Έχετε εγγραφεί με επιτυχία
Παρακαλώ ακολουθήστε τον σύνδεσμο που εστάλη στο
Η ελληνική σημαία - Sputnik Ελλάδα, 1920
Ελλάδα
Η επικαιρότητα από κάθε γωνιά της Ελλάδας, την Αθήνα τη Θεσσαλονίκη ή την επαρχία. Γρήγορη και έγκαιρη ενημέρωση για όλες τις εξελίξεις.

Ναυάγιο 80 ετών στο Αιγαίο: Η ιστορία του ιταλικού υποβρυχίου και η αναμέτρηση που το βύθισε

© Φωτογραφία : Konstantinos Tsakalidis / SOOCΒυθός
Βυθός - Sputnik Ελλάδα, 1920, 14.11.2021
Βρείτε μας
Ναυάγιο 80 ετών ανοικτά της Μυκόνου. Η ιστορία του ιταλικού υποβρυχίου Jantina και η αναμέτρηση που το βύθισε μαζί με δεκάδες επιβαίνοντες.
Στο «φως» ήρθε ακόμη ένα ναυάγιο, το οποίο βρισκόταν στον βυθό του Αιγαίου επί 80 χρόνια, χωρίς να γνωρίζει κανείς την ακριβή του θέση.
Ειδικότερα, πρόκειται για το ναυάγιο του ιταλικού υποβρυχίου Jantina, το οποίο είχε βυθιστεί στις 5 Ιουλίου του 1941 από τις τορπίλες του βρετανικού υποβρυχίου ΗMS Torbay και τώρα ανακαλύφθηκε εν μέσω επιθεώρησης ενός υποβρύχιου καλωδίου οπτικών ινών από την ομάδα του Κώστα Θωκταρίδη.
«Εντοπίσαμε το Jantina σε βάθος 103 μέτρων, ανοικτά της Μυκόνου» λέει ο ίδιος, μιλώντας στο ΑΠΕ - ΜΠΕ και προσθέτει πως «ξέραμε πως βρισκόταν σε αυτή εδώ την περιοχή, αλλά δεν γνωρίζαμε πού ακριβώς».
Ο εντοπισμός έγινε δυνατός χάρη στα υποβρύχια τηλεκατευθυνόμενα οχήματα που διαθέτει η εταιρία του κ. Θωκταρίδη στο πλαίσιο των επιθεωρήσεων υποβρυχίων έργων, όπως είναι αγωγοί και καλώδια.
Ο Κώστας Θωκταρίδης σχεδόν τρεις δεκαετίες μετά, μετρά τον εντοπισμό τεσσάρων σύγχρονων ναυαγίων. Το πιο πρόσφατο εντοπίστηκε σε συνεργασία με το Πολεμικό Ναυτικό και ήταν το υποβρύχιο Κατσώνης,
Πόσα όμως ναυάγια κείτονται στους βυθούς των ελληνικών θαλασσών; «Η εκτίμησή μου είναι πως συνολικά έχει εντοπιστεί το ένα τέταρτο» λέει με βάση το αρχείο ναυαγίων που διαθέτει έπειτα από χρόνια μελέτης ο κ. Θωκταρίδες.
«Η Ελλάδα είναι μια χώρα με πολύ σημαντική ναυτική ιστορία. Σε κάθε περιοχή υπάρχει ιστορικός πλούτος» συμπληρώνει.

Τι ξέρουμε για το Jantina

Όσον αφορά στην ιστορία του Jantina που βρέθηκε τώρα ανοιχτά της Μυκόνου, ο Κώστας Θωκταρίδης εξηγεί πως το ιταλικό υποβρύχιο καθελκύσθηκε το 1932 στην La Spezia Ιταλίας και ήταν κλάσης Argonauta.
Το μήκος του ήταν 61,5 μέτρα, το πλάτος 5,65 μέτρα και το εν καταδύσει εκτόπισμά του ήταν 810 τόνοι. Στην επιφάνεια είχε ικανότητα μέγιστης ταχύτητας πλεύσης 14 κόμβους, ενώ σε κατάδυση 8.
Το μέγιστο επιχειρησιακό του βάθος ήταν τα 80 μέτρα. Ο οπλισμός του αποτελείτο από 4 τορπιλοσωλήνες στην πλώρη και 2 στην πρύμνη. Επίσης διέθετε ναυτικό πυροβόλο καταστρώματος 102/35.

Το τελευταίο του ταξίδι και η «αναμέτρηση»

Στο τελευταίο του ταξίδι το Jantina είχε αποπλεύσει από τη Λέρο.
Στο υποβρύχιο επέβαιναν 48 άτομα. Το απόγευμα της 5ης Ιουλίου 1941 έπλεε στην επιφάνεια, νότια της Μυκόνου με κατεύθυνση δυτικά. Στην ευρύτερη θαλάσσια περιοχή βρισκόταν το βρετανικό υποβρύχιο HMS Tοrbay, το οποίο είχε αποπλεύσει από την Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου και εκτελούσε την 3η επιθετική του περιπολία στο Αιγαίο.
«Η αναμέτρηση δύο υποβρυχίων είναι σπάνιο ναυτικό γεγονός» λέει ο κ. Θωκταρίδης.
Το HMS Torbay, όπως αναφέρεται στο πολεμικό ημερολόγιο που συνέταξε ο κυβερνήτης του αμέσως μετά την επίθεση, εντόπισε το Jantina από απόσταση 4 ναυτικών μιλίων, σήμανε συναγερμό και όντας σε περισκοπικό βάθος πήρε θέση επίθεσης.
Στις 20:16 εξαπέλυσε τορπιλική επίθεση με μια δέσμη 6 τορπιλών από απόσταση 1500 γιαρδών. Όταν ο ιδιαίτερος και συνάμα οξύς ήχος των τορπιλών που τρέχουν μέσα στο νερό έγινε αντιληπτός από το πλήρωμα του Jantina ήταν ήδη αργά.
Οι δυο πρώτες τορπίλες πέρασαν μπροστά από το ιταλικό υποβρύχιο χωρίς να βρουν στόχο. Ωστόσο, στις 20:17 η δεύτερη ομάδα τορπιλών βρήκε στόχο και δημιούργησε πολύ ισχυρή έκρηξη. Το αποτέλεσμα ήταν η τάχιστη βύθιση του ιταλικού υποβρυχίου.
Από το πλήρωμα του Jantina τελικά μόνο έξι άτομα κατάφεραν να διασωθούν κολυμπώντας κάτω από δύσκολες συνθήκες μέχρι τη Δήλο.
Ροή ειδήσεων
0
Πρόσφατα πρώταΠαλαιότερα πρώτα
loader
Live
Заголовок открываемого материала
Για τη συμμετοχή στη συνομιλία,
συνδεθείτε ή εγγραφείτε.
loader
Συνομιλίες
Заголовок открываемого материала