06:24 07 ΙΟΥΝΙΟY 2020
ΕΛΛΑΔΑ
Λήψη σύντομου url
Από
Κορονοϊός Ελλάδα (1796)
0 60
Βρείτε μας

Οδηγίες σχετικά με την ασφαλή επαναλειτουργία των δομών καλλιτεχνικής εκπαίδευσης στην Ελλάδα ανακοίνωσε, στα μέσα Μαΐου, το υπουργείο Πολιτισμού. Πόσο ρεαλιστικά είναι τα μέτρα ασφαλείας εντός Δραματικών σχολών και σχολών Χορού; Δύναται η Τέχνη να διδαχτεί με τα νέα περιοριστικά δεδομένα; Τρεις επαγγελματίες μιλούν στο Sputnik.

Τις επιπτώσεις που είχε η δίμηνη αναστολή λειτουργίας των σχολών τους, λόγω της εξάπλωσης του νέου κορονοϊού στην Ελλάδα, αλλά και τα μεγάλα προβλήματα που προκύπτουν στην πράξη από την εφαρμογή των οδηγιών επαναλειτουργίας, περιγράφουν στο Sputnik δύο καθηγήτριες χορού, που έχουν υπ' ευθύνη τους τη διεύθυνση σπουδών των σχολών τους, και ένας ηθοποιός και σκηνοθέτης, εργαζόμενος σε Ανώτερη Δραματική Σχολή.

Οι απαιτητές αποστάσεις εν ώρα μαθήματος, η δημιουργία υποτμημάτων, η απαγόρευση διεξαγωγής ορισμένων μαθημάτων και οι επιμέρους οδηγίες ασφαλείας δημιουργούν πολλά παράδοξα στην πολιτιστική και καλλιτεχνική εκπαίδευση, αυξάνουν το λειτουργικό κόστος των Σχολών και προκαλούν αγωνία σε μαθητές και διδάσκοντες.

Η επαναλειτουργία των Σχολών δεν συνεπάγεται τη βιωσιμότητα

Η Μαρίνα Κούρτη, αριστούχος της Σχολής Χορού της Εθνικής Λυρικής Σκηνής και της Ακαδημίας Χορού της Βουδαπέστης, έστησε μόλις πέρσι τη σχολή χορού IMPULSE STUDIOS. Η πανδημία της COVID-19 την πέτυχε στο ξεκίνημα της δεύτερης σεζόν εγγραφών νέων μαθητών, με αποτέλεσμα να βρίσκεται σήμερα αντιμέτωπη με σοβαρό οικονομικό πρόβλημα. Σχολιάζοντας την επιστροφή στη σχολή μετά το γενικό lockdown, εξηγεί τον αγώνα δρόμου που πρέπει να κάνει, έτσι ώστε να περιορίσει τη ζημιά και να εξασφαλίσει τη βιωσιμότητα της επιχείρησης υπό τις νέες δύσκολες συνθήκες λειτουργίας.

«Ως προς τις οικονομικές επιπτώσεις, είναι προφανές ότι δημιουργήθηκε τεράστιο πρόβλημα. Συνήθως, η πρώτη έλευση μαθητών γίνεται τον Οκτώβρη και η δεύτερη τον Μάρτιο. Καταλαβαίνει κάποιος, λοιπόν, ότι η δεύτερη σεζόν χάθηκε. Προσωπικά έδρασα όσο πιο γρήγορα μπορούσα, ανταποκρινόμενη στην ανάγκη του κόσμου να βρισκόμαστε έστω και online και να γυμναζόμαστε παρέα. Δεν ήταν λίγες οι φορές που μου ζητήθηκε να κάνω live μετάδοση μίας προπόνησης και ήταν εξίσου σημαντικό το ποσοστό των ανθρώπων που έστειλε ευχαριστήρια μηνύματα.

Ωστόσο, για τη σχολή, η πανδημία αποτέλεσε σημαντική τροχοπέδη στην ανοδική της πορεία, καθώς λειτουργεί μόλις ενάμιση χρόνο και η φετινή χρονιά θα αποτελούσε ορόσημο. Η επαναλειτουργία μιας σχολής μοιάζει εύκολη. Το πιο σημαντικό, όμως, είναι το κατά πόσον είναι βιώσιμη. Με τα μέτρα που έχει εξαγγείλει η κυβέρνηση μας φέρνει στη δύσκολη θέση να μειώσουμε κατά πολύ τον αριθμό των μαθητών στην τάξη και, παράλληλα, να αυξήσουμε τις ώρες διδασκαλίας. Αυτομάτως τα γκρουπ γίνονται περισσότερα, οι εργατοώρες αυξάνονται, αλλά οι χρηματικές απολαβές μένουν οι ίδιες. Σε σχολές δε, που διδάσκουν κυρίως παιδιά κάτω των 11 ετών, το πρόβλημα είναι τεράστιο, καθότι απαγορεύεται να συμμετέχουν στις δραστηριότητες αυτές. Δημιουργείται αυτή η μεγάλη ανισότητα και πολλοί συνάδελφοι πήραν την απόφαση να μην ανοίξουν καθόλου. Αποκλείοντας τα παιδιά, οι μαθητές που μπορούν να επιστρέψουν στη δική μου σχολή είναι περίπου οι μισοί.

Το ερώτημα είναι ποιοι θα θελήσουν να έρθουν και πώς θα είναι επικερδές όλο αυτό, εφόσον στην αίθουσα που έχω μπορώ να βάζω μέχρι 8 άτομα. Το ζητούμενο είναι να βγουν τουλάχιστον τα λειτουργικά έξοδα». 

Μάθημα στη σχολή χορού Impulse studios της Μαρίνας Κούρτη
© Φωτογραφία : Impulse Studios FB page
Μάθημα στη σχολή χορού Impulse studios της Μαρίνας Κούρτη

Η Δέσποινα Τσουκαλά, χορεύτρια, χορογράφος, καθηγήτρια χορού και ιδρύτρια της ομώνυμης, αναγνωρισμένης από το κράτος, Σχολής Κλασικού και Σύγχρονου Χορού, στέκεται στις ψυχολογικές επιπτώσεις της πρωτόγνωρης αυτής υγειονομικής κρίσης.

«Οι ψυχολογικές επιπτώσεις μιας τέτοιας πανδημίας είναι ο φόβος, η έλλειψη εμπιστοσύνης στον συνάνθρωπο, η στέρηση της επικοινωνίας, του μοιράσματος, της αφής, της αγκαλιάς, με τα οποία εμείς οι χορευτές ζούμε από πολύ νεαρή ηλικία, από την πρώτη κιόλας φορά που βρεθήκαμε σε μια αίθουσα χορού».

«Το υπουργείο Πολιτισμού δεν φαίνεται να γνωρίζει τις ιδιαιτερότητες στη διδασκαλία κάθε μορφής Τέχνης»

Σημαντικό πλήγμα, όμως, δέχεται και αυτή καθεαυτή η εκπαιδευτική διαδικασία, με σπουδαστές και καθηγητές να αναρωτιούνται για τον τρόπο εφαρμογής των μέτρων ασφαλείας εντός των αιθουσών διδασκαλίας. Παρατηρούν δε, τις απώλειες που υφίσταται επί της ουσίας η διδασκαλία της Τέχνης, εφόσον η επιβεβλημένη συμμόρφωση με τις οδηγίες που έδωσε το υπουργείο Πολιτισμού για την επαναλειτουργία των δομών καλλιτεχνικής εκπαίδευσης, δεν αφήνει, κατά περίπτωση, κανένα περιθώριο για ομαλή διεξαγωγή μαθημάτων χορού και θεάτρου, λαμβάνοντας υπόψη τις ιδιαιτερότητες αυτών των μαθημάτων.

«Ζούμε σε μια χώρα όπου ο χορός και γενικά ο πολιτισμός έρχεται σε δεύτερη μοίρα. Οι καλλιτέχνες αντιμετωπιζόμαστε σαν κατώτερα όντα, με λιγότερη αξία. Όσον αφορά την εκπαίδευση στις σχολές χορού, ουσιαστικά το διδακτικό έτος χάθηκε. Ακόμα κι αν επιστρέψουν τα παιδιά στις αίθουσες, δεύτερο εξάμηνο δεν πρόκειται να υπάρξει.

Μέχρι πρόσφατα δε, η επαναλειτουργία των σχολών χορού και γενικά των καλλιτεχνικών δομών αποτελούσε μυστήριο. Οι βιαστικές αποφάσεις που πάρθηκαν από την κυβέρνηση για τον κλάδο μας δημιούργησαν ένα χάος. Δεν ήταν σαφές από τις οδηγίες, ούτε το πότε, ούτε το πώς ακριβώς μπορούμε να επαναλειτουργήσουμε. Κάποιοι έλεγαν ότι θα ανοίξουν στις 11, άλλοι στις 18 και άλλοι στις 25 του Μάη, χωρίς να υπάρξουν διευκρινίσεις και σαφείς οδηγίες. Άλλοι πάλι μέχρι και σήμερα δεν ξέρουν τι να κάνουν. Το μπέρδεμα αυτό προκύπτει από το γεγονός ότι κάποιες σχολές λειτουργούν ως στούντιο (πιλάτες, γιόγκα, χορού, pole dance κλπ.) και όχι σαν σχολές εκπαιδευτικού χαρακτήρα αναγνωρισμένες από το κράτος. Αυτό, λοιπόν, δεν είχε προβλεφθεί, με αποτέλεσμα να υπάρχει διάχυτος εκνευρισμός και σύγχυση.

Επιπλέον, διαβάζοντας τις οδηγίες που ανακοινώθηκαν, το υπουργείο πολιτισμού δε φαίνεται να γνωρίζει τις ιδιαιτερότητες που έχει η διδασκαλία και παρακολούθηση μαθημάτων κάθε μορφής Τέχνης ξεχωριστά. Υποχρεούμαστε εντός των αιθουσών διδασκαλίας να τηρούμε ελάχιστη απόσταση 2 μέτρων μεταξύ μας, ενώ γενικά δεν επιτρέπεται η σωματική επαφή μεταξύ σπουδαστών ή μεταξύ διδάσκοντος και σπουδαστή. Πώς θα γίνουν τα μαθήματα με αυτούς τους περιορισμούς; Δεν είναι μόνο ο χορός που αντιμετωπίζει προβλήματα. Είναι και η μουσική και το τραγούδι και η υποκριτική», λέει χαρακτηριστικά η κυρία Κούρτη.

Επιστροφή στις σχολές χωρίς φωνητική, τραγούδι, πνευστά και κρουστά όργανα

Όπως αναφέρει συγκεκριμένα η ανακοίνωση του Υπουργείου Πολιτισμού, για τη διεξαγωγή μαθημάτων:

  • Σε αυτή τη φάση δεν επιτρέπεται ακόμα η διδασκαλία και η χρήση πνευστών και κρουστών οργάνων, τυμπάνων καθώς και η φωνητική διδασκαλία. Στη φωνητική διδασκαλία περιλαμβάνονται μαθήματα: μονωδίας, χορωδίας, σολφέζ σε Ωδεία και Μουσικές Σχολές, ψαλμωδίας στις Σχολές Βυζαντινής Μουσικής, αγωγής του προφορικού λόγου, μουσικής-τραγουδιού στις Ανώτερες Σχολές Δραματικής Τέχνης.
  • Ως προς τον χορό σε αυτή τη φάση, στο πλαίσιο του ομαδικού μαθήματος, επιτρέπεται μόνο η ατομική άσκηση και προπόνηση. Γενικά δεν επιτρέπεται η σωματική επαφή μεταξύ σπουδαστών ή μεταξύ διδάσκοντος και σπουδαστή.
  • Θα πρέπει να γίνει σχεδιασμός της λειτουργίας των δομών, των μαθημάτων και του προγράμματος έτσι ώστε να αποφεύγεται ο συνωστισμός σε κοινόχρηστους χώρους.

Από τη σκοπιά του, ο Αλεξάν Σαριγιάν, ηθοποιός και σκηνοθέτης θεάτρου, που εργάζεται σε Ανώτερη Δραματική Σχολή, υπογραμμίζει ότι τα μαθήματα μιας σχολής Θεάτρου βασίζονται στην εγγύτητα των σωμάτων των σπουδαστών, πράγμα αδύνατο με βάση τις οδηγίες ασφαλείας. Επιπλέον, όπως εξηγεί, παρότι η Σχολή επαναλειτουργεί, για πολλούς καθηγητές παρατείνεται η αναστολή εργασίας, διότι διδάσκουν μαθήματα, κατά τα οποία, σύμφωνα με την αρμόδια Επιτροπή Εμπειρογνωμόνων, υπάρχει αυξημένη πιθανότητα μετάδοσης του ιού.

«Η παρούσα συνθήκη απαιτεί πολλές τροποποιήσεις στο εκπαιδευτικό πλάνο που έχει οργανώσει μια σχολή από τα τέλη του προηγούμενου έτους και αυτό προκαλεί αλλαγές, τόσο στον τρόπο πρόσληψης της πληροφορίας από τους σπουδαστές, όσο και στον τρόπο μετάδοσής της από τους διδάσκοντες. Υπάρχουν μαθήματα που ακόμα βρίσκονται σε αναστολή, λόγω αυξημένης πιθανότητας μετάδοσης του ιού: φωνητική διδασκαλία, τραγούδι και άλλα που απαιτούν έντονη χρήση του διαφράγματος και της φωνής. Αυτοί οι καθηγητές δεν θα επιστρέψουν μέχρι νεωτέρας. Επίσης, καθηγητές που ανήκουν σε ευπαθείς ομάδες δεν θα επιστρέψουν μέχρι η υγειονομική καμπύλη να το επιτρέψει».

Εκτός από καθηγητές, υπάρχουν και σπουδαστές που δεν έχουν την πρόθεση να επιστρέψουν στη Σχολή; «Τα πρόσωπα στο στενό οικογενειακό περιβάλλον του κάθε σπουδαστή αποτελούν τον πρώτο και πιο σεβαστό προβληματισμό, όσων σκέφτονται να μην επιστρέψουν. Ωστόσο, οι σχολές δεν έχουν εναλλακτική. Από τη στιγμή που το υπουργείο Πολιτισμού και η αρμόδια ειδική επιτροπή κρίνουν ότι τα μαθήματα μπορούν να ξεκινήσουν τηρώντας απόλυτα και με αυστηρότητα τα υγειονομικά μέτρα, οφείλουμε να προετοιμαστούμε κατάλληλα για την εφαρμογή τους. Με γνώμονα την υγεία σπουδαστών, καθηγητών και προσωπικού κάνουμε ό,τι μπορούμε, χωρίς αυτό να σημαίνει έκπτωση στην ποιότητα των σπουδών. Το μεγάλο μας στοίχημα είναι να βγούμε όλοι αλώβητοι από αυτήν την πανδημία. Αλώβητοι και πιο πλούσιοι καλλιτεχνικά, δημιουργικά και ως άνθρωποι».

Σχολές που παραμένουν κλειστές: «Αρνούμαι τη βεβιασμένη απόφαση επαναλειτουργίας»

Στο ίδιο κλίμα και η κυρία Τσουκαλά, επισημαίνει, επιπλέον, το βεβιασμένο της απόφασης επαναλειτουργίας των καλλιτεχνικών δομών που δεν επέτρεψε την απαιτούμενη προετοιμασία τους στα νέα δεδομένα. Η ίδια, μάλιστα, αποφάσισε να κρατήσει τη σχολή της κλειστή, φοβούμενη για την υγεία των εργαζόμενων καθηγητών, αλλά και των μαθητών της που είναι μικρών ηλικιών. 

Μπαλαρίνα, Σχολή χορού Δέσποινας Τσουκαλά
© Φωτογραφία : despinatsoukala.gr
Μπαλαρίνα, Σχολή χορού Δέσποινας Τσουκαλά

«Οι οδηγίες του υπουργείου στάλθηκαν μεσημέρι Παρασκευής 15 Μαΐου 2020 για άνοιγμα των σχολών τη Δευτέρα 18 Μαΐου. Μέσα σε ένα σαββατοκύριακο θα έπρεπε να προσαρμοστούμε στις νέες συνθήκες, να ενημερώσουμε με συνάντηση τους εργαζόμενους για το πώς θα κάνουν τα μαθήματα στο εξής, να τηλεφωνήσουμε στους μαθητές που πιθανόν ενδιαφέρονταν να ξαναρχίσουν τα μαθήματα για να τους ενημερώσουμε για τον νέο τρόπο λειτουργίας, να προετοιμάσουμε τον χώρο καταλλήλως και γενικώς όλα να συντονιστούν για την επανεκκίνηση μετά από τη δίμηνη παύση. Προσωπικά με βρήκε αμέσως αρνητική.

Στο οικονομικό υπάρχει μεγάλο πρόβλημα ούτως ή άλλως, με δυσκολίες που δεν διορθώνονται με εργασία ολίγων ημερών. Χρειάζεται χρόνος προετοιμασίας για τα νέα δεδομένα, έτσι ώστε η μετάβαση για όλους μας να είναι ομαλή. Φοβούμενη την εξάπλωση του ιού και γενικότερα για την εξασφάλιση της υγείας μαθητών και εργαζομένων, ενημέρωσα κατευθείαν για τη μη επαναλειτουργία της Σχολής στις 18 Μαΐου, αλλά από τον Σεπτέμβριο ως είθισται. Αρνούμαι τη βεβιασμένη απόφαση επαναλειτουργίας μας και δεν μπορώ να διακινδυνεύσω την υγεία κανενός για 30 μέρες μαθημάτων με αυτά τα δεδομένα».

Θέμα:
Κορονοϊός Ελλάδα (1796)
Tags:
πανδημία, χορός, μαθήματα, θέατρο, μπαλέτο, κορονοϊός
ΠΡΟΤΥΠΑ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑΣΣΥΖΗΤΗΣΗ
ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ ΜΕΣΩ SPUTNIKΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ ΜΕΣΩ FACEBOOK