Έχετε εγγραφεί με επιτυχία
Παρακαλώ ακολουθήστε τον σύνδεσμο που εστάλη στο
Η ελληνική σημαία - Sputnik Ελλάδα
Ελλάδα
Η επικαιρότητα από κάθε γωνιά της Ελλάδας, την Αθήνα τη Θεσσαλονίκη ή την επαρχία. Γρήγορη και έγκαιρη ενημέρωση για όλες τις εξελίξεις.

Ο μεγαλύτερος αλιευτικός στόλος της Ελλάδας και το πρόβλημα με τους Τούρκους: "Θέλαν να με βυθίσουν"

© Sputnik / Φανή ΧαρίσηΜηχανότρατες στο λιμάνι της Νέας Μηχανιώνας Θεσσαλονίκη
Μηχανότρατες στο λιμάνι της Νέας Μηχανιώνας Θεσσαλονίκη - Sputnik Ελλάδα, 1920, 26.06.2021
Βρείτε μας
Το Sputnik επισκέφτηκε το λιμάνι της Νέας Μηχανιώνας όπου βρίσκεται ο μεγαλύτερος αλιευτικός στόλος με μηχανότρατες. Αυτή την εποχή, ιδιοκτήτες και εργάτες "ξεκουράζονται" κάνοντας επισκευές στα σκάφη προκειμένου να ετοιμαστούν για τη νέα αλιευτική σεζόν. Το μεγαλύτερο πρόβλημα τους, όπως λένε, είναι τα επεισόδια με Τούρκους αλιείς.
Παραταγμένες σαν μεγάλα θαλάσσια κοίτη, οι μηχανότρατες στο λιμάνι της Νέας Μηχανιώνας περιμένουν να ολοκληρωθεί η απαγορευμένη περίοδος αλιείας που άρχισε και φέτος στις 23 Μάϊου και να πλεύσουν και πάλι στα ανοιχτά του Θερμαϊκού και στο Αιγαίο.
Μέχρι το ημερολόγιο να δείξει 1η Οκτωβρίου οπότε και θα αρχίσει και πάλι η αλιευτική περίοδος, οι πλοιοκτήτες και το προσωπικό των μηχανοτρατών εργάζονται πυρετωδώς για να τελειώσουν τις εργασίες συντήρησης των σκαφών.
Η εικόνα στο λιμάνι θυμίζει πολύβουο αστικό δρόμο: Αυτοκίνητα πηγαινοέρχονται μεταφέροντας υλικά, εργάτες καθαρίζουν με ειδικά μηχανήματα τα καταστρώματα που από την αλμύρα έπιασαν σκουριά και πρέπει να βαφτούν ξανά, κάποιοι θα περάσουν με ειδική βαφή το σκαρί του σκάφους, ενώ άλλοι θα καθαρίσουν και θα καλλωπίσουν τους χώρους που ξεκουράζονται οι εργάτες μέσα στη μηχανότρατα. Χιλιάδες δουλειές πρέπει να ολοκληρωθούν μέχρι να έρθει ο Σεπτέμβριος οπότε και θα απλώσουν τα δίχτυα, θα τα μπαλώσουν και μετά θα σαλπάρουν στις θάλασσες.
Το Sputnik επισκέφτηκε το λιμάνι της Νέας Μηχανιώνας όπου βρίσκεται ο μεγαλύτερος αλιευτικός στόλος της χώρας που αριθμεί 44 μηχανότρατες (σ.σ. σε άλλα λιμάνια δεν ξεπερνούν τα 25-30 σκάφη) οι οποίες κατά την αλιευτική περίοδο Οκτωβρίου-Μαΐου τροφοδοτούν καθημερινά με φρέσκα ψάρια την ιχθυόσκαλα που βρίσκεται εντός του λιμανιού.
Εκεί μας υποδέχτηκε ο πρόεδρος του Αλιευτικού Συνεταιρισμού Πλοιοκτητών και Μηχανότρατων Νέας Μηχανιώνας, Μάρκος Τσακμάκας, που είναι ο ιδιοκτήτης και καπετάνιος της μηχανότρατας «Κωνσταντίνος».
«Ο συνεταιρισμός μας αριθμεί 44 σκάφη και είναι το μεγαλύτερο αλιευτικό λιμάνι των Βαλκανίων» λέει με περηφάνια ο κ. Τσακμάκας.
© Sputnik / Φανή ΧαρίσηΟ πρόεδρος του Αλιευτικού Συνεταιρισμού Πλοιοκτητών Μηχανότρατων Νέας Μηχανιώνας, Μάρκος Τσακμάκας
Ο πρόεδρος του Αλιευτικού Συνεταιρισμού Πλοιοκτητών Μηχανότρατων Νέας Μηχανιώνας, Μάρκος Τσακμάκας - Sputnik Ελλάδα, 1920, 17.06.2021
Ο πρόεδρος του Αλιευτικού Συνεταιρισμού Πλοιοκτητών Μηχανότρατων Νέας Μηχανιώνας, Μάρκος Τσακμάκας

