22:33 03 ΜΑΡΤΙΟY 2021
ΕΛΛΑΔΑ
Λήψη σύντομου url
Από
0 20
Βρείτε μας

Τυχερός μέσα στην ατυχία του στάθηκε ένας 17χρονος που βούτηξε από τον Φάρο στο λιμάνι της Ναυπάκτου, ο οποίος χτύπησε στο τσιμεντένιο κράσπεδο προτού προσγειωθεί στο νερό, με αποτέλεσμα να νοσηλεύεται σοβαρά τραυματισμένος. Στα επικίνδυνα στοιχήματα μεταξύ εφήβων που μπορεί να στοιχίσουν ζωές, αναφέρονται οι επιστήμονες που μίλησαν στο Sputnik.

Για νεανική επιπολαιότητα που παρ' ολίγον να στοιχίσει τη ζωή του παιδιού τους, κάνουν λόγο οι γονείς του νεαρού τραυματία, μέσω ανάρτησής τους. «Δεν επικροτώ τη δράση του παιδιού μου, πρόκειται ξεκάθαρα για μια νεανική επιπολαιότητα που τα παιδιά σε αυτές τις ηλικίες, και ειδικά στη Ναύπακτο, αυτή την εποχή, συνηθίζουν να υιοθετούν, ούτε το καταδικάζω όμως, ξέρουμε πως λειτουργούν οι έφηβοι» όπως έγραψαν χαρακτηριστικά. Μάλιστα, το επικίνδυνο εγχείρημα του 17χρονου καταγράφηκε σε βίντεο από άλλα παιδιά της ηλικίας του, τα οποία στέκονταν απέναντι από τον Φάρο, παρακολουθούσαν και σχολίαζαν, δείχνοντας να αγνοούν την επικινδυνότητα της βουτιάς.

Προκλήσεις και στοιχήματα μεταξύ παιδιών κι εφήβων

Η ανταπόκριση και συμμετοχή παιδιών και νέων σε διάφορες προκλήσεις δεν είναι κάτι καινούριο. Από τότε που βλέπαμε ακόμη παιδιά να παίζουν στις γειτονιές μέχρι και τη σημερινή ψηφιακή εποχή, φίλοι ή «αντίπαλες ομάδες» ενθαρρύνουν ο ένας τον άλλο να συμμετάσχουν σε διάφορους διαγωνισμούς, βάζουν στοιχήματα «θάρρους», με στόχο να αποδείξουν ότι δεν φοβούνται, ότι δεν είναι αδύναμοι κ.ο.κ. Από την άλλη, οι προκλήσεις που τίθενται πια διαδικτυακά, γίνονται ιδιαίτερα δημοφιλείς, καθώς δυνητικά τυγχάνουν ακόμη μεγαλύτερου κοινού, με τον εκάστοτε χρήστη που αποδέχεται μία επικίνδυνη πρόκληση, να τη βιντεοσκοπεί κι ύστερα να κοινοποιεί το βίντεο στα κοινωνικά μέσα. 

Στην άποψη ότι τέτοιου ύφους προκλήσεις δεν αποτελούν νέο φαινόμενο, ενώ, μάλιστα, απαντώνται συχνά σε μικρές ηλικίες, παρότι δύνανται να οδηγήσουν σε τραγωδίες, συγκλίνουν οι επιστήμονες που μίλησαν στο Sputnik

Η ψυχολογία αυτού που αποδέχεται την επικίνδυνη πρόκληση

Την πρώτη φορά που την κάλεσαν να δει ένα έφηβο κορίτσι που είχε χαρακιές στα χέρια, θυμάται η ψυχοπαιδαγωγός Αλεξάνδρα Νάση.

«Την είχε προκαλέσει μια φίλη της να το κάνει και μάλιστα φάνηκε από τη συζήτησή μας, ότι για την εποχή κάτι τέτοιο είναι συνηθισμένο σε μια εφηβική παρέα. Κάπως έτσι ξεκίνησε η δική μου εμπειρία από τον σκληρό και επικίνδυνο κόσμο των προκλήσεων, τα λεγόμενα challenges. Οι προκλήσεις δεν έχουν όλες τον ίδιο χαρακτήρα. Κάποιες είναι τελείως ασφαλείς και καθόλου βλαπτικές και αποσκοπούν στη διασκέδαση και την επικοινωνία, σε κοινωνική ευαισθητοποίηση. Υπάρχουν, όμως, και κάποιες, που ενώ δεν έχουν την πρόθεση να βλάψουν, μπορούν υπό συνθήκες να γίνουν επικίνδυνες έως και θανατηφόρες. Τέλος, υπάρχουν και προκλήσεις ανήθικες, παραβατικές και άκρως επικίνδυνες, που οφείλουν να διώκονται νομικά.

