05:36 16 ΙΟΥΝΙΟY 2019
Σούπερ μάρκετ

Πώς η κρίση άλλαξε τις διατροφικές συνήθειες των Ελλήνων

CC0
ΕΛΛΑΔΑ
Λήψη σύντομου url
0 0 0

Ραγδαίες αλλαγές στις διατροφικές συνήθειες των Ελλήνων καταγράφονται τα τελευταία χρόνια. Τι διαπιστώνει έρευνα του ΙΕΛΚΑ για τις αγορές τροφίμων. Σε ποια προϊόντα στρέφονται οι καταναλωτές.

Σημαντικές αλλαγές στις διατροφικές συνήθειες των Ελλήνων διαπιστώνει το Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ), με αφορμή την αυριανή παγκόσμια ημέρα διατροφής.

Όπως προκύπτει από τη σχετική έρευνα, η διατροφή των νοικοκυριών στην Ελλάδα έχει επηρεαστεί σημαντικά κατά τη διάρκεια της κρίσης, καθώς οι αγορές έχουν διαφοροποιηθεί ποικιλοτρόπως τα τελευταία χρόνια.

Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τα διαθέσιμα στοιχεία, από το 2010 έως το 2017 καταγράφεται μια μείωση στην αξία των αγορών κατά 21%, ενώ η εκτίμηση για την υποχώρηση του όγκου των αγορών ανέρχεται στο 15%.

Χαρακτηριστικές είναι οι αλλαγές σε συγγενικές ομάδες τροφίμων. Πιο αναλυτικά, οι φθηνότερες επιλογές για πρόσληψη πρωτεϊνών, όπως τα όσπρια και τα πουλερικά, παρουσιάζουν αύξηση κατά 10% και 9% αντίστοιχα.

Αντίθετα, οι ακριβότερες επιλογές, όπως το μοσχάρι και το αρνί-κατσίκι, σημειώνουν κάμψη κατά 24% κατά 25%, αντίστοιχα. Παρόμοιες τάσεις συναντώνται και στην πρόσληψη υδατανθράκων, καθώς σε ρύζι και ζυμαρικά σημειώνεται αύξηση 14% και 8%.

Διατροφικές συνήθειες Ελλήνων καταναλωτών
Διατροφικές συνήθειες Ελλήνων καταναλωτών

Στις θετικές εξελίξεις συγκαταλέγεται η μείωση στην πρόσληψη ζάχαρης κατά 44% και αναψυκτικών κατά 43%. Αντίθετα στα αρνητικά στοιχεία ξεχωρίζει τόσο η μείωση σε φρούτα και λαχανικά κατά 23% και 20% αντίστοιχα, όσο και η μείωση στα γαλακτοκομικά, με πτώση 14% για το γάλα και 24% για το τυρί. Εντυπωσιακή είναι και η κάμψη στο ελαιόλαδο κατά 18%.

Σημαντικό ρόλο φαίνεται ότι διαδραματίζουν και οι αλλαγές στην μέση τιμή, καθώς 15 από τις 26 κατηγορίες τροφίμων παρουσιάζουν μείωση, κάτι το οποίο οφείλεται τόσο στις αλλαγές στις τιμές των προϊόντων, όσο και στις αγοραστικές επιλογές των καταναλωτών.

Αξίζει να σημειωθεί ότι τη συγκεκριμένη χρονική περίοδο (2010-2017) ο ΦΠΑ στα τρόφιμα αυξήθηκε για τα περισσότερα τρόφιμα από το 9% στο 13% —και για ορισμένα στο 24%. Αυτός είναι και ο λόγος που προϊόντα, όπως το κρασί και καφές, παρουσιάζουν τόσο σημαντικές αυξήσεις στη μέση τιμή (26% και 22% αντίστοιχα).

Σε γενικές γραμμές, πάντως, καταγράφεται μια ανταπόκριση της αγοράς στις διατροφικές συνήθειες, καθώς σε κατηγορίες όπως τα ζυμαρικά, η οποία κατέγραψε αύξηση κατά 14% στην ποσότητα, η μέση τιμή υποχώρησε κατά 13%.

Tags:
τρόφιμα, διατροφή, ΙΕΛΚΑ
ΠΡΟΤΥΠΑ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑΣΣΥΖΗΤΗΣΗ
ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ ΜΕΣΩ FACEBOOKΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ ΜΕΣΩ SPUTNIK