Έχετε εγγραφεί με επιτυχία
Παρακαλώ ακολουθήστε τον σύνδεσμο που εστάλη στο
Η ελληνική σημαία - Sputnik Ελλάδα
Ελλάδα
Η επικαιρότητα από κάθε γωνιά της Ελλάδας, την Αθήνα τη Θεσσαλονίκη ή την επαρχία. Γρήγορη και έγκαιρη ενημέρωση για όλες τις εξελίξεις.

Χαμός για τον Πικάσο: "Διεθνώς ρεζίλι, ευτυχώς που δεν σκίστηκε" - Ερωτήματα και για την ταυτοποίηση

© youtube.com/ReutersΈπεσε ο πίνακας του Πικάσο κατά την παρουσίαση των ανακτηθέντων πινάκων
Έπεσε ο πίνακας του Πικάσο κατά την παρουσίαση των ανακτηθέντων πινάκων - Sputnik Ελλάδα, 1920, 01.07.2021
Βρείτε μας
Αντικρουόμενες εκδοχές ακούσαμε από τους αρμοδίους, ενώ ερωτηματικά προκαλεί η παντελής απουσία της διευθύντριας της Εθνικής Πινακοθήκης από την τραγελαφική παρουσίαση του κλαπέντος πίνακα του Πικάσο, που έκανε τον γύρο του κόσμου με σκωπτικά σχόλια.
Θα μπορούσε να είναι σκηνή από ταινία των Monty Pythons ή του Mr. Bean. Είναι όμως η ίδια -αγρίως πιο απίθανη από οποιαδήποτε fiction- η πραγματικότητα.
Ο κλεμμένος (το Γενάρη του 2012) από την Εθνική Πινακοθήκη, Πικάσο, έργο που ο ίδιος ο ζωγράφος παρέδωσε στον διευθυντή του Γαλλικού Ινστιτούτου στην Αθήνα, Μιλιέξ, στο Παρίσι, τον Μάιο του 1946 (κατόπιν προτάθηκε ως δωρεά στην Ελληνική Κυβέρνηση, αλλά δεν έγινε αποδεκτή διότι θεωρήθηκε «κομμουνιστικός δάκτυλος»), μετά την ανεύρεσή του και κατά την παρουσίασή του από την Αστυνομία, έπεσε κάτω, στο πάτωμα, σαν ένα κοινό κομμάτι ξύλου, μια πέτρα, ένα τούβλο! Για να επανέλθει στην ακατάλληλη τυχαία θέση που βρέθηκε ως λύση της τελευταίας στιγμής, με δυο χέρια που απλά τον γράπωσαν. Δεν ήταν χέρια ειδικού. Και δεν φορούσαν τα ειδικά γάντια που απαιτείται σε ανάλογες περιστάσεις.
Μπορεί να έγινε σαματάς, το τρολάρισμα να διαπέρασε τα ελληνικά σύνορα, και γνωστές εταιρείες να ανακάλυψαν το σπαρταριστό θέμα για τη νέα τους διαφήμιση.
Τους έπεσε ο Πικάσο - Sputnik Ελλάδα, 1920, 30.06.2021
Ελλάδα
Έπεσε ο πίνακας του Πικάσο και το Twitter παραληρεί με Μίστερ Μπιν: ''Διεθνώς ρεζίλι''

Ερωτήματα για την ταυτοτοποίηση του Πικάσο

Αλλά η «ταμπακέρα» είναι άλλη και τα ερωτήματα πολλά. Γιατί την παρουσίαση και τις δηλώσεις για την ανεύρεση του πίνακα τις έκαναν αποκλειστικά ο υπουργός Προστασίας του Πολίτη και η υπουργός Πολιτισμού; Γιατί απουσίαζε ο εκπρόσωπος του φορέα στον οποίο ανήκει ο πίνακας, η Εθνική Πινακοθήκη, που ως νόμιμος ιδιοκτήτης του έργου, θα έπρεπε να παρίσταται στο πάνελ των δυο υπουργών; Επιπλέον, ανέλαβαν ή όχι οι ειδικοί της Πινακοθήκης την ταυτοποίηση-πιστοποίηση της γνησιότητας του έργου;
Κι όμως. Αντικρουόμενες είναι οι εκδοχές που ακούσαμε από τους αρμοδίους για το ποιος τελικά έκανε την περίφημη πιστοποίηση, μετά την τραγελαφική παρουσίαση του κλαπέντος έργου, γεγονός που εγείρει ανησυχίες πλέον τόσο για τις συνθήκες που επαναποκτήθηκε (ήταν οι κατάλληλες ή του επέφεραν βλάβες, καθώς το έπιαναν με τα χέρια τους οι αστυνομικοί) όσο και για την εγκυρότητα της ίδιας της ταυτοτοποίησής του.
Απευθυνθήκαμε στην Ελληνική Αστυνομία. Ο εκπρόσωπός της ήταν πολύ σαφής. Μας παρέπεμψε στο site της αστυνομίας και στο χτεσινό Δελτίο Τύπου με τίτλο: Εξιχνίαση διακεκριμένης κλοπής από την Εθνική Πινακοθήκη - Δηλώσεις του Υπουργού Προστασίας του Πολίτη και της Υπουργού Πολιτισμού και Αθλητισμού, στην υποενότητα «Για το ιστορικό της εξιχνίασης», σημειώνονται τα ακόλουθα:

