Βαλκανατολία: Η χαμένη ήπειρος που ρίχνει φως στο μυστήριο της εξέλιξης των ειδών

© Φωτογραφία : YouTube/BuzzFresh NewsΑπολίθωμα αρχαίου πλάσματος με 18 πλοκάμια ηλικίας 520 εκατ. ετών βρέθηκε στην Κίνα
Απολίθωμα αρχαίου πλάσματος με 18 πλοκάμια ηλικίας 520 εκατ. ετών βρέθηκε στην Κίνα - Sputnik Ελλάδα, 1920, 03.03.2022
Η ανακάλυψη μιας χαμένης ηπείρου που έχει εξαφανιστεί από τον χάρτη εδώ και 40 εκατομμύρια χρόνια θα μπορούσε να αποτελεί τη λύση στο μυστήριο μιας μυστηριώδους μαζικής εξαφάνισης στον πλανήτη μας.
Η χαμένη ήπειρος της Βαλκανατολίας πρόσφατα ανακαλύφτηκε ξανά από ερευνητές του Εθνικού Κέντρου Επιστημονικής Έρευνας (CNRS) της Γαλλίας και μια ομάδα Γάλλων, Αμερικανών και Τούρκων ερευνητών.
Σύμφωνα με την έρευνά τους, ήπειρος βρέθηκε ότι απλωνόταν εκεί όπου σήμερα εκτείνονται τα Βαλκάνια και η Ανατολία.
Σύμφωνα με τους επιστήμονες, η Βαλκανατολία αποτέλεσε έναν διάδρομο για τα θηλαστικά να μετακινηθούν μεταξύ Ευρώπης και Ασίας και πιθανότατα στάθηκε αφορμή για μια μαζική εξαφάνιση μιας σειράς ενδημικών ζώων, περίπου 34 εκατ. χρόνια πριν.
«Οι άνθρωποι ξέρουν για δεκαετίες ότι τα ασιατικά θηλαστικά εισέβαλαν στην Ευρώπη. Αυτό που παρέμενε άγνωστο είναι το πώς το έκαναν. Τι διαδρομή ακολουθούσαν» αναφέρει ο Κρίστοφερ Μπέαρντ, καθηγητή στο Πανεπιστήμιο του Τέξας κι ενός από τους συγγραφείς της μελέτης, μιλώντας στον Independent.
Απολιθωμένο δέντρο στο Απολιθωμένο Δάσος της Λέσβου. - Sputnik Ελλάδα, 1920, 31.01.2021
Λέσβος: Το απολιθωμένο δέντρο που παρέμεινε ανέπαφο 20 εκατομμύρια χρόνια
Η Βαλκανική χερσόνησος είναι αυτό που απέμεινε από αυτή την 40 εκατ. ετών χαμένη ήπειρο.
Απολιθώματα που βρέθηκαν στη Βαλκανική χερσόνησο αλλά και την Τουρκία οδήγησαν τους ερευνητές να εντοπίσουν τις μεταναστευτικές διαδρομές των ειδών.
Σύμφωνα με τους επιστήμονες, κατά την Ηώκαινη Περίοδο πριν από 55 με 34 εκατ. χρόνια πριν υπήρχαν «πολλά ζώα που ζούσαν στην Ευρώπη για εκατ. χρόνια και τα πήγαιναν μια χαρά».
Ωστόσο, κάποτε τα είδη αυτά εξαφανίστηκαν ξαφνικά και «αντικαταστάθηκαν από θηλαστικά που ξεκάθαρα δεν είχαν προγονικές μορφές στην Ευρώπη» ανέφερε ο Μπέαρντ.
Σύμφωνα με τους ερευνητές, τεκτονικές αλλαγές πριν από 40 εκατ. χρόνια και η εξάπλωση των παγετώνων είχε ως αποτέλεσμα η Βαλκανατολία να ενωθεί πρώτα με την Ασία και στη συνέχεια με τη νότια Ευρώπη, σχηματίζοντας ένα μεγάλο πέρασμα μεταξύ των δύο ηπείρων.
«Η στάθμη της θάλασσας έπεσε κατά 70 μέτρα, κάτι που πρόκειται για τεράστια αλλαγή. Από μόνο του αυτό το γεγονός θα μπορούσε να δημιουργήσει αρκετές γέφυρες ξηράς, κάτι που αποτελεί την κύρια υπόθεση που εξηγεί την ένωση της Βαλκανατολίας με την Ευρώπη» αναφέρουν οι ερευνητές.
Ροή ειδήσεων