09:30 20 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟY 2019
Σούβλισμα την Κυριακή του Πάσχα

Η μάχη της θερμίδας και της... πέτσας το Πάσχα: Πώς θα αποφύγεις τη χοληστερίνη

© Φωτογραφία : George Vitsaras / SOOC
ΕΛΛΑΔΑ
Λήψη σύντομου url
Από
0 20
Βρείτε μας

Ο έγκριτος διατροφολόγος - διαιτολόγος, Μανώλης Μανωλαράκης, μιλάει στο Sputnik και δίνει τις δικές του συμβουλές για ένα όσο το δυνατόν πιο «υγιές» πασχαλινό τραπέζι.

Αρνί, κατσίκι, πετσούλα, κοκορέτσι, αυγά, τσουρέκια, κρασί, μπύρα. Αυτά είναι μερικά από τα — άκρως ελκυστικά — εδέσματα που βρίσκονται σε κάθε οικογενειακό τραπέζι την Κυριακή του Πάσχα. 

Ταυτόχρονα, όμως, από τη Λαμπρή δεν απουσιάζει και ο παππούς ή η γιαγιά, η μητέρα ή ο πατέρας, ο οποίος πάσχει από αυξημένα επίπεδα χοληστερίνης, από υπερλιπιδιακά επεισόδια ή κάποια άλλη παρεμφερή πάθηση.

Όμως, ποιος μπορεί να αντισταθεί στα «καλούδια» του Πάσχα; Ιδίως, όταν έχει προηγηθεί μία μακρά — ή μικρή για κάποιους άλλους — περίοδος νηστείας, κατά την οποία απουσιάζει πλήρως η κατανάλωση κρέατος, γλυκών και άλλων νόστιμων εδεσμάτων.

Ο διαιτολόγος — διατροφολόγος, Μανώλης Μανωλαράκης, μιλώντας στο Sputnik, δίνει τις δικές του συμβουλές για ένα όσο το δυνατόν πιο «υγιές» πασχαλινό τραπέζι, ενώ δεν αποτρέπει τους Έλληνες να καθίσουν και να απολαύσουν το αρνί, το κατσίκι και τα υπόλοιπα γιορτινά εδέσματα, έχοντας όμως, πάντα κατά νου το… «παν μέτρον άριστον».

«Το πρόβλημα δεν είναι η τροφή, αλλά η διατροφή»

Ο κ. Μανωλαράκης, ευθύς εξαρχής, συνιστά… ψυχραιμία και προτρέπει τους καταναλωτές να σταματήσουν να βλέπουν φοβικά κάποιες τροφές. Καθώς το πρόβλημα δεν είναι η εκάστοτε τροφή — ανεξάρτητα του πόσο υγιεινή ή μη είναι — αλλά η γενικότερη διατροφή μας.

«Το πρόβλημα δεν έχει να κάνει με το περιεχόμενο των τροφών σε χοληστερίνη και λιπίδια. Έχει να κάνει με τη συμπεριφορά μας απέναντι στο φαγητό. Δηλαδή, έχουμε μάθει να αντιμετωπίζουμε φοβικά κάποιες τροφές σχετικά με το περιεχόμενο τους. Αυτό που πρέπει να προσέξουμε είναι ο τρόπος που τα καταναλώνουμε, η έντασή τους και η συχνότητά τους» εξηγεί, χαρακτηριστικά.

Άλλωστε, όπως σπεύδει να επισημάνει, «το να πει κάποιος ότι θα φάει μία μερίδα κοκορέτσι, αρνί ή κατσίκι, το οποίο συμβαίνει μία φορά τον χρόνο, δεν σημαίνει ότι θα τον οδηγήσει στο να αποκτήσει χοληστερίνη».

«Η άνοδος της χοληστερίνης και άλλων τέτοιων τιμών (σ.σ. λιπίδια) είναι αποτέλεσμα πολλής… δουλειάς πάνω στο πιάτο και πολλής χρησιμοποίησης του πιρουνιού» συμπληρώνει στο ίδιο πλαίσιο.

«Παν μέτρον άριστον»

Σε κάθε περίπτωση, πάντως, ο κ. Μανωλαράκης αναγνωρίζει ότι τα πασχαλινά εδέσματα συνιστούν μία διατροφική «πρόκληση», η οποία χρήζει προσοχής. «Εφόσον όμως, αυτό το περιεχόμενο καταναλωθεί με μέτρο και με συνέπεια, δεν υπάρχει πρόβλημα» επαναλαμβάνει.

Εξάλλου, «η συνετή κατανάλωση δεν πρόκειται να οδηγήσει σε κάποια υπερλιπιδιακά επεισόδια ή σε αύξηση της χοληστερίνης». «Το να πεις ότι έφαγες μία φορά αρνί ή κατσίκι και μου ανέβηκε η χοληστερίνη, δεν ισχύει» συνεχίζει, εξηγώντας ότι η χοληστερίνη συνιστά αποτέλεσμα μία ευρύτερης κακής διατροφής.

«Μη δεις μόνο τι τρως παραπάνω, αλλά δες και τι λάθος κάνεις στη διατροφή σου. Λάθος είναι, για παράδειγμα, ότι δεν τρώμε λαχανικά, όσπρια, ψάρια και φυτική ίνα» συμπληρώνει.

Οι συμβουλές…

Έχοντας κατά νου όλα τα παραπάνω, ο έγκριτος διατροφολόγος δεν παραλείπει να δώσει και μία σειρά συμβουλών για ένα πιο υγιεινό πασχαλινό τραπέζι.

Πρωτίστως, κατά τον κ. Μανωλαράκη, «θα πρέπει να ξεκινήσουμε να τρώμε καθιστοί και όχι πάνω από τη σούβλα, όπως κάνουν οι περισσότεροι». Μ' αυτόν τον τρόπο, αποφεύγουμε το «να τρώμε συνέχεια, χωρίς να καταλαβαίνουμε τι ακριβώς τρώμε και ποια ποσότητα καταναλώνουμε».

Την ίδια ώρα, οι μερίδες δεν πρέπει να ξεπερνούν αυτό που ονομάζουμε… φυσιολογικό. «Θα πρέπει να τρώμε ό,τι τρώμε και καθημερινά. Δηλαδή να βάζουμε στο πιάτο μας ποσότητα φαγητού, η οποία αντιστοιχεί για παράδειγμα, σε μία μπριζόλα».

Βέβαια, ένα πασχαλινό τραπέζι δεν περιλαμβάνει μόνο κρέας. Υπάρχουν αυγά, τυριά, αλλαντικά και πολλά άλλα εδέσματα. «Σαφέστατα υπάρχουν πολλοί πειρασμοί. Αλλά η μεγάλη κατανάλωση απ' όλα (σ.σ. τα εδέσματα), δημιουργεί προβλήματα. Η μικρή κατανάλωση από κάθε έδεσμα, δεν δημιουργεί πρόβλημα» ξεκαθαρίζει ο κ. Μανωλαράκης.

Ειδική μνεία πραγματοποιεί και στην ανάγκη ύπαρξης… σαλάτας και λαχανικών, τα οποία θα πρέπει να έχουν τον ρόλο του συνοδευτικού, ενώ η άμετρη κατανάλωση αλκοόλ θα πρέπει να αποφεύγεται πάση θυσία.

Όσον αφορά την πολυαγαπημένη πετσούλα, δυστυχώς όσοι αντιμετωπίζουν πρόβλημα χοληστερίνης, ουρικού και τριγλυκεριδίων, θα πρέπει να… «μποϊκοτάρουν» την κατανάλωσή της.

Τρώμε το βράδυ;

Το πασχαλινό τραπέζι έχει ολοκληρωθεί. Όμως το βράδυ, είναι αρκετά πιθανό να νιώσουμε ορισμένες λιγούρες. Τι κάνουμε σ' αυτή την περίπτωση;

«Ο καθένας βάζει το όριο του. Είναι θέμα διαχείρισης. Σαφέστατα κάποιος μπορεί να καταναλώσει μία ποσότητα φαγητού, κρίνοντας και από την κατάσταση που βρίσκεται. Το να κάνει όμως, μία επανάληψη του μεσημεριανού είναι αυτονόητα προκλητικό. Μία ποσότητα σαλάτας, με μία μικρή ποσότητα τυριού ή κρέατος, δεν είναι πρόβλημα» απαντάει ο κ. Μανωλαράκης.

Άλλωστε, όπως υπενθυμίζει, «επειδή ερχόμαστε από μία περίοδο νηστείας, η οποία είναι κάπως κουραστική για τον οργανισμό, χρειάζεται προσοχή, γιατί η χολή και το στομάχι θα μας θυμίζουν ότι ξεφύγαμε από το όριο».

Η διατροφή την εβδομάδα του Πάσχα

Το Πάσχα τελειώνει και ο οργανισμός πρέπει να επανέλθει στην πρότερη, φυσιολογική κατάσταση. Τα βήματα που πρέπει να κάνουμε, είναι απλά και συγκεκριμένα.

«Θα πρέπει να τρώμε μόνο μία φορά την εβδομάδα κόκκινο κρέας και περισσότερες φορές ψάρι ή κοτόπουλο, συνοδεία πάντα λαχανικών ή σαλάτας» υπογραμμίζει ο έγκριτος διατροφολόγος.

Όσον αφορά τον τρόπο μαγειρέματος, σ' αυτό είναι κάθετος. «Όχι τηγάνι».

Βέβαια, επειδή «η υπερβολή δεν είναι ποτέ χρήσιμη και ωφέλιμη για την υγεία», απευθύνει έκκληση ώστε να αποφεύγεται η διαμόρφωση μίας διατροφής, η οποία θα βασίζεται αποκλειστικά σε λαχανικά, καθώς σε μία τέτοια περίπτωση, ο οργανισμός στερείται συστατικών απολύτως απαραίτητων.

Τέλος, αν έχει ξεμείνει λίγο τσουρεκάκι ή κανένα κουλουράκι, τότε καλό θα ήταν να καταναλώνονται σε μικρό ποσότητα (σ.σ. μία φέτα τσουρέκι, δύο-τρία κουλούρια), κατά τις πρωινές ώρες.

Σχετικά:

Αυξημένη κίνηση σε ΚΤΕΛ, σιδηροδρομικούς σταθμούς και στο Ελ. Βενιζέλος ενόψει Πάσχα
Ο Παππάς στέλνει... αυγό στο φεγγάρι για «Καλό Πάσχα»
Την Κυριακή του Πάσχα το «Game 1» μεταξύ Μπακς και Σέλτικς
Σαρωτικοί έλεγχοι στην αγορά λόγω Πάσχα
Τι θα πρέπει να προσέξουν οι οδηγοί που θα ταξιδέψουν το Πάσχα
Ο καιρός το Πάσχα και τη Μεγάλη Εβδομάδα: Οι προγνώσεις των μετεωρολόγων
Tags:
κατσίκι, αρνί, Πάσχα, σούβλα, δίαιτα, γλυκό, διατροφή
ΠΡΟΤΥΠΑ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑΣΣΥΖΗΤΗΣΗ
ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ ΜΕΣΩ FACEBOOKΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ ΜΕΣΩ SPUTNIK