23:28 12 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟY 2018
Πασαρέλα

Θραύση κάνουν στην Ασία τα μοντέλα από την Ελλάδα: «Στα μάτια των ξένων είμαστε… εξωτικοί»

© AP Photo / Luca Bruno
ΕΛΛΑΔΑ
Λήψη σύντομου url
Γεράσιμος Χιόνης
0 50

Γιατί η Κίνα και οι υπόλοιπες χώρες της Άπω Ανατολής αποτελούν τη... Γη της Επαγγελίας για τα μοντέλα από την Ελλάδα και την Ευρώπη. Η τάση για πλαστικές επεμβάσεις για «ευρωπαϊκό» χαρακτηριστικά.

«Παλαιότερα, κάθε collection ήθελε ένα μοντέλο από τη Βραζιλία. Ήταν το κάτι διαφορετικό σε κάθε επίδειξη. Πλέον, στη θέση του μοντέλου από τη Βραζιλία είναι το μοντέλο από την Ευρώπη. Είμαστε εξωτικοί στα μάτια των ξένων, ακόμη και αν αυτοί είναι πιο όμορφοι από εμάς».

Αυτά λέει στο Sputnik ο Νεκτάριος Κυρκόπουλος, το διάσημο μοντέλο από την Ελλάδα, ο οποίος, πριν από αρκετά χρόνια, πήρε μία από τις σημαντικότερες αποφάσεις στην επαγγελματική του ζωή: Να μετακομίσει στη Σαγκάη. Εκεί, όπως και άλλοι ευρωπαίοι συνάδελφοί του, κατάφερε να επιτύχει επαγγελματικά, να καταστήσει διεθνώς γνωστό το «όνομά» του και φυσικά, να αυξήσει τον τραπεζικό του λογαριασμό.

Πέραν του επαγγελματισμού και του έμφυτου ταλέντου του, η ανέλιξή του συνίστατο σ' έναν ακόμη παράγοντα: Η «ευρωπαϊκή» του ομορφιά, τα «ευρωπαϊκά» του χαρακτηριστικά, το «ευρωπαϊκό» του σώμα. Το «ευρωπαϊκό» δηλαδή πρότυπο ομορφιάς — ή πιο σωστά το «καυκάσιο», όπως είναι ευρέως διαδεδομένο στην επιστήμη της ανθρωπολογίας — το οποίο έχει κατακτήσει και την Άπω Ανατολή, καθιστώντας τα μοντέλα από την Ελλάδα, την Ιταλία, την Ισπανία, τη Γερμανία και τις υπόλοιπες χώρες της Ευρώπης, τα πλέον περιζήτητα.

«Εισβολή» Ευρωπαίων στην Άπω Ανατολή

«Είχα κάνει τα πάντα στην Ελλάδα. Έτσι αποφάσισα να δοκιμάσω μία νέα πρόκληση. Τυχαία, χωρίς να το καταλάβω, ήρθε το συμβόλαιο από τη Σαγκάη» θυμάται ο Νεκτάριος Κυρκόπουλος, ο οποίος πέρασε τουλάχιστον 10 χρόνια στη χώρα της Άπω Ανατολής.

«Τα χαρακτηριστικά μου, ο χαρακτήρας μου, η ικανότητά μου να προσαρμόζομαι εύκολα, οι αναλογίες του σώματός μου, ταίριαξαν πολύ γρήγορα στην αγορά της Κίνας και έτσι, κατάφερα να εδραιωθώ και να επιτύχω» σπεύδει να προσθέσει, μιλώντας στο Sputnik.

Νεκτάριος Κυρκόπουλος
Νεκτάριος Κυρκόπουλος

Ο ίδιος, όπως παραδέχεται, δεν είναι ο μόνος Έλληνας, ο οποίος κάνει καριέρα στην Κίνα. Και φυσικά, δεν είναι ο μόνος Ευρωπαίος. Τα τελευταία χρόνια, η τάση της αγοράς του modeling ρέπει προς την «ευρωπαϊκή» ομορφιά, προς τα «ευρωπαϊκά» πρότυπα.

«Τα μοντέλα από την Ευρώπη είναι τα πιο περιζήτητα» υποστηρίζει χαρακτηριστικά. Ποιος είναι ο λόγος; «Τα περισσότερα ρούχα που αγοράζει κάποιος στη Δύση, έχουν παραχθεί σε εργοστάσια που βρίσκονται στην Ασία. Επομένως, χρειάζονται μοντέλα για να φτιάξουν τους διαφημιστικούς καταλόγους και να τους στείλουν στη συνέχεια, σ' όλα τα πιθανά μέρη του κόσμου».

