Έχετε εγγραφεί με επιτυχία
Παρακαλώ ακολουθήστε τον σύνδεσμο που εστάλη στο
Κόσμος - Sputnik Ελλάδα, 1920, 23.03.2021
Κόσμος
Διεθνείς ειδήσεις από όλο τον κόσμο. Άρθρα και αναλύσεις για όλα όσα συμβαίνουν στην Ευρώπη, την Μέση Ανατολή, τη Ρωσία, τις ΗΠΑ, την Ασία και τον υπόλοιπο κόσμο.

Όταν το Χόλιγουντ έκανε κατάδυση με ρωσικά σκάφη: Πώς γυρίστηκε ο «Τιτανικός» με τη βοήθεια των Mir

© Φωτογραφία : youtube.com/FilledagreatΣκηνή από την ταινία «Τιτανικός»
Σκηνή από την ταινία «Τιτανικός» - Sputnik Ελλάδα, 1920, 10.10.2021
Βρείτε μας
Η άγνωστη συνεργασία του Τζέιμς Κάμερον με τον Ρώσο επιστήμονα Ανατόλι Σαγκαλέβιτς και η χρήση των ρωσικών υποβρυχίων για τα γυρίσματα του «Τιτανικού».
Η δημοφιλής ταινία του Τζέιμς Κάμερον «Τιτανικός» ενδεχομένως να μην είχε βγει στις κινηματογραφικές αίθουσες το 1997 αν δεν υπήρχαν τα ρωσικά υποβρύχια οχήματα «Mir-1» και «Mir-2» που κατασκεύασε ο επιστήμονας Ανατόλι Σαγκαλέβιτς.
Ο ανταποκριτής της εκπομπής «Ναυτική δύναμη» μίλησε με τον ερευνητή του βυθού της θάλασσας για τα υποβρύχια γυρίσματα του χολιγουντιανού μπλοκμπάστερ, τον τεχνικό εξοπλισμό και τη φιλία του με τον διάσημο σκηνοθέτη.

«Μερικές φορές πρέπει να κάνεις κάτι απίστευτο στη ζωή»

Σύμφωνα με τον Ανατόλι Σαγκαλέβιτς, για πρώτη φορά βιντεοσκόπησε το υπερωκεάνιο «Τιτανικός» το 1991 σε συνεργασία με την IMAX. Ήταν ένα ντοκιμαντέρ με τίτλο «Τιτανικός» σε σκηνοθεσία Στίβεν Λόου και 1,5 ώρα διάρκεια.
«Το ντοκιμαντέρ κυκλοφόρησε μόνο στους κινηματογράφους IMAX. Εκείνη την εποχή όμως οι κινηματογράφοι IMAX ήταν ακόμη σε πρώιμη μορφή και ελάχιστα γνωστοί καθώς υπήρχαν περίπου 120 αίθουσες παγκοσμίως. Οι σκηνοθέτες Στίβεν Λόου και Εντ Γκίντινγκς προσκάλεσαν στην πρεμιέρα τον Τζέιμς Κάμερον ο οποίος είχε αμέσως την ιδέα να γυρίσει μια ταινία μεγάλου μήκους» ανέφερε ο επιστήμονας.
Στον πρόλογο του βιβλίου «Το βάθος» που έγραψε ο Τζέιμς Κάμερον, αναφέρεται ότι κατά τη διάρκεια των δύο ετών πριν από τα γυρίσματα του «Τιτανικού», αρκετές φορές συζητούσαν με τον Σαγκαλέβιτς για το πώς θα μπορούσαν να χρησιμοποιήσουν τα οχήματα «Mir» για τη βιντεοσκόπηση των πλάνων στο σημείο του ναυαγίου.
Μια μέρα, όταν ο σκηνοθέτης σκεφτόταν αν έπρεπε τελικά να γυρίσει τον «Τιτανικό» ή αν θα ήταν καλύτερα να ασχολούνταν με κάποια άλλη ταινία, έλαβε με φαξ ένα γράμμα από τον επιστήμονα. Περιείχε την ακόλουθη φράση: «Μερικές φορές πρέπει να κάνεις κάτι απίστευτο στη ζωή».
Ο Ανατόλι Σαγκαλέβιτς μίλησε για το κίνητρό του, το πώς έλυσε τεχνικά προβλήματα και τις επερχόμενες δυσκολίες, όμως για τον Κάμερον αυτά τα λόγια ήταν καθοριστικά.
«Θεωρούσε ότι ήταν σημαντικό για τον κόσμο, ειδικά για τους νέους, να δουν πώς γίνεται η εξερεύνηση των ωκεανών και ότι η ταινία μας θα μπορούσε να τους εμπνεύσει με το ίδιο πάθος που άναβε μέσα του. Μου φάνηκε όμως ότι τα λόγια του αφορούσαν τη δική μου απόφαση. Συγκέντρωσα το βλέμμα μου σε αυτές τις λέξεις, σαν να έλαμπαν από μέσα. "Ναι!" σχεδόν φώναξα. Ναι, είναι σημαντικό να γίνει κάτι απίστευτο!» αναφέρει ο Κάμερον στον πρόλογο του βιβλίου.
Ο πύραυλος Soyuz-2.1a ετοιμάζεται για εκτόξευση - Sputnik Ελλάδα, 1920, 07.10.2021
Κόσμος
Φώτα, κάμερα, εκτόξευση: Όσα πρέπει να ξέρετε για την πρώτη ταινία... στο διάστημα

