08:11 09 ΙΟΥΛΙΟY 2020
Ελλάδα

Ο απόγονος της Μπουμπουλίνας που φώτισε τη Μόσχα με τα πυροτεχνήματά του μιλά στο Sputnik

Λήψη σύντομου url
Από
0 100
Βρείτε μας
© Sputnik .

Ο Παύλος Νάνος με εμπειρία τεσσάρων γενεών και με το πείσμα της προγόνου του Μπουμπουλίνας, κατόρθωσε να κερδίσει τη δεύτερη θέση και το βραβείο του κοινού στο Φεστιβάλ Πυροτεχνημάτων της Μόσχας και μιλά στο Sputnik για τα μυστικά και τις προκλήσεις του επαγγέλματος.

Με εφόδια την εμπειρία τεσσάρων γενεών στα πυροτεχνήματα, ο Παύλος Νάνος πήγε στη Μόσχα και το διεθνές Φεστιβάλ Πυροτεχνημάτων «Rostec» και κατόρθωσε να κερδίσει τη δεύτερη θέση, καθώς και το ιδιαίτερα τιμητικό βραβείο του κοινού.

Παρά τις δυσκολίες που αντιμετώπισε και αποκαλύπτει μιλώντας στο Sputnik, ο κ. Νάνος δεν το έβαλε κάτω και πέτυχε άλλη μία σπουδαία διεθνή διάκριση. Το πείσμα, άλλωστε, ήταν γνώρισμα και της προγόνου του, της Μπουμπουλίνας, από την οποία και κατάγεται από τη μεριά της μητέρας του.

Όπως περιγράφει ο σκηνοθέτης και χορογράφος πυροτεχνημάτων, το φαντασμαγορικό θέαμα που σχεδίασε, έγινε με υλικά αξίας 50.000 ευρώ. Το ίδιο ποσό είχαν στη διάθεσή τους και οι άλλες ομάδες. Είναι η έμπνευση, λοιπόν, που κάνει όλη τη διάφορα.

Συνιδιοκτήτης της Νanos Fireworks, ο κ. Νάνος αποκαλύπτει ακόμη τα μυστικά του επαγγέλματος, καθώς και πώς γίνεται κάποιος πυροτέχνης.

Στιγμιότυπο από την ελληνική συμμετοχή στο Φεστιβάλ Πυροτεχνημάτων της Μόσχας
© Φωτογραφία : Προσωπικό αρχείο
Στιγμιότυπο από την ελληνική συμμετοχή στο Φεστιβάλ Πυροτεχνημάτων της Μόσχας

Αναλυτικά η συνέντευξη με τον Παύλο Νάνο:

Πώς αισθάνεστε με τη δεύτερη θέση και το βραβείο του κοινού που κερδίσατε στο Φεστιβάλ Πυροτεχνημάτων «Rostec» στη Μόσχα;

Η ομάδα της Νanos Fireworks που συμμετείχε στο Φεστιβάλ Πυροτεχνημάτων της Μόσχας, στο κέντρο ο κ. Παύλος Νάνος
© Φωτογραφία : Προσωπικό αρχείο
Η ομάδα της Νanos Fireworks που συμμετείχε στο Φεστιβάλ Πυροτεχνημάτων της Μόσχας, στο κέντρο ο κ. Παύλος Νάνος

Το πιο σημαντικό για εμάς ήταν το βραβείο του κοινού γιατί αυτό δείχνει ότι άρεσε στον κόσμο. Είμαστε ευχαριστημένοι βέβαια και με τη δεύτερη θέση, διότι είχαμε κάποια τεχνικά προβλήματα από το σόου της προηγούμενης ομάδας: Έπιασαν κάποιες φωτιές και ως αποτέλεσμα ορισμένα πυροτεχνήματα δεν έφυγαν σωστά και δεν είχαμε το σόου που είχαμε προγραμματίσει.

Φυσικά είμαστε ικανοποιημένοι που ο κόσμος μάς επέλεξε σαν καλύτερους, ότι δηλαδή τους συγκινήσαμε περισσότερο.

Τι ποσοστό είδαμε, δηλαδή, του προγράμματος που είχατε σχεδιάσει;

Ένα 70-80% κατάφερε να βγει από το πρόγραμμα που είχαμε σχεδιάσει. Βραχύκλωσαν κάποια καλώδια, η σειρά των πυροτεχνημάτων μπερδεύτηκε και κάποιοι χρόνοι που είχαν προγραμματιστεί δεν εκτελέστηκαν σωστά με αποτέλεσμα να χαθεί ένα σημαντικό κομμάτι του σόου. Γι' αυτό παρότι δεν είχε βγει το σόου στο 100% και παρότι δεν μπορούσαμε να κάνουμε κάτι γι' αυτό, είμαστε πολύ ευχαριστημένοι.

Είναι χαρακτηριστικό ότι και με το τέλος του σόου της Ελλάδας ακούστηκαν τα πιο δυνατά επιφωνήματα.

Δεδομένου ότι έχετε βρεθεί σε πολλά διεθνή φεστιβάλ, πώς είδατε τη διοργάνωση στη Μόσχα;

Επειδή έχουμε συμμετάσχει σε πολλά φεστιβάλ σε ολόκληρο τον κόσμο και παρότι αυτό της Μόσχας είναι σχετικά νέο —είναι μόλις ο 4ος χρόνος που διοργανώνεται— έχει γίνει μία καταπληκτική προσπάθεια από τους διοργανωτές: Το φεστιβάλ είχε πολύ κόσμο, 100.000 άτομα είχαν έρθει, οι υποδομές, τα multimedia σόου που έπαιξαν στην έναρξη και το τέλος του φεστιβάλ που υπήρχε χορογραφία σιντριβανιών συγχρονισμένα με τη μουσική, προτζέκτορες, φώτα, water screen laser. Είχε γίνει μία πολύ καλή δουλειά που δεν περίμενα να συναντήσω, δηλαδή να είναι τόσο καλά οργανωμένη και τόσο μεγάλη και πετυχημένη διοργάνωση, μέσα σε τόσο μικρό χρονικό διάστημα.

Υπάρχει κάποιο μυστικό που σας έχει φέρει τόσες διακρίσεις;

Όπως και στον χώρο του θεάματος, ο κάθε καλλιτέχνης έχει ένα διαφορετικό στυλ και το κάθε τι που δημιουργεί έχει τον δικό του χαρακτήρα. Έτσι κι εμείς, με το δικό μας το στυλ και τον δικό μας τον χαρακτήρα, μπορούμε και πετυχαίνουμε αυτό τον ενθουσιασμό του κοινού.

Έχουμε το δικό μας στυλ που κάνουμε τις χορογραφίες και τις παραστάσεις πυροτεχνημάτων και αυτό αρέσει στον κόσμο. Δεν υπάρχει κάποιο συγκεκριμένο μυστικό, έχει να κάνει με τη δημιουργία, τη σκηνοθεσία, τον προγραμματισμό. Μπορείς να παίζεις με τα ίδια υλικά διεθνώς γιατί τώρα πια όλες οι ομάδες έχουν τα ίδια μέσα για να αποδώσουν ένα θέαμα πυροτεχνικό, όμως ο καθένας το φτιάχνει με τον δικό του τρόπο.

Στο τεχνικό κομμάτι, είμαστε πολύ καλοί λόγω εμπειρίας και των μεγάλων event, αλλά δεν είναι το τεχνικό μέρος αυτό που διακρίνει τον έναν από τον άλλον. Απλά, όντας καλός στο τεχνικό μέρος, μπορείς να διασφαλίσεις ότι θα έχεις το αποτέλεσμα που θέλεις πλην απρόβλεπτων παραγόντων, όπως οι καιρικές συνθήκες ή όταν συμβαίνει κάποια ζημιά.

Έχετε δηλώσει ότι δε χρησιμοποιείτε ποτέ λογισμικό για το μόντελινγκ μίας παράστασης…

Αυτό το θεωρώ πλεονέκτημα γιατί εγώ μπορώ να σκηνοθετώ με τη φαντασία μου, ενώ οι περισσότεροι θέλουν να βλέπουν το αποτέλεσμα και το προσομοιώνουν. Το βλέπουν σε μία οθόνη υπολογιστή και το διορθώνουν. Εγώ δεν μπαίνω σε αυτή τη διαδικασία, θέλω να είναι εντελώς αφηρημένο και να βγει στο τέλος αυτό που έχω φανταστεί. Εμένα με βοηθά και δεν πρόκειται να αλλάξω τη μέθοδο.

Ποιες ήταν οι πηγές έμπνευσης για το σόου που παρουσιάσατε στη Μόσχα;

Κάθε φορά, όταν συμμετέχουμε σε διεθνή διαγωνισμό, μας δίνουν ένα θέμα πάνω στο οποίο πρέπει να φτιάξουμε την παράσταση. Αυτή τη φορά, το θέμα ήταν «good ‘n magic» («το καλό και το μαγικό») οπότε βάσει αυτού και βάσει του πώς αντιλαμβάνεται κανείς το θέμα που σου δίνουν, αρχίζεις τη δημιουργία. Επιλέγεις τα μουσικά κομμάτια που θα το υποστηρίξουν, τοποθετείς τα πυροτεχνήματα πάνω στη μουσική, στα σημεία του ουρανού που θες, με τις κινήσεις που θες, για να φτιάξεις την χορογραφία των πυροτεχνημάτων. Όπως ακριβώς γίνεται σε μία χορογραφία λ.χ. θεατρικής παράστασης.

Δεν είναι ακριβές οι παραγωγές τέτοιας έκτασης;

Ναι, οι παραγωγές στοιχίζουν. Υπήρχε αρκετή μεγάλη ποσότητα πυροτεχνημάτων καθώς έπρεπε να καλύψουμε ένα μεγάλο πλάτος, όποτε χρειάζεσαι αρκετά αναλώσιμα. Επίσης σε κάθε χώρα δούλευαν γύρω στα 15 άτομα επί 4 μέρες για να μπορέσει να στηθεί (σ.σ. το σόου). Χρειάζονται μηχανήματα τα οποία κι αυτά έχουν κόστος. Είναι σαν να στήνεις μία μεγάλη συναυλία με φώτα και ηχεία. Αντίστοιχα πρέπει να στήσεις και τα μηχανήματα των πυροτεχνημάτων.