«Εξιχνιάστηκε από το Τμήμα Εγκλημάτων κατά Ιδιοκτησίας της Διεύθυνσης Ασφάλειας Αττικής, η υπόθεση κλοπής πινάκων που είχε διαπραχθεί τον Ιανουάριο του 2012, από την Εθνική Πινακοθήκη και συνελήφθη 49χρονος ημεδαπός ως δράστης της. […] Ακολούθως οι πίνακες αναγνωρίσθηκαν από τον τότε Διευθυντή του Τμήματος Καλλιτεχνικής Συντήρησης και Έρευνας της πινακοθήκης, ο οποίος πιστοποίησε τη γνησιότητά τους».

Τι ακριβώς σημαίνει «τον τότε» δεν κατέστη σαφές. Επικοινωνήσαμε με την Εθνική Πινακοθήκη, προκειμένου να μιλήσουμε με κάποιον αρμόδιο, και επιπλέον με τον διευθυντή του Τμήματος Καλλιτεχνικής Συντήρησης και Έρευνας της Πινακοθήκης, για να μας περιγράψει την επαναπροσέγγιση του έργου. Μέχρι την ώρα που γράφονταν αυτές οι λέξεις, δεν είχαμε λάβει απόκριση.
Στο μεταξύ, η υπουργός Πολιτισμού κα Μενδώνη σε συνέντευξη που παραχώρησε σήμερα στη ΕΡΑ1 για την ανεύρεση του έργου του Πικάσο και το κωμικοτραγικό περιστατικό της πτώσης του, διατύπωσε μια άλλη εκδοχή για την ταυτοποίηση του έργου: «Η ταυτοποίηση έγινε από εμπειρογνώμονα με τον οποίο συνεργάζεται η αστυνομία». Επομένως, όχι από το τμήμα Συντήρησης και Έρευνας της Πινακοθήκης, όπως διαβάζουμε στην ιστοσελίδα της αστυνομίας;
Τα λόγια της μας επιβεβαίωσαν και πηγές από το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη, σύμφωνα με τις οποίες υπάρχει υπηρεσία της ΕΛΑΣ, που «υπάγεται στην Ασφάλεια, και από εκεί ελέγχεται η γνησιότητα του έργου», όπως μας μετέφεραν, επιτείνοντας το κομφούζιο που έχει προκαλέσει η προχειρότητα με την οποία φέρεται πως αντιμετωπίζεται ένα κορυφαίο έργο τέχνης, από τις αρμόδιες αρχές. Στο μεταξύ, ο εκπρόσωπος της Αστυνομίας μάς είχε επισημάνει ότι υπηρεσία για τον έλεγχο έργων τέχνης η αστυνομία δεν διαθέτει! Τι ισχύει πραγματικά;
Τους έπεσε ο Πικάσο - Sputnik Ελλάδα, 1920, 01.07.2021
Ελλάδα
Η ενόχληση της ΕΛΑΣ για τον πίνακα του Πικάσο που έπεσε - Η πρώτη αντίδραση μετά τον σάλο

«Απορίας άξιο που δεν εμφανίστηκε η διευθύντρια της Πινακοθήκης»

