Έχετε εγγραφεί με επιτυχία
Παρακαλώ ακολουθήστε τον σύνδεσμο που εστάλη στο
Η ελληνική σημαία - Sputnik Ελλάδα, 1920
Ελλάδα
Η επικαιρότητα από κάθε γωνιά της Ελλάδας, την Αθήνα τη Θεσσαλονίκη ή την επαρχία. Γρήγορη και έγκαιρη ενημέρωση για όλες τις εξελίξεις.

Το ντοκιμαντέρ-έκπληξη για τις άγνωστες Σπέτσες του 1821

© SputnikΣτιγμιότυπο από τα γυρίσματα του ντοκιμαντέρ στα αρχοντικά ηρώων του '21, με απογόνους τους.
Στιγμιότυπο από τα γυρίσματα του ντοκιμαντέρ στα αρχοντικά ηρώων του '21, με απογόνους τους. - Sputnik Ελλάδα, 1920, 20.09.2021
Βρείτε μας
Αντί για την παραδοσιακή Αρμάτα, λόγω κορονοϊού, η επέτειος της Ναυμαχίας των Σπετσών εορτάστηκε με την προβολή του ντοκιμαντέρ "Σπέτσες ‘21. Στο σταυροδρόμι της ιστορίας" που ρίχνει φως και στις λιγότερο ηρωικές, πιο ανθρώπινες στιγμές της Ελληνικής Επανάστασης.
Στην καρδιά ενός δάσους όαση, στο θεατράκι-έκπληξη της Αναργυρείου και Κοργιαλενείου Σχολής στις Σπέτσες, που διεκδικεί μια δεύτερη «αναγέννηση» μας δόθηκε προ ημερών η ευκαιρία, κατά τους… κοροναϊκούς εορτασμούς της επετείου της Ναυμαχίας των Σπετσών (Αρμάτα) να παρακολουθήσουμε στην επίσημη παρουσίαση της καταιγιστικής γεμάτης εκπλήξεις ως προς τις άγνωστες πυκνές και πολυσήμαντες πληροφορίες που μας δίνει ταινία ντοκιμαντέρ «Σπέτσες ‘21, Στο σταυροδρόμι της ιστορίας» του Πάνου Θωμαΐδη, στο πλαίσιο των δράσεων «Σπέτσες 2021» για τον εορτασμό των 200 χρόνων από την Ελληνική Επανάσταση.
Και να περιπλανηθούμε σε σοκάκια του νησιού, στη φύση του, να ταξιδέψουμε στα νερά του, να εισέλθουμε στα αρχοντικά αγωνιστών του 1821 και να ακούσουμε τις ζωντανές αφηγήσεις των απογόνων τους ή κατοίκων των Σπετσών που βυθίστηκαν στα άδυτα της Ιστορίας του με πάθος (μολονότι δεν έχουν καταγωγή από αυτές, έγινε ο τόπος τους!). Των Μπουμπουλαίων, απόγονων της Λασκαρίνας Μπουμπουλίνας, των Ορλώφ, των Κούτσηδων, των Μποτασέων κ.ά.
Και μπορεί να μη ζήσαμε φέτος το μοναδικό υπερθέαμα της αναπαράστασης της Ναυμαχίας των Σπετσών («Αρμάτα») που έγινε τον Σεπτέμβριο του 1822 και παραμένει μέσα στον χρόνο το γνωστότερο απ' όλα τα παραδοσιακά έθιμα του νησιού, συγκεντρώνοντας χιλιάδες επισκεπτών κάθε χρόνο. Αλλά η προβολή του 70λεπτου ντοκιμαντέρ μάς αποζημίωσε. Καταρχάς δεν είναι η αναμενόμενη ευθύγραμμη, μονόπλευρη ιστορική αφήγηση, αλλά ένα πολυφωνικό πανόραμα για το '21, που ρίχνει φως και στις αθέατες, ακόμη και αντιηρωικές πτυχές της Επανάστασης.
