Έχετε εγγραφεί με επιτυχία
Παρακαλώ ακολουθήστε τον σύνδεσμο που εστάλη στο
Η ελληνική σημαία - Sputnik Ελλάδα, 1920
Ελλάδα
Η επικαιρότητα από κάθε γωνιά της Ελλάδας, την Αθήνα τη Θεσσαλονίκη ή την επαρχία. Γρήγορη και έγκαιρη ενημέρωση για όλες τις εξελίξεις.

2021: Η χρονιά που αποδείξαμε ότι… μπορεί και να αφανιστούμε

© Φωτογραφία : Youtube/Screenshot/NetflixDon’t Look Up
Don’t Look Up - Sputnik Ελλάδα, 1920, 28.12.2021
Βρείτε μας
Το 2021 φεύγει και με χαμόγελο και με αίσθημα απόλυτου τρόμου. Υπεύθυνη για τα διαφορετικά συναισθήματα είναι η κυκλοφορία στο Netflix της ταινίας Don’t Look Up.
Το 2021 φεύγει με ένα χαμόγελο και ένα αίσθημα απόλυτου τρόμου. Υπεύθυνη για τα διαφορετικά συναισθήματα είναι η κυκλοφορία στο Netflix της εξαιρετικής ταινίας Don’t Look Up, με τον Λεονάρντο Ντι Κάπριο και την Τζένιφερ Λόρενς. Τρείς επιστήμονες προσπαθούν μάταια να πείσουν την ανθρωπότητα ότι ο πλανήτης θα καταστραφεί από την πρόσκρουση ενός γιγαντιαίου μετεωρίτη.
Όπως εξηγούσε πρόσφατα και ο πρώην διευθυντής της Monde Diplomatique, Ιγκνάσιο Ραμονέ, αν και το σενάριο γράφτηκε για να περιγράψει την αδράνεια των ισχυρών απέναντι στην κλιματική κρίση κατέληξε να περιγράφει εξίσου καλά την αντίδραση της ανθρωπότητας στην πανδημία του κορονοϊού.
Στην πραγματικότητα είναι κάτι περισσότερο: είναι η απόλυτη ανασκόπηση των τάσεων που χαρακτήρισαν τη χρονιά που φεύγει.
Κτήριο του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων (ΕΔΑΔ) στο Στρασβούργο της Γαλλίας - Sputnik Ελλάδα, 1920, 09.12.2021
Κόσμος
Κλιματική αλλαγή: Χαμός στα δικαστήρια με προσφυγές για θέματα περιβάλλοντος
Η προφανής σύγκριση, που μπορούμε όλοι να κάνουμε, αφορά φυσικά τη διάσκεψη για το κλίμα που πραγματοποιήθηκε το 2021 στη Γλασκώβη και -παρά τις περί του αντιθέτου διαβεβαιώσεις των ισχυρών κρατών- οδηγήθηκε σε αποτυχία.
Τη στιγμή που ο ΟΗΕ και ανεξάρτητες οργανώσεις προειδοποιούσαν ότι η ανθρωπογενής καταστροφή του κλίματος είναι πλέον μη αναστρέψιμη και πως μέχρι το 2030 οι επικίνδυνες εκπομπές ρύπων θα είναι διπλάσιες από τους στόχους που έχουν τεθεί, η διάσκεψη καταλήφθηκε από τα λόμπι των πλέον ρυπογόνων βιομηχανιών.
Όπως αποκάλυψε έρευνα οργανώσεων όπως η Corporate Europe Observatory και η Global Witness, τουλάχιστον 503 λομπίστες της βιομηχανίας των ορυκτών καυσίμων ήταν προσκεκλημένοι στη Γλασκώβη. Όλοι μαζί, αποτελούν ένα μπλοκ μεγαλύτερο από την αποστολή οποιασδήποτε χώρας.
Τη στιγμή λοιπόν που τεράστιες περιοχές του πλανήτη (ακόμη και στις αναπτυγμένες χώρες) καταστρέφονταν ολοκληρωτικά από πυρκαγιές και πλημμύρες, οι οποίες προκαλούνταν ή επιδεινώνονταν από την κλιματική κρίση, αποδείξαμε ότι δεν μπορούμε να ελέγξουμε τις επιχειρήσεις και τα κράτη που συνεχίζουν να καταστρέφουν τον πλανήτη.
Την έκβαση της διάσκεψης της Γλασκώβης θα μπορούσαμε να την έχουμε προβλέψει με ευκολία αν παρατηρούσαμε προσεκτικά τον τρόπο με τον οποίο αντιμετώπισε το ανθρώπινο είδος την πανδημία του κορονοϊού.
Ενώ η πρόοδος της επιστήμης μας έδωσε τη δυνατότητα να παράξουμε σε ελάχιστο χρόνο αποτελεσματικά και ασφαλή εμβόλια για την COVID-19, οι πατέντες με τις οποία κατοχυρώνουν τα πνευματικά τους δικαιώματα οι φαρμακοβιομηχανίες κατέστησαν αδύνατη τη διανομή τους στις φτωχότερες χώρες του πλανήτη.
Η εμφάνιση της μετάλλαξης Όμικρον, η οποία πλήττει πλέον ολόκληρο τον κόσμο, ήταν αποτέλεσμα αυτής της τεράστιας αδικίας που συντελέστηκε σε βάρος των χωρών που παρέμειναν υποανάπτυκτες ύστερα από αιώνες αποικιοκρατικής και νέο-αποικιοκρατικής εκμετάλλευσης.
Οι φαρμακοβιομηχανίες ήταν λοιπόν ο μεγάλος «αντιεμβολιαστής» του 2021 για τον Τρίτο Κόσμο.
Στον αναπτυγμένο βορρά όμως ένα άλλο κίνημα πραγματικών αντιεμβολιαστών εμπόδισε αρκετές χώρες να πετύχουν τους στόχους του εμβολιασμού που θα είχαν σώσει εκατοντάδες χιλιάδες ανθρώπινες ζωές.
Ένα κύμα σκοταδισμού (το οποίο έρευνες συνδέουν με χαμηλό μορφωτικό και εισοδηματικό επίπεδα καθώς και έλλειψη εμπιστοσύνης στις κυβερνήσεις) σάρωσε τον πλανήτη.
Αν και το ρεύμα αυτό παρέμεινε μειοψηφικό και στις περισσότερες χώρες ταυτίστηκε με την άκρα δεξιά, σε αρκετές περιπτώσεις κατάφερε να τινάξει στον αέρα τις ούτως ή άλλως αποτυχημένες εκστρατείες ενημέρωσης αρκετών κυβερνήσεων.
Παρενθετικά να πούμε ότι η ταινία Don’t Look Up συνέλαβε και μια ακόμη από τις σημαντικότερες τάσεις του 2021: Την εκτός ελέγχου εξουσία μιας ομάδας πολυδισεκατομμυριοιύχων, όπως ο Ίλον Μασκ και ο Τζεφ Μπέζος, οι οποίοι για πρώτη φορά αποκτούν αρμοδιότητες, που εδώ και αιώνες ανήκαν στη δικαιοδοσία του κράτους.
Χριστουγεννιάτικες αγορές στην Αθήνα - Sputnik Ελλάδα, 1920, 27.12.2021
Ελλάδα
Αυτά είναι τα νέα μέτρα που ανακοίνωσε ο Πλεύρης - Τι ισχύει σε εστίαση και διασκέδαση
Σε συμβολικό επίπεδο η νέα εξουσία τους εκφράστηκε με τα πρώτα διαστημικά ταξίδια για ιδιώτες, με τα οποία οι δυο πλουσιότεροι άνθρωποι του κόσμου ουσιαστικά αντικατέστησαν το ρόλο της NASA και άλλων κρατικών υπηρεσιών στην εξερεύνηση του διαστήματος.
Στόχος τους δεν ήταν φυσικά να εποικίσουν άλλους πλανήτες, όπως ισχυρίζονται, αλλά να διαφημίσουν τις ικανότητές τους στην αποστολή στρατιωτικών και τηλεπικοινωνιακών δορυφόρων για λογαριασμό κρατών και ενόπλων δυνάμεων σε όλο τον κόσμο– μια άνευ προηγουμένου ιδιωτικοποίηση του διαστήματος.
Στις τρεις περιπτώσεις λοιπόν (κλιματική κρίση, πανδημία και εξερεύνηση του διαστήματος) το 2021 ανέδειξε τα καταστροφικά αποτελέσματα της ολοκληρωτικής κυριαρχίας ιδιωτικών συμφερόντων σε τομείς που παίζουν κομβικό ρόλο στην επιβίωση του ανθρώπινου πολιτισμού.
Σε συνδυασμό με το κύμα αμφισβήτησης της επιστήμης από ένα διόλου αμελητέο τμήμα του παγκόσμιου πληθυσμού (ως αποτέλεσμα οικονομικών ανισοτήτων αλλά και διεφθαρμένης και αναποτελεσματικής διακυβέρνησης) η νέα κατάσταση φαντάζει τρομακτική.
Το πρόβλημα είναι μπροστά στα μάτια και εμείς είτε αμφισβητούμε την ύπαρξή του ή το παρατηρούμε ανίκανοι να αντιδράσουμε.
Στην ταινία Don’t Look Up ο κόσμος δεν θέλει να δει έναν κομήτη που έρχεται. Στη δική μας περίπτωση δεν θέλουμε να δούμε τις συνέπειες των πράξεών μας, οι οποίες καθορίζουν ήδη την καθημερινότητά μας.
Ροή ειδήσεων
0
Πρόσφατα πρώταΠαλαιότερα πρώτα
loader
Live
Заголовок открываемого материала
Για τη συμμετοχή στη συνομιλία,
συνδεθείτε ή εγγραφείτε.
loader
Συνομιλίες
Заголовок открываемого материала