05:16 04 ΙΟΥΝΙΟY 2020
ΑΣΤΡΟΝΟΜΙΑ

Το μαγνητικό πεδίο της Γης, σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Υπηρεσία Διαστήματος (ESA), έχει εξασθενήσει κατά 9% και οι επιστήμονες αδυνατούν να εξηγήσουν γιατί.

Η Ευρωπαϊκή Υπηρεσία Διαστήματος (ESA) ανακοίνωσε ότι το μαγνητικό πεδίο της Γης εξασθενεί και επικαλέστηκε δεδομένα από την αποστολή «Swarm«, η οποία εκκίνησε το 2013.

Έτσι, διαπιστώθηκε ότι το μαγνητικό πεδίο της Γης, τα τελευταία 200 χρόνια, έχασε περίπου το 9% της δυναμικής του, σύμφωνα με την ανακοίνωση της ESA.

Το 1958, οι επιστήμονες ανακάλυψαν την Ανωμαλία του Νοτίου Ατλαντικού, μια περιοχή που βρίσκεται ανάμεσα στην Αφρική και τη Νότια Αμερική όπου το μαγνητικό πεδίο εξασθενεί σημαντικά.

Σύμφωνα με την τελευταία μελέτη της ESA, αυτή η περιοχή έχει αναπτυχθεί και μετακινηθεί προς τα δυτικά με ρυθμό περίπου 20 χλμ. ετησίως και οι επιστήμονες δεν μπορούν να εξηγήσουν γιατί.

Επιπλέον, σύμφωνα με στοιχεία που παρείχε η αποστολή «Swarm», η οποία μελετά το μαγνητικό πεδίο του πλανήτη μας, έχει εμφανιστεί μια δεύτερη περιοχή με λιγότερη δυναμική στη Νότια Αφρική, η οποία -σύμφωνα με την ESA- θα μπορούσε να είναι ένδειξη ότι η Νοτιοατλαντική Ανωμαλία «θα μπορούσε να έχει χωριστεί στα δύο«.

Ο Γιούργκεν Μάτσκα του Γερμανικού Ερευνητικού Κέντρου Γεωεπιστημών τονίζει:

«Το νέο, ανατολικό ελάχιστο της Ανωμαλίας του Νοτίου Ατλαντικού εμφανίστηκε την τελευταία δεκαετία και τα τελευταία χρόνια αναπτύσσεται έντονα. Είμαστε πολύ τυχεροί που έχουμε τους δορυφόρους της αποστολής "Swarm" σε τροχιά, που διερευνά την εξέλιξη της Ανωμαλίας του Ατλαντικού. Η πρόκληση τώρα είναι να κατανοήσουμε τις διαδικασίες στον πυρήνα της Γης που οδηγούν σε αυτές τις αλλαγές».

Πάντως, σύμφωνα με την ESA, η παράξενη συμπεριφορά του μαγνητικού πεδίου ίσως να μπορεί να εξηγηθεί από την αντιστροφή του Βόρειων και του Νότιου Πόλων, μια διαδικασία κατά την οποία οι Πόλοι αλλάζουν θέση. Έχει συμβεί πολλές φορές σε όλη την ιστορία του πλανήτη και η Υπηρεσία υπογραμμίζει ότι «υπάρχει μεγάλη καθυστέρηση σε σχέση με το μέσο χρονικό διάστημα των περίπου 250.000 ετών».

Η ESA επισήμανε ότι, προς το παρόν, η αποδυνάμωση του μαγνητικού πεδίου, το οποίο προστατεύει τον πλανήτη μας από την κοσμική ακτινοβολία και τα φορτισμένα σωματίδια που εκπέμπονται από τον Ήλιο, δεν δημιουργεί κίνδυνο για τον άνθρωπο.

Ωστόσο, οι δορυφόροι και το διαστημικά σκάφη που πετούν μέσω μιας περιοχής με μειωμένη ισχύ πεδίου είναι πιο πιθανό να παρουσιάσουν τεχνικές δυσλειτουργίες.