Έχετε εγγραφεί με επιτυχία
Παρακαλώ ακολουθήστε τον σύνδεσμο που εστάλη στο

Επιστήμονες ανακάλυψαν ένα «πολύ σπάνιο» εξωπλανήτη κοντά στη Γη

CC0 / / Δίας και Καλλιστώ
Δίας και Καλλιστώ - Sputnik Ελλάδα, 1920, 15.01.2022
Η ατμόσφαιρα ενός εξωπλανήτη σχετικά κοντά στη Γη με κοσμικούς όρους είναι στο προσκήνιο των επιστημόνων.
Οι επιστήμονες ανακοίνωσαν ότι ένας αξιοσημείωτος πλανήτης θα μπορούσε να αποκαλύψει τα μυστήρια πολλών διαστημικών σχηματισμών, μετά τον εντοπισμό υδρατμών στην ατμόσφαιρά του.
Με το όνομα TOI-674 b, ο εξωπλανήτης – που ονομάζεται έτσι επειδή βρίσκεται σε τροχιά όχι γύρω από τον Ήλιο, αλλά ένα άλλο άστρο– έχει ένα ελπιδοφόρο στοιχείο στην ανιχνεύσιμη ατμόσφαιρά του. Ο Τζόναθαν Μπραντ του Πανεπιστημίου του Κάνσας, ο οποίος ηγήθηκε τη μελέτη από διεθνή ομάδα επιστημόνων, αποκάλυψε την Πέμπτη 13/1 ότι οι υδρατμοί ανακαλύφθηκαν εκεί πρόσφατα.
Ο πλανήτης, τον οποίο ο Μπραντ ονόμασε «πολύ σπάνιο», βρίσκεται σε τροχιά γύρω από ένα κόκκινο άστρο νάνο που βρίσκεται περίπου 150 έτη φωτός μακριά από τη Γη. Ένα έτος φωτός ισοδυναμεί με έξι τρισεκατομμύρια μίλια (ή 9,7 τρισεκατομμύρια χιλιόμετρα), αλλά η απόσταση εξακολουθεί να θεωρείται «κοντινή» σε αστρονομικούς όρους, σύμφωνα με τη NASA. Η δε αμερικανική διαστημική υπηρεσία δήλωσε ότι θα αποτελέσει πλέον αντικείμενο λεπτομερούς εξερεύνησης, όπως αναφέρει δημοσίευμα της ιστοσελίδας rt.com.
Ο Ήλιος αποτυπωμένος από το Παρατηρητήριο Ηλιακής Δυναμικής - Sputnik Ελλάδα, 1920, 03.10.2021
Κόσμος
Βρέθηκαν αποδείξεις πως υπάρχει πλανήτης με τρεις ήλιους
Ενώ οι ερευνητές δεν γνωρίζουν ακόμα ακριβώς πόση ατμόσφαιρα υδρατμών TOI-674 β διαθέτει, έχουν ήδη ανακαλύψει μερικές άλλες σημαντικές λεπτομέρειες. Ο εξωπλανήτης έχει περίπου 1,3 φορές το μέγεθος του Ποσειδώνα και περίπου 23 φορές τη μάζα της Γης. Βρίσκεται σε τροχιά γύρω από το μικρό και σχετικά δροσερό άστρο του ολοκληρώνοντας έναν πλήρη κύκλο σε λιγότερο από δύο ημέρες.Για λόγους σύγκρισης, ο Ποσειδώνας χρειάζεται περίπου 165 χρόνια για να ολοκληρώσει το ταξίδι του γύρω από τον Ήλιο.
Αναφερόμενος ως πλανήτης «Super Neptune» για την κατηγορία μεγέθους του, το διαστημικό σώμα, περιτυλιγμένο όπως είναι στα αέρια, είναι εξαιρετικά σπάνιο. Ενώ χιλιάδες εξωπλανήτες έχουν επιβεβαιωθεί στο γαλαξία μας, μόνο λίγοι στην τάξη μεγέθους μεταξύ του Ποσειδώνα και του Δία είναι γνωστό ότι βρίσκονται σε τροχιά γύρω από τα άστρα τους σε τρεις ημέρες ή λιγότερο. Πιστεύεται ότι οι ατμόσφαιρες συνήθως δεν επιβιώνουν από τέτοια εγγύτητα με τα αστέρια.
Η κοντινή απόσταση ενός εξωπλανήτη με ανιχνεύσιμη ατμόσφαιρα στο μητρικό του άστρο πιθανότατα δείχνει ότι το TOI-674 b γεννήθηκε κάπου πιο μακριά και στη συνέχεια μετανάστευσε εκεί που είναι τώρα, σύμφωνα με τον Τζόναθαν Μπραντ.
«Πλανήτες στο μέγεθος του Ποσειδώνα και λίγο μεγαλύτεροι είναι πολύ ασυνήθιστοι σε αυτές τις τροχιές σε αυτό που οι αστρονόμοι αποκαλούν έρημο Ποσειδώνα» ,είπε, μιλώντας σε συνέντευξη Τύπου στην τελευταία συνάντηση της Αμερικανικής Αστρονομικής Εταιρείας. Πρόσθεσε ότι «οι πλανήτες στην έρημο είναι πολύ σπάνιοι», υποδηλώνοντας ότι πολλοί από αυτούς έχουν χάσει την ατμόσφαιρά τους λόγω της αστρικής ακτινοβολίας.
Το μητρικό αστέρι του νέου θέματος της προσοχής των αστρονόμων δεν είναι εμφανές από τη Γη με γυμνό μάτι. Ωστόσο, ο εξωπλανήτης έγινε προσβάσιμος σε τηλεσκόπια με αρκετά υψηλή ανάλυση για να παρατηρήσει την ατμόσφαιρά του με περισσότερες λεπτομέρειες. «Έχει ένα πολύ μεγάλο σήμα διέλευσης», σύμφωνα με τον Μραντ.
Ο πλανήτης βρέθηκε για πρώτη φορά από τον διερχόμενο δορυφόρο έρευνας εξωπλανητών της NASA και εξερευνήθηκε περαιτέρω από το διαστημικό τηλεσκόπιο Hubble. Τώρα οι ερευνητές ελπίζουν ότι η ατμόσφαιρά του θα μπορούσε να μελετηθεί λεπτομερέστερα από ένα άλλο τηλεσκόπιο εξοπλισμένο με ειδικά όργανα που ονομάζονται φασματογράφοι, τα οποία μπορούν να αποκαλύψουν ορισμένα αέρια.
Η ανακάλυψη υδρατμών δεν καθιστά το TOI-674 b υποψήφιο για πιθανή κατοικησιμότητα, αλλά το τοποθετεί ως πρωταρχικό στόχο για μελλοντικές μελέτες σχηματισμών πλανητών στο αστρικό σύστημα. Εξετάζοντας τη χημική δομή της ατμόσφαιράς του με περισσότερες λεπτομέρειες θα εξηγήσει πώς αυτό, και άλλα αστέρια, σχηματίστηκαν και ταξίδεψαν στο σύμπαν.
Ροή ειδήσεων