02:34 18 ΑΥΓΟΥΣΤΟY 2019
Survivor 3

Γιατί το Survivor 3 δε χτυπάει τα «τρελά» νούμερα του 2017;

© Φωτογραφία: Instagram.com/Survivorgreece
ΕΛΛΑΔΑ
Λήψη σύντομου url
Ματθαίος Παπαοικονόμου-Σιδέρης
0 10

Το Survivor 3 δεν έχει καταφέρει να «τρελάνει» τα μηχανάκια της AGB, αλλά παρόλα αυτά ο ΣΚΑΪ επιμένει να το στηρίζει με νύχια και με δόντια. Τι συνέβη, όμως, και το κοινό έπαψε να παρακολουθεί μετά μανίας το άλλοτε δημοφιλές ριάλιτι;

Σε χαμηλές πτήσεις κινείται το Survivor 3 όπως προκύπτει από τα νούμερα τηλεθέασης. Χαρακτηριστική είναι άλλωστε η απουσία του ριάλιτι επιβίωσης από τα κορυφαία 20 προγράμματα στις μετρήσεις της Nielsen για τις πρώτες δύο εβδομάδες του Φεβρουάριου.

Αν και το τηλεοπτικό κοινό δε στρέφει ομαδικά την πλάτη στο Survivor Ελλάδα-Τουρκία, χαρίζοντας στον ΣΚΑΪ διψήφια νούμερα τηλεθέασης και ορισμένες φορές μια από τις πρώτες θέσεις στο ημερήσιο τηλεβαρόμετρο, τα νούμερα τηλεθέασης της πρώτης σεζόν φαντάζουν μακρινή ανάμνηση για το κανάλι του Φαλήρου.

Για να ρίξουμε φως πίσω από τα αίτια της τηλεοπτικής… «κακοδαιμονίας» του Survivor 3 σε σχέση με τη σεζόν του 2017, συνομιλήσαμε με την Ιωάννα Βώβου, επίκουρη καθηγήτρια στο Τμήμα Επικοινωνίας, Μέσων και Πολιτισμού του Παντείου Πανεπιστημίου.

«Χρειάζεται να δούμε όχι μόνο το πρόγραμμα αυτό καθ' εαυτό αλλά και το τηλεοπτικό πλαίσιο», εξηγεί η κ. Βώβου. «Πριν λίγα χρόνια, όταν βγήκε το πρώτο Survivor, ήταν αναβίωση του παιχνιδιού τύπου ριάλιτι που είναι βασισμένο στον αγώνα. Παράλληλα, ήταν μια πιο "νεκρή" τηλεοπτικά περίοδος σε ό,τι αφορά τη μυθοπλασία και την προσφορά προγράμματος στο ανταγωνιστικό πλαίσιο των καναλιών».

«Φαίνεται ότι φέτος αυτή η συνθήκη δεν υφίσταται. Όχι ότι ξαφνικά έχουμε μια πολύ πλούσια ελληνική τηλεόραση, αλλά παρόλα αυτά υπάρχει αντίπαλον δέος», προσθέτει, κάνοντας λόγο για νέες τηλεοπτικές σειρές, αλλά και έναν «υπερκορεσμό» με τα ριάλιτι, όπως με την προβολή του δεύτερου κύκλου του Power of Love, επίσης από τον ΣΚΑΪ.

Η κ. Βώβου, επιχειρώντας να ερμηνεύσει την κατάσταση με το Survivor 3, προχωρά σε τρεις διαπιστώσεις:

1. Ο Έλληνας τηλεθεατής δεν είναι τόσο «πεινασμένος» όσο ήταν πριν 2-3 χρόνια.

2. Η Ελλάδα είναι μια μικρότερη τηλεοπτικά αγορά σε σχέση με άλλες και αυτό που κάνουν κανάλια είναι να παίρνουν ένα κόνσεπτ και το παραλλάζουν μέχρι υπερκορεσμού. Στην περίπτωση του Survivor, «φαίνεται να μην δούλεψε αυτή τη φορά τουλάχιστον», επισημαίνει η καθηγήτρια και θέτει το ερώτημα «πόσο παραλλαγμένο πρόγραμμα μπορεί να αντέξει κάποιος;»

3. Το «αφηγηματικό νήμα», η διαμάχη μεταξύ ελληνικής και ξένης ομάδας, φαίνεται ότι δεν κατάφερε να εμπλέξει το κοινό. «Αυτή η πόλωση είναι μια προσπάθεια μεταφοράς από το πολιτικό εθνικό πλαίσιο σε ένα τηλεπαιχνίδι», εκτιμά η κ. Βώβου. «Το ελληνικό τηλεοπτικό κοινό δεν το αποδέχτηκε, δεν το είδε με συμπάθεια, δε θεώρησε ότι το αφορά».

