09:35 10 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟY 2019
Κομμένο κεφάλι από το στούντιο ειδικών εφέ του Προκόπη Βλασερού

«Πόσο αίμα πρέπει να φτιάξω σήμερα;»: Ο «μάγος» των ειδικών εφέ αποκαλύπτει τα μυστικά του

© Sputnik /
ΕΛΛΑΔΑ
Λήψη σύντομου url
Από ,
0 100
Βρείτε μας

Το Sputnik επιχειρεί να προσεγγίσει τον κόσμο του φανταστικού, της ψευδαίσθησης και των μεταμορφώσεων με έναν «μάγο» των ειδικών εφέ που δεν χρειάζεται ψηφιακή επεξεργασία.

Κόβει κεφάλια, θρυμματίζει ανθρώπινα μέλη, καίει πτώματα και βάφει με αίμα τα πάντα στο πέρασμα του. Δεν πρόκειται για κάποιον κατά συρροή δολοφόνο αλλά για έναν άνθρωπο που εφαρμόζει την τέχνη των ψευδαισθήσεων για τις ανάγκες του θεάματος.

Είναι ο Προκόπης Βλασερός, το πρόσωπο που ευθύνεται για την ατέλειωτη ροή ψεύτικου αίματος σε πολλές σειρές της ελληνικής τηλεόρασης αλλά και για τις απροσδόκητες μεταμορφώσεις προσώπων.

Πρόκειται για το ίδιο άτομο που «μάτωσε» τη «10η εντολή» και το «Ου φονεύσεις » του Πάνου Κοκκινόπουλου, δημιούργησε τα ψεύτικα αυτιά και τις μύτες του Μάρκου Σεφερλή σε παραστάσεις του, μετέτρεψε την Άννα Βίσση σε μια πειστικότατη serial killer ενώ «μεταμόρφωσε» σε υπέρβαρη τη Νικολέττα Καρρά.

Καθώς ο κατάλογος με τις δουλειές που έχει βάλει το… μαχαίρι του και την υπογραφή του είναι μακρύς, το Sputnik τις ανακαλύπτει ενώ περιηγείται στο «στρατηγείο» του στα Εξάρχεια.

Οι αναθυμιάσεις από τις μπογιές και τα υλικά μαζί με μια σειρά από κομμένα κεφάλια γλυπτά, μάσκες, πτώματα και άλλα ετερόκλητα αντικείμενα, σκορπισμένα ή τακτοποιημένα στο εργαστήριο συνθέτουν μια περίεργη ατμόσφαιρα. Στο πίσω μέρος του εργαστηρίου του, μας υποδέχεται με ένα χέρι τέρατος και ένα παράξενο πλάσμα που μοιάζει με γάτα να κείτονται πάνω στον πάγκο εργασίας.

Καθώς ετοιμαζόμαστε με δισταγμό να ακουμπήσουμε το ομοίωμα της γάτας, ένα ξαφνικό νιαούρισμα διαταράσσει την απόλυτη ησυχία και σπέρνει τον πανικό.

«Έχουμε αληθινή γάτα απ'έξω, δεν ήταν προσχεδιασμένη η ψευδαίσθηση», μας είπε και τα γέλια μας ακούστηκαν σίγουρα ως την πλατεία Εξαρχείων.

Υλοποίησε το παιδικό του όνειρο και δημιουργεί μέσα σε αυτό, που δεν ήταν άλλο από το να φτιάχνει ειδικά εφέ.

  • Πτώματα από το στούντιο ειδικών εφέ του Προκόπη Βλασερού
    Πτώματα από το στούντιο ειδικών εφέ του Προκόπη Βλασερού
    © Sputnik /
  • Ο Προκόπης Βλασερός στο εργαστήριο του
    Ο Προκόπης Βλασερός στο εργαστήριο του
    © Sputnik /
  • Μωρό φτιαγμένο από σιλικόνη
    Μωρό φτιαγμένο από σιλικόνη
    © Sputnik /
  • Μάσκα τέρατος
    Μάσκα τέρατος
    © Φωτογραφία : Prokopis Vlaseros
  • Κεφάλι τέρατος
    Κεφάλι τέρατος
    © Φωτογραφία : Prokopis Vlaseros
  • Κομμένα κεφάλια από το στούντιο ειδικών εφέ του Προκόπη Βλασερού
    Κομμένα κεφάλια από το στούντιο ειδικών εφέ του Προκόπη Βλασερού
    © Sputnik /
1 / 6
© Sputnik /
Πτώματα από το στούντιο ειδικών εφέ του Προκόπη Βλασερού

«Από πολύ μικρή ηλικία αγαπούσα ταινίες τρόμου και φαντασίας και από το σχολείο μάλιστα έγραφα στα λευκώματα ότι όταν μεγαλώσω θέλω να φτιάχνω ειδικά εφέ» εξηγεί ο 34χρονος, ενώ μας δείχνει φωτογραφίες που μεταμφιεζόταν σαν βαμπίρ και δράκουλας από μικρό παιδί με βάψιμο που έκανε ο ίδιος στον εαυτό του.

