Έχετε εγγραφεί με επιτυχία
Παρακαλώ ακολουθήστε τον σύνδεσμο που εστάλη στο
Η ελληνική σημαία - Sputnik Ελλάδα, 1920
Ελλάδα
Η επικαιρότητα από κάθε γωνιά της Ελλάδας, την Αθήνα τη Θεσσαλονίκη ή την επαρχία. Γρήγορη και έγκαιρη ενημέρωση για όλες τις εξελίξεις.

Ελεγκτής εναέριας κυκλοφορίας: Η φωνή που ελέγχει τα αεροπλάνα και απαγορεύεται να κάνει λάθος

© Sputnik / Φανή ΧαρίσηΕλεγκτής εναέριας κυκλοφορίας στον Πύργο Ελέγχου του αεροδρομίου της Θεσσαλονίκης
Ελεγκτής εναέριας κυκλοφορίας στον Πύργο Ελέγχου του αεροδρομίου της Θεσσαλονίκης - Sputnik Ελλάδα, 1920, 19.12.2021
Βρείτε μας
Κάθε κουκκίδα στο ραντάρ είναι ένα αεροπλάνο που έρχεται για προσγείωση ή ετοιμάζεται να απογειωθεί. Ο Δημήτρης Ξενιώτης εδώ και 22 χρόνια είναι ελεγκτής εναέριας κυκλοφορίας στον πύργο ελέγχου του αεροδρομίου Θεσσαλονίκης και μίλησε στο Sputnik για το εξαιρετικά στρεσογόνο επάγγελμά του.
Στο ραντάρ που έχει μπροστά του αναβοσβήνει ως μια κουκκίδα. Στην πραγματικότητα είναι μια επιβατική πτήση αεροπλάνου, που πλησιάζει για να προσγειωθεί στο αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης.
Η συνομιλία του ελεγκτή εναέριας κυκλοφορίας που βρίσκεται στον πύργο ελέγχου με τον κυβερνήτη του αεροσκάφους βρίσκεται σε εξέλιξη εδώ και λίγα λεπτά.
Το αεροπλάνο πλησιάζει στο αεροδρόμιο. Ο ελεγκτής το έχει ήδη δει στον ορίζοντα. «Εκεί είναι αριστερά μας, το βλέπετε; Σε δύο λεπτά θα είναι εδώ» μας λέει δείχνοντας με το χέρι του μια κουκκίδα στον ορίζοντα.
Μπάμπα Βάνγκα - Sputnik Ελλάδα, 1920, 16.12.2021
Κόσμος
Μπάμπα Βάνγκα: Χαμός στην Τουρκία με τις «προφητείες» της για το 2022
Πράγματι, σε δύο λεπτά η πτήση προσγειώθηκε και οδηγήθηκε στο «πάρκινγκ» για να αποβιβαστούν οι επιβάτες, ενώ ο ελεγκτής συνέχισε τις συνομιλίες του με άλλα αεροπλάνα που ήταν έτοιμα προς απογείωση ή έρχονταν για να προσγειωθούν.
Οι ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας είναι τα «μάτια» και η «φωνή» των πιλότων, καθώς οδηγούν την πτήση με ασφάλεια στον προορισμό της.
Ο Δημήτρης Ξενιώτης είναι ελεγκτής εναέριας κυκλοφορίας εδώ και 22 ολόκληρα χρόνια. Αναμφίβολα, είναι ένα επάγγελμα με πολλή πίεση, άγχος και κυρίως υπευθυνότητα.
«Παγκοσμίως ανήκουμε στα επαγγέλματα που είναι πρώτα σε καρδιακά και εγκεφαλικά επεισόδια, ακριβώς λόγω της πίεσης που υπάρχει. Αυτό που προσπαθεί ο ελεγκτής να γίνει, αυτό πρέπει να γίνει όσο το δυνατόν πιο γρήγορα και χωρίς λάθος. Είναι πάρα πολύ έντονο το συναίσθημα του "απαγορεύεται να κάνω λάθος". Ένα καλό ρητό που κυκλοφορεί είναι ότι ο κρύος ιδρώτας που σε λούζει στην υποψία λάθους, σου αφαιρεί χρόνια από τη ζωή σου» λέει ο κ. Ξενιώτης.
Στα 22 χρόνια της καριέρας του έχει προσγειώσει και απογειώσει χιλιάδες πτήσεις, αρκετές μάλιστα ήταν δύσκολες. Ωστόσο, όπως λέει ο κ. Ξενιώτης «δύσκολα περιστατικά είναι βέβαιο ότι, στατιστικά, θα τύχουν, ειδικά όσο περισσότερο ασκείς το επάγγελμα και όσο περισσότερο βρίσκεσαι στο μικρόφωνο».
Ο Πύργος Ελέγχου εκτός από τις επιβατικές ή τις cargo πτήσεις ελέγχει και τις πτήσεις στρατιωτικών μέσων. Είναι το «απόλυτο μάτι» στον ουρανό.
© Sputnik / Φανή ΧαρίσηΤο desk ενός ελεγκτή εναέριας κυκλοφορίας
Το desk ενός ελεγκτή εναέριας κυκλοφορίας - Sputnik Ελλάδα, 1920, 14.12.2021
Το desk ενός ελεγκτή εναέριας κυκλοφορίας
Μία πτήση στρατιωτική πτήση ο κ. Ξενιώτης δεν θα την ξεχάσει ποτέ! Ήταν Μάρτιος του 2008 και το στρατιωτικό ελικόπτερο εκτελούσε πτήση από την Αλεξάνδρεια Ημαθίας στη Ρεντίνα. Το ελικόπτερο κατέπεσε κοντά στην εθνική οδό Θεσσαλονίκης- Καβάλας σε κοντινή απόσταση από το χωριό Βασιλούδι.
«Ένα από τα πιο άσχημα που έχω ζήσει, ήταν ένα στρατιωτικό δυστύχημα με ένα ελικόπτερο Χιούϊ και ήμουν εγώ στο μικρόφωνο (σ.σ. στην επικοινωνία από τον Πύργο Ελέγχου) και δυστυχώς και οι τρεις στρατιωτικοί δεν επιβίωσαν του δυστυχήματος. Μιλούσαμε και ήταν να μου δώσουν αναφορά για μια θέση λίγο έξω από τα Κουφάλια Θεσσαλονίκης, η αναφορά δεν δόθηκε ποτέ. Τελικά, μετά την έρευνα των αρμοδίων βρέθηκαν τα συντρίμμια του ελικοπτέρου και δυστυχώς δεν είχε επιβιώσει κανένας. Είναι πάρα πολύ βαρύ να ξέρεις ότι μιλάς με κάποιον και αμέσως μετά αυτός ο κάποιος να μην υπάρχει. Η αλήθεια είναι ότι πέρασα αρκετό διάστημα να το ξεπεράσω όμως είναι στη φύση του επαγγέλματος και πρέπει να αποδεχτείς ότι υπάρχει και αυτή η πιθανότητα, την οποία ο καθένας απεύχεται. Αλλά όσο και να θέλουμε δεν έχουμε το χέρι του Θεού για να σώσουμε το αεροπλάνο με το οποίο μιλάμε» είπε ο κ. Ξενιώτης.

Η καραντίνα των πτήσεων

Ο πύργος ελέγχου στο αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης λειτουργεί 24 ώρες το 24ωρο, επτά ημέρες την εβδομάδα.
Την περίοδο της καραντίνας, δηλαδή την περίοδο του Μαρτίου- Απριλίου 2020, η ζωή των ελεγκτών εναέριας κυκλοφορίας άλλαξε άρδην σε μια στιγμή όπως και του κόσμου σε ολόκληρο τον πλανήτη.
Ο κορονοϊός είχε φουντώσει, οι πολίτες κλείστηκαν στα σπίτια τους, οι μετακινήσεις ήταν απαγορευμένες και οι επιβατικές πτήσεις ελάχιστες.
Το άλλοτε φωτεινό και πολύβουο αεροδρόμιο σχεδόν… βυθίστηκε στο σκοτάδι. Όπως λέει ο κ. Ξενιώτης λίγες επιβατικές πτήσεις γίνονταν και στον ουρανό πετούσαν «κανονικά μόνο τα στρατιωτικά αεροσκάφη, τα αεροπλάνα- ασθενοφόρα και οι εμπορευματικές πτήσεις».
«Δυστυχώς τότε όλη η αεροπορική βιομηχανία βρεθήκαμε σε κατάσταση σοκ. Είχαμε μία ελάττωση της κίνησης που άγγιξε το 80%. Ευτυχώς, αυτό κράτησε πολύ λίγο. Ωστόσο, είχε άμεσο αντίκτυπο και στη μισθοδοσία μας, γιατί οι απολαβές μας είναι ανάλογα με τους πελάτες που εξυπηρετούμε. Βρεθήκαμε λοιπόν σε μια δυσμενέστατη κατάσταση τόσο οικονομική όσο και ουσιαστική, διότι ερχόμασταν εκ περιτροπής και λόγω του ιού για να προστατευθούμε, αλλά και γιατί οι ανάγκες του προσωπικού λόγω της όλης κατάστασης δεν ήταν τόσο μεγάλες. Οπότε βρεθήκαμε σε αδιέξοδο, να μην έχουμε αντικείμενο και να μην έχουμε και χρήματα. Ευτυχώς, πέρασε και ελπίζω να μην ξαναγυρίσει» τόνισε.
© Sputnik / Φανή ΧαρίσηΗ πίστα στο αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης
Η πίστα στο αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης - Sputnik Ελλάδα, 1920, 14.12.2021
Η πίστα στο αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης

Το φαινόμενο της ομίχλης

Το αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης είναι σύγχρονο τόσο στις υπηρεσίες που παρέχει όσο και στα μέσα που διαθέτει, προσφέροντας ασφάλεια στις πτήσεις.
Ένα άλλο χαρακτηριστικό του αεροδρομίου είναι η ομίχλη, που κάποιες μέρες τον χρόνο κάνει τις προσγειώσεις δύσκολες, με κάποιες, μάλιστα, πτήσεις να ακυρώνουν την προσγείωση και να οδεύουν σε άλλο αεροδρόμιο.
«Ένας μεγάλος μύθος που λέγεται είναι ότι το ραντάρ θα έπρεπε να βοηθάει να μην έχουμε προβλήματα με την ομίχλη. Αυτό είναι τελείως λάθος, δεν έχει καμία σχέση με την πραγματικότητα, η οποία είναι ότι υπάρχουν μηχανήματα που βοηθούν το αεροσκάφος να προσεγγίσει τον διάδρομο προσγείωσης όσο το δυνατόν πιο κοντά, αλλά για τα δεδομένα της Θεσσαλονίκης τα μηχανήματα δεν μπορούν να φέρουν το αεροπλάνο και να το προσγειώσουν από μόνα τους. Θα πρέπει δηλαδή και την τελευταία στιγμή ο κυβερνήτης και ο συγκυβερνήτης να δουν τα φώτα προσέγγισης ή να δουν τον διάδρομο. Που σημαίνει τι; Ότι με τον Θεό δεν τα βάζεις. Αυτή τη στιγμή το πιο εξοπλισμένο αεροδρόμιο για περιβάλλον ομίχλης παγκοσμίως είναι το Λονδίνο. Εν τούτοις πριν από τρία χρόνια έκλεισε έξι ημέρες λόγω ομίχλης. Όταν είναι τα πάντα κλειστά (σ.σ. ορατότητα) και δεν μπορείς να δεις σε απόσταση δύο μέτρων, δεν μπορείς να χειριστείς ένα αεροσκάφος που πηγαίνει με 300 χιλιόμετρα την ώρα και προφανώς δεν έρχονται να προσγειωθούν. Φυσικά, και τα μηχανήματα που έχουμε πλησιάζουν τα αεροπλάνα πάρα πολύ στο διάδρομο, τόσο κοντά που θα πρέπει να δει τα φώτα προσέγγισης στα 300 μέτρα ορατότητας. Αλλά αν η ορατότητα είναι μικρότερη, προφανώς το αεροσκάφος δεν μπορεί να προσγειωθεί» ανέφερε.

Γιατί οι διάδρομοι αποπροσγείωσης είναι «βαφτισμένοι» με αριθμούς

Οι διάδρομοι προσγείωσης και απογείωσης, σε όλα τα αεροδρόμια, φέρουν αριθμούς για τις ονομασίες τους. Το αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης έχει δύο διαδρόμους απογείωσης και προσγείωσης που φέρουν τις ονομασίες 10-28 και 16-34. Ο κ. Ξενιώτης μας εξηγεί γιατί οι διάδρομοι έχουν αρίθμηση.
«Βάζοντας τις 360 μοίρες του κύκλου πάνω στον χάρτη και αντιστοιχίζοντας τις 360 μοίρες στον βορρά, τις 180 μοίρες στον νότο, τις 90 μοίρες στην ανατολή και τις 270 μοίρες στη δύση ο διάδρομος είναι μια λωρίδα όπου δείχνει σε κάποιες συγκεκριμένες μοίρες. Παραδείγματος χάρη, ο διάδρομος 16-34 δείχνει στις 343 μοίρες όταν βλέπει προς το βορρά, ενώ ανάποδα ο ίδιος διάδρομος, 180 μοίρες διαφορά δείχνει στις 163 μοίρες. Κόβουμε το τελευταίο ψηφίο και ο διάδρομος λέγεται 16-34. Ομοίως, με τον 10-28 και ομοίως με όποιον άλλον ακούσετε ανάλογα με την κατεύθυνση» είπε.
Ροή ειδήσεων
0
Πρόσφατα πρώταΠαλαιότερα πρώτα
loader
Live
Заголовок открываемого материала
Για τη συμμετοχή στη συνομιλία,
συνδεθείτε ή εγγραφείτε.
loader
Συνομιλίες
Заголовок открываемого материала