Η ελληνική σημαία - Sputnik Ελλάδα, 1920
Ελλάδα
Η επικαιρότητα από κάθε γωνιά της Ελλάδας, την Αθήνα τη Θεσσαλονίκη ή την επαρχία. Γρήγορη και έγκαιρη ενημέρωση για όλες τις εξελίξεις.

Πανεπιστήμιο, το αντικείμενο πόθου για την ελληνική κοινωνία: Πώς μπορεί να σπάσει η εμμονική σχέση

© Φωτογραφία : Nikos Libertas / SOOCΕθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών
Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών - Sputnik Ελλάδα, 1920, 23.07.2021
Ειδικοί εξηγούν στο Sputnik πώς αλλάζει η τάση της ελληνικής οικογένειας να "σπρώχνει" τα παιδιά στην τριτοβάθμια εκπαίδευση έναντι των τεχνικών σχολών.
Η διαδικασία των πανελλαδικών εξετάσεων ολοκληρώθηκε με τη δημοσίευση των βαθμών. Οι συζητήσεις και υπολογισμοί για τις βάσεις έχουν ξεκινήσει καθώς οι υποψήφιοι σπεύδουν να καταθέσουν τα μηχανογραφικά τους δελτία.
Φέτος δεν ήταν μια συνηθισμένη χρονιά για τους υποψηφίους καθώς εκτός από την πανδημία της COVID-19, για πρώτη φορά τέθηκε σε εφαρμογή και η Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής (ΕΒΕ). Δημοσιότητα έχει λάβει τις τελευταίες μέρες η περίπτωση μαθητή που αρίστευσε στις Πανελλήνιες και εξαιτίας της ΕΒΕ, δεν θα μπορέσει να φοιτήσει τελικά στη σχολή που θέλει (σύμφωνα πάντως με την υπουργό Παιδείας, ο μαθητής δεν θα έμπαινε ούτε πέρσι στην Αρχιτεκτονική).
Το παραπάνω παράδειγμα αποτέλεσε αφετηρία συζήτησης αναφορικά με την τάση που καταγράφεται στην Ελλάδα με τις οικογένειες να «σπρώχνουν» τα παιδιά να μπουν στην τριτοβάθμια εκπαίδευση και τις επαγγελματικές και τεχνικές σχολές να περνούν σε δεύτερη μοίρα.
Ο Ιωάννης Σκαρπέλος, καθηγητής Κοινωνιολογίας στο τμήμα Επικοινωνίας, Μέσων και Πολιτισμού του Παντείου Πανεπιστημίου καθώς και ο Γιάννης Γιώτης, καθηγητής Φιλολογίας, μίλησαν στο Sputnik επιχειρώντας να δώσουν απαντήσεις στο ελληνικό αυτό φαινόμενο.
Αποτελέσματα στις Πανελλήνιες Εξετάσεις - Sputnik Ελλάδα, 1920, 20.07.2021
Ελλάδα
Πανελλήνιες 2021: Άρχισε η υποβολή μηχανογραφικών – Ποιες οι εκτιμήσεις για τις βάσεις εισαγωγής

«Το Πανεπιστήμιο είναι αντικείμενο του πόθου για την ελληνική κοινωνία»

Σύμφωνα με τον κ. Σκαρπέλο, η ΕΒΕ, όπως φαίνεται, λειτουργεί στην πράξη.
«Ο πραγματικός της όμως αντίκτυπος στην εισαγωγή των νέων φοιτητών θα φανεί όταν ανακοινωθούν οι κατάλογοι των εισακτέων» παρατήρησε και εξήγησε πως η επιτυχία της θα κριθεί σε έξι χρόνια, όταν οι αυριανοί φοιτητές θα συμπληρώνουν τα ν+2 χρόνια της φοίτησης που πλέον αποτελούν το όριο για την απόκτηση του πτυχίου. «Ακόμη και έτσι, βέβαια, αποτελεί κεντρικό πολιτικό διακύβευμα για τα κόμματα, και πολύ περισσότερο για τους μαθητές και τις οικογένειές τους. Παράλληλα, κλονίζει βεβαιότητες δεκαετιών για την ελληνική κοινωνία, θέτοντας όμως λάθος ερωτήματα».
Το ερώτημα που θέτουν όσοι τάσσονται υπέρ της ΕΒΕ είναι «γιατί θα πρέπει "σχεδόν όλοι" να σπουδάζουν στα Πανεπιστήμια, ενώ υπάρχουν και τα τεχνικά επαγγέλματα;».
«Αυτό όμως δεν μπορεί να το καθορίζει το σύστημα εισαγωγής στα Πανεπιστήμια. Εδώ και 40 χρόνια ο Κωνσταντίνος Τσουκαλάς μιλούσε για το Πανεπιστήμιο ως το "φωτεινό αντικείμενο του πόθου" της ελληνικής κοινωνίας, αφού ήδη από τη δεκαετία του 1960 οι σπουδές αποτελούσαν τον μόνο -ή έστω τον κυριότερο- μοχλό κοινωνικής κινητικότητας» παρατήρησε.
Νέα Δημοκρατία - Sputnik Ελλάδα, 1920, 21.07.2021
ΝΔ: Fake News ότι αριστούχος των Πανελλαδικών μένει εκτός Αρχιτεκτονικής

«Να σταματήσει η τεχνική και επαγγελματική εκπαίδευση να θεωρείται β’ κατηγορίας»