Έτσι ξεκίνησαν όλα

Ένας άλλος σκηνοθέτης ονόματι Εντ Γκίντινγκς σύστησε τον επιστήμονα Ανατόλι Σαγκαλέβιτς στον Τζέιμς Κάμερον. Ήταν ο συμπαραγωγός του Κάμερον στην ταινία «Η Άβυσσος» ενώ ταυτόχρονα συμμετείχε στην αποστολή των γυρισμάτων του ντοκιμαντέρ με την IMAX του 1991.
«Ο Τζέιμς είδε εκείνη την ταινία και ζήτησε από τον Εντ Γκίντινγκς να μας συστήσει, και το 1992, τον Ιούνιο, έφτασαν στη Μόσχα. Πετάξαμε μαζί στο Καλίνινγκραντ για να δούμε το "Keldysh" και τα "Mir". Υπήρχαν πολλά ενδιαφέροντα πράγματα, πολλές συζητήσεις. Τους έδωσα κάποιες ιδέες σχετικά με την ταινία. Στη συνέχεια επισκέφθηκα, το φθινόπωρο του 1992, το Λος Άντζελες, όπου με κάλεσε ο Τζέιμς» ανέφερε ο επιστήμονας.
Αργότερα ξεκίνησαν τα γυρίσματα μιας άλλης ταινίας του Κάμερον με τίτλο «Αληθινά Ψέματα», οπότε δεν υπήρχε καμιά εξέλιξη στην υπόθεση. Στη συνέχεια, ο Σαγκαλέβιτς πέταξε ξανά στο Λος Άντζελες, όπου έγιναν κάποιες συζητήσεις γύρω από την τεχνική διαδικασία, αλλά ούτε εκείνη τη φορά το θέμα προχώρησε πιο πέρα ​​από τις συζητήσεις.
«Υπήρχαν δυσκολίες, φυσικά φοβόταν, επειδή επρόκειτο για αρκετά μεγάλο χρηματικό ποσό, περίπου μισό δισεκατομμύριο μόνο για τα γυρίσματα της ταινίας, οπότε η απόφαση πάρθηκε το φθινόπωρο του 1994. Του πήρε δύο χρόνια να το σκεφτεί. Τότε κιόλας επικοινωνούσαμε με φαξ, δεν υπήρχαν ακόμη e-mails» πρόσθεσε ο Ανατόλι Σαγκαλέβιτς.
Περιέγραψε την ιστορία εκείνης της μοιραίας επιστολής από την πλευρά του: «Μια μέρα του έστειλα ένα φαξ, το οποίο ακόμη θυμάται. Του έγραψα ότι όσο έχουμε δύναμη και τα οχήματά μας είναι ακόμη σε καλή κατάσταση, πρέπει να το αποφασίσουμε. Και ανέφερα αυτή την έκφραση: "Ένας άνθρωπος πρέπει τουλάχιστον μια