Οπότε για να γίνει μια τέτοια διοργάνωση, χρειάζονται αρκετά χρήματα. Κάθε διαγωνιζόμενος έχει στη διάθεσή του ένα ποσό και επιλέγει πώς θα το διαχειριστεί, τι πυροτεχνήματα θα επιλέξουμε ή εάν χρειαζόμαστε κάποια άλλα μέσα. Χοντρικά υπολογίζω ότι κάθε χώρα πρέπει να είχε 50.000 ευρώ μόνο για τα υλικά.

Πόσο επικίνδυνη είναι η δουλειά του πυροτέχνη;

Είναι επικίνδυνη δουλειά γιατί έχει να κάνει με χειρισμό επικίνδυνων υλών και θέλει μία μεγάλη υπευθυνότητα, μία εξειδίκευση και μία ειδική εκπαίδευση. Σε σχέση βέβαια με τα προηγούμενα χρόνια, η τεχνολογία έχει βοηθήσει ώστε να έχουμε αυστηρά μέτρα ασφαλείας και να μη γίνονται ατυχήματα. Η τεχνολογία μας δίνει τη δυνατότητα να κάνουμε την πυροδότηση εξ' αποστάσεως, να κάνουμε ελέγχους για τα υλικά. Η παραγωγή έχει περάσει σε ένα στάδιο που τα υλικά είναι πολύ μεγαλύτερης ακρίβειας απ' ό,τι παλιότερα. Εγώ δεν έχω πάθει κάποιο σοβαρό ατύχημα, αλλά θυμάμαι τη δεκαετία του '90 που είχα ξεκινήσει να ασχολούμαι, επειδή δεν υπήρχαν τα μέσα, είχες πυροτεχνήματα που έπεφταν κάτω. Μου είχαν καεί μαλλιά και φρύδια όταν ήμουν μικρός.

Στιγμιότυπο από την ελληνική συμμετοχή στο Φεστιβάλ Πυροτεχνημάτων της Μόσχας
© Φωτογραφία : Προσωπικό αρχείο
Στιγμιότυπο από την ελληνική συμμετοχή στο Φεστιβάλ Πυροτεχνημάτων της Μόσχας

Πώς γίνεται κάποιος πυροτέχνης;

Η δουλειά μας μαθαίνεται εξ εμπειρίας και από τον έναν στον άλλο. Δεν υπάρχει κάποιο πανεπιστήμιο ή σχολή. Πρέπει να δουλέψεις στον χώρο και να είσαι δίπλα σε κάποιον που να σε κατευθύνει και εξ εμπειρίας γίνεσαι πυροτέχνης. Υπάρχουν κάποια κέντρα στην Ευρώπη τα οποία δίνουν πιστοποιήσεις και διπλώματα, αλλά δεν είναι σχολεία όπου θα μάθεις την τέχνη. Αυτοί που ήδη ξέρουν και έχουν εκπαιδευτεί, πηγαίνουν και παίρνουν ένα δίπλωμα καθώς ήδη γνωρίζουν τη δουλειά.

Ποιο είναι το πιο εντυπωσιακό σόου που έχετε σχεδιάσει;

Εμείς κάνουμε κάθε χρόνο την Αρμάτα στις Σπέτσες που είναι και ο τόπος καταγωγής μας και αυτό θεωρώ ότι είναι και το πιο ωραίο καθώς το κάνουμε μέσα από την καρδιά μας. Βάζουμε όλη μας την τέχνη και οτιδήποτε καινούριο βγαίνει στην παγκόσμια αγορά το παρουσιάζουμε εκεί. Κάθε χρόνο, όπως και φέτος στις 9 Σεπτέμβρη, δίνουμε τον καλύτερό μας εαυτό και είναι το πιο όμορφο event που κάνουμε.

Η ομάδα της Νanos Fireworks που συμμετείχε στο Φεστιβάλ Πυροτεχνημάτων της Μόσχας
© Φωτογραφία : Προσωπικό αρχείο
Η ομάδα της Νanos Fireworks που συμμετείχε στο Φεστιβάλ Πυροτεχνημάτων της Μόσχας

Σχετικά:

Δεύτερη θέση για την Ελλάδα στο Φεστιβάλ Πυροτεχνημάτων της Μόσχας
Tags:
Φεστιβάλ Πυροτεχνημάτων της Μόσχας, Rostec, πυροτεχνήματα, Rostec International Fireworks Festival, Παύλος Νάνος, Λασκαρίνα Μπουμπουλίνα, Σπέτσες, Ρωσία, Ελλάδα
ΠΡΟΤΥΠΑ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑΣΣΥΖΗΤΗΣΗ
ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ ΜΕΣΩ SPUTNIKΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ ΜΕΣΩ FACEBOOK

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ VIDEO