«Οι Τούρκοι αλιείς δεν σέβονται τους νόμους, το κράτος δεν βοηθά να υπερασπιστούμε τα σύνορα»

Το μεγαλύτερο πρόβλημα που αντιμετωπίζουν, όπως λέει, είναι «οι Τούρκοι αλιείς».
«Η Ελλάδα έχει περίπου 300 μηχανότρατες και οι Τούρκοι αλιείς στο Αιγαίο είναι πάνω από 3.500. Επιπλέον, οι Τούρκοι ψαρεύουν με δικούς τους τρόπους, δεν σέβονται τους νόμους της Ευρωπαϊκής Ένωσης και μπαίνουν στα ελληνικά νερά. Μας προβληματίζει η όλη κατάσταση και μας πιέζει προς τα δυτικά γιατί τα πέλαγα αυτοί τα εκμεταλλεύονται περισσότερο οι Τούρκοι. Δεν έχουμε ανταπόκριση και βοήθεια από το ελληνικό κράτος ώστε να υπερασπιστούμε τα ελληνικά σύνορα στη θάλασσα κι έτσι το πρόβλημα όσο πάει και μεγαλώνει» εξήγησε ο κ. Τσακμάκας.
Μεσούσης της απαγορευτικής περιόδου και συγκεκριμένα στις 15 Ιουλίου, οι μηχανότρατες έχουν δικαίωμα να βγουν να ψαρέψουν σε πολύ συγκεκριμένες συντεταγμένες. Παρόλα αυτά, η πλειονότητα των επαγγελματιών αλιέων δεν εκμεταλλεύεται το χρονικό αυτό «παράθυρο».
«Μπορούμε να βγούμε από τον 25ο μεσημβρινό και ανατολικά, δηλαδή σε μια περιοχή που διεκδικείται από τους Τούρκους ψαράδες και το τουρκικό κράτος» δηλώνει ο κ. Τσακμάκας προσθέτοντας ότι «δημιουργούνται αρκετά προβλήματα από τις συμπεριφορά των Τούρκων συναδέλφων ή ακόμα και από τα πολεμικά πλοία της Τουρκίας».
Πολλές φορές, όπως μας εξιστορεί ο ίδιος αλλά και άλλοι καπετάνιοι μηχανοτρατών, έχουν έρθει τετ α τετ με τουρκικά αλιευτικά ή άλλα τουρκικά σκάφη και μάλιστα αρκετές φορές δημιουργήθηκε ένταση.
«Φέτος και συγκεκριμένα τον περασμένο Μάρτιο, είχα επεισόδιο με το τουρκικό ερευνητικό σκάφος Τσεσμέ: Πήγε δύο φορές να με βυθίσει και πέρασε 30 μέτρα από μπροστά μου. Προσπάθησα να μείνω ψύχραιμος. Το Λιμενικό ήταν δίπλα μου (σ.σ. ένα σκάφος του Λιμενικού) και δεν μπορούσε να ανταποκριθεί γιατί δεν είχε εντολές. Έβλεπε το δίκιο μου, κατέγραψε το συμβάν και είπε ότι θα το δώσει στον ΟΗΕ και στο ΝΑΤΟ. Αλλά αυτό τι να το κάνουμε όταν κινδυνεύει η ζωή μας; Ήρθε καταπάνω μου και τελευταία στιγμή έστριψε το τιμόνι του, πέρασε παράνομα από το κόκκινα φώτα μου (σ.σ. αριστερή πλευρά σκάφους) και πέρασε 30 μέτρα από μπροστά μου. Είναι ένα πλοίο γύρω στα 120 μέτρα και το δικό μου το σκάφος είναι 30 μέτρα . Είναι εύκολα αντιληπτό σε περίπτωση σύγκρουσης τι θα γινόταν» περιέγραψε ο κ. Τσακμάκας.
Τουρκικό υδρογραφικό σκάφος Τσεσμέ - Sputnik Ελλάδα, 1920, 01.03.2021
Ελλάδα
Βίντεο - ντοκουμέντο: Το "Τσεσμέ" ανοιχτά του Άη Στράτη
Οι μηχανότρατες έχουν μήκος 28-30 μέτρα και τα πληρώματα τους απαρτίζονται κυρίως από Αιγύπτιους εργάτες.
«Εδώ και χρόνια έρχονται στη Νέα Μηχανιώνα, καθώς και στα άλλα λιμάνια της χώρας οι Αιγύπτιοι οι οποίοι είναι πάρα πολύ καλοί εργάτες και συμβιώνουμε χρόνια μαζί. Είναι από οικογένειες ψαράδων και γνωρίζουν τη δουλειά».