Ασχολείται με τα ειδικά εφέ επαγγελματικά τα τελευταία 11 χρόνια.

«Τα ειδικά εφέ συνίστανται στο να κάνεις τα αδύνατα δυνατά. Κάθε project που αναλαμβάνω είναι και μια διαφορετική πρόκληση, δεν θα μπορούσα κιόλας να κάνω κάθε φορά το ίδιο πράγμα».
Πόσο εύκολο είναι για κάποιον να ασχοληθεί με αυτό;

«Τίποτα δεν είναι απλό, ακόμα και αυτό που είναι φαινομενικά έτσι. Είναι εξαιρετικά δύσκολο να ασχοληθεί κάποιος με τα ειδικά εφέ, γιατί για να φτάσει να φτιάξει κάποιος κάτι πρέπει να περάσει πολλά στάδια και να αριστεύσει σε αυτά», επισημαίνει ερωτηθείς σχετικά και συμπληρώνει ότι χρειάζεται ένα συνονθύλευμα γνώσεων και μια σύμπραξη δεξιοτήτων όπως ανατομία και γλυπτική χημεία και ιδιότητες των υλικών, για φτάσει κάποιος σε ένα αξιοπρεπές επίπεδο.

«Δεν αναπτύσσεται πολύ εύκολα στην Ελλάδα αυτός ο κλάδος, όμως εμείς πετυχαίνουμε μοναδικά αποτελέσματα», προσθέτει. Τα έργα του τα υλοποιεί με τη βοηθό του, τη Μαρία Στάικου η αλλιώς «bloody Mary» όπως την αποκαλεί.

Το ξεκίνημα

Ξεκίνησε σπουδές αρχιτεκτονικής στην Ιταλία αλλά τις παράτησε ώστε να ακολουθήσει το όνειρο του.

«Όσο ήμουν στην Ιταλία και άρχισε να διαδίδεται το ίντερνετ, και να γίνεται εύχρηστο και πιο γρήγορο, άρχισα να ψάχνω τα υλικά και να πειραματίζομαι μόνος μου, έτσι ώστε να πετύχω το σκοπό μου.Τότε έφτιαξα την πρώτη ταινία μικρού μήκους».

«Η πρώτη μου δουλειά ήταν βοηθός παραγωγής στα Μαύρα Μεσάνυχτα». Εκεί γνώρισε τον Πάνο Κοκκκινόπουλο που εκτίμησε το ταλέντο του και σταδιακά του ανέθεσε τα εφέ στις σειρές του. «Μέχρι τότε ήμουν αυτοδίδακτος».

Στη συνέχεια έγινε δεκτός από τον Ντικ Σμιθ «τον μάστορα, τον πατέρα των ειδικών εφέ» που είναι βραβευμένος για τον «Εξορκιστή» το Αμαντέους και άλλες ταινίες.

Του ανέθετε εργασίες, εξ αποστάσεως, τις έφερνε εις πέρας με επιτυχία και στο τέλος του απένειμε ειδικό δίπλωμα που φιγουράρει στο γραφείο του.

Κομμένο χέρι
© Sputnik /
Κομμένο χέρι

Μια τυπική μέρα

Πολλές φορές μπορεί να ξυπνήσει με μια συγκεκριμένη σκέψη. «Πόσο αίμα πρέπει να φτιάξω σήμερα;» Δουλεύει πολλές ώρες και κυρίως βράδυ για να προλάβει τα deadline. Ο ύπνος είναι λίγος και προχωράμε ανάλογα με τα υλικά μας και με τη επεξεργασία που έχεις να κάνεις σε αυτά.

Μέσα σε μια τυπική του μέρα θα κληθεί να φτιάξει μάσκες, προσθετικά, props και ψευδαισθήσεις. Αλλά και πατέντες όσον αφορά πυροβολισμούς ή αίμα που πρέπει να εμφανιστεί σε κάποιο σημείο μια συγκεκριμένη τραυματισμούς, είναι μια μεγάλη γκάμα πραγμάτων που περιλαμβάνει αρκετή γλυπτική και ζωγραφική.

«Όταν καλούμαστε να ασχοληθούμε με έναν ηθοποιό πρέπει να τον μελετήσουμε προσεκτικά. Έρχεται από το γραφείο μας του βγάζουμε πολλές φωτογραφίες, του φτιάχνουμε καλούπι, του παίρνουμε το εκμαγείο ώστε να μπορούμε να δουλέψουμε και με βάση αυτά ξεκινάμε το γλυπτό».

