δάσκαλος είπε «Από αποφοίτους κανένας. Μόνο ένας δευτεροετής, ονομάζεται Γιώργος Ρόρρης» ήταν η απάντηση που έλαβε.
Μόλις είδε το έργο του ο Βασίλης Γουλανδρής αγόρασε τον «Καισαρίωνα». Η συνέχεια ήταν λίγο πολύ αναμενόμενη. Τριάντα πέντε ετών είναι πλέον η σχέση που συνδέει τον ζωγράφο με το Ίδρυμα Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή, καθώς το 1986, μόλις 23 ετών, ο νεαρός ζωγράφος εξέθεσε για πρώτη φορά στη Νέα Πτέρυγα του μουσείου της Άνδρου, δίπλα σε διεθνή «ιερά τέρατα».
Ο δεσμός που συνέδεε τον Ρόρρη με το ζεύγος Γουλανδρή συνεχίστηκε παραδόξως και μετά τον θάνατο του Βασίλη, το 1994, και της Ελίζας, το 2000.
Το 2017 του ανατέθηκε να φιλοτεχνήσει μια προσωπογραφία του ζεύγους. Επτά μήνες χρειάστηκαν για την ολοκλήρωση του σημαντικού έργου, που δεσπόζει στο μουσείο της Αθήνας.
Για την αναδρομική έκθεση στην Άνδρο συλλέκτες και πολιτιστικοί οργανισμοί αποδέχτηκαν την πρόσκληση του Ιδρύματος, με αποτέλεσμα να συγκεντρωθούν τα πιο σημαντικά έργα του ζωγράφου, από τα πρώτα του βήματα έως σήμερα.
Έργα που δεν έχει δει ο ίδιος ακόμη και 30 χρόνια από τότε που τα φιλοτέχνησε. Πώς είναι να μην τα έχει δει τόσα χρόνια; «Τα φαντάζεσαι» μας λέει.
«Πιστεύω πολύ στη συμμετοχή του σώματος για τη δημιουργία αυτής της τέχνης. Η ζωγραφική είναι σώματος δαπάνη και καταστροφή. Δεν είναι υπόθεση που ξεκινά και τελειώσει στη διάνοια, το πνεύμα. Εξυπακούεται ότι θα έρθει, θα ζυγίσει, θα ισορροπήσει πράγματα αλλά θα έχει μια σωματική βακχεία δημιουργήσει».
© SputnikΖωγραφικό έργο του Γιώργου Ρόρρη, που θα εκτεθεί στο Μουσείο του Ιδρύματος Γουλανδρή στην Ανδρο
Ζωγραφικό έργο του Γιώργου Ρόρρη, που θα εκτεθεί στο Μουσείο του Ιδρύματος Γουλανδρή στην Ανδρο - Sputnik Ελλάδα, 1920, 31.05.2021
Ζωγραφικό έργο του Γιώργου Ρόρρη, που θα εκτεθεί στο Μουσείο του Ιδρύματος Γουλανδρή στην Ανδρο
Η έκθεση με τον πλήρη τίτλο «Γιώργος Ρόρρης - Η ευγένεια του απέριττου» ακολουθεί μια αναδρομική, αλλά όχι χρονολογική προσέγγιση του έργου του καλλιτέχνη, όπως μας εξήγησε η κα Κουτσομάλλη-Μορώ και χωρίζεται σε τρεις ενότητες.
Η πρώτη ενότητα αναλύει τη σχέση του ζωγράφου με το ατελιέ του, ένα συγκλονιστικό χώρο, ένα παλαιό παλίμψηστο στο Σταθμό Λαρίσης, έργο τέχνης από μόνο του.
Η δεύτερη ενότητα αναφέρεται στις επιδράσεις που δέχτηκε από τους δασκάλους και μετρ του, τους οποίους ποτέ δεν λησμονεί.
Η τρίτη ενότητα είναι αφιερωμένη στην αδιάκοπη εξερεύνηση του σώματος.
