13:43 27 ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟY 2020
ΕΛΛΑΔΑ
Λήψη σύντομου url
0 0 0
Βρείτε μας

Τους τρόπους με τους οποίους μπορεί η Ελλάδα να διεκδικήσει την επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα στην Ελλάδα αναλύει ο διακεκριμένος δικηγόρος Τζέφρι Ρόμπερτσον.

Ο επικεφαλής της νομικής ομάδας της Αμάλ Κλούνεϊ, ο Τζέφρι Ρόμπερτσον που αποτελεί και νομικό σύμβουλο της Ελισάβετ, μίλησε για το πώς η Ελλάδα μπορεί να διεκδικήσει τα Γλυπτά του Παρθενώνα.

Πώς μπορεί να γίνει η διεκδίκηση των Γλυπτών

Ο κ. Ρόμπερτσον που παρουσίασε χθες το βιβλίο του με «Σε ποιον ανήκει η ιστορία - Η λεία του Έλγιν και τα επιχειρήματα υπέρ της επιστροφής λεηλατημένων θησαυρών» και μιλώντας στον ΣΚΑΪ εξήγησε πως η Ελλάδα θα μπορούσε να καταλήξει στο Διεθνές Δικαστήριο της Χάγης για μια απόφαση ή για συμβουλευτική γνωμοδότηση.

«Ο πιο μακρύς δρόμος απαιτεί το Διεθνές Δικαστήριο να αναλάβει την υπόθεση, διότι πιστεύω ότι έχουμε εξελίξει το νομικό κανόνα ότι ληφθείσα με αθέμιτο τρόπο πολιτιστική περιουσία θα πρέπει να επιστρέφεται και τα Γλυπτά του Παρθενώνα είναι ληφθείσα με αθέμιτο τρόπο πολιτιστική περιουσία. Αυτό νομίζω ότι είναι εφικτό στα επόμενα δυο χρόνια, αν η ελληνική κυβέρνηση πιέσει τα μέλη της Γενικής Συνέλευσης (των Ηνωμένων Εθνών) να υποστηρίξουν μία παραπομπή στο Διεθνές Δικαστήριο. 105 από αυτά τα μέλη υποστήριξαν την πρόταση υπέρ της αποκατάστασης (πολιτιστικών περιουσιών) το περασμένο έτος, άρα νομίζω ότι η υποστήριξη υπάρχει. Μακροπρόθεσμα θα μπορούσαμε να έχουμε μια διεθνή συνθήκη για την επιστροφή αθέμιτα ληφθείσας πολιτιστικής κληρονομιάς, αλλά αυτό θα έπαιρνε αρκετά χρόνια να το διαπραγματευτούμε», αναφέρει χαρακτηριστικά.

Αστειευόμενος δεν δίστασε να πει πως υπάρχει ένας πιο εύκολος τρόπος επιστροφής των Γλυπτών που είναι η στήριξη από πλευράς της Ελλάδας των Εργατικών καθώς ο Τζέρεμι Κόρμπιν έχει υποσχεθεί να τα επιστρέψει.

Δύο ακόμη τρόποι νομικής διεκδίκησης των Γλυπτών είναι είτε η ειδική τροποποίηση της Συνθήκης της UNESCO για τα Μέσα Απαγόρευσης και Αποτροπής Παράνομης Εισαγωγής, Εξαγωγής και Μεταφοράς Ιδιοκτησίας Πολιτιστικής Περιουσίας προκειμένου να ισχύει και για περιπτώσεις πριν από το 1970 είτε η προσφυγή της Αθήνας στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων.

Οι χειρισμοί των ελληνικών κυβερνήσεων

Ο κ. Ρόμπερτσον  δεν διστάζει να ασκήσει κριτική και στις ελληνικές αρχές χαρακτηρίζοντάς τες «άτολμες».

«Το σχόλιο που έκανα για την ελληνική κυβέρνηση αφορούσε την κυβέρνηση Τσίπρα, όχι την παρούσα κυβέρνηση ή την προηγούμενη κυβέρνηση» ανέφερε και πρόσθεσε: «είχα εντυπωσιαστεί από την προηγούμενη κυβέρνηση και τον κ. Σαμαρά και ελπίζω ότι η νέα κυβέρνηση θα είναι εξίσου ενεργή στην εξερεύνηση τρόπων για να παρθούν τα Μάρμαρα του Παρθενώνα πίσω από το Βρετανικό Μουσείο».

Έκανε ακόμη γνωστό πως έστειλε ένα αντίγραφο του βιβλίου του και τα συγχαρητήρια του στον Κυριάκο Μητσοτάκη, αλλά ο πρωθυπουργός δεν του έχει απαντήσει ακόμα.

Η στάση του Βρετανικού Μουσείου

Ο διακεκριμένος νομικός άσκησε για ακόμη μια φορά δριμεία κριτική στους ισχυρισμούς της βρετανικής πλευράς ότι ο νόμος δεν επιτρέπει την αποποίηση των Γλυπτών από τους επιτρόπους του Βρετανικού Μουσείου αλλά και κυβερνητικές παρεμβάσεις για το ζήτημα.

«Αυτό είναι μια δικαιολογία. Το κοινοβούλιο στη Βρετανία μπορεί να αλλάξει το νόμο έτσι απλά. Το έχει κάνει δύο φορές. Για λάφυρα των Ναζί το Βρετανικό Μουσείο μπόρεσε να αποποιηθεί, να επιστρέψει ναζιστικά λάφυρα, ενώ και το αυστραλιανό Σύνταγμα μπόρεσε να πάει πίσω από την κηδεμονία του Βρετανικού Μουσείου στην Αυστραλία, όπου ανήκει. Επομένως, ο νόμος έχει αλλάξει από τη Βρετανία για μόνο δύο φυλές, για τους Εβραίους και τους Αυστραλούς - γιατί όχι για τους Έλληνες, γιατί όχι για άλλες χώρες που έχουν λεηλατηθεί από το βρετανικό στρατό;» λέει χαρακτηριστικά.

Στη συνέχεια απορρίπτει ως ανίσχυρο νομικά το λεγόμενο «φιρμάνι», το οποίο εικάζεται ότι επέτρεπε την απόσπαση των Γλυπτών από τον Παρθενώνα.

Όπως αναφέρει πρόκειται για μια απλή επιστολή ενός αξιωματούχου της Υψηλής Πύλης που χορηγεί άδεια αντιγραφής των Γλυπτών.

Ξεκαθάρισε δε πως δεν έχει καμία αμφιβολία ότι ο Έλγιν έκλεψε τα Γλυπτά.

«Είναι όλοι αναληθείς ισχυρισμοί. Το Βρετανικό Μουσείο έχει πει ψέματα και μισές αλήθειες. Πρώτα από όλα είπε ψέματα για το φιρμάνι, μετά είπε ψέματα για το ότι ο Έλγιν προσπάθησε να διασώσει τα Μάρμαρα από τους Τούρκους, ενώ δεν ήταν καν εκεί (στην Αθήνα) εκείνη την περίοδο. Τώρα, εδώ και δύο χρόνια, τοποθέτησαν έξω από την αίθουσα που στεγάζει τα Μάρμαρα ένα νέο ψέμα, ότι ο Έλγιν έλαβε άδεια από έναν άνδρα που τον έλεγαν Ρασίντ Αγά. Εντόπισα τα ίχνη του Ρασίντ Αγά και δεν ήταν κατά κανένα τρόπο ικανός να δώσει τέτοια άδεια. Άρα ψέματα επί ψεμάτων, μισές αλήθειες επί μισών αληθειών. Το Βρετανικό Μουσείο θα πρέπει να παραδεχθεί το γεγονός ότι κατέχει τη μισή από την πιο θαυμάσια εικόνα του παλιού κόσμου και ότι αρνείται στον κόσμο την ευκαιρία να δει αυτήν τη εντυπωσιακή εικόνα όπως θα έπρεπε να τη βλέπει κανείς, κάτω από τη σκιά του Παρθένωνα στο νέο Μουσείο Ακρόπολης, κάτω από τον μπλε Αττικό ουρανό», καταλήγει.

Υπενθυμίζεται πως ο κ. Ρόμπερτσον σε πρόσφατη συνέντευξή του είχε χαρακτηρίσει το Βρετανικό Μουσείο «κλεπταποδόχο» και μάλιστα τον μεγαλύτερο στον κόσμο.

Tags:
Μεγάλη Βρετανία, Βρετανικό Μουσείο, γλυπτά, γλυπτά παρθενώνα, νομικός, δικηγόρος, βασίλισσα Ελισάβετ
ΠΡΟΤΥΠΑ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑΣΣΥΖΗΤΗΣΗ
ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ ΜΕΣΩ SPUTNIKΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ ΜΕΣΩ FACEBOOK