Με αυτή την έννοια λοιπόν, σύμφωνα με τον κ. Σκαρπέλο, θα έπρεπε η Πολιτεία να μεριμνήσει για ουσιαστικό επαγγελματικό προσανατολισμό ήδη από το Γυμνάσιο, για ένα ισχυρό σχολείο δευτεροβάθμιας τεχνικής και επαγγελματικής εκπαίδευσης, ώστε τα ΕΠΑΛ να μη θεωρούνται σχολεία δεύτερη κατηγορίας για δυνατότητες κοινωνικής ανόδου, αναγνώρισης κύρους και αξίας σε όσους θέλουν να τα ακολουθήσουν.
«Αντί γι’ αυτό, (η Πολιτεία) έρχεται να επικυρώσει ότι τα τεχνικά επαγγέλματα είναι για τους αποτυχημένους, για όσους κατά την κρίση του συστήματος δεν θα μπορούσαν να πάρουν ποτέ πτυχίο. Από τη θέση μου ως καθηγητής Πανεπιστημίου για ένα τέταρτο του αιώνα, μπορώ να αναφέρω πολλά παραδείγματα φοιτητών που μπήκαν τελευταίοι, άλλωστε κι εγώ ήμουν σε αυτή την κατηγορία πριν 40 χρόνια, και αποφοίτησαν αριστεύσαντες» υπογράμμισε.
«Τα παραδείγματα όμως είναι και αντίστροφα» πρόσθεσε και ανέφερε πως εάν θέλουμε αποφοίτους κι όχι εισακτέους, όπως δήλωσε η υπουργός Παιδείας στη Βουλή, θα πρέπει να στηρίξουμε τα Πανεπιστήμια με υλικούς και ανθρώπινους πόρους, για να κάνουν καλά το έργο τους. Θα πρέπει να θεμελιώσουμε εξαρχής τις προϋποθέσεις για μια αξιοπρεπή και αναγνωρισμένη θέση για όσους δεν τα προτιμήσουν. Διακρίσεις ανάμεσα σε άξιους και ανίκανους, άριστους και άχρηστους, δεν μπορεί να έχουν θέση στο εκπαιδευτικό μας σύστημα» υπογράμμισε.
Μαθητές σε τάξη  - Sputnik Ελλάδα, 1920, 19.07.2021
Ελλάδα
Πανελλήνιες 2021: Αυτές είναι οι ελάχιστες βάσεις για την εισαγωγή στην Τριτοβάθμια

«Πρόσβαση σε ανθρωπιστικές, ιατρικές, οικονομικές επιστήμες λόγω κύρους»

Ο κ. Γιώτης, από την άλλη, περιέγραψε το πώς βίωσε ο ίδιος σαν καθηγητής την τάση αυτή μέσα από την εμπειρία που έχει αποκτήσει από γονείς μαθητών.
«Η πρόσβαση σε τεχνικές σχολές αποτελεί ένα ιστορικά ακανθώδες ζήτημα στον θεσμό των πανελλαδικών εξετάσεων. Οι γονείς σε σύγκριση με την προηγούμενη δεκαετία παρουσιάζονται αρκετά πρόθυμοι να ακούσουν και να συνδιαλλαχθούν με τους υποψηφίους για την προοπτική πρόσβασης σε μια τεχνική σχολή» υποστήριξε ο κ. Γιώτης και εξήγησε πως η τάση να προτιμάται η τριτοβάθμια πανεπιστημιακή εκπαίδευση, μειώνεται σε σχέση με την προηγούμενη δεκαετία.
Αυτό, σύμφωνα με τον κ. Γιώτη, οφείλεται κυρίως στο υψηλότερο μορφωτικό επίπεδο των γονέων. «Η καλύτερη και ποιοτικότερη εκπαίδευση που έχουν λάβει διαμορφώνει τη συγκαταβατικότητά τους να εκπληρώσουν τα όνειρα και τις προοπτικές ανέλιξης των νέων, εφόσον αυτές αντικατοπτρίζονται από τη φοίτηση σε τμήματα που αφορούν χειρωνακτικούς κλάδους» συμπλήρωσε ο κ. Γιώτης.
«Ωστόσο, έντονα παρατηρώ ότι βασική επιδίωξη των γονέων εξακολουθεί να αποτελεί η πρόσβαση σε ανθρωπιστικές, ιατρικές και οικονομικές επιστήμες, λόγω κύρους και επαγγελματικής αποκατάστασης» συνέχισε και έθεσε το ερώτημα του «τι θα συμβεί αν η παραγωγή επιστημόνων επιβεβαιώσει τα ποσοστά κορεσμού των περισσότερων κλάδων;»
Ο καταμερισμός της εργασίας λοιπόν, σύμφωνα με τον κ. Γιώτη, είναι αναγκαίος και οι γονείς έχουν χρέος να το αντιλαμβάνονται ειδικά στην περίπτωση που ο υποψήφιος δεν καταφέρει να ανταποκριθεί βαθμολογικά σε μια σχολή με υψηλή βάση εισαγωγής.
«Ο καθορισμός της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής των πανεπιστημιακών ιδρυμάτων θα συμβάλλει στην αναζήτηση περισσότερων επιλογών. Ακόμα θα αναβαθμίσει τόσο τα επιστημονικά όσο και τα τεχνικά ιδρύματα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης με φοιτητές που διαπνέονται από ισχυρή επίγνωση του περιεχομένου σπουδών τους» καταλήγει.
Ροή ειδήσεων
0
Για τη συμμετοχή στη συνομιλία,
συνδεθείτε ή εγγραφείτε.
loader
Συνομιλίες
Заголовок открываемого материала