Μικροσκοπικοί εγκέφαλοι που παράγονται σε εργαστήριο μπορεί να βοηθήσουν στη θεραπεία ασθενειών

CC0 / / Έρευνα
Έρευνα - Sputnik Ελλάδα, 1920, 22.10.2021
Τα οργανοειδή ή "μίνι εγκέφαλοι", προς απογοήτευση ορισμένων επιστημόνων, δεν αποτελούν μια ακριβή αναπαράσταση των φυσιολογικών αναπτυξιακών διεργασιών, σύμφωνα με μελέτη. Τα εγκεφαλικά οργανοειδή, ωστόσο, αντιπροσωπεύουν ένα «ελπιδοφόρο εργαλείο για την κατανόηση της φυσιολογίας του ανθρώπινου εγκεφάλου και των διαδικασιών ασθενειών».
Μια ομάδα επιστημόνων από το Πανεπιστήμιο του Cambridge καλλιεργούν μικροσκοπικά μοντέλα ανθρώπινων εγκεφάλων στο εργαστήριο προκειμένου να μάθουν πώς να αντιμετωπίζουν θανατηφόρες νευροεκφυλιστικές καταστάσεις. Προηγούμενες προσπάθειες είχαν αναπτύξει βλαστοκύτταρα σε εγκεφαλικές συλλογές νευρώνων, αλλά καμία δεν έδειξε εγκεφαλική δραστηριότητα που μιμούνταν τον πραγματικό εγκέφαλο μέχρι τώρα.
Στα αποτελέσματα που δημοσιεύτηκαν την Πέμπτη 21/10 η ομάδα ανέφερε μια σημαντική ανακάλυψη που θα μπορούσε να βοηθήσει τους επιστήμονες να μελετήσουν μια σειρά νευρολογικών και ψυχιατρικών διαταραχών, όπως επιληψία, εγκεφαλικό επεισόδιο και σχιζοφρένεια. Αναπτύχθηκε από μια καλλιέργεια κυττάρων του δέρματος από ασθενείς με άνοια και νευρώνες, τα οργανοειδή στη συνέχεια επανέρχονται στα βλαστοκύτταρα και επαναπρογραμματίζονται για να αναπτυχθούν σε ένα συγκεκριμένο ιστό ή όργανο. Αυτά τα κύτταρα στη συνέχεια μοντελοποιούνται για να μιμηθούν ορισμένες ασθένειες ή γενετικές διαταραχές.
Εγκέφαλος - Sputnik Ελλάδα, 1920, 05.02.2019
Ανθεκτικότερος στο χρόνο ο γυναικείος εγκέφαλος
Οι επιστήμονες πιστεύουν ότι η κατανόηση του πώς ακριβώς αναπτύσσεται και λειτουργεί ο ανθρώπινος εγκέφαλος είναι η μεγαλύτερη πρόκληση της σύγχρονης βιολογίας. Τα περισσότερα απ' αυτά που έχουμε μάθει για το όργανο από τη γέννηση της νευροεπιστήμης πριν από περισσότερα από 100 χρόνια προέρχονται από πειράματα που γίνονται σε ζώα όπως τα ποντίκια.

«Ο εγκέφαλος είναι ίσως το πιο σύνθετο όργανό μας», αναφέρει ο συγγραφέας της μελέτης András Lakatos, νευροεπιστήμονας στο Πανεπιστήμιο του Cambridge. «Έχει το ευρύτερο φάσμα διαφορετικών τύπων κυττάρων που δεν έχουν ακόμη διερευνηθεί πλήρως» ανέφερε στην ιστοσελίδα thedailybeast.com.

Ροή ειδήσεων