«Ειδικότερα, αλείφουμε όλο το κεφάλι του ηθοποιού με διάφορα υλικά, τον βάζουμε να αναπνέει από τη μύτη», συμπληρώνοντας ότι πρέπει να μην είναι κλειστοφοβικός, καθώς κάποιοι φοβήθηκαν.
Παράλληλα είναι πολύ πιθανό να ψτιάξει ένα προπ, ένα τεχνητό σφυρί η μαχαίρι για να χτυπήσει κάποιον.

«Χρησιμοποιώ αφρώδη υλικά κατά περίπτωση, αν πρέπει αν πρέπει να χτυπηθεί με ένα σφυρί ή ένα μαχαίρι. Αν για παράδειγμα πρέπει να είναι καρφωμένο ένα μαχαίρι πάνω στον ηθοποιό δεν πρέπει να είναι από κάποιο πολύ ελαστικό υλικό για να μην κάνει κάποιες αναταράξεις»

Ο Προκόπης δοκιμάζει ένα από τα μαχαίρια των γυρισμάτων
© Sputnik /
Ο Προκόπης δοκιμάζει ένα από τα μαχαίρια των γυρισμάτων

Το τεχνητό μαχαίρωμα

Στην ουσία ένα μαχαίρωμα αποτελείται από κάποια στάδια, μας εξηγεί:

«Να δούμε το μαχαίρι να μπαίνει στο σώμα του ηθοποιού, ένα μαχαίρι με ελατήριο ομοίωμα του μαχαιριού που παίζει στη σκηνή μας έτσι ώστε να παρατηρήσουμε την κίνηση ότι μπαίνει στο σώμα του. Αν όμως θέλουμε κάτι εντυπωσιακό μπορεί να φτιάξουμε ένα ψεύτικο σώμα του ηθοποιού που ακόμα και όταν το μαχαιρώσεις να αναβλύσει αίμα.

Μετά πάμε στον ηθοποιό που έχει πρόσθετο μαχαίρι, να εφαρμόζει σωστά πάνω του και επίσης μπορώ να δώσω το αίμα με κάποια τεχνητά σωληνάκια».

Υπεύθυνος των εφέ σήμερα στη σειρά «Ου φονεύσεις» εξηγεί ότι χρειάζεται ταχύτητα:

«Στο ‘'Ου Φονεύσεις' επειδή ο Πάνος Κοκκινόπουλός κάνει πολλά μονοπλάνα εκεί τα πράγματα πηγαίνουν με διαφορετικό και όχι τόσο σύνθετο τρόπο. Πρέπει να γίνονται άμεσα και γρήγορα!»

«Την ώρα που θα πατηθεί η σκανδάλη, πυροδοτώ ένα σύστημα προσυμπιεσμένου αέρα το οποίο εκτοξεύει το αίμα μέσα από τη μπλούζα και πετάγεται», εξηγεί ο Προκόπης Βλασερός.

Το ψεύτικο αίμα

«Για το αίμα ο κάθε εφετζής έχει τη δική του μυστική συνταγή που δεν αποκαλύπτει», αναφέρει όταν τον ρωτήσαμε πώς ακριβώς το φτιάχνει. «Το δικό μου πάντως είναι πόσιμο και γράφει τέλεια σε οποιαδήποτε κάμερα σαν να είναι αληθινό», απαντά.

Το ψυγείο του εργαστηρίου είναι γεμάτο με φεύτικο αίμα.

Οι προκλήσεις

Με την πάροδο των χρόνων, τα υλικά γίνονται όλο και πιο εξελιγμένα. Χρησιμοποιεί πλέον σιλικόνες για προσθετικά που έχουν μεγάλη διαφάνεια και κάνουν τα εφέ πιο αληθοφανή, σε αντίθεση με το λατεξ του οποίου γινόταν ευρεία χρήση παλιότερα.

«Ανεβάζω συνεχώς τη δυσκολία σε αυτά που έχω κάνει ώστε να βελτιώνομαι συνεχώς και να γίνουν πιο εντυπωσιακά».

Αρκετά ακριβά τα υλικά επειδή δεν υπάρχουν στην Ελλάδα, μας λέει. Τα βρίσκεις μέσω ίντερνετ από το εξωτερικό και είναι αρκετά δύσκολα στην επεξεργασία του.
«Θέλει μεγάλη προσοχή. Αν το καλούπι δεν είναι σωστό θα έχεις κακό αποτέλεσμα. Πρέπει να το γεμίσεις με σιλικόνη, να το βάψεις και η σιλικόνη είναι από τα πιο δύσκολα πράγματα να βαφτεί γιατί δεν κολλάει τίποτα πάνω της. Στη συνέχεια πρέπει να έχεις αισθητική, ώστε να το κάνεις να φαίνεται αληθινό. Μιλάμε για μαλλιά, βλέφαρα, φρύδια. Στο τέλος πρέπει να το κουρέψεις. Πολλά στάδια».

Μέχρι στιγμής έχει βρεθεί προτεινόμενος για δύο βραβεία ειδικών εφέ από την ελληνική ακαδημία κινηματογράφου.

Ενθυμούμενος μερικές από τις πιο σημαντικές δουλειές του δεν ξεχνάει το πρώτο καμένο πτώμα που έφτιαξε στο πρώτο επεισόδιο της σειράς τα «Μαύρα Μεσάνυχτα»

«Μια πολύ ενδιαφέρουσα μικρού μήκους είναι το 37 με την Έλλη Τρίγκου. Το περίπλοκο που κάναμε ήταν να φτιάξουμε μια κοιλία εγκύου που το «παιδί» κουνιόταν κανονικά μέσα της» επισημαίνει.

Μια άλλη παράξενη δουλειά ήταν ένα ανδρικό μόριο που έπρεπε να έχει σε στύση on camera.

Αυτή τη στιγμή περιμένει πέντε ταινίες που έχει επεξεργαστεί, να βγουν στο σινεμά.

Πρόσφατα έφτιαξε ταινία με δύσκολες γηράνσεις σε δάση στην Πελοπόννησο. «Το πιο εύκολο εφέ είναι να κάνεις μια γρατζουνιά. Το πιο δύσκολο είναι η προσθετική γήρανση του ηθοποιού» επισημαίνει.

Μια άλλη πρόσκληση που αντιμετώπισε ήταν ο λιθοβολισμός μέσα στο ενεργό ηφαίστειο της Νισύρου. «Μου φάνηκε αρχικά εύκολο. Αλλά στην πράξη δεν ήταν γιατί οι ψεύτικες πέτρες που θα πετάγαμε στους ηθοποιούς θα έλιωναν μέσα στο ηφαίστειο. Ωστόσο βρήκαμε τα υλικά και το καταφέραμε» λέει.

«Βέβαια, μπορώ να πω πως το «The Republic» έχει ξεχωριστή σημασία για μένα και όχι μόνο επειδή ήμουν υποψήφιος για το βραβείο ειδικών εφέ από την Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου».

Μεγάλο ενδιαφέρον για αυτόν είχαν τα προσθετικά πάχους που έφτιαξε για τη Νικολέτα Καρρά στη σειρά «Οι συμμαθητές».

Ο Προκόπης Βλασερός μετέτρεψε την Άννα Βίσση σε δολοφόνο στη θεατρική παράσταση «Καμπάνες του Edelweiss», σε σκηνοθεσία του Γιάννη Κακλέα.

«Σε μια σκηνή του έργου, έπρεπε η Άννα να μαχαιρώσει εξήντα φορές- «εξήντα τέσσερις θανατηφόρες μαχαιριές» κατά το μιούζικαλ- και έπρεπε να βρω μία πατέντα, έτσι ώστε να μπορεί να μαχαιρώσει τον ηθοποιό, ενώ εκείνος βρισκόταν στη σκηνή για αρκετή ώρα».

Την ίδια ώρα έχει και διεθνής διακρίσεις στο βογραφικό του καθώς συμμετείχε ατο «Pilgrimage» που είναι ξένη παραγωγή, σε συνεργασία με την Universal.

Παρουσιάζει την ιστορία μιας ομάδας Ιρλανδών μοναχών τον 13ο αιώνα που συνοδεύουν ένα ιερό λείψανο και επίσης πρωταγωνιστεί ο γνωστός και ως Spider-Man, Tom Holland.

«Ήταν μεγάλη μου τιμή να αναλάβω όλα τα εφέ του ελληνικού τμήματος της παραγωγής» συμπληρώνοντας ότι και από το εξωτερικό τον προτιμούν για διάφορες παραγωγές.

Πέρα από τα ειδικά εφέ φτιάχνει και προθετικά μέλη, ορθοπεδικά για ανθρώπους που έχουν ανάγκη.

Tags:
εφέ, ειδικά εφέ, πτώμα, αίμα, θέατρο, κινηματογράφος, τηλεόραση, Προκόπης Βλασερός, Πάνος Κοκκινόπουλος
ΠΡΟΤΥΠΑ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑΣΣΥΖΗΤΗΣΗ
ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ ΜΕΣΩ FACEBOOKΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ ΜΕΣΩ SPUTNIK