Τη σκηνογραφία της έκθεσης επιμελήθηκαν ο Ανδρέας Γεωργιάδης και η Παρασκευή Γερολυμάτου από τη Μικρή Άρκτο. Η έκθεση συνοδεύεται από τρίγλωσση έκδοση (ελληνικά, αγγλικά, γαλλικά), που ετοίμασε η επιμελήτρια της έκθεσης.

Οι τρεις όροφοι του μουσείου στο Παγκράτι

Στην αθηναϊκή του βάση, στο Παγκράτι, το Ίδρυμα Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή καλωσορίζει πάλι τους επισκέπτες του ανανεώνοντας πλήρως την παρουσίαση της συγκλονιστικής συλλογής του, με 58 καινούρια έργων και τηρώντας ενδελεχώς τα υγειονομικά πρωτόκολλα.
Ο πρώτος όροφος, όπου εκτίθενται οι «Κλασικοί της μοντέρνας τέχνης» καθώς και μια επιλογή γαλλικών επίπλων του 18ου αιώνα και διακοσμητικών αντικειμένων προερχόμενων από τη Γαλλία και την Κίνα, παραμένει ανέγγιχτος.
Το κοινό θα μπορέσει έτσι να περιφερθεί και πάλι ανάμεσα στα αγαπημένα έργα των
El Greco, Paul Cézanne,
Auguste Rodin,
Camille Claudel,
Claude Monet,
Edgar Degas,
Vincent van Gogh,
Paul Gauguin,
Henri de Toulouse-Lautrec,
Pablo Picasso,
Georges Braque,
Joan Miró,
Pierre Bonnard,
Fernand Léger,
Wassily Kandinsky,
Paul Klee και
Jean Hélion.
Ο δεύτερος όροφος, που είναι αφιερωμένος σε καλλιτέχνες του 19ου και 20ου αιώνα ανανεώνεται κατά 30%.
Οι γνωστοί Jackson Pollock, Francis Bacon, Alberto Giacometti, Max Ernst και Roy Lichtenstein θα γειτνιάζουν πλέον με μια ανανεωμένη επιλογή έργων των προαναφερθέντων Picasso, Braque, Miró, Hélion, αλλά και των Marc Chagall, Jean Fautrier, César, Germaine Richier, Robert Rauschenberg, Barbara Hepworth, Ben Nicholson, Henri Michaux, Claude Lalanne, Christo και Jeanne-Claude, Fernando Botero, Nicholas Krushenick και Igor Mitoraj.
Στόχος της καινούριας σκηνογραφίας είναι να αναδειχθεί η ιδιαίτερη σχέση που το ζεύγος Γουλανδρή διατηρούσε με μερικούς από αυτούς τους καλλιτέχνες, όπως τον Picasso, τoν Chagall, τoν César, τους François-Xavier και Claude Lalanne, τους Christo και Jeanne-Claude, τον Fernando Botero και τη Σοφία Βάρη.
© SputnikΟ ζωγράφος Γιώργος Ρόρρης
Ο ζωγράφος Γιώργος Ρόρρης - Sputnik Ελλάδα, 1920, 31.05.2021
Ο ζωγράφος Γιώργος Ρόρρης
Ο τρίτος και ο τέταρτος όροφος, όπου παρουσιάζεται η νεότερη και σύγχρονη ελληνική τέχνη, έχουν ανανεωθεί κατά 80%.
Ο τρίτος όροφος προβάλλει πλέον τη διερεύνηση της παραστατικότητας και της ανθρώπινης μορφής μέσα από το ιδιαίτερο βλέμμα ορισμένων εκ των σημαντικότερων Ελλήνων ζωγράφων.
Γνωστά ήδη έργα του Κωνσταντίνου Παρθένη, του Γιάννη Τσαρούχη, του Σπύρου Βασιλείου και του Γιάννη Παππά επανεκτίθενται σε διάλογο με έργα της νέας ανάρτησης των Γιώργου Μπουζιάνη, Μιχάλη Τόμπρου, Αγήνωρα Αστεριάδη, Χρόνη Μπότσογλου, Γιώργου Ρόρρη, Ανδρέα Κοντέλλη, Μιχάλη Μαδένη, Γιάννη Παρμακέλη.
Ιδιαίτερη τιμή αποδίδεται στον Παναγιώτη Τέτση, με την παρουσίαση ενός μεγάλου τμήματος της εμβληματικής Λαϊκής αγοράς.
Ο τέταρτος όροφος προβάλλει τους πρωτοπόρους ερευνητές και ποιητές της αφαίρεσης, που σε πολλές περιπτώσεις υπερέβησαν τα ελληνικά σύνορα.
Τα ήδη δημοφιλή έργα των Γιάννη Μόραλη, Νίκου Χατζηκυριάκου-Γκίκα και Γιάννη Κουνέλλη παρουσιάζονται πλάι στους Takis, Chryssa, Θάνο Τσίγκο, Θεόδωρο Στάμο, Γιώργο Ζογγολόπουλο, Pavlos, Άρη Κουτρουλή, Νάσο Δάφνη, Αλέξη Ακριθάκη και Νάκη Παναγιωτίδη.
Την ανανέωση της συλλογής επιμελήθηκε ο Κυριάκος Κουτσομάλλης, με τη βοήθεια της Μαρίας Κουτσομάλλη-Μορώ.
Συνεργάστηκαν και πάλι, για την καινούρια πρόταση σκηνογραφίας, με τον Ανδρέα Γεωργιάδη και την Παρασκευή Γερολυμάτου από τη Μικρή Άρκτο. Η κυρία Γερολυμάτου, μαζί με τη Θάλεια Νταλούκα και την Ανδρονίκη Χειλά ανέλαβαν τη συντήρηση των έργων.
Ώρες Λειτουργίας:
Τετάρτη – Κυριακή: 10:00 – 18:00.
Παρασκευή: 10:00-20:00.
Δευτέρα και Τρίτη κλειστά.
Ροή ειδήσεων
0
Πρόσφατα πρώταΠαλαιότερα πρώτα
loader
Για τη συμμετοχή στη συνομιλία,
συνδεθείτε ή εγγραφείτε.
loader
Συνομιλίες
Заголовок открываемого материала
Internacional
InternationalEnglishΑγγλικάMundoEspañolΙσπανικά
Ευρώπη
DeutschlandDeutschΓερμανικάFranceFrançaisΓαλλικάΕλλάδαΕλληνικάΕλληνικάItaliaItalianoΙταλικάČeská republikaČeštinaΤσέχικαPolskaPolskiΠολωνικάСрбиjаСрпскиΣέρβικαLatvijaLatviešuΛετονικάLietuvaLietuviųΛιθουανικάMoldovaMoldoveneascăΜολδαβικάБеларусьБеларускiΛευκορωσικά
Νότιος Καύκασος
АҧсныАҧсышәалаΑμπχαζικάԱրմենիաՀայերենΑρμενικάAzərbaycanАzərbaycancaΑζερικάХуссар ИрыстонИронауΟσσετικάსაქართველოქართულიΓεωργιανά
Μέση Ανατολή
Sputnik عربيArabicΑραβικάTürkiyeTürkçeΤούρκικαSputnik ایرانPersianΦαρσίSputnik افغانستانDariΝταρί
Κεντρική Ασία
ҚазақстанҚазақ тіліΚαζακικάКыргызстанКыргызчаΚιργιζικάOʻzbekistonЎзбекчаΟυζμπεκικάТоҷикистонТоҷикӣΤατζικικά
Ανατολική και Νοτιοανατολική Ασία
Việt NamTiếng ViệtΒιετναμέζικα日本日本語Ιαπωνικά俄罗斯卫星通讯社简化中文Κινέζικα (απλοπ.)俄罗斯卫星通讯社繁體中文Κινέζικα (παραδ.)
Νότια Αμερική
BrasilPortuguêsΠορτογαλικά