Η «υπεροχή» της ευρωπαϊκής ομορφιάς

Ανάμεσα στα 100 κορυφαία μοντέλα, είτε άνδρες είτε γυναίκες, το 79% είναι λευκοί, το 14% έγχρωμοι ή ισπανόφωνοι και το 7% Ασιάτες. Τα πρότυπα ομορφιάς της Δύσης επομένως, είναι τα πλέον επικρατούντα και… η φήμη τους επεκτείνεται πέραν των ορίων του λεγόμενου «δυτικού κόσμου».

Η ανάγκη των κορυφαίων βιομηχανιών της μόδας για μείωση του κόστους παραγωγής, έχει οδηγήσει τις περισσότερες εξ αυτών να διατηρούν εργοστάσια εκτός της Ευρώπης και των ΗΠΑ. Οι χώρες της ανατολικής Ασίας αλλά και της κεντρικής και νότιας Αμερικής είναι ο πλέον προσφιλής τους προορισμός, λόγω των χαμηλών εργασιακών δαπανών.

Τα προϊόντα μόδας, όμως, παρότι παράγονται κατά κύριο λόγο στις προαναφερθείσες χώρες, καταναλώνονται πρωτίστως στην Ευρώπη και τις ΗΠΑ. Επομένως, απαιτούνται μοντέλα από τη Δύση προκειμένου να «διαφημίσουν» τα ρούχα, τις τσάντες, τα αξεσουάρ κ.α.

Πώς θα πειστούν οι Ευρωπαίοι να έρθουν στην Κίνα, την Ινδία ή την Κορέα; Με τον ίδιο ακριβώς τρόπο, ο οποίος χρησιμοποιείται και στους υπόλοιπους κλάδους της οικονομίας, όπως τον τραπεζικό και τον κατασκευαστικό: Τους παχυλούς μισθούς!

«Τα χρήματα που έπαιρνα στην Κίνα για μισή μέρα δουλειάς, αντιστοιχούν περίπου στον βασικό μηνιαίο μισθό ενός εργαζόμενου στην Ελλάδα» περιγράφει χαρακτηριστικά ο Νεκτάριος Κυρκόπουλος, μιλώντας στο Sputnik.

Διευκρινίζει δε, ότι τα χρήματα είναι σαφώς περισσότερα στον τομέα των καταλόγων, δηλαδή στη διαφημιστική καμπάνια των ειδών ρουχισμού, παρά στα διάφορα σόου και τις πασαρέλες. «Γι' αυτό προτιμούσα να επιλέγω δουλειές με καταλόγους» επισημαίνει.

Οι δυσκολίες «επιβίωσης» στην Κίνα

Σε κάθε περίπτωση, η διαβίωση στην Κίνα, μία τόσο διαφορετική χώρα σε σχέση με την Ελλάδα, μόνο εύκολη υπόθεση δεν είναι. «Οι δυσκολίες είναι πολλές. Φαγητό, κουλτούρα, νοοτροπία, γλώσσα είναι μόνο μερικά από τα προβλήματα που αντιμετώπισα» υπογραμμίζει.

Από την άλλη πλευρά, δεν μπορεί να παραβλέψει τον επαγγελματισμό των Κινέζων, τους οποίους περιγράφει με μία μόλις λέξη: «Άψογοι». «Μπορούν να απαιτούν πολλή δουλειά και πολλά πράγματα, αλλά σέβονται το χρήμα και δεν σε καθυστερούν ποτέ. Και φυσικά, ο μισθός είναι αρκετά καλός».

Νεκτάριος Κυρκόπουλος
Νεκτάριος Κυρκόπουλος

«Τους ενδιαφέρει ο τρόπος, με τον οποίο θα κάνεις γρήγορα τη δουλειά. Να μην τους φας χρόνο, να μην τους καθυστερήσεις. Γι' αυτό οι ώρες εργασίας είναι συνεχόμενες, χωρίς διάλειμμα» συμπληρώνει.

Τι Κίνα… τι Ινδία

Ο ίδιος πλέον, εδώ και δύο χρόνια, έχει μεταβεί σε μία άλλη χώρα της ανατολικής Ασίας, την Ινδία, όπου συνεχίζει να ασκεί το επάγγελμα του μοντέλου. «Οι ρυθμοί εδώ είναι πιο χαλαροί και όπως είναι λογικό, τα χρήματα είναι λιγότερα, παρότι παραμένουν σε πολύ καλό επίπεδο».

Αφού πρώτα βρέθηκε στο Μουμπάι, πλέον ζει μόνιμα στο Νέο Δελχί, κάνοντας ακριβώς την ίδια δουλειά: Διαφημίζει ρούχα δυτικών εταιρειών! Κατά τον ίδιο μάλιστα, η συγκεκριμένη πρακτική έχει εδραιωθεί σε αρκετές χώρες της Ασίας, όπως για παράδειγμα στη Νότια Κορέα, όπου η ζήτηση για Ευρωπαία μοντέλα σε… έξαρση.

Παρεμφερείς — αν όχι με μεγαλύτερη ένταση — είναι οι τάσεις και στην άλλη πλευρά του Ειρηνικού Ωκεανού, όπου Χιλή και Μεξικό έχουν καταστεί πόλος έλξης για τα μοντέλα της Γηραιάς Ηπείρου, καθώς σ' αυτές εδρεύουν μεγάλες αμερικανικές εταιρείες ρουχισμού.

Τάση για «δυτικοποίηση»

Η επικράτηση της «καυκάσιας» ομορφιάς έχει ωστόσο, και ορισμένες παράπλευρες συνέπειες. Τα μοντέλα από την Ασία δυσκολεύονται σημαντικά να αναρριχηθούν επαγγελματικά και συνήθως αναλαμβάνουν δεύτερης και τρίτης κλάσεως «δουλειές».

«Οι "λευκοί" της Δύσης είναι καλοδεχούμενοι στις χώρες της Ασίας», υπογραμμίζει η ιδιοκτήτρια ελληνικού πρακτορείου μοντέλων. Κατά την ίδια, εκτός των καταλόγων, οι οποίοι «εξάγονται» σ' όλο τον κόσμο, σ' αυτές τις χώρες ακόμη και οι εγχώριες διαφημιστικές εκστρατείες εστιάζουν σε μεγάλο βαθμό σε μοντέλα με μη ασιατικά χαρακτηριστικά.

Για τους Ασιάτες, οι οποίοι έχουν διαποτιστεί με το lifestyle της Δύσης, η «ευρωπαϊκή» ομορφιά φαίνεται πως έχει καταστεί «απόλυτο» πρότυπο, ενώ σε αρκετές περιπτώσεις, όπως σ' αυτή της Νότιας Κορέας, τείνει να έχει μεγαλύτερο διαφημιστικό αποτέλεσμα.

Σύμφωνα με στέλεχος εταιρείας, η οποία δραστηριοποιείται στον χώρο της μόδας, οι μετρήσεις σε πολλές χώρες της Ασίας καταδεικνύουν ότι οι διαφημίσεις με πρωταγωνιστές μοντέλα «δυτικού τύπου» έχουν υψηλότερη επιδραστικότητα σε σχέση με διαφημίσεις, στις οποίες συμμετέχουν εγχώρια μοντέλα.

Πλαστικές «made in Europe»

Η επικράτηση της δυτικής ομορφιάς, πέραν του χώρου της μόδας και της διαφήμισης, έχει επιπτώσεις και στον κλάδο της πλαστικής χειρουργικής. Έρευνες στη Νότια Κορέα αποτυπώνουν ότι σχεδόν το 25% των γυναικών, ηλικίας 19 έως 49 ετών, έχει υποβληθεί σε τουλάχιστον μία επέμβαση, όταν το αντίστοιχο ποσοστό στις ΗΠΑ ανέρχεται μόλις στο 5%.

Όπως καθίσταται σαφές, η πλειονότητα των πλαστικών παρεμβάσεων εμπίπτει στην κατηγορία των λεγόμενων δυτικών χαρακτηριστικών. Η ρινοπλαστική και η βλεφαροπλαστική αποτελούν τις δύο πλέον προσφιλείς χειρουργικές επεμβάσεις, με σαφή προσανατολισμό προς τα «καυκάσια» γνωρίσματα, καθώς επιλέγονται «ευρωπαϊκές» μύτες και «ευρωπαϊκά» μάτια.

Εξίσου υψηλά είναι τα ποσοστά και στις υπόλοιπες χώρες της ανατολικής κυρίως Ασίας, όπως η Κίνα, η Ινδία, η Ινδονησία, η Σιγκαπούρη, όπου τα μεσαία και ανώτερα κοινωνικά στρώματα, τα οποία διαθέτουν και την οικονομική ευχέρεια, επιδίδονται σε πλαστικές «δυτικοποίησης» των χαρακτηριστικών τους.

Εξάλλου, όπως εύστοχα σημειώνει ο Νεκτάριος Κυρκόπουλος: «Στα μάτια των ξένων, εμείς οι Ευρωπαίοι φαινόμαστε… εξωτικοί».

Tags:
μοντέλα, Μοντέλο, Νεκτάριος Κυρκόπουλος, Ινδία, Κίνα, Νότια Κορέα, Ευρώπη
ΠΡΟΤΥΠΑ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑΣΣΥΖΗΤΗΣΗ
ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ ΜΕΣΩ FACEBOOKΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ ΜΕΣΩ SPUTNIK