00:01 16 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟY 2019
Αμπελώνας.

Εκπρόσωποι του «Wines of Macedonia»: Πουλάμε εδώ και δεκαετίες «κρασιά από τη Μακεδονία»

CC0 / jill111 / grapes
ΕΛΛΑΔΑ
Λήψη σύντομου url
0 0 0
Βρείτε μας

«Το Wines of Macedonia πρέπει να μπορεί να χρησιμοποιείται και από τις δυο πλευρές», υποστηρίζει ο σύνδεσμος «Wines of Macedonia». Κωλυσιεργία του ελληνικού κράτους επί 30 χρόνια για λύση σε σχέση με τα μακεδονικά κρασιά διαπιστώνουν Έλληνες οινοπαραγωγοί.

«Πουλάμε εδώ και δεκαετίες ''κρασιά από τη Μακεδονία'' και ελπίζουμε να μπορούμε να συνεχίσουμε να το κάνουμε και τα επόμενα χρόνια», λένε εκπρόσωποι του «Wines of Macedonia» (WOM) στην έκθεση Prowein του Ντίσελντορφ (17-19 Μαρτίου), μετά από τις αντιδράσεις που προέκυψαν, καθώς ο σύνδεσμος συμμετείχε στη φετινή έκθεση κρασιού με το λογότυπο «Wines of Macedonia». 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ: Αντιδράσεις για τα «μακεδονικά κρασιά» σε διεθνή έκθεση οίνου (Φωτογραφία)

Εκπρόσωποι του συνδέσμου, αλλά και Ελλήνων οινοπαραγωγών και των ελληνικών διπλωματικών Αρχών, μίλησαν στην Deutsche Welle για το θέμα, εν μέσω των ανησυχιών που εκφράζονται από μέρους του ελληνικού εμπορικού κόσμου για το brand «Μακεδονία» και συγκεκριμένα το κατά πόσο κινδυνεύει η ταυτότητα των ελληνικών προϊόντων μετά τη Συμφωνία των Πρεσπών

«Πριν από ένα μήνα στείλαμε επιστολή στη διοίκηση της Prowein ζητώντας να διασφαλίσουν ότι το περίπτερο των κρασιών των Σκοπίων δεν θα έχει λογότυπο Wines of Macedonia», δήλωσε συγκεκριμένα o πρόεδρος της Ένωσης Οινοπαραγωγών του Αμπελώνα της Βορείου Ελλάδας (ΕΝΟΑΒΕ), Στέλιος Μπουτάρης.

«Δεν λάβαμε απάντηση και ήρθαμε στην Prowein και διαπιστώσαμε ότι χρησιμοποίησαν το λογότυπο Macedonia ενώ από κάτω αναγράφει με μικρά γράμματα, Republic of North Macedonia. Έχουμε κάνει ήδη διάβημα στο υπ. Εξωτερικών με το οποίο έχουμε μια άψογη συνεργασία στο πεδίο αυτό», είπε.

Εν τω μεταξύ, η Γενική Πρόξενος της Ελλάδας στο Ντίσελντορφ Μαρία Παπακωνσταντίνου διεβεβαίωσε ότι το ελληνικό υπουργείο Εξωτερικών προέβη σε όλες τις δέουσες ενέργειες και διευκρίνισε ότι όσον αφορά στην περίπτωση της «Wines of Macedonia», πρόκειται για έναν ιδιωτικό σύνδεσμο και όχι για επίσημο φορέα της Βόρειας Μακεδονίας. Πράγματι, ο Wines of Macedonia είναι ένας σύνδεσμος που συστάθηκε μόλις το 2010 ως μη κυβερνητική οργάνωση με στόχο να προωθήσει τα συμφέροντα των οινοπαραγωγών της Βόρειας Μακεδονίας.

«Αυτό που ζητάμε είναι τα κρασιά της Βορείου Μακεδονίας να λέγονται κρασιά Βορείου Μακεδονίας και τα δικά μας να λέγονται Μακεδονίας όπως έχει κατοχυρωθεί άλλωστε εδώ και 20 χρόνια στην ΕΕ», επεσήμανα από την πλευρά του ο Στέλιος Μπουτάρης.

«Το Wines of Macedonia πρέπει να μπορεί να χρησιμοποιείται και από τις δυο πλευρές», λέει ο σύνδεσμος

Την ίδια ώρα, οι εκπρόσωποι του συνδέσμου WOM φαίνεται πως προκρίνουν ένα διαφορετικό μοντέλο, σημειώνοντας: «Το Wines of Macedonia πρέπει να μπορεί να χρησιμοποιείται και από τις δυο πλευρές και η διαφοροποίηση θα μπορεί να γίνεται με τις προσθήκες Republic of North Macedonia και Republic of Greece».

Οι ίδιοι, ειδικότερα, υποστηρίζουν πως πρόκειται για έναν γεωγραφικό προσδιορισμό και ως εκ τούτου μπορεί να χρησιμοποιείται όχι μόνον από τους ίδιους και την Ελλάδα αλλά και από τους Βούλγαρους.

Επικαλούνται το παράδειγμα του ποταμού Μοζέλα (Mosel), ο οποίος καθότι διαπερνά τη Γαλλία, τη Γερμανία και το Λουξεμβούργο δίνει το δικαίωμα και στις τρεις χώρες να χρησιμοποιούν την ονομασία στα περίφημα ομώνυμα κρασιά.

Τι ισχύει για τα μακεδονικά κρασιά

Τα μακεδονικά κρασιά έχουν κατοχυρωθεί στην κοινοτική νομοθεσία ως προϊόντα με Προστατευόμενη Γεωγραφική Ένδειξη (ΠΓΕ), για οίνους από την Ελλάδα. Χρησιμοποιείται δηλαδή μόνο για ελληνικά κρασιά που προέρχονται από τη Μακεδονία και δη από συγκεκριμένες ποικιλίες οινοστάφυλων. Ως εκ τούτου η ονομασία δεν μπορεί να χρησιμοποιηθεί για προϊόντα που δεν είναι ελληνικά.

Μάλιστα, εκπρόσωπος της WOM επεσήμανε ότι αυτό ακριβώς θα επιδιώξουν να αλλάξουν τα Σκόπια στις διαπραγματεύσεις που θα ξεκινήσουν μεταξύ των δυο πλευρών στο πλαίσιο της Συμφωνίας των Πρεσπών. 

Να σημειωθεί στο σημείο αυτό, ότι η Συμφωνία των Πρεσπών καλεί Ελλάδα και Βόρεια Μακεδονία «να υποστηρίξουν και να ενθαρρύνουν τις επιχειρηματικές τους κοινότητες να θεσμοθετήσουν έναν ειλικρινή, δομημένο και με καλή πίστη διάλογο» ώστε να βρεθεί μια αμοιβαίως αποδεκτή λύση και στο πλαίσιο αυτό προβλέπεται και η σύσταση εντός του 2019 «διεθνούς ομάδας ειδικών» που θα πρέπει να παρουσιάσει λύσεις εντός τριετίας.

Έλληνες παραγωγοί χαρακτηρίζουν αρκετά προβληματικό το ότι η Συμφωνία των Πρεσπών δεν προβλέπει ήδη συγκεκριμένες λύσεις.

Όπως δήλωσε στην Deutsche Welle, ο Γιώργος Αργυράκης, εκπρόσωπος του κτήματος Αργυράκη, «η συμφωνία έπρεπε να είναι πιο εξειδικευμένη, να εμπεριέχει λύσεις και να μην μεταθέτει τη λήψη αποφάσεων στο μέλλον». Το γεγονός ότι η συμφωνία είναι αρκετά μετέωρη και δεν δείχνει ουσιαστικά μια κατεύθυνση, κάνει ακόμη πιο σύνθετο το πρόβλημα και καθιστά ιδιαίτερα δύσκολες τις διαπραγματεύσεις που θα ξεκινήσουν, όπως εκτιμά ο ίδιος.

Όσο για το μέλλον των διαπραγματεύσεων, ο Στέλιος Μπουτάρης εκτιμά ότι η Ελλάδα βρίσκεται σε πλεονεκτική θέση, αφού έχει δυο «όπλα» στα χέρια της: Την ΠΓΕ και την ευρωπαϊκή προοπτική της Βόρειας Μακεδονίας.

«Διότι εάν θελήσει η Βόρεια Μακεδονία να ενταχθεί στην ΕΕ πρέπει να σεβαστεί τους νόμους της ΕΕ, και οι νόμοι αυτοί είναι ξεκάθαροι: το όνομα Μακεδονία έχει καταχωρηθεί για την Ελλάδα».

Διαπιστώνει, εντούτοις, μια «κωλυσιεργία του ελληνικού κράτους τα τελευταία 30 σχεδόν χρόνια, από τις αρχές της δεκαετίας του 1990, να μην βρει λύση, και η οποία έχει επιτρέψει στους Σκοπιανούς να χρησιμοποιούν το όνομα Μακεδονία προς όφελός τους. Γεγονός είναι ότι αν ρωτήσεις έναν Γερμανό σήμερα για κρασί από τη Μακεδονία, θα σου πει ότι είναι από τα Σκόπια».

Tags:
συμφωνία των Πρεσπών, κρασί, κρασιά, Βόρεια Μακεδονία, Μακεδονία
ΠΡΟΤΥΠΑ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑΣΣΥΖΗΤΗΣΗ
ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ ΜΕΣΩ FACEBOOKΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ ΜΕΣΩ SPUTNIK