18:23 06 ΑΠΡΙΛΙΟY 2020
ΕΛΛΑΔΑ
Λήψη σύντομου url
Από
0 0 0
Βρείτε μας

Στο ανοιξιάτικο συνέδριο του ΣΥΡΙΖΑ αναμένεται να εγκριθεί το νέο όνομα του κόμματος, το οποίο αποφασίζεται προσεχώς από την Επιτροπή Ανασυγκρότησης, όπως ανακοίνωσε ο Αλέξης Τσίπρας. Θα αποδειχθεί, άραγε, καθοριστική η αλλαγή του ονόματος στην προσπάθεια προσέλκυσης ψηφοφόρων; Ο διδάκτωρ επικοινωνίας Χρήστος Κωστόπουλος σχολίασε στο Sputnik.

Το προσεχές σαββατοκύριακο αναμένεται να αποφασιστεί το νέο όνομα του ΣΥΡΙΖΑ, όπως ανακοίνωσε από το βήμα της διήμερης Κεντρικής Επιτροπής ο πρόεδρος του κόμματος, Αλέξης Τσίπρας. Ως σημαντική για την επόμενη μέρα του ΣΥΡΙΖΑ προκρίνει η ηγεσία την «προσθήκη στο όνομα», γι' αυτό και ζητήθηκε εκ μέρους του πρώην πρωθυπουργού να εγκριθεί «με μεγάλη πλειοψηφία» στην επόμενη Επιτροπή Ανασυγκρότησης, ενώ η «βάφτιση» προγραμματίζεται να επικυρωθεί στο ανοιξιάτικο Συνέδριο του κόμματος. 

«Πιστεύω ότι σήμερα πρέπει να πάρουμε μια ξεκάθαρη απόφαση ότι θα υπάρξει προσθήκη δίπλα στο όνομα ΣΥΡΙΖΑ. Και στην επόμενη Επιτροπή Ανασυγκρότησης, θέλω να πιστεύω με πολύ μεγάλη πλειοψηφία, θα αποφασίσουμε την πρόταση για την προσθήκη στην ονομασία, η οποία θα επικυρωθεί στο επερχόμενο Συνέδριο», είπε χαρακτηριστικά ο Αλέξης Τσίπρας.

Στον απόηχο της ομιλίας Τσίπρα, άρχισαν να φουντώνουν οι συζητήσεις γύρω από την επικείμενη αλλαγή του ονόματος, τόσο εντός όσο κι εκτός κόμματος. Το Sputnik συνομίλησε με τον Δρ Χρήστο Κωστόπουλο, διδάκτορα Επικοινωνίας και Λέκτορα στο Curtin University Malaysia, επιχειρώντας να εξετάσει το κατά πόσον η αλλαγή ονομασίας των πολιτικών κομμάτων αποτελεί καινούριο φαινόμενο στον ευρωπαϊκό πολιτικό χώρο, αλλά και τους λόγους που «κρύβονται» συνήθως πίσω από μια τέτοια απόφαση. 

Το 1/3 των κομμάτων στην Ευρώπη έχουν αλλάξει όνομα

«Η έρευνα των Kim και Solt (2017) του πανεπιστημίου της Αϊόβα, σχετικά με την ιστορική δυναμική του rebranding πολιτικών φορέων και τους λόγους πίσω από αυτές τις αλλαγές, αποκαλύπτει ότι το φαινόμενο αυτό κάθε άλλο παρά καινούριο είναι στην Ευρώπη. Συγκεκριμένα, οι ερευνητές καταλήγουν στο συμπέρασμα ότι στις Ευρωπαϊκές δημοκρατίες, από το 1945 και μετά, περίπου το 1/3 του συνόλου των κομμάτων έχουν αλλάξει το όνομά τους, και ότι ένα παρόμοιο ποσοστό εκλογικών αναμετρήσεων έχουν διεξαχθεί με τη συμμετοχή τουλάχιστον ενός κόμματος υπό νέα ονομασία. Ακόμα και στην περίπτωση της Ελλάδας είναι αρκετά τα παραδείγματα, με κορυφαίο φυσικά αυτό του ΠΑΣΟΚ. Επομένως, η επιλογή του Αλέξη Τσίπρα δεν διεκδικεί δάφνες πρωτοτυπίας», όπως είπε χαρακτηριστικά ο κύριος Κωστόπουλος.

Γιατί αλλάζει όνομα ο ΣΥΡΙΖΑ;

Φυσικά, πρωτότυπο ή μη, έχει μεγάλο ενδιαφέρον να ερευνήσουμε βαθύτερα τα αίτια που αναγκάζουν τρόπον τινά τους πολιτικούς φορείς να προβούν σε αλλαγή της ονομασίας τους. Όπως εξήγησε ο διδάκτωρ επικοινωνίας:

«Η κλασική βιβλιογραφία πάνω στα πολιτικά κόμματα θεωρεί την επωνυμία ή καλύτερα το "brand name" που παρέχουν στους πολιτικούς που διεκδικούν το βουλευτικό αξίωμα, ως μία από τις βασικές τους λειτουργίες. Από τη μία, οι ταμπέλες των κομμάτων παρέχουν φήμη στους υποψήφιους, και από την άλλη δίνουν στους ψηφοφόρους σημαντικές πληροφορίες για τις θέσεις και την ιδεολογία των υποψηφίων. Επομένως, οι αλλαγές ονόματος αποτελούν μια ''ανωμαλία'' που προκαλείται, είτε από εσωτερικά, είτε από εξωτερικά σοκ, τα οποία αναστατώνουν την ισορροπία ενός κόμματος. Επίσης, αποτελούν συμπτώματα πολιτικών συστημάτων που χαρακτηρίζονται από αστάθεια. Τα ονόματα των κομμάτων που είναι καθιερωμένα για μεγάλο χρονικό διάστημα έχουν πολύ μικρότερες πιθανότητες να αλλάξουν. Αντίθετα, ικανές να οδηγήσουν σε αλλαγή ονομάτων είναι οι κακές εκλογικές αποδόσεις αλλά και η ευρύτερη εκλογική αστάθεια που παρουσιάζει το πολιτικό τοπίο κάποιων χωρών.

Η περίπτωση του ΣΥΡΙΖΑ καλύπτει και τις τρεις αυτές προδιαγραφές. Ούτως ή άλλως, ο πάλαι ποτέ Συνασπισμός έγινε μία από τις συνιστώσες του ΣΥΡΙΖΑ μόλις το 2004, επομένως δε μιλάμε για ένα brand name με μεγάλη ιστορία. Η εκλογική ήττα του 2019 είναι αρκετή και ικανή συνθήκη για να προκαλέσει την αλλαγή του ονόματός του. Επιπλέον, η Ελλάδα έχει ένα εκλογικό σύστημα που αποτελείται από αρκετούς ψηφοφόρους του λεγόμενου πολιτικού κέντρου, οι οποίοι μετακινούνται συνεχώς μεταξύ των εκάστοτε κομμάτων εξουσίας (ΠΑΣΟΚ-ΝΔ στο παρελθόν, ΣΥΡΙΖΑ-ΝΔ τώρα) κάτι που επίσης δικαιολογεί την αλλαγή του ονόματος. Στην τελευταία αυτή υπόθεση κρύβεται και το μεγάλο στοίχημα του Αλέξη Τσίπρα.

Η αλλαγή ονόματος του ΣΥΡΙΖΑ έρχεται να κόψει τους δεσμούς του κόμματος με το αριστερό του παρελθόν, κάνοντας ένα άνοιγμα στον κεντρώο χώρο, ο οποίος κρίνει τελικά και τις εκλογικές αναμετρήσεις στη χώρα μας. Ο Αλέξης Τσίπρας επιχειρεί μία ανάγνωση του εκλογικού αποτελέσματος που θυμίζει αυτή που έκανε και το κόμμα των Εργατικών στη Βρετανία. Κρίνει δηλαδή ότι το πρόβλημα του ΣΥΡΙΖΑ ήταν ''ότι είναι πολύ αριστερός''. Όπως ακριβώς και οι Εργατικοί που επιχειρούν μια επιστροφή στο "Μπλερικό" παρελθόν τους, καθώς οι πιο αριστεροί υποψήφιοι τύπου Κόρμπιν δεν εκλέγονται».

Τι θα κάνουν οι ψηφοφόροι;

Καταλήγοντας, ο κύριος Κωστόπουλος, υπογράμμισε το ενδεχόμενο μιας λανθασμένης ανάγνωσης της εκλογικής ήττας, τόσο από πλευράς των Εργατικών στη Βρετανία, όσο και από τον πρόεδρο του ΣΥΡΙΖΑ, Αλέξη Τσίπρα.

«Υπάρχει μια διαφορετική ανάγνωση τόσο του ελληνικού, όσο και του βρετανικού αποτελέσματος που μπορεί να οδηγήσει σε πολύ διαφορετικά συμπεράσματα. Συγκεκριμένα, μπορούμε να υποθέσουμε ότι, τόσο ο ΣΥΡΙΖΑ, όσο και οι Εργατικοί, δεν έχασαν τις εκλογές εξαιτίας του ότι δεν ήταν αρκετά κεντρώοι, αλλά γιατί έβαλαν πολύ νερό στο κρασί τους σε μια σειρά καίριων ζητημάτων. Αυτή η στάση οδήγησε μεγάλες μάζες των ψηφοφόρων τους, να τους γυρίσουν την πλάτη. Σίγουρα, η Ιστορία είναι αυτή που θα κρίνει ποια ανάγνωση είναι η σωστότερη, ωστόσο, τέτοιες επικοινωνιακές κινήσεις, όπως είναι η αλλαγή του ονόματος του κόμματος, από μόνες τους δε φτάνουν για να ανατρέψουν την υπάρχουσα κατάσταση. Εκτός κι εάν οι δυνάμεις που βρίσκονται στην εξουσία υποστούν σημαντική φθορά». 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:

Τσίπρας: Σε 4,5 χρόνια έζησα όσα άλλοι πρωθυπουργοί σε 10 χρόνια

Tags:
συνέδριο, όνομα, Αλέξης Τσίπρας, Κεντρική Επιτροπή ΣΥΡΙΖΑ, ΣΥΡΙΖΑ
ΠΡΟΤΥΠΑ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑΣΣΥΖΗΤΗΣΗ
ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ ΜΕΣΩ SPUTNIKΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ ΜΕΣΩ FACEBOOK