Η μεγαλύτερη ομάδα «άτακτων» πλανητών ανακαλύφθηκε στον Γαλαξία μας – Βίντεο

© Φωτογραφία : CCOπλανήτης Αφροδίτη
πλανήτης Αφροδίτη - Sputnik Ελλάδα, 1920, 29.12.2021
70 περιπλανώμενοι «άτακτοι» πλανήτες στο μέγεθος του Δία στον γαλαξία μας, είναι η μεγαλύτερη ομάδα που ανακαλύφθηκε ποτέ.
Οι αστρονόμοι βρήκαν δεκάδες «άτακτους» εξωπλανήτες που περιφέρονται στον γαλαξία μας χωρίς ένα γονικό αστέρι να τους κρατάει σε τροχιά. Τουλάχιστον 70 τέτοιοι κοσμικοί νομάδες έχουν επιβεβαιωθεί, αλλά ο αριθμός μπορεί να φτάσει τους 170, σύμφωνα με μια νέα μελέτη.
Μόνο λίγοι τέτοιοι πλανήτες, που έχουν μάζες παρόμοιες με αυτές του ηλιακού μας συστήματος, έχουν ανακαλυφθεί μέχρι σήμερα, με αυτή την τελευταία ομάδα να αντιπροσωπεύει τη μεγαλύτερη μεμονωμένη συλλογή που γνωρίζουμε. Εντοπίστηκαν στον γαλαξία περίπου 420 έτη φωτός από τη Γη, σύμφωνα με ευρήματα που δημοσιεύθηκαν την περασμένη εβδομάδα στο περιοδικό Nature Astronomy.
Τέτοιοι περιπλανώμενοι κόσμοι είναι αδύνατο να απεικονιστούν αφού συνήθως βρίσκονται μακριά από οποιοδήποτε αστέρι που θα μπορούσε να τους φωτίσει. Ωστόσο, ερευνητές από το πρόγραμμα Cosmic Dance στο Laboratoire d'Astrophysique de Bordeaux αναζήτησαν τις θερμικές υπογραφές τους και άλλους δείκτες που θα μπορούσαν να ανιχνευθούν από ευαίσθητες κάμερες μεγάλων τηλεσκοπίων.
Εξωπλανήτης  - Sputnik Ελλάδα, 1920, 04.12.2021
Επιστήμονες βρήκαν μεταλλικό πλανήτη σε απόσταση 30 ετών φωτός από τη Γη: Το έτος εκεί κρατά 8 ώρες
«Μετρήσαμε τις μικροσκοπικές κινήσεις, τα χρώματα και τη φωτεινότητα δεκάδων εκατομμυρίων πηγών σε μια μεγάλη περιοχή του ουρανού», είπε η επικεφαλής συγγραφέας της μελέτης, Nuira Miret-Roig. «Αυτές οι μετρήσεις μας επέτρεψαν να αναγνωρίσουμε με ασφάλεια τα πιο αμυδρά αντικείμενα σε αυτήν την περιοχή, τους άτακτους πλανήτες».
Δεδομένου ότι οι πλανήτες είναι μόλις μερικών εκατομμυρίων ετών, είναι ακόμα αρκετά νέοι ώστε να εκπέμπουν θερμότητα και υπέρυθρη ενέργεια. Σαρώνοντας δεδομένα αξίας δύο δεκαετιών από τηλεσκόπια στη Γη και στο διάστημα, βρήκαν τουλάχιστον 70 πλανήτες συγκρίσιμους σε μέγεθος με τον Δία, στους αστερισμούς του Σκορπιού και του Οφιούχου.
Ο επικεφαλής του προγράμματος Hervé Bouy είπε ότι τα δεδομένα από τις «δεκάδες χιλιάδες εικόνες ευρέως πεδίου» που μελέτησε η ομάδα για «εκατοντάδες ώρες παρατήρησης» αθροίστηκαν σε «κυριολεκτικά δεκάδες terabytes», όπως αναφέρει δημοσίευμα της ιστοσελίδας rt.com.
«Θα μπορούσαν να υπάρχουν αρκετά δισεκατομμύρια από αυτούς τους γιγάντιους πλανήτες που περιφέρονται ελεύθερα στη Γαλαξία μας χωρίς ένα αστέρι-οικοδεσπότη».
Η έλλειψη ακριβούς αριθμού των απροσδιόριστων πλανητών που ανακαλύφθηκαν οφείλεται στην αβεβαιότητα σχετικά με τις ακριβείς μάζες τους. Σύμφωνα με το Ευρωπαϊκό Νότιο Αστεροσκοπείο, αντικείμενα που έχουν περίπου 13 φορές το μέγεθος του Δία είναι πιθανό να είναι «αποτυχημένα αστέρια» που ονομάζονται καφέ νάνοι.
Λίγα πράγματα ακόμη είναι γνωστά για το πώς σχηματίζονται αυτοί οι πλανήτες και γιατί εκδιώχθηκαν από το γονικό τους ηλιακό σύστημα. Αλλά ο Bouy είπε, «λίγα μπορούν να γίνουν για να τους μελετήσουμε με τις τρέχουσες εγκαταστάσεις», καθώς οι πλανήτες είναι «εξαιρετικά θαμποί».
Ροή ειδήσεων