05:59 07 ΙΟΥΝΙΟY 2020
ΕΛΛΑΔΑ
Λήψη σύντομου url
Από
0 30
Βρείτε μας

Ολοκληρώνεται αυτό το Σαββατοκύριακο το Ραμαζάνι, η θρησκευτική γιορτή των Μουσουλμάνων. Πώς γιόρτασαν εν μέσω πανδημίας, τι έγινε με τη νηστεία.

Ένα διαφορετικό Ραμαζάνι γιόρτασαν φέτος οι Μουσουλμάνοι σε όλη την Ελλάδα, μένοντας στο σπίτι τους.

Οι αυτοσχέδιοι και επίσημοι χώροι λατρείας ανά την επικράτεια έκλεισαν πριν από τις εκκλησίες και άνοιξαν ξανά από τις 17 Μαΐου.

Οι κανόνες λειτουργίας είναι πολύ συγκεκριμένοι: Ένας προσευχόμενος ανά 10 τ.μ. και με ελάχιστη απόσταση 1,5 μέτρο μεταξύ των πιστών

Στην είσοδο κάθε τεμένους θα πρέπει να υπάρχουν αντισηπτικά για τα χέρια, ενώ συνίσταται οι πιστοί να φορούν μάσκα και γάντια.

Παράλληλα, υποχρέωση του κάθε πιστού είναι να φέρει στο τέμενος από το σπίτι του το χαλάκι της προσευχής.

«Τα τζαμιά έκλεισαν μαζί με τα σχολεία και δεν είχαμε το πρόβλημα για το πότε θα ξανανοίξουν. Δεν ασκήσαμε κανένα μέσο πίεσης για να ανοίξουν. Η πολιτεία άνοιξε τους χώρους λατρείας των Μουσουλμάνων όπως ακριβώς έκανε για τις ορθόδοξες εκκλησίες. Σε τέτοιες περιπτώσεις προέχει η δημόσια υγεία. Κινηθήκαμε βάσει λογικής και ανθρωπιάς, καθώς ο ιός δεν κάνει θρησκευτικές διακρίσεις» επισημαίνει στο Sputnik, η Άννα Στάμου, υπεύθυνη δημοσίων σχέσεων της Μουσουλμανικής Ένωσης Ελλάδας.

Και συμπληρώνει:

«Όπως στο Ιράν, την Κορέα κι άλλα κράτη, παρατηρήσαμε ότι υπήρχε μεγάλη έξαρση των κρουσμάτων σε μουσουλμανικούς και χριστιανικούς χώρους. Η θρησκευτική σύναξη εμπεριέχει αγνόηση των κανόνων περί συνωστισμού. Είναι έμφυτη και ανθρώπινη παρόρμηση. Ειδικά το τελετουργικό των μουσουλμάνων με το πρόσωπο στο πάτωμα, απαιτούσε ιδιαίτερη προσοχή. Για τον λόγο αυτό, σωστά έκλεισαν όλα. Τα τεμένη στην Ελλάδα έκλεισαν νωρίτερα, όχι από την υποχρέωση του νόμου, αλλά επειδή όλοι οι Μουσουλμάνοι καταλάβαμε τον σοβαρό λόγο υγείας». 

Με ανοιχτούς τους χώρους λατρείας, το τρέχων ορόσημο των Μουσουλμάνων είναι αυτό το Σαββατοκύριακο, το Αΐντ αλ-φιτρ ή Μικρό Μπαϊράμι που συμβολίζει το τέλος της περιόδου νηστείας.

Η Αΐντ αλ-φιτρ ξεκινά την ημέρα μετά το τέλος του Ραμαζανιού. Φέτος, η γιορτή αρχίζει Κυριακή και κρατά για τρεις μέρες, ως την Τρίτη.

Κατά την πρώτη ημέρα του εορτασμού, μια μουσουλμανική οικογένεια ξυπνάει αρκετά νωρίς το πρωί, τελεί την πρώτη καθημερινή προσευχή, ενώ παράλληλα, απαιτείται η ελάχιστη κατανάλωση φαγητού, ως υψηλός συμβολισμός του τέλους του Ραμαζανιού. Στη συνέχεια, συμμετέχουν στις προσευχές στα τεμένη, σε ανοιχτούς χώρους, αλλά και σε στάδια.

Στον αυτοσχέδιο χώρο λατρείας του Μοσχάτου στην Αθήνα, έναν χώρο αρκετών τετραγωνικών, από τη στιγμή που απελευθερώθηκαν οι μετακινήσεις, δεν έγιναν δεκτά πάνω από 50 άτομα.

«Το ίδιο θα συμβεί και τις επόμενες δύο ημέρες. Όλοι με αποστάσεις και με τις μάσκες τους. Καθένας έφερε το χαλί του. Δεν θα μπουν ακόμα τα μικρά παιδιά καθότι θα ήταν πιο δύσκολο να εκπαιδευτούν για τις αποστάσεις. Για μια οικογένεια με παιδιά, το προτιμότερο αυτές τις μέρες ήταν να ακολουθήσει την προσευχή και τη νηστεία στο σπίτι της για να μην υπάρξει συγχρωτισμός. Το μοναδικό πρόβλημα με τα κλειστά τζαμιά ήταν ότι πολλοί πήγαιναν εκεί και για ένα πιάτο φαγητό, όσο ήταν ανοιχτά. Στην περίοδο της πανδημίας δεν το είχαν» επισημαίνει η Άννα Στάμου.

Όπως αναφέρει, την τελευταία μέρα του Ραμαζανιού οι αραβικές κοινότητες θα τηρήσουν τα απολύτως στοιχειώδη.

«Η πακιστανική κοινότητα ήθελε να πραγματοποιήσει μεγάλη συγκέντρωση, αλλά τους εξηγήσαμε ότι ο ιός είναι αρκετά επικίνδυνος ώστε να μην συγκεντρωθούν. Αποτρεπτικά γι' αυτούς λειτούργησε και η αύξηση των κρουσμάτων και των νεκρών στο Πακιστάν».

Μετάδοση μέσω διαδικτύου

Η πανδημία και η καραντίνα έφερε και την ανάπτυξη διαδικτυακών τελετών.

«Στο Ραμαντάν, μεγάλη σημασία έχει πάντα η απευθείας μετάδοση της Μέκκας και Μεδίνας από τα δορυφορικά κανάλια και ίντερνετ. Πολύς κόσμος ειδικά αυτό το μήνα παρακολουθεί. Φέτος όμως όλα αυτά είναι άδεια. Γίνεται μετάδοση προσευχής, αλλά δεν έχει τόση ανταπόκριση. Αυτό γίνεται επειδή η πλατεία είναι άδεια και η ερημιά φέρνει στεναχώρια. Όπως ήταν το Βατικανό το Πάσχα» επισημαίνει η υπεύθυνη δημοσίων σχέσεων της Μουσουλμανικής Ένωσης Ελλάδας. 

Η νηστεία

Κατά το πρώτο Ραμαζάνι εν μέσω πανδημίας, πολλές ήταν οι θεολογικές συζητήσεις για το αν ήταν οι πιστοί έπρεπε τελικά να απαλλαγούν από την υποχρέωση της νηστείας κατά τη διάρκεια του μήνα Ραμαντάν. 

Το ιατρικό επιχείρημα, έγκειται στο ότι η νηστεία ξεραίνει το φάρυγγα αυξάνοντας τον κίνδυνο μόλυνσης. Ως εκ τούτου γιατροί σε μουσουλμανικές χώρες ζήτησαν να αρθεί η υποχρέωση της νηστείας.

«Υπήρξαν συζητήσεις σε όλα τα μουσουλμανικά κράτη. Είναι τόσο ξεκάθαρος ο κανόνας ότι αν δεν αισθάνεσαι καλά διακόπτεις τη νηστεία, που δεν επιδέχεται αμφισβήτησης. