Η ελληνική σημαία - Sputnik Ελλάδα, 1920
Ελλάδα
Η επικαιρότητα από κάθε γωνιά της Ελλάδας, την Αθήνα τη Θεσσαλονίκη ή την επαρχία. Γρήγορη και έγκαιρη ενημέρωση για όλες τις εξελίξεις.

Στα άδυτα της Ελληνικής Αεροπορικής Βιομηχανίας: Από την απειλή λουκέτου, στα σχέδια για δορυφόρους

© Φωτογραφία : ΕΑΒF16 στις εγκαταστάσεις της ΕΑΒ
F16 στις εγκαταστάσεις της ΕΑΒ - Sputnik Ελλάδα, 1920, 21.02.2022
Η Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία εδώ και 47 έτη αποτελεί σύμμαχο της Πολεμικής Αεροπορίας και μετά τους κλυδωνισμούς που υπέστη με τα μνημόνια και την Τρόικα που ήθελε να της βάλει λουκέτο, κατάφερε να περάσει σε κερδοφορία, ενώ ετοιμάζεται να κατασκευάσει δορυφόρους, μη επανδρωμένα αεροσκάφη και να αναβαθμίσει τα F-16 Block 52.
Από τη… «χρυσή εποχή» των συμβολαίων με πελάτες σε 36 χώρες έως τη σκληρή εποχή των μνημονίων με λιγοστή ρευστότητα, με έλλειψη προσωπικού, λιγοστούς πελάτες και την Τρόικα να ζητά το κλείσιμό της, η Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία (ΕΑΒ) που μετρά 47 έτη συνεχούς λειτουργίας κατάφερε να παραμείνει όρθια και πλέον γυρίζει σελίδα, περνά σε κερδοφόρα περίοδο κι ετοιμάζεται να φτιάξει από μη επανδρωμένα αεροσκάφη (drone) έως τους πρώτους ελληνικούς δορυφόρους!
Από τη γέννησή της το 1975 έως σήμερα, ο βασικός πελάτης της είναι η ελληνική Πολεμική Αεροπορία για την οποία συντηρούν όλα τα αεροσκάφη αλλά και η αμερικανική Lockheed Martin.
«Οι βασικοί μας πελάτες είναι δύο: Η Πολεμική Αεροπορία και γενικά το ελληνικό δημόσιο που συντηρούμε όλα τα πτητικά τους μέσα -πλην ελαχίστων- και βέβαια αυτή ήταν και η αρχική δραστηριότητα της ΕΑΒ για αυτό ιδρύθηκε το 1975 για να μπορεί να εξυπηρετεί τις ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις. Εξακολουθούμε λοιπόν να είναι ο πρώτος μας μεγάλος πελάτης, δηλαδή είμαστε εμπλεκόμενοι στα μεταγωγικά αεροσκάφη, στα πολεμικά αεροσκάφη, στα πυροσβεστικά, στα ελικόπτερα. Όλα αυτά είναι κάτω από τη δική μας δικαιοδοσία. Όμως εδώ και δεκαετίες έχουμε τον δεύτερο μεγάλο πελάτη μας, τη Lockheed Martin η οποία εμπιστεύεται απόλυτα την ΕΑΒ σε βαθμό που κατασκευάζουμε το 30% όλων των F-16 και όλων των C-130 για την παγκόσμια αγορά. Είμαστε βασικοί υποκατασκευαστές της Lockheed Martin και μπορούμε να πούμε με περηφάνια ότι είμαστε και μοναδικοί προμηθευτές για τα συγκεκριμένα κομμάτια τα οποία κατασκευάζονται εδώ, πλην ελαχίστων. Έχουμε άριστη ποιότητα, οι αποτυχίες στις αεροκατασκευές αυτές είναι σχεδόν μηδενικές και βέβαια είμαστε εκτός απ' αυτό, και συνεπείς στις παραδόσεις μας» δήλωσε στο Sputnik ο Διευθύνων Σύμβουλος της ΕΑΒ, Δημήτρης Παπακώστας.
Μέσα από αυτούς τους δύο βασικούς πελάτες της ΕΑΒ προέκυψε σήμερα και ένα δυνατό πρόγραμμα που είναι η αναβάθμιση των F-16 Block 52 και Block 52 plus που σηματοδοτεί για την εταιρεία μια σημαντική τόνωση, αλλά και έξοδο στις διεθνείς αγορές μετά την απόκτηση της συγκεκριμένης τεχνογνωσίας.
«Ένα πρόγραμμα για το οποίο είμαστε περήφανοι είναι η αναβάθμιση των F-16 σε επίπεδο viper, όπου 83 αεροσκάφη θα αναβαθμιστούν στην καλύτερη δυνατή πλατφόρμα που υπάρχει παγκοσμίως για τα συγκεκριμένα αεροσκάφη. Αυτό σημαίνει ότι τα υφιστάμενα F-16 Block 52 και Block 52 plus θα υποστούν μια ριζική αλλαγή στο σύστημα των οργάνων, των καλωδίων και των λογισμικών που θα τους επιτρέψουν να είναι αεροσκάφη τελευταίας γενιάς και πάρα πολύ καλά εξοπλισμένα για σύγχρονο πόλεμο. Είναι μια τεράστια δουλειά για εμάς και θα μας δώσει την εμπειρία που χρειαζόμαστε για να βγούμε και στις διεθνείς αγορές για το ίδιο αντικείμενο και βέβαια με τη βοήθεια της Lockheed Martin η οποία μας έχει αναθέσει αυτό το έργο, θα αποκτήσουμε μια τεράστια τεχνογνωσία σε παγκόσμιο επίπεδο. Αυτό είναι ένα έργο που για εμάς σημαίνει πάρα πολλά» ανέφερε ο κ. Παπακώστας.
Σημαίες Ελλάδας και ΗΠΑ - Sputnik Ελλάδα, 1920, 23.01.2022
Ελλάδα
Γιατί ο ελληνικός στρατός δεν πρέπει να πάει στην Ουκρανία: Το δίδαγμα της Ιστορίας

Η εποχή των μνημονίων

Όπως αναφέρει ο Διευθύνων Σύμβουλος, τα χρόνια της οικονομικής κρίσης και των μνημονίων προκάλεσαν μια σειρά από μείζονα ζητήματα στην ΕΑΒ. Ένα από αυτά ήταν οι απαγορεύσεις προσλήψεων προσωπικού και οι μειώσεις μισθών που ώθησαν αρκετούς εργαζόμενους να αναζητήσουν την τύχη τους στο εξωτερικό και στον ιδιωτικό τομέα όπου οι αμοιβές είναι σαφώς πλουσιοπάροχες σε αντίθεση με το ενιαίο μισθολόγιο του ελληνικού δημοσίου. Αποτέλεσμα αυτού ήταν να χάσει σημαντικό αριθμό εργαζομένων.
«Η ΕΑΒ επλήγη πάρα πολύ από τα τελευταία μνημόνια, δηλαδή υπήρξαν πολλά περιοριστικά μέτρα εκ μέρους της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την απαγόρευση προσλήψεων, για τις μειώσεις των μισθών, για πάρα πολλά πράγματα όπως επίσης και για τις αγορές κ.α. που αφορούν γενικότερα το υπουργείο Άμυνας και το ελληνικό δημόσιο. Όλα αυτά μαζί είναι ένα πραγματικά άσχημο μείγμα το οποίο το οποίο ταλανίζει την ΕΑΒ εδώ και 15 χρόνια. Μόνο τελευταία, εδώ και 1,5 χρόνο, η ΕΑΒ έχει απελευθερωθεί από πολλές τέτοιες στρεβλώσεις. Για πρώτη φορά μετά από αυτό το διάστημα μπορεί και προσλαμβάνει προσωπικό βέβαια με συμβάσεις ορισμένου χρόνου, αλλά τουλάχιστον μας δίνει την ευκαιρία να φέρουμε σε πέρας τα έργα μας. Φανταστείτε όταν η ΕΑΒ στη δεκαετία του ΄90 είχε περίπου 3.000 άτομα προσωπικό και πριν από δύο χρόνια τις είχαν απομείνει 1.400, τι δυνατότητες έχει χάσει» ανέφερε.
Σήμερα μετά τις νέες προσλήψεις που έκανε η εταιρεία το 2021 οι εργαζόμενοι στην ΕΑΒ είναι 1.650, ενώ «ο στόχος μας είναι να φτάσουμε τους 2.000 εργαζόμενους μέσα στα μέσα του 2022».
«Αυτός είναι ο αριθμός που θα μας επιτρέψει στα τρέχοντα προγράμματα να είμαστε 100% συνεπείς προς τους πελάτες μας. Έχουμε από όλα τα επίπεδα εκπαίδευσης και δευτεροβάθμιας και ΤΕΙ και πανεπιστημίων» τόνισε ο κ. Παπακώστας.

Η εντολή της Τρόικας για λουκέτο

Η Ελλάδα βίωσε μια δεκαετή οικονομική κρίση και σκληρά μνημόνια που συγκλόνισαν την επιχειρηματικότητα και την κοινωνία. Ωστόσο θα ανέμενε κανείς ότι η ΕΑΒ λόγω του ιδιαίτερου και σημαντικού έργου της θα ήταν εκτός αυτού του πλαισίου. Κι όμως, όπως αναφέρει ο κ. Παπακώστας που υπήρξε διευθύνων σύμβουλός της την περίοδο 2013-2015 και επανήλθε τον Νοέμβριο του 2020, η Τρόικα είχε ζητήσει το κλείσιμό της.
«Το 2013 μόλις είχα αναλάβει την ΕΑΒ μου ζητήθηκε να κάνω παρουσίαση στην Τρόικα για τις προϋποθέσεις, το μέλλον και τα επιχειρησιακά σχέδια της. Δεν σας κρύβω -και αυτό μπορούν να σας το επιβεβαιώσουν όλοι όσοι ήταν στην κυβέρνηση εκείνη την εποχή- ότι η Τρόικα ήθελε να κλείσει την ΕΑΒ. Ήταν κάτι που το έλεγαν ανοιχτά. Τους πείσαμε ότι η εταιρεία έχει μεγάλες προοπτικές κι ότι γρήγορα θα ανακάμψει. Τους είχα τότε υποσχεθεί την κερδοφορία της ΕΑΒ μέσα στο 2015. Τελικά το πετύχαμε έναν χρόνο νωρίτερα, το 2014 και μόλις υπήρχαν οι πρώτες ενδείξεις και τους τις κοινοποιήσαμε μας άφησαν ήσυχους» ανέφερε.
© Φωτογραφία : ΕΑΒΕσωτερικές εγκαταστάσεις της ΕΑΒ
Εσωτερικές εγκαταστάσεις της ΕΑΒ - Sputnik Ελλάδα
1/5
Εσωτερικές εγκαταστάσεις της ΕΑΒ
© Φωτογραφία : EABΚατασκευή πάνελ C130
Κατασκευή πάνελ C130 - Sputnik Ελλάδα
2/5
Κατασκευή πάνελ C130
© Φωτογραφία : ΕΑΒF16 στις εγκαταστάσεις της ΕΑΒ
F16 στις εγκαταστάσεις της ΕΑΒ - Sputnik Ελλάδα
3/5
F16 στις εγκαταστάσεις της ΕΑΒ
© Φωτογραφία : ΕΑΒΟ Διευθύνων Σύμβουλος της ΕΑΒ, Δημήτρης Παπακώστας
Ο Διευθύνων Σύμβουλος της ΕΑΒ, Δημήτρης Παπακώστας - Sputnik Ελλάδα
4/5
Ο Διευθύνων Σύμβουλος της ΕΑΒ, Δημήτρης Παπακώστας
© Φωτογραφία : ΕΑΒΟι εγκαταστάσεις της Ελληνικής Αεροπορικής Βιομηχανίας (ΕΑΒ)
Οι εγκαταστάσεις της Ελληνικής Αεροπορικής Βιομηχανίας (ΕΑΒ) - Sputnik Ελλάδα
5/5
Οι εγκαταστάσεις της Ελληνικής Αεροπορικής Βιομηχανίας (ΕΑΒ)
1/5
Εσωτερικές εγκαταστάσεις της ΕΑΒ
2/5
Κατασκευή πάνελ C130
3/5
F16 στις εγκαταστάσεις της ΕΑΒ
4/5
Ο Διευθύνων Σύμβουλος της ΕΑΒ, Δημήτρης Παπακώστας
5/5
Οι εγκαταστάσεις της Ελληνικής Αεροπορικής Βιομηχανίας (ΕΑΒ)

Τα τρία μείζονα προβλήματα της ΕΑΒ

Για τον κ. Παπακώστα τρία είναι τα σημαντικότερα προβλήματα που τα τελευταία 15 χρόνια ταλανίζουν την ΕΑΒ και τα οποία πρέπει να επιλυθούν.
Το πρώτο είναι η έλλειψη προσωπικού που σιγά σιγά όμως με τις νέες προσλήψεις διορθώνεται. «Το δεύτερο πρόβλημα μας ήταν η ρευστότητα. Το κράτος μας ενίσχυσε, όχι πλήρως, αλλά μας έδωσε αρκετά για να μπορέσουμε να ανταποκριθούμε στις βραχυπρόθεσμες υποχρεώσεις μας. Το τρίτο πρόβλημα μας το οποίο είναι πάρα πολύ σημαντικό είναι η έλλειψη αυτής της ευελιξίας που χρειαζόμαστε στις προμήθειες, στις δράσεις μας. Αν λύσουμε κι αυτό το πρόβλημα, θα είμαστε πολύ καλά» τόνισε.

Τα νέα επιχειρησιακά projects

Μέσα στο 2021 η εταιρεία κατάφερε και μπήκε ξανά σε κερδοφορία. «Αντιστρέψαμε τα αρνητικά αποτελέσματα και με τους νέους εργαζόμενους και με τα επιχειρησιακά μας σχέδια βαδίζουμε πλέον σε μια θετική πορεία και αναπτυξιακή ταυτόχρονα με σχέδια για επάνοδο μας στις διεθνείς αγορές, καθώς επίσης και την είσοδό μας σε νέες δραστηριότητες».
Η ΕΑΒ, όπως λέει ο κ. Παπακώστας, στοχεύει να γίνει ένα διεθνές κέντρο συντήρησης «όπως ήμασταν και παλιότερα» στα C130, στα ελικόπτερα και στους αεροκινητήρες, ενώ παράλληλα στοχεύουν και στη συντήρηση μεγάλων πολιτικών αεροσκαφών καθώς ήδη κάνουν συντηρήσεις ιδιωτικών τζετ.
«Σκοπεύουμε να μπούμε και στα μεγάλα αεροσκάφη, έχουμε σχέδια και για αυτόν τον τομέα, αλλά χρειάζονται μεγάλα κεφάλαια τα οποία ως εταιρεία του Δημοσίου είναι πάρα πολύ δύσκολο να τα αντλήσουμε» εξήγησε.
Μαχητές στο Ντονμπάς - Sputnik Ελλάδα, 1920, 27.01.2022
Κόσμος
Πολιτοφυλακή του Ντονμπάς: Τουρκικά drones απειλούν βιομηχανικές εγκαταστάσεις

Ελληνικά drones και δορυφόροι

Εδώ και πέντε μήνες στελέχη και εργαζόμενοι της ΕΑΒ σε συνεργασία με το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, το Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης και το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας και χρηματοδότηση από το Υπουργείο Οικονομικών εργάζονται στον σχεδιασμό και την κατασκευή μη επανδρωμένων αεροσκαφών.
«Σκοπός μας είναι να αναπτυχθεί το ελληνικό UAV (σ.σ. drone) το οποίο θα το κατασκευάζουμε εμείς και θα το προωθούμε στις διεθνείς αγορές» επισήμανε.
Την ίδια ώρα η ΕΑΒ σε συνεργασία με το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης θα μπει στον τομέα της κατασκευής, πιστοποίησης και συναρμολόγησης μικροδορυφόρων.
«Είναι ένα πρόγραμμα που θα χρηματοδοτηθεί και ήδη έχει εγκριθεί από την Ευρωπαϊκή Αρχή Διαστήματος (ESA). Με αυτό το πρόγραμμα θα μας δοθεί η ευκαιρία να αναπτυχθούμε πολύ σημαντικά στον νευραλγικό αυτό χώρο ο οποίος θα αποτελέσει και βάση για μελλοντικές τεχνολογίες αιχμής και θα μας βάλει σε άλλου είδους αγορές. Πιστεύω ότι θα γίνει πολύ γρήγορα αυτό (σ.σ. να κατασκευαστεί ελληνικός δορυφόρος) γιατί θα χρειαστούν και στις τηλεπικοινωνίες και στην επιτήρηση περιοχών από το διάστημα» τόνισε.

Σχολή αεροναυπηγικής

Η ΕΑΒ ήταν και είναι περήφανη, όπως αναφέρει ο κ. Παπακώστας, για τον τομέα της εκπαίδευσης, τον οποίο μάλιστα χαρακτηρίζει ως το «διαμάντι» της. Μάλιστα, η επιμονή στην διαρκή εκπαίδευση του προσωπικού ήταν αυτή που έφερε ένα συμβόλαιο εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ από τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα.
«Πέρσι τον Ιανουάριο υπογράψαμε μια πολύ μεγάλη σύμβαση εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ -δεν μου επιτρέπεται να πω το νούμερο για τους πελάτες μας- για μια δεκαετή περίοδο που εμείς θα εκπαιδεύουμε τους πελάτες μας από τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα στη συντήρηση αεροσκαφών. Αυτό σημαίνει και επενδύσεις εκ μέρους μας, καινούριες εγκαταστάσεις και άλλα παρελκόμενα, αλλά κυρίως είναι η αφορμή για εμάς να μπούμε και στην εκπαίδευση πολύ πιο δυναμικά» τόνισε.
Αυτό το νέο συμβόλαιο έφερε την ΕΑΒ σε ένα νέο στόχο που όπως είπε ο κ. Παπακώστας, «είναι να ξεκινήσουμε ένα ανώτερο πτυχίο, ένα MBA στην αεροναυπηγική κάτι που πιστεύουμε ότι θα προσελκύσει μαθητές από όλο τον κόσμο» αξιοποιώντας το ολιστικό σύστημα που διέπει την ΕΑΒ, δηλαδή τη σχολή και τις εγκαταστάσεις της που βρίσκονται ακριβώς δίπλα στα υπόστεγα όπου εκτελούνται οι εργασίες δίνοντας έτσι στους μαθητές τη μοναδική δυνατότητα της πρακτικής εξάσκησης.
«Κάνουμε συζητήσεις με διάφορους εκπαιδευτικούς οργανισμούς για να στηθεί ένα τέτοιο πρόγραμμα και σιγά σιγά να μπούμε βαθύτερα στην εκπαίδευση πάνω στην αεροναυπηγική» τόνισε επισημαίνοντας παράλληλα ότι «όλα αυτά χρειάζονται κεφάλαια, δουλειά, αφοσίωση και τη δυνατότητα να είμαστε ευέλικτοι».
Ο κ. Παπακώστας τονίζει ότι η ΕΑΒ εάν θέλει να είναι ανταγωνιστική και να ξανακερδίσει τις αγορές του εξωτερικού, θα πρέπει να απαγκιστρωθεί από τις γραφειοκρατικές δεσμεύσεις του δημοσίου.
«Δεν μπορούμε να εξυπηρετούμε τους πελάτες μας αν δεν έχουμε τα εργαλεία διοίκησης και ανάπτυξης. Δυστυχώς, το ελληνικό δημόσιο δεν μας τα παρέχει αυτά. Η προσπάθεια της ΕΑΒ θα πρέπει να είναι ο μετασχηματισμός της, όπως έγινε στη ΔΕΗ και σε άλλους οργανισμούς, σε έναν φορέα με μεγάλη ευελιξία στα πλαίσιο της διαφάνειας και της νομιμότητας, αλλά να μπορεί να δρα γρήγορα και αποτελεσματικά» επισήμανε.
Ροή ειδήσεων
0
Για τη συμμετοχή στη συνομιλία,
συνδεθείτε ή εγγραφείτε.
loader
Συνομιλίες
Заголовок открываемого материала