Η τιμή του πετρελαίου καθορίζει τα κέρδη

Ένα μείζον ζήτημα για τη βιωσιμότητα των επαγγελματιών αλιέων είναι το κόστος του πετρελαίου που παρότι αγοράζουν σε τιμές τράνζιτ (σ.σ. χωρίς φόρους), η ποσότητα που χρειάζονται στη διάρκεια της αλιευτικής περιόδου είναι τεράστια και κατά συνέπεια η τυχόν αύξηση στην τιμή επηρεάζει σημαντικά τα κέρδη τους.
«Σε ένα 24ωρο με μια κύρια μηχανή 500 ίππων και δύο ηλεκτρογεννήτριες για τα ψυκτικά, χρειάζονται περίπου 1.200 λίτρα πετρέλαιο. Έτσι όταν ανεβαίνει η τιμή του πετρελαίου, τα έσοδα μας είναι μηδαμινά. Όταν σταθεροποιείται σε φυσιολογικά επίπεδα τότε είναι μια βιώσιμη δουλειά και δεν έχουμε κανένα παράπονο» είπε.

Τι βγάζουν οι ψαριές των αλιέων

Οι μηχανότρατες της Νέας Μηχανιώνας απλώνουν τα δίχτυα τους σε όλο το Αιγαίο. Συνήθως στην περιοχή του Θερμαϊκού Κόλπου, αλλά και στη Λήμνο, στη Σαμοθράκη, στα Ψαρά κ.ά. ακόμα και όταν ο καιρός έχει πολλά μποφόρ, αν και όπως λέει ο κ. Τσακμάκας «από τα 6 μποφόρ και πάνω το ψάρεμα γίνεται επικίνδυνο».
«Τα ψάρια που συνήθως αλιεύουμε είναι ο μπακαλιάρος, η καραβίδα, η γάπαρη, η κουτσομούρα κ.ά. Ανάλογα με τις εποχές και ανάλογα που είναι περισσότερα τα ψάρια» συνεχίζει τονίζοντας ότι οι μέθοδοι ψαρέματος και τα εργαλεία που χρησιμοποιούν δεν προκαλούν ζημιά στους πληθυσμούς ψαριών.
Φέτος οι μηχανότρατες της Νέας Μηχανιώνας συνεργάστηκαν με μια ΜΚΟ που δραστηριοποιείται στο θαλάσσιο περιβάλλον και έριξαν τα δίχτυα τους συλλέγοντας 16 τόνους πλαστικών από τα βάθη της θάλασσας. «Δεν αλιεύουμε μόνο, φροντίζουμε να συμμετέχουμε σε τέτοια προγράμματα και θα καθαρίζουμε τις θάλασσες» τόνισε.
© Sputnik / Φανή ΧαρίσηΜηχανότρατες στο λιμάνι της Νέας Μηχανιώνας
Μηχανότρατες στο λιμάνι της Νέας Μηχανιώνας  - Sputnik Ελλάδα, 1920, 17.06.2021
Μηχανότρατες στο λιμάνι της Νέας Μηχανιώνας
Τα ψάρια που αλιεύουν καταλήγουν όλα στην ιχθυόσκαλα της Νέας Μηχανιώνας. Μάλιστα, όπως λέει ο κ. Τσακμάκας, οι μηχανότρατες κάθε δύο ημέρες όπου κι αν ψαρεύουν πιάνουν λιμάνι -Μηχανιώνα, Καβάλα, Πλαταμώνα, Αλεξανδρούπολη κ.α.- και συνεργαζόμενο φορτηγό- ψυγείο πηγαίνει και φορτώνει τα ψάρια τα οποία και μεταφέρει φρέσκα στην ιχθυόσκαλα.
Τα ψάρια πωλούνται μέσα από διαδικασίες πλειστηριασμού στους εμπόρους και οι τιμές εξαρτώνται από τις συνθήκες που επικρατούσαν την ώρα του ψαρέματος. «Υπάρχουν εποχές που είναι πολύ φθηνά, αλλά και εποχές του χειμώνα με πολλές φουρτούνες που δεν βγαίνουν πολλοί να ψαρέψουν και οι τιμές είναι πιο ακριβές» εξήγησε ο κ. Τσακμάκας τονίζοντας όμως ότι «όποια κι αν είναι η τιμή που θα πουλήσουμε εμείς, στο πιάτο του καταναλωτή θα καταλήξουν σε πολύ ακριβή τιμή, σχεδόν διπλάσια».
Ροή ειδήσεων
0
Πρόσφατα πρώταΠαλαιότερα πρώτα
loader
Live
Заголовок открываемого материала
Για τη συμμετοχή στη συνομιλία,
συνδεθείτε ή εγγραφείτε.
loader
Συνομιλίες
Заголовок открываемого материала
Διεθνή
InternationalEnglishΑγγλικάMundoEspañolΙσπανικά
Ευρώπη
DeutschlandDeutschΓερμανικάFranceFrançaisΓαλλικάΕλλάδαΕλληνικάΕλληνικάItaliaItalianoΙταλικάČeská republikaČeštinaΤσέχικαPolskaPolskiΠολωνικάСрбиjаСрпскиΣέρβικαLatvijaLatviešuΛετονικάLietuvaLietuviųΛιθουανικάMoldovaMoldoveneascăΜολδαβικάБеларусьБеларускiΛευκορωσικά
Νότιος Καύκασος
АҧсныАҧсышәалаΑμπχαζικάԱրմենիաՀայերենΑρμενικάAzərbaycanАzərbaycancaΑζερικάХуссар ИрыстонИронауΟσσετικάსაქართველოქართულიΓεωργιανά
Μέση Ανατολή
Sputnik عربيArabicΑραβικάTürkiyeTürkçeΤούρκικαSputnik ایرانPersianΦαρσίSputnik افغانستانDariΝταρί
Κεντρική Ασία
ҚазақстанҚазақ тіліΚαζακικάКыргызстанКыргызчаΚιργιζικάOʻzbekistonЎзбекчаΟυζμπεκικάТоҷикистонТоҷикӣΤατζικικά
Ανατολική και Νοτιοανατολική Ασία
Việt NamTiếng ViệtΒιετναμέζικα日本日本語Ιαπωνικά俄罗斯卫星通讯社中文(简体)Κινέζικα (απλοπ.)俄罗斯卫星通讯社中文(繁体)Κινέζικα (παραδ.)
Νότια Αμερική
BrasilPortuguêsΠορτογαλικά