Οι επικίνδυνες προκλήσεις δεν αποτελούν νέο φαινόμενο. Στο παρελθόν λέγονταν φάρσες, καψόνια, κ.λπ. Φαίνεται πως οι άνθρωποι μπορούν να διασκεδάσουν ή ακόμα και να ικανοποιήσουν τον σαδισμό τους μέσα από τέτοιες καταστάσεις, όταν προκαλούν τους άλλους. Όμως, και οι πιο αθώες προκλήσεις μπορούν να οδηγήσουν σε τραγωδίες, λόγω λανθασμένων χειρισμών».

Ποιοι είναι οι λόγοι που ωθούν έναν έφηβο/νέο να λάβει μέρος σε προκλήσεις; «Αρχικά η περιέργεια και η τάση των νέων να ανακαλύπτουν τον κόσμο δοκιμάζοντας νέες εμπειρίες, αλλά και η ανάγκη για πρόκληση έντονων καταστάσεων και συναισθηματικής διέγερσης. Οι επικίνδυνες καταστάσεις μοιάζουν ελκυστικές και συχνά γίνονται εθιστικές.

Ακόμα, η αίσθηση του να ανήκεις σε μια ομάδα και να μη διαφέρεις από τους συνομηλίκους, ώστε να μη νιώθεις μόνος, διαφορετικός και περιθωριοποιημένος. Αυτός είναι βασικός λόγος για να κάνεις ό,τι και οι φίλοι σου, όπως και το ότι ντρέπεσαι να πεις όχι. Μπορεί ακόμη και να αγνοείς τον κίνδυνο της πράξης σου.

Τέλος, η τάση για μίμηση, που ανέκαθεν είναι έντονη στους εφήβους και στα νεαρά άτομα, έχει αποκτήσει νέες διαστάσεις, καθώς η ζωή μας εκτίθεται στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, όπου η προσοχή των άλλων φαίνεται να είναι πολύ σημαντική, ακόμα και όταν έχει αρνητικό πρόσημο».

Πώς μπορούν γονείς και εκπαιδευτικοί να αποτρέψουν τέτοιες ενέργειες;

Η κυρία Νάση τονίζει ότι, «τόσο ως γονείς όσο και ως εκπαιδευτικό σύστημα, το βασικότερο είναι να είμαστε δίπλα στα παιδιά, να τα ακούμε και να χτίζουμε την εμπιστοσύνη, έτσι ώστε να έρχονται σε εμάς για συμβουλές, όταν κάτι τους φαίνεται ύποπτο ή δύσκολο να διαχειριστούν. Η ψυχραιμία όταν θα ακούσουμε μια τέτοια είδηση, είναι αυτή που θα βοηθήσει ένα παιδί να ανοιχτεί, δίνοντας λεπτομέρειες για την κατάσταση, βοηθώντας μας έτσι να το βοηθήσουμε.

Επιπλέον, είναι σημαντικό να καλλιεργούμε μια κουλτούρα ευέλικτη με την αποδοχή των ανθρώπων. Μια κοινωνία που χωράνε όλα τα παιδιά, όπως θέλουν να είναι, ακόμα κι αν λένε όχι στις τάσεις των καιρών. Το εκπαιδευτικό σύστημα είναι καιρός να προσανατολιστεί στο πνεύμα της εποχής και να εκπαιδεύει μιλώντας ευθέως και τελείως ξεκάθαρα για τα ζητήματα που αφορούν στους εφήβους. Επίσης, να δώσει βάση στην ψυχο-εκπαίδευση, η οποία βοηθάει στην ψυχική ενδυνάμωση και σε δεξιότητες ζωής, όπως είναι η επίλυση προβλημάτων, η αντιμετώπιση ατόμων που θυματοποιούν και η δυνατότητα να λέμε ''όχι'' όταν πιεζόμαστε».

Διαδικτυακές συνήθειες παιδιών κι επικίνδυνα online challenges

Την ανάγκη καλύτερης επίβλεψης των διαδικτυακών συνηθειών των παιδιών από τους γονείς, αλλά και τη σπουδαιότητα της οικοδόμησης μίας ειλικρινούς σχέσης εμπιστοσύνης μεταξύ γονιών και παιδιών, έτσι ώστε να επιτυγχάνεται μεγαλύτερη προστασία των ανήλικων χρηστών στον ψηφιακό κόσμο, αναδεικνύει η τελευταία έρευνα του Ελληνικού Κέντρου Ασφαλούς Διαδικτύου, για τις διαδικτυακές συνήθειες των παιδιών και τον επηρεασμό τους από κοινωνικά δίκτυα και online gaming. Η έρευνα πραγματοποιήθηκε υπό την έγκριση του υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων, κατά τους μήνες Νοέμβριο-Δεκέμβριο του 2019, σε δείγμα 13.000 μαθητών ηλικίας από 10 έως 18 ετών, σε περίπου 500 σχολεία των νομών Αττικής, Θεσσαλονίκης, Έβρου, Ιωαννίνων, Ηρακλείου και Δωδεκανήσου.

Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας, δύο στα 10 παιδιά Δημοτικού και τέσσερα στα 10 παιδιά Γυμνασίου-Λυκείου δεν συζητούν με τους γονείς τους θέματα που άπτονται της ασφαλούς χρήσης του διαδικτύου, ενώ ένα μεγάλο ποσοστό γονέων συνεχίζει να μη θέτει όρια, ούτε στον χρόνο που δαπανούν τα παιδιά στο διαδίκτυο ούτε στο περιεχόμενο που επιτρέπεται να έχουν πρόσβαση. Πολλοί είναι, μάλιστα, οι γονείς που αγνοούν πλήρως τι κάνει το παιδί τους όταν βρίσκεται συνδεδεμένο στο διαδίκτυο, όπως προκύπτει από τις απαντήσεις των μαθητών.

Από την άλλη πλευρά, το 30% των παιδιών Δημοτικού και το 60% των παιδιών Γυμνασίου-Λυκείου διστάζει ή δεν ενημερώνει τους γονείς του, σε περίπτωση που κάτι το αναστατώσει ή δεν του αρέσει, κατά τη διάρκεια ενός διαδικτυακού παιχνιδιού. Όσον αφορά στη χρήση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, το 59% των παιδιών Δημοτικού και το 94% των παιδιών Γυμνασίου-Λυκείου έχει προφίλ σε κάποιο κοινωνικό δίκτυο, ενώ η ενασχόληση με το YouTube είναι καθολική, κατά 95,5% και 97% αντίστοιχα. Από τα παιδιά Δημοτικού που ασχολούνται με κοινωνικά δίκτυα, παρά το γεγονός ότι δεν επιτρέπεται στην ηλικία τους, περίπου ένα στα τρία δεν διατηρεί το προφίλ του ιδιωτικό.

Με διαδικτυακά παιχνίδια ασχολείται το 67% των παιδιών Δημοτικού και το 61% των παιδιών Γυμνασίου-Λυκείου. Περίπου ένα στα τρία παιδιά Δημοτικού και ένα στα δυο παιδιά Γυμνασίου-Λυκείου παίζει με ανθρώπους που δεν γνωρίζει στην πραγματική ζωή και μάλιστα συνομιλεί μαζί τους, σε ποσοστό 29% και 38% αντίστοιχα. Περίπου ένα στα 10 παιδιά όλων των εκπαιδευτικών βαθμίδων δηλώνει εθισμένο στο online gaming και ότι διασκεδάζει περισσότερο όταν παίζει, παρά όταν περνά χρόνο με τους φίλους του. Το 11% των παιδιών Δημοτικού και το 21% των παιδιών Γυμνασίου-Λυκείου αργεί να κοιμηθεί το βράδυ εξαιτίας της ενασχόλησής του με διαδικτυακά παιχνίδια.

Εξαιρετικά σοβαροί είναι οι κίνδυνοι που εγκυμονεί η αλόγιστη και ανεξέλεγκτη πρόσβαση παιδιών κι εφήβων στο Διαδίκτυο, όπως επισημαίνει, μιλώντας στο Sputnik, ο Γιώργος Κορμάς, εκπρόσωπος του Ελληνικού Κέντρου Ασφαλούς Διαδικτύου.

«Τα τελευταία χρόνια έχουμε δει να λαμβάνουν χώρα στο διαδίκτυο μεταξύ χρηστών διάφορα επικίνδυνα παιχνίδια, όπως είναι το παιχνίδι του πνιγμού/The Choking Game, η Μπλε Φάλαινα, τα χαρακώματα/cutting, παιχνίδια εξαφάνισης, ή κατανάλωσης αλκοόλ/ Drinking games και πολλά άλλα. Επικίνδυνες προκλήσεις είναι οτιδήποτε προτρέπει σε ριψοκίνδυνη συμπεριφορά, βία, ακόμη και θανάσιμο τραυματισμό. Ουσιαστικά, είναι μία κραυγή αγωνίας παιδιών και εφήβων απέναντι στο στενό τους περιβάλλον, την οικογένεια. Στην προσπάθεια αναζήτησης προσοχής και αποδοχής, βρίσκουν πραγματικό νόημα μέσα από την πρόκληση. Βλέπουν ότι με αυτό τον τρόπο κάποιος ασχολείται μαζί τους, τους δίνει σημασία, τους θεωρεί ικανούς».

Γραμμή Βοήθειας για γονείς και παιδιά

Σύμφωνα με τον κύριο Κορμά, για την πρόληψη, αλλά και την αντιμετώπιση τέτοιων ενεργειών που μπορεί να αποβούν μοιραίες, οι γονείς πρέπει να αναζητούν συνεχώς διαύλους ουσιαστικής επικοινωνίας με τα παιδιά τους, να μην επιτρέπουν το ξενύχτι στο διαδίκτυο και να ενθαρρύνουν άλλες δραστηριότητες πέραν αυτού.

«Στην ομάδα υψηλού κινδύνου, αποδεχόμενα τέτοιες προκλήσεις στο διαδίκτυο, ανήκουν παιδιά ή νέοι που αισθάνονται ότι ζουν μόνα τους, που είναι απομακρυσμένα από τους γονείς τους, που δυσκολεύονται να αναπτύξουν κοινωνικές δεξιότητες, που έχουν ουδέτερες ή κακές σχέσεις με την οικογένεια, που πάσχουν από την έλλειψη επικοινωνίας. Χρειάζονται δίαυλοι ουσιαστικής επικοινωνίας με το παιδί, ώστε να μην κλείνεται στον εαυτό του και να μην καταφεύγει στην εικονική πραγματικότητα. Είναι πολύ σημαντικό να αφουγκραζόμαστε την ψυχολογία ενός παιδιού, την ιδιαίτερη ιδιοσυγκρασία του.

Από κει και πέρα, είναι σημαντικό να μην αφήνουμε ως γονείς τα παιδιά μας να ξενυχτούν στο διαδίκτυο. Η έλλειψη ύπνου προκαλεί στρες, εκνευρισμό, ένταση, απώλεια καθαρής κρίσης. Το βράδυ αίρονται ευκολότερα οι όποιες αναστολές. Πρέπει αφενός να φροντίζουμε για έναν ποιοτικό βραδινό ύπνο, αφετέρου δε, να ενθαρρύνουμε τα παιδιά μας να υιοθετήσουν κι άλλες δραστηριότητες εκτός διαδικτύου».

Στη διάθεση παιδιών, εφήβων και των οικογενειών τους, για θέματα που σχετίζονται με τη χρήση του διαδικτύου, του κινητού τηλεφώνου και των ηλεκτρονικών παιχνιδιών (παρενόχληση, εξάρτηση, επιβλαβές περιεχόμενο, παιδοφιλία κ.λπ.) είναι η Γραμμή Βοηθείας help-line 210-6007686 του Ελληνικού Κέντρου Ασφαλούς Διαδικτύου. Στο τηλέφωνο αυτό απαντούν, καθημερινά 09:00 με 17:00, ειδικοί παιδοψυχολόγοι με μεγάλη εμπειρία σε προβληματικές συμπεριφορές στο διαδίκτυο, παρέχοντας υποστήριξη και συμβουλές.

Tags:
διαδίκτυο, challenge, στοίχημα, Ναύπακτος
ΠΡΟΤΥΠΑ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑΣΣΥΖΗΤΗΣΗ
ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ ΜΕΣΩ SPUTNIKΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ ΜΕΣΩ FACEBOOK