Στο ερώτημα γιατί παρά τα χαμηλά νούμερα, το κανάλι επιμένει να στηρίζει το πρόγραμμα, η κ. Βώβου δηλώνει αναρμόδια να δώσει μια σαφή απάντηση καθώς, όπως λέει, «χρειάζεται να δούμε ποιες είναι οι συμβάσεις, οι όροι που έχουν υπογραφεί, ποιες είναι οι προσδοκίες, πόσο κοστίζει η παραγωγή». Προσθέτει ότι φαίνεται για μια παραγωγή ακριβή σε χρήμα και σε τηλεοπτικό χρόνο, καθώς το κανάλι έχει αναδιοργανώσει όλο το πρόγραμμα γύρω απ' αυτό, με μετακίνηση ή ακόμη και «κόψιμο» άλλων εκπομπών.

Ερωτηθείσα για την επιτυχία προγραμμάτων όπως το Greece's Next Top Model ή το Master Chef, η κ. Βώβου παρατηρεί ότι δεν ανήκουν αμιγώς στην κατηγορία των ριάλιτι, αλλά περισσότερο στα talent shows. Τα προγράμματα αυτά, όπως επιγραμματικά παρατηρεί, παρουσιάζουν κάτι «πολύ πιο οικείο για την καθημερινότητά μας».

«Είναι το αντικείμενο της ενασχόλησης που μας κάνει να ταυτιζόμαστε πιο πολύ με κάποιον που προσπαθεί να φτιάξει ένα κέικ από κάποιον που παίζει παιχνίδια στην άμμο», όπως λέει.

Στον αντίποδα, ο ΣΚΑΪ επένδυσε σε ριάλιτι που είχαμε δει πριν 15 χρόνια, επισημαίνει η κ. Βώβου. «Είναι σαν να επανέρχεται με την πιο hardcore εκδοχή των ριάλιτι, όπως τα ριάλιτι εγκλεισμού, ήτοι το Power of Love». Η ίδια θυμίζει ότι η παραλλαγή του Big Brother για τη γαλλική τηλεόραση λεγόταν «Loft Story» (λογοπαίγνιο από το Love Story), στο οποίο κέρδιζε ένα ζευγάρι. «Είχε στοιχεία του Power of Love παρότι δεν ήταν το ίδιο φόρματ. Αμέσως μετά βγήκαν τα ριάλιτι βασισμένα σε παιχνίδια ανταγωνισμού, ιλίγγου, όπως το "Φορτ Μπουαγιάρ"».

Υπάρχει, άραγε, περίπτωση το Survivor και τα άλλα ριάλιτι να επανακάμψουν τηλεοπτικά και να «τρελάνουν» τα μηχανάκια της AGB ή είναι καταδικασμένα να περάσουν στο χρονοντούλαπο της τηλεοπτικής ιστορίας;

«Δεν μπορώ να κάνω προβλέψεις», απαντά η κ. Βώβου. Δεν αποκλείει, ωστόσο, «να βρεθεί μια παραλλαγή που να συνδυάζεται με μια πιο έξυπνη, ελκυστική ιδέα». Εξηγεί ότι κάθε φορά, το περιεχόμενο που βλέπουμε, είναι συνδυασμός πολλών παραγόντων, όπως τι υπάρχει τριγύρω και σε ποια ιστορική φάση βρισκόμαστε.

«Το ενδιαφέρον, όμως, είναι ότι η αισθητική των ριάλιτι, είτε είναι το Power of Love είτε είναι το Survivor, βλέπουμε να διαχέεται παντού: Και με την άνοδο των σόσιαλ μίντια και σε άλλα προγράμματα, όπως στις πρωτινές ενημερω-ψυχαγωγικές εκπομπές που έχουν σκετς ή σκηνές εξομολόγησης, ή ακόμη και σε προγράμματα που δεν θα τα περιμέναμε», υπογραμμίζει.

Καταλήγοντας, η κ. Βώβου υπενθυμίζει ότι η επιτυχία των ριάλιτι βασιζόταν «στην υπόσχεση της αυθεντικότητας και της αλήθειας» παρότι γνωρίζαμε ότι υπήρχε σενάριο και μια κανονική παραγωγή.

Πλέον, όπως παρατηρεί, «το ριάλιτι έχει εισχωρήσει σε πλείστες εκφάνσεις και του τηλεοπτικού προγραμματισμού και της αισθητικής και της χρήσης των μίντια και των νέων μέσων».

Tags:
Power of Love, Survivor Ελλάδα-Τουρκία, Survivor 3, MasterChef, Greece's Next Top Model, Next Top Model, τηλεόραση, μετρήσεις τηλεθέασεις, τηλεθέαση, ΣΚΑΪ
ΠΡΟΤΥΠΑ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑΣΣΥΖΗΤΗΣΗ
ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ ΜΕΣΩ FACEBOOKΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ ΜΕΣΩ SPUTNIK