© SputnikΣτιγμιότυπο από την Αρμάτα στις Σπέτσες που φέτος λόγω κορονοϊού ματαιώθηκε.
Στιγμιότυπο από την Αρμάτα στις Σπέτσες που φέτος λόγω κορονοϊού ματαιώθηκε. - Sputnik Ελλάδα, 1920, 20.09.2021
Στιγμιότυπο από την Αρμάτα στις Σπέτσες που φέτος λόγω κορονοϊού ματαιώθηκε.
Όπως μας εξηγούσε και μετά την προβολή ο σκηνοθέτης Πάνος Θωμαΐδης, που επέλεξε να εστιάσει στην προφορική παράδοση μέσα από τη φόρμα δίπολων συνομιλητών (μέσα από τη συζήτηση των οποίων αναβιώνουν σπαράγματα της Ιστορίας του νησιού και των αντιφάσεών της), στόχος του ήταν να καταγράψει «πώς επέζησε το '21 στη μνήμη των Σπετσιωτών, αλλά και των ανθρώπων που έχουν ερευνήσει την Ιστορία, μπαινοβγαίνοντας διαρκώς από το ρεαλισμό στον μύθο». Διότι στο φιλμ υπάρχει και αυτό το δίπολο, που αναδεικνύει το πρίσμα μέσα από το οποίο προσλαμβάνουμε το ιστορικό παρελθόν. Η μυθολογία εισχωρεί παντού.
«Μου άρεσε η πολυμορφία, που αναδυόταν μέσα από το πώς αντιλαμβάνονται σήμερα την Ιστορία στη λεπτομέρειά της, την ώρα που υπάρχει η μεγάλη εικόνα, ένα κεντρικό αφήγημα» προσθέτει ο σκηνοθέτης.
Πέρα από τους απογόνους των ηρώων, στο φιλμ δίνεται ο λόγος και σε απογόνους άγνωστων αγωνιστών, αλλά και σε ανθρώπους που πήγαν στο νησί όπως ο Άδωνις Κύρου και ο πατέρας Ανδρέας ή ο Παύλος Παρασκευαίδης κι έκαναν επί τόπου έρευνα για την ιστορία του. «Άρχισαν να σκαλίζουν κι αυτοί την ιστορία» όπως λέει ο κ. Θωμαΐδης. Όμως και ο σκηνοθέτης δεν έμεινε στις προφορικές αφηγήσεις τους. «Μπήκα και άρχισα να ψάχνω κι εγώ». Το αποτέλεσμα το πιστοποιεί.
Δεν επιδιώκεται ένας εξωραϊσμός προσώπων, συμβάντων, παρόλο που στις προφορικές μαρτυρίες εισέπραξε κι ο ίδιος ότι συχνά υπήρχε και αυτολογοκρισία. Το '21 παραμένει στη χώρα θέμα ταμπού, παραδέχεται.
Έτσι μαθαίνουμε ότι «κάποιοι είχαν πιο ισορροπημένες σχέσεις με τους Οθωμανούς και δεν ήταν ακριβώς πρόθυμοι εξαρχής να επαναστατήσουν, παρότι κατόπιν το έκανα», όπως επισημαίνει ο σκηνοθέτης.
Η ιστορική Οικία και νυν Μουσείο της Λασκαρίνας Μπουμπουλίνας στις Σπέτσες, που γλίτωσε την κατάρρευση, χωρίς βοήθεια από την Πολιτεία - Sputnik Ελλάδα, 1920, 13.09.2021
Ελλάδα
Απόγονος της Μπουμπουλίνας στο Sputnik: Ποια ήταν αληθινά η γυναίκα με τον τίτλο του Ναυάρχου;
Αναδύεται, μεταξύ άλλων, και ο φανερός ή υπόγειος ανταγωνισμός των Σπετσών με την Ύδρα. «Ήταν μικρές κοινωνίες τα νησιά που λειτουργούσαν κάτω από την ομπρέλα της μεγάλης αυτοκρατορίας» προσθέτει ο κ. Θωμαΐδης.
«Μετά την απελευθέρωση διαμορφώθηκε η ανάγκη ένα έθνος να στηρίξει την ταυτότητά του. Να αποκτήσει μια ταυτότητα. Το ερώτημα ήταν "ποιοι είμαστε;" Κι επελέγη η ιστορία να ακουστεί από το στόμα πολλών αφηγητών και να καταγραφεί η κοινωνική ταυτότητα των Σπετσών που μετά από 10-20 χρόνια δεν θα υφίσταται, την ώρα που η κοινωνική διαστρωμάτωση είναι εμφανής. Διότι βλέπουμε τα αρχοντικά να είναι δίπλα στα καπετανόσπιτα κι αυτά δίπλα στα σπίτια των ναυτικών» συνοψίζει ο σκηνοθέτης που φιλοδοξεί να μείνει το φιλμ ως ένα «τεκμήριο για τον αυριανό μελετητή».

Η Αναργύρειος και Κοργιαλένειος Σχολή στις Σπέτσες

Ψηφίδα της πλούσιας ιστορικής ταυτότητας του νησιού αποτελεί και η Αναργύρειος και Κοργιαλένειος Σχολή (λειτούργησε το 1927 με διεθνείς προδιαγραφές και ξένους εκπαιδευτικούς, μεταξύ άλλων διδάσκων ήταν και ο συγγραφέας του Μάγου Φάουλς), όπου οι εντυπωσιακές της εγκαταστάσεις έχουν τα σημάδια της εγκατάλειψης σήμερα. Ένα σύμπλεγμα πέντε κτιρίων, που ο σχεδιασμός θέλει τα τέσσερα να είναι κοιτώνες για συνέδρους κ.ά. ενώ θα δημιουργηθούν και νέοι υπερσύγχρονοι συνεδριακοί χώροι.
© SputnikΟ σκηνοθέτης του ντοκιμαντέρ "Σπέτσες ‘21, Στο σταυροδρόμι της ιστορίας" Πάνος Θωμαίδης
Ο σκηνοθέτης του ντοκιμαντέρ Σπέτσες ‘21, Στο σταυροδρόμι της ιστορίας Πάνος Θωμαίδης - Sputnik Ελλάδα, 1920, 20.09.2021
Ο σκηνοθέτης του ντοκιμαντέρ "Σπέτσες ‘21, Στο σταυροδρόμι της ιστορίας" Πάνος Θωμαίδης
Ήδη από το 1986 επανακαθορίστηκε ο χαρακτήρας της Σχολής και άρχισαν να φιλοξενούνται σιγά σιγά στις εγκαταστάσεις διεθνή συνέδρια του Harvard και άλλων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων. Χρήζει παρ' όλα αυτά αποκατάστασης το κτιριακό σύνολο, όπως μας εξήγησε κατά την ξενάγησή μας στους εντυπωσιακούς χώρους της Σχολής ο πρόεδρός της Πέτρος Πετρακόπουλος.
Η καλή είδηση που μας «αναμετέδωσε» είναι ότι επιτέλους θα αποκατασταθεί το ερειπωμένο αρχοντικό του Σωτήριου Ανάργυρου, μεγάλου ευεργέτη του νησιού και πιθανώς της σπουδαιότερης προσωπικότητα των Σπετσών κατά τον τελευταίο αιώνα, με τη βοήθεια της Περιφέρειας, για να μετατραπεί σε πολιτιστικό πολυχώρο. Αναμένουμε.

Τα προβλήματα των Σπετσών

Το νησί μπορεί να έχει την ιστορία που έχει, να έλκει σταθερά το διεθνές jet set, αλλά αντιμετωπίζει τεράστια προβλήματα, όπως μας τα απαριθμεί ο δήμαρχός του Παναγιώτης Λυράκης, στην αυλή της εντυπωσιακής οικίας Μέξη, που είναι και το μουσείο-κιβωτός σήμερα της ιστορίας του νησιού.
© SputnikΣτα γυρίσματα του ντοκιμαντέρ με θέα τη θάλασσα
Στα γυρίσματα του ντοκιμαντέρ με θέα τη θάλασσα - Sputnik Ελλάδα, 1920, 20.09.2021
Στα γυρίσματα του ντοκιμαντέρ με θέα τη θάλασσα
«Οι ανάγκες είναι επείγουσες στο νησί» τονίζει ο δήμαρχος. «Πρέπει να τακτοποιήσουμε τα μπάζα, πρέπει κάπου να πάνε, εμείς είμαστε νησί και μικρό νησί, πρέπει να ολοκληρωθεί ο βιολογικός καθαρισμός, να βελτιωθεί το παλιό λιμάνι, αλλά η ελληνική γραφειοκρατία μεταθέτει τα πράγματα και 40 χρόνια πίσω» εξηγεί, προσθέτοντας ότι τα ίδια προβλήματα αντιμετωπίζει και η Ύδρα.
«Η μόνη λύση είναι να πηγαίνει κατηγορούμενος ο κάθε δήμαρχος για πράγματα για τα οποία δεν ευθύνεται» αποκαλύπτει, εκφράζοντας την ευχή του χρόνου, τέτοιες μέρες, «να έχουμε επανέλθει στους κανονικούς μας ρυθμούς, χωρίς πανδημία, και να εορταστεί η Αρμάτα όπως εορταζόταν» παρόλο που και ο ίδιος απόλαυσε το ντοκιμαντέρ που υποκατέστησε τον εορτασμό.
Εξάλλου, η ταινία, μια παραγωγή της Inkas Films σε συμπαραγωγή με την COSMOTE TV, και την υποστήριξη του ΕΚΟΜΕ Α.Ε., ο Δήμος Σπετσών πήρε την ομόφωνη απόφαση να τελεί υπό την αιγίδα του, στο πλαίσιο του προγράμματος των επετειακών εκδηλώσεων για τα 200 χρόνια από την επανάσταση του 1821.
Η ταινία έχει ήδη ξεκινήσει τη διαδρομή της σε διεθνή φεστιβάλ. Διακρίθηκε στο 8ο Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Ιεράπετρας & Awards και βραβεύθηκε με το Βραβείο Φωτογραφίας για τον Διευθυντή Φωτογραφίας Ζαφείρη Επαμεινώνδα, GSC. Επίσης, είχε συμπεριληφθεί στην ψηφιακή πλατφόρμα του φεστιβάλ των Καννών 2021 (Agora Doc Market μέσω Cinando) και στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης 2021, στο τμήμα Από οθόνη σε Οθόνη. Τέλος, προβλήθηκε ως εναρκτήρια ταινία στο 6ο Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Καστελλόριζου 2021 «Πέρα από τα Σύνορα», επιλέχθηκε ως εναρκτήρια ταινία στο Φεστιβάλ GrecDoc στο Παρίσι και συμμετέχει στο διαγωνιστικό τμήμα του Φεστιβάλ Χανίων.
Προβάλλεται από το COSMOTE HISTORY HD, στο πλαίσιο του αφιερώματος του καναλιού για τα 200 χρόνια από την Επανάσταση του 1821.
Ο άνθρωπος που ενεπνεύσθη το φιλμ, ενεργοποιήθηκε προκειμένου να γίνει πράξη, και έκανε και την παραγωγή του είναι η Λιλέτ Μπόταση. Η διεύθυνση φωτογραφίας είναι του Ζαφείρη Επαμεινώνδα και οι συνθέσεις του Μίνωα Μάτσα. Την έρευνα και το σενάριο υπογράφει η Κατερίνα Κωνσταντίνου, την επιστημονική επιμέλεια ο Δρ Άδωνις Κύρου, τη δημοσιογραφική έρευνα η Μαρία Μπαλοδήμου.
Ροή ειδήσεων
0
Πρόσφατα πρώταΠαλαιότερα πρώτα
loader
Για τη συμμετοχή στη συνομιλία,
συνδεθείτε ή εγγραφείτε.
loader
Συνομιλίες
Заголовок открываемого материала