φορά στη ζωή του να πάρει μια απόφαση και να κάνει κάτι εξαιρετικό". Μέχρι και σήμερα, ο Τζέιμς το θυμάται, συνειδητοποίησε ότι απευθυνόταν σε αυτόν. Μια εβδομάδα αργότερα με πήρε τηλέφωνο στο σπίτι. Μόλις γύρισα το βράδυ στο σπίτι από τη δουλειά, άκουσα το τηλέφωνο να χτυπάει. Σήκωσα το ακουστικό και ήταν ο Τζέιμς. Η αγαπημένη του λέξη κατά τη διάρκεια της κατάδυσης ήταν “Πάμε”, οπότε μου λέει στα ρωσικά: “Τόλια, πάμε!” τον ρωτάω: “Πού πάμε;”, επαναλαμβάνει: “Παέχαλι”. Έτσι αποφασίσαμε να γυρίσουμε την ταινία. Στις αρχές του 1995, ταξίδεψα στο Λος Άντζελες».
Τον Αύγουστο, η ομάδα συναντήθηκε στο Χάλιφαξ και άρχισαν οι προετοιμασίες. Τα γυρίσματα πραγματοποιήθηκαν από τις 10 έως τις 29 Σεπτεμβρίου. Κατά τη διάρκεια αυτών των 20 ημερών ο Σαγκαλέβιτς και ο Κάμερον πραγματοποίησαν 24 καταδύσεις ενώ τα δύο οχήματα «Mir» χρησιμοποιήθηκαν εναλλάξ.
«Μόνο με την απόκτηση σεβασμού ο ένας για τον άλλον, οι άνθρωποι μπορούν να συνεργαστούν σε ένα τέτοιο επιθετικό περιβάλλον επί πολλές ώρες εργασίας και να πετύχουν στόχους που προηγουμένως ήταν απρόσιτοι. Αν για μένα ήταν μια μεγάλη περιπέτεια, για τον Ανατόλι και την ομάδα του ήταν μια εργασία ρουτίνας: “Κάνε το αδύνατο πριν από το μεσημεριανό”. Άκουσα τις ιστορίες και είδα πλάνα από τις επικίνδυνες δράσεις που η ομάδα του Ανατόλι Σαγκαλέβιτς διεξήγαγαν κατά τη διάρκεια εκείνων των αποστολών όπου δεν ήμουν μαζί του» αναφέρει ο Τζέιμς Κάμερον στο βιβλίο «Το Βάθος».
Τιτανικός: Η LEGO έβγαλε ρέπλικα του θρυλικού πλοίου από 9.090 τουβλάκια - Sputnik Ελλάδα, 1920, 08.10.2021
Τιτανικός: H LEGO κυκλοφορεί μοντέλο του θρυλικού πλοίου με 9.090 κομμάτια - Βίντεο

Πώς έγιναν τα γυρίσματα του «Τιτανικού»

Τα οχήματα «Mir-1» και «Mir-2» χρησιμοποιούν ως βάση το ερευνητικό πλοίο «Akademik Mstislav Keldysh», το οποίο βρίσκεται αγκυροβολημένο στο λιμάνι του Καλίνινγκραντ.
© Sputnik / Sergei SoubbotinΥποβρύχιο όχημα «Mir»
Υποβρύχιο όχημα «Mir»  - Sputnik Ελλάδα, 1920, 08.10.2021
Υποβρύχιο όχημα «Mir»
Σήμερα, ο σκοπός τους είναι η επιστημονική έρευνα σε διάφορα μέρη του παγκόσμιου ωκεανού και η βιντεοσκόπηση του βυθού. Πρόσφατα απέκτησαν μια νέα εργασία – τον υποβρύχιο τουρισμό.
«Ο Ανατόλι κι εγώ περάσαμε εκατοντάδες ώρες μαζί μέσα στα οχήματα “Mir”, θαυμάζοντας αυτό που λίγοι άνθρωποι πάνω στη Γη είχαν την τύχη να δουν. Με δίδασκαν τη σχολαστικότητα της επιστημονικής δειγματοληψίας και παρακολούθησης ενώ εγώ μοιράστηκα μαζί τους τις γνώσεις μου σχετικά με τις τεχνολογίες υποβρύχιου φωτισμού και υποβρύχιας φωτογράφισης. Γίναμε όχι μόνο μια ομάδα που κατάφερνε να εκτελέσει πολλές επαναστατικές αποστολές, αλλά και καλοί φίλοι, και στη συνέχεια μια οικογένεια» ανέφερε ο Τζέιμς Κάμερον στο βιβλίο «Το βάθος».
Για τα γυρίσματα στον βυθό, στα οχήματα «Mir» εγκαταστάθηκαν κάμερες Panavision που κατασκευάστηκαν ειδικά για το συγκεκριμένο πρότζεκτ. Οι ίδιες οι συσκευές μετατράπηκαν σε κυλινδρικές και τοποθετήθηκαν σε μια σταθερή βάση με παράθυρα.
«Η ταινία στην κασέτα είχε διάρκεια 20 λεπτών, δηλαδή έφτανε για μία κατάδυση. Η κάμερα, βέβαια, βρισκόταν στο εξωτερικό του οχήματος έξω από το πιλοτήριο και ήταν τοποθετημένη σε μια ειδική περιστροφική υδραυλική συσκευή» εξήγησε ο Ανατόλι Σαγκαλέβιτς.
Επίσης, στο όχημα «Mir-2» εγκαταστάθηκε μια μικρή μονάδα με τηλεχειριστήριο, η οποία μπορούσε να μπει μέσα στον Τιτανικό χρησιμοποιώντας ένα καλώδιο. Για να δίνεται η αίσθηση του βυθού, οι ειδικοί τοποθέτησαν στο όχημα έως και οκτώ ειδικά φωτιστικά υδραργύρου-αλογόνου-ιωδίου ισχύος 1.200 watt το καθένα.
«Ήταν το Χόλιγουντ πάνω στο “Keldysh”, το Χόλιγουντ κάτω στον βυθό. Το σκάφος “Akademik Keldysh” φαίνεται σε κάποια πλάνα της ταινίας: Για παράδειγμα, εκεί υπήρχε μια απομίμηση ενός ελικοδρομίου στο οποίο προσγειώθηκε το ελικόπτερο που έφερε την ηλικιωμένη Ρόουζ» ανέφερε ο επιστήμονας.
Ένα βυθισμένο πλοίο (φωτ. αρχείου) - Sputnik Ελλάδα, 1920, 31.05.2021
Κόσμος
Ο χαμένος σουηδικός "Τιτανικός" βρέθηκε κατά λάθος μετά από έναν αιώνα

Πώς λειτουργεί το όχημα «Mir»;

Ερωτηθείς γιατί ο Τζέιμς Κάμερον επέλεξε το «Mir», ο Ανατόλι Σαγκαλέβιτς παραθέτει τα λόγια του ίδιου του σκηνοθέτη: «Επειδή είναι το καλύτερο όχημα στον κόσμο».
«Είναι όντως έτσι, επειδή ακόμη και οι Αμερικανοί, που έχουν ένα Κέντρο Τεχνολογικής Ανάπτυξης των Ηνωμένων Πολιτειών, το 1994 αναγνώρισαν τα “Mir” ως τα καλύτερα ανάμεσα σε μια σειρά υποβρυχίων οχημάτων που είχαν κατασκευαστεί ποτέ στον κόσμο» πρόσθεσε ο επιστήμονας.
Στο βιβλίο του αναφέρει ότι η ασφάλεια της παραμονής ανθρώπων κάτω στον βυθό, πρώτα απ' όλα, διασφαλίζεται από ένα ανθεκτικό κύτος. Ο υπόλοιπος εξοπλισμός και τα συστήματα του οχήματος έχουν σκοπό τη μεταφορά του κύτους στον βυθό, την κίνησή του και την επιστροφή του πίσω στην επιφάνεια.
«Κατά τη διάρκεια αυτής της αποστολής, πραγματοποιήσαμε εργασίες και στα δύο οχήματα “Mir” γύρω από τον “Τιτανικό”, συντονίζοντας με ασφάλεια τις πράξεις μας με το μεγάλο τηλεχειριζόμενο όχημα “Medusa” το οποίο φώτιζε το σημείο του ναυαγίου από πάνω με λαμπτήρες αλογονιδίων ισχύος 10.000 watt. Κατά τη διάρκεια κατάδυσης στον χώρο του ναυαγίου του “Τιτανικού” χρησιμοποιήσαμε δύο τηλεκατευθυνόμενα μίνι οχήματα που ελέγχονταν από τα “Mir”. Αυτά τα μικρά ρομπότ έμπαιναν μέσα στον Τιτανικό για να εξερευνήσουν τις καμπίνες και τους κοινόχρηστους χώρους του, μεταδίδοντας μαγευτικά πλάνα με περίτεχνα ξυλόγλυπτα και άλλα απομεινάρια του προηγουμένου μεγαλείου του “Τιτανικού” μέσω καλωδίου οπτικών ινών» έγραψε ο Κάμερον στην εισαγωγή του βιβλίου «Το βάθος».
Η κατασκευή περιλαμβάνει δύο ημισφαίρια κατασκευασμένα με χύτευση και θερμική και μηχανική επεξεργασία. Η ίδια η σφαίρα έχει τρία παράθυρα: Το κεντρικό με εσωτερική διάμετρο 200 χιλιοστά και δύο πλευρικά με διάμετρο 120 χιλιοστά.
Τα παράθυρα παρέχουν καλή ορατότητα για τις εργασίες στον βυθό. Οι μπαταρίες νικελίου-καδμίου χρησιμοποιούνται ως πηγή ενέργειας και το συνολικό ενεργειακό απόθεμα του οχήματος «Mir» φτάνει τις 100 κιλοβατώρες.

Η συνεργασία Κάμερον-Σαγκαλέβιτς

Η επίσημη πρεμιέρα της ταινίας έγινε στο Λος Άντζελες το 1997. Ο επιστήμονας προσκλήθηκε ως μέλος της ομάδας που γύρισε την ταινία. Αργότερα, ο Τζέιμς Κάμερον πέταξε στο Καλίνινγκραντ, όπου συνάντησε την ομάδα που τον βοήθησε να πραγματοποιήσει ένα τόσο σημαντικό έργο.
«Η φιλία μας συνεχίζεται. Ο Κάμερον και εγώ γυρίσαμε ακόμη πέντε ντοκιμαντέρ, οπότε ο “Τιτανικός” είναι μόνο μία ταινία στη σειρά. Η επόμενη ταινία ήταν “Τα Φαντάσματα της Αβύσσου”, στη συνέχεια υπήρχε η “Αποστολή: Μπίσμαρκ” με γυρίσματα σε βάθος 1.700 μέτρων. Γυρίσαμε δύο επεισόδια των 45 λεπτών για το “Discovery Channel”. Αργότερα, γυρίσαμε ακόμα ένα ντοκιμαντέρ με τίτλο “Εξωγήινοι του Βυθού”» εξήγησε ο Ανατόλι Σαγκαλέβιτς.
Το Καλίνινγκραντ είναι το λιμάνι βάσης του σκάφους «Akademik Keldysh», όπου μένει και εργάζεται το πλήρωμα, καθώς και κάποια μέλη πληρώματος των οχημάτων «Mir», οπότε αρχικά η ταινία «Τιτανικός» προβαλλόταν στους τοπικούς κινηματογράφους όλο το 24ωρο!
«Ήξερα ότι ο “Τιτανικός” θα γίνει ένα ασυνήθιστο έργο: Η σημαντικότερη δοκιμασία και η περιπέτεια στη ζωή μου. Πήρα τηλέφωνο στην επικεφαλής της εταιρείας παραγωγής μου και της είπα ότι πήρα την απόφαση: Θα κάνουμε τον “Τιτανικό”. Και καταφέραμε να κάνουμε αυτήν την ταινία. Και ήταν μια συναρπαστική περιπέτεια» έγραψε ο Τζέιμς Κάμερον.
Ροή ειδήσεων
0
Πρόσφατα πρώταΠαλαιότερα πρώτα
loader
Για τη συμμετοχή στη συνομιλία,
συνδεθείτε ή εγγραφείτε.
loader
Συνομιλίες
Заголовок открываемого материала