Για τη διαδικασία που θα έπρεπε να έχουν ακολουθήσει τα συναρμόδια υπουργεία, απ' το πρώτο λεπτό που ανακτήθηκε το έργο, και η οποία ακολουθείται σε ανάλογες περιπτώσεις από τα μεγάλα μουσεία του κόσμου, ρωτήσαμε τον καθ’ ύλην αρμόδιο, ιστορικό και κριτικό τέχνης, καλλιτεχνικό διευθυντή της δημοτικής Πινακοθήκης και πρώην καλλιτεχνικό διευθυντή του Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης, Ντένη Ζαχαρόπουλο, ο οποίος είχε εκλεγεί, μεταξύ άλλων, στο παρελθόν Γενικός Επιθεωρητής Καλών Τεχνών του Υπουργείου Πολιτισμού της Γαλλίας.
«Όταν βρίσκω ένα κλεμμένο έργο, καλώ πάντα τον ιδιοκτήτη του, εν προκειμένω την κα Λαμπράκη-Πλάκα, διευθύντρια της Εθνικής Πινακοθήκης, ενδεχομένως και την υπουργό Πολιτισμού, που ήταν γ.γ. στο Υπουργείο Πολιτισμού, όταν έγινε η κλοπή και γνωρίζει την υπόθεση άριστα. Είναι απορίας άξιο που δεν εμφανίστηκε καθόλου η κα Λαμπράκη» μας απαντά ο ειδικός.
«Πάντα καλείς τον ιδιοκτήτη, μαζί με τον επιμελητή και τον συντηρητή του. Γιατί στην περίπτωση ενός έργου τέχνης δεν είναι "βρήκα ένα διαμάντι και καλώ τον εμπειρογνώμονα"», προσθέτει ο κ. Ζαχαρόπουλος. «Υπάρχει ένα επιστημονικό προσωπικό στην Πινακοθήκη που έπρεπε να έχει κληθεί από την πρώτη στιγμή της ανεύρεσης του έργου. Ένας εξ αυτών θα έπρεπε με ειδικά γάντια να κάνει και την παρουσίαση κι όχι άσχετοι αστυνομικοί. Προς Θεού, δεν φταίει ο αστυνομικός που το έκανε και του έπεσε το έργο. Του ζητήθηκε να το κάνει. Είναι σαν να του ζητούν να μεταφέρει έναν τραυματία, ενώ θα έπρεπε να το κάνει ένας τραυματιοφορέας. Υπάκουσε σε εντολές» υπογραμμίζει ο κ. Ζαχαρόπουλος.
«Ωστόσο, αυτό που είδαμε συνολικά να συμβαίνει με το έργο του Πικάσο, τον τρόπο που το εμφάνισαν, το πέσιμο, ήταν φάουλ και μας διασύρει ως χώρα», επισημαίνει ο γνωστός διεθνώς ιστορικός και κριτικός τέχνης, που θεωρεί επιπρόσθετη παράλειψη το ότι δεν στάλθηκε από τις ελληνικές αρχές ένα μήνυμα στον γιο του Πικάσο για την ανεύρεση του έργου.
«Ευτυχώς που ο πίνακας δεν σκίστηκε όταν έπεσε» σχολιάζει. «Αν είχε τζάμι το κάδρο, είναι πολύ πιθανό να συνέβαινε ενώπιον των ματιών όλων μας. Μιλάμε για την απόλυτη απαξίωση κάθε πολιτιστικού θεσμού! Και το είδαμε να συντελείται από ποιον; Από την ίδια την υπουργό Πολιτισμού της χώρας. Γίναμε στην κυριολεξία ρεζίλι διεθνώς» καταλήγει.
Ροή ειδήσεων
0
Πρόσφατα πρώταΠαλαιότερα πρώτα
loader
Live
Заголовок открываемого материала
Για τη συμμετοχή στη συνομιλία,
συνδεθείτε ή εγγραφείτε.
loader
Συνομιλίες
Заголовок открываемого материала
Internacional
InternationalEnglishΑγγλικάMundoEspañolΙσπανικά
Ευρώπη
DeutschlandDeutschΓερμανικάFranceFrançaisΓαλλικάΕλλάδαΕλληνικάΕλληνικάItaliaItalianoΙταλικάČeská republikaČeštinaΤσέχικαPolskaPolskiΠολωνικάСрбиjаСрпскиΣέρβικαLatvijaLatviešuΛετονικάLietuvaLietuviųΛιθουανικάMoldovaMoldoveneascăΜολδαβικάБеларусьБеларускiΛευκορωσικά
Νότιος Καύκασος
АҧсныАҧсышәалаΑμπχαζικάԱրմենիաՀայերենΑρμενικάAzərbaycanАzərbaycancaΑζερικάХуссар ИрыстонИронауΟσσετικάსაქართველოქართულიΓεωργιανά
Μέση Ανατολή
Sputnik عربيArabicΑραβικάTürkiyeTürkçeΤούρκικαSputnik ایرانPersianΦαρσίSputnik افغانستانDariΝταρί
Κεντρική Ασία
ҚазақстанҚазақ тіліΚαζακικάКыргызстанКыргызчаΚιργιζικάOʻzbekistonЎзбекчаΟυζμπεκικάТоҷикистонТоҷикӣΤατζικικά
Ανατολική και Νοτιοανατολική Ασία
Việt NamTiếng ViệtΒιετναμέζικα日本日本語Ιαπωνικά俄罗斯卫星通讯社中文(简体)Κινέζικα (απλοπ.)俄罗斯卫星通讯社中文(繁体)Κινέζικα (παραδ.)
Νότια Αμερική
BrasilPortuguêsΠορτογαλικά