Έχετε εγγραφεί με επιτυχία
Παρακαλώ ακολουθήστε τον σύνδεσμο που εστάλη στο
Η ελληνική σημαία - Sputnik Ελλάδα, 1920
Ελλάδα
Η επικαιρότητα από κάθε γωνιά της Ελλάδας, την Αθήνα τη Θεσσαλονίκη ή την επαρχία. Γρήγορη και έγκαιρη ενημέρωση για όλες τις εξελίξεις.

Πώς έφτασε το άγαλμα της Κάλλας στη σκιά της Ακρόπολης: Αλαλούμ με την έγκριση της Επιτροπής Γλυπτών

© Φωτογραφία : Maria Makraki / SOOCΆγαλμα της Μαρίας Κάλλας στην Αθήνα
Άγαλμα της Μαρίας Κάλλας στην Αθήνα - Sputnik Ελλάδα, 1920, 20.10.2021
Βρείτε μας
Πώς κατέληξε η ολόχρυση Κάλλας κάτω από την Ακρόπολη; «Η δωρεά εγκρίθηκε ομοφώνως από την αρμόδια επιτροπή» υποστηρίζουν από τον Δήμο Αθηναίων. «Δεν το είδε ποτέ κανένας στην επιτροπή το άγαλμα» δηλώνει στο Sputnik, η πρόεδρος του Επιμελητηρίου Εικαστικών Τεχνών Ελλάδος Εύα Μελά, καθώς η επιτροπή έχει κι εκπρόσωπο του Επιμελητηρίου.
Ακόμη και τον διεθνή Τύπο απασχόλησε το άγαλμα της Μαρίας Κάλλας, που πρόσφατα αποκαλύφθηκε στους πρόποδες του Ιερού Βράχου, προκαλώντας «σεισμό» στα εγχώρια social media. Με τον βρετανικό Guardian να φτάσει στο σημείο να καγχάζει: «Δράμα στη ζωή, δράμα και μετά θάνατον».
«Για τη Μαρία Κάλλας, τη μεγαλύτερη και αδιαμφισβήτητη ντίβα της Ελλάδας, 44 χρόνια μετά τον θάνατό της, η διαμάχη για την καλλιτεχνική της κληρονομιά επικεντρώνεται σε ένα άγαλμα που ανεγέρθηκε στους πρόποδες της αρχαίας Ακρόπολης, απέναντι από το ρωμαϊκό θέατρο όπου έκανε το ντεμπούτο της η παγκοσμίου φήμης τραγουδίστρια όπερας» επισημαίνει το ρεπορτάζ της βρετανικής εφημερίδας, προσθέτοντας ότι το άγαλμα έχει χαρακτηριστεί κιτς, ακατάλληλο, ενώ μόνο στη μεγάλη σοπράνο εντέλει δεν προσομοιάζει.
Το γυαλιστερό, σαν χρυσό αλουμινόχαρτο (παρότι γυαλισμένος μπρούντζος) συμπαγές, αυστηρό, άκαμπτο άγαλμα της Μαρίας Κάλλας, που όντως, μόνο τη Μαρία Κάλλας, τη σπουδαιότερη και πλέον εκφραστική ερμηνεύτρια όπερας δεν θυμίζει στους περαστικούς, στο Άλσος Παρθένη, μεταξύ των οδών Δ. Αρεοπαγίτου και Ροβέρτου Γκάλι, ήταν αρκετό για την άνευ προηγουμένου παλλαϊκή ομοβροντία αφορισμών κι οργισμένων μηνυμάτων και στο διαδίκτυο, από ανώνυμους αλλά και επώνυμους ειδικούς τεχνοκριτικούς, εικαστικούς. Για το έργο, τη γνωστή γλύπτρια Αφροδίτη Λίτη (καθηγήτρια της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών), αλλά κι αυτούς που επέτρεψαν να τοποθετηθεί ένα -όπως το χαρακτηρίζουν- «εξάμβλωμα», ένα «τερατούργημα» σε κεντρικότατο σημείο, κάτω από τη σκιά της Ακρόπολης, «προσβάλλοντας» τη μνήμη της μεγάλης ντίβας. Το έργο έχει υποστεί όλων των ειδών τα μοντάζ στο μεταξύ, για να μοιάζει με ρομπότ αλλά και με τον πρωθυπουργό σε χρυσαφένια μασίφ γκροτέσκα βερσιόν.
Η υπόθεσή του, που ξεκινά από καλόπιστη πρωτοβουλία και δωρεά του Ελληνικού Συλλόγου «Μαρία Κάλλας», μια απευθείας ανάθεσή του στην κα Λίτη, επ’ ευκαιρία των 100 χρόνων από τη γέννηση της μεγάλης ντίβας της όπερας, επαναφέρει δριμύτερη τη συζήτηση για τον διάλογο τέχνης και δημόσιου χώρου και τις λεπτές ισορροπίες που διασαλεύονται εύκολα. Αλλά και για τους κανόνες, τα κριτήρια που οφείλει ένα έργο να τηρεί, ακόμη και χωροταξικά. Υπάρχουν επιτροπές που πρέπει να εγκρίνουν ή να απορρίψουν την τοποθέτησή του; Υπάρχουν στην Ελλάδα; Τι κάνουν; Τι έκαναν με την Κάλλας;
Άγαλμα της Μαρίας Κάλλας στην Αθήνα - Sputnik Ελλάδα, 1920, 18.10.2021
Ελλάδα
Guardian για το άγαλμα της Κάλλας: Γκάντι με... τακούνια;

Η διαδικασία για την τοποθέτηση αγάλματος σε δημόσιο χώρο στην Αθήνα

Τι ακριβώς συμβαίνει στη χώρα μας; Τι γίνεται και τι θα έπρεπε να γίνεται στον μητροπολιτικό δήμο της χώρας, και ειδικά σε έναν από τους εμβληματικότερους, και σε επίπεδο συμβολισμού, δρόμους του, στη σκιά της Ακρόπολης, πλησίον του ρωμαϊκού ωδείου Ηρώδου Αττικού, όταν ένας φορέας ή σύλλογος θέλει να τοποθετήσει ένα άγαλμα, μια προτομή, έναν αδριάντα;
«Οι δωρεές στην Αθήνα περνάνε από έγκριση στον δήμο και γίνονται ή όχι αποδεκτές» μας πληροφορεί η καθ’ ύλην αρμόδια για το θέμα πρόεδρος του Επιμελητηρίου Εικαστικών Τεχνών Ελλάδος Εύα Μελά.
«Εν προκειμένω, ο δήμος αποφάσισε να δεχτεί τη δωρεά. Με νόμο εδώ και 7 χρόνια έχει καταργήσει την Επιτροπή Αισθητικής Αρτιότητας για να περνά άνετα τις δουλειές που θέλει να κάνει χωρίς να δέχεται κριτική» προσθέτει η κα Μελά. «Κατ’ εξαίρεση έχει δημιουργήσει μια Επιτροπή Γλυπτών» υπογραμμίζει.
Στα έργα που δεν είναι δωρεές, όταν το κόστος ανέρχεται από ένα ποσό και πάνω (5.000 ευρώ) γίνονται διαγωνισμοί, συνεχίζει. «Αλλά ο νόμος είναι διάτρητος αφού δεν υπάρχει Επιτροπή Αισθητικής Αρτιότητας» επισημαίνει η κα Λίτη. «Το δε άρθρο 32 του νόμου 4412 αφήνει το περιθώριο δημόσιοι θεσμοί να βάζουν προμήθειες με οποιοδήποτε κόστος. Εκεί έχουμε δει αίσχη!»
Το άγαλμα της Κάλλας στην Αθήνα - Sputnik Ελλάδα, 1920, 11.10.2021
Ελλάδα
«Θυμίζει τις χρυσοποίκιλτες εμφανίσεις του Φλωρινιώτη»: Χαμός στο Twitter για το άγαλμα της Κάλλας

Το παράδειγμα της Γαλλίας

Ο διακεκριμένος ιστορικός και κριτικός της τέχνης Ντένης Ζαχαρόπουλος, πρώην Γενικός Επιθεωρητής Καλών Τεχνών του Υπουργείου Πολιτισμού της Γαλλίας και σύνεδρο μέλος της επιτροπής διεθνούς πολιτιστικής πολιτικής του Υπουργείου Εξωτερικών της Γαλλίας μας διαφωτίζει σε σχέση με τις πρακτικές της χώρας του Διαφωτισμού, που διογκώνουν τα κενά και τον φαύλο κύκλο της μικροπολιτικής στην Ελλάδα.
«Στη Γαλλία προκειμένου να γίνει η παραμικρή επέμβαση στο δημόσιο χώρο, να τοποθετηθεί, λ.χ., ένα γλυπτό, πρέπει η πρόταση, η δωρεά να περάσει από 27 κρατικές επιτροπές μέχρι να φτάσει στην κορυφή, το Υπουργείο Πολιτισμού. Αν έρθει κάποιος για να τοποθετηθεί ένα έργο στα συγκεκριμένα 50 τ.μ., θα ληφθεί υπόψη ο κήπος στον οποίο βρίσκεται, η πέριξ αρχιτεκτονική, κυριολεκτικώς τα πάντα, και μόνον αν ταιριάζει απόλυτα θα εγκριθεί από τις επιτροπές. Πρέπει η παρέμβαση να σέβεται τον περιβάλλοντα χώρο και την ιστορία του, αλλά να λαμβάνει υπόψη και την ασφάλεια των πολιτών και των παιδιών. Δεν είναι περνάω μια μέρα από ένα σημείο της πόλης και βάζω φοίνικες» εξηγεί.
Η τελευταία φράση ηχεί ως αιχμή για τις ελληνικές παθογένειες. «Στην Ελλάδα κανένας δήμαρχος, κανένας υπουργός δεν ακούει και δεν συνεργάζεται με τις υπηρεσίες τους. Υποτίθεται ότι υπάρχουν ειδικοί. Κι από την άλλη, κάθε φορά που αλλάζει ένας δήμαρχος ή ένας υπουργός αλλάζουν κι όλοι οι διευθυντές των εγχώριων υπηρεσιών», διαπιστώνει ο κ. Ζαχαρόπουλος, που έχει υπάρξει διευθυντής και σε μουσεία στη χώρα μας.
«Ειδικότερα στον δήμο Αθηναίων, συνεχίζει, εδώ και χρόνια ουδείς ασχολείται με όλα αυτά και κάνει ο καθένας ό,τι θέλει, επιβάλλοντας ό,τι θέλει οπουδήποτε. Μιλάμε για την απόλυτη αυθαιρεσία» προσθέτει, εξηγώντας εμμέσως και τον τρόπο που η χρυσή Κάλλας «προσγειώθηκε» δίπλα από την Ακρόπολη. «Το νομικό πλαίσιο ούτως ή άλλως στη χώρα μας είναι διαβλητό και διάτρητο από όλες τις μεριές. Μπορούμε να δούμε επομένως σε αυτή τη χώρα τα πάντα οπουδήποτε».
Μαρία Κάλλας - Sputnik Ελλάδα, 1920, 12.04.2021
Κόσμος
Αποκαλύψεις για τη ζωή της Μαρίας Κάλλας: Τα "βασανιστήρια" από τον Ωνάση και άλλες άγνωστες πτυχές
Η έρευνά μας σχετικά με τις διαδρομές που ακολουθήθηκαν για την τοποθέτηση του αγάλματος της Κάλλας στο Άλσος Παρθένη το επιβεβαιώνει.

Τι απαντά ο δήμος Αθηναίων

Σε επικοινωνία μας με τον δήμο Αθηναίων η «πρόχειρη» αρχική απάντηση που λάβαμε, μέχρι να διερευνηθεί το θέμα και να απαντήσουν υπευθύνως, ήταν ότι το άγαλμα πιθανότατα το ενέκρινε το Υπουργείο Πολιτισμού κι ότι ο δήμος περιορίστηκε στην κατασκευή του βάθρου του.
Μια ημέρα μετά, η απάντηση των αρμοδίων πλέον του δήμου επί του θέματος ήταν συγκεκριμένα:
«Το άγαλμα πέρασε από την Επιτροπή Γλυπτών του δήμου και την ενέκριναν κατά πλειοψηφία τα μέλη της: Καθηγητές του ΕΚΠΑ, της Καλών Τεχνών, εκπρόσωποι του Επιμελητηρίου Εικαστικών Τεχνών Ελλάδος (ΕΕΤΕ) κ.ά.».

«Ουδέποτε πέρασε από έγκριση από την επιτροπή το άγαλμα της Κάλλας»

Θεωρώντας τη διαδικασία καθόλα νόμιμη, σε δεύτερη επικοινωνία μαζί της, η πρόεδρος του Επιμελητηρίου Εικαστικών Τεχνών Ελλάδος Εύα Μελά διέψευσε κατηγορηματικά τον ισχυρισμό του δήμου: «Ουδέποτε πέρασε από έγκριση από την επιτροπή του δήμου το άγαλμα της Κάλλας», αποκάλυψε στο Sputnik. «Το μόνο που έγινε είναι ότι της έδειξαν κάποια σκιτσάκια του με μολυβάκι».
«Δεν το έχει δει κανείς στην επιτροπή όμως το πρόπλασμα, το άγαλμα» μας επαναλαμβάνει, σε επίμονο νέο ερώτημά μας για την απάντηση που λάβαμε από τον δήμο.

Τι λέει το Υπουργείο Πολιτισμού

Ο ρόλος του Υπουργείου Πολιτισμού σε ένα θέμα πολύ λεπτό, στο οποίο αναμένεται να προκύψουν έλεγχοι για παρατυπίες, μας διευκρινίζεται από το ίδιο γραπτώς.
Ιδού η απάντηση που λάβαμε: «Σύμφωνα με τις υπηρεσίες του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού, η Διεύθυνση Σχεδίου Πόλεως και Αστικού Περιβάλλοντος του Δήμου Αθηναίων, Τμήμα Πολιτιστικής Κληρονομιάς, απέστειλε στην Εφορεία Αρχαιοτήτων πόλης Αθηνών το αρ. πρωτ. 142978/26-6-2020 αίτημα, για την τοποθέτηση γλυπτού έργου της Μαρίας Κάλλας, φιλοτεχνημένο από τη γλύπτρια Αφροδίτη Λίτη, καθηγήτρια της Σχολής Καλών Τεχνών και μουσειακή γλύπτρια. Το ΚΑΣ γνωμοδότησε να τοποθετηθεί παραπλεύρως (νότια) της οδού Διονυσίου Αρεοπαγίτου, στον κοινόχρηστο χώρο («Άλσος Παρθένη») μεταξύ των οδών Δ. Αρεοπαγίτου και Ροβέρτου Γκάλι».
Να σημειώσουμε, για την ιστορία, ότι όλα τα μέλη του ΚΑΣ είναι διορισμένα από την υπουργό Πολιτισμού, ενώ η κα Λίτη είναι μια από τις «56 προσωπικότητες του Πολιτισμού» που όταν σχεδόν σύσσωμος ο πολιτιστικός κόσμος ζητούσε την παραίτηση της κας Μενδώνη (λόγω της υπόθεσης Λιγνάδη), υποστήριξε την υπουργό δημοσίως.
«Η γνωμάτευση του ΚΑΣ δεν αφορά πάντως το σκέλος της αισθητικής κρίσης» σχολιάζει η κα Μελά.
Ροή ειδήσεων
0
Πρόσφατα πρώταΠαλαιότερα πρώτα
loader
Για τη συμμετοχή στη συνομιλία,
συνδεθείτε ή εγγραφείτε.
loader
Συνομιλίες
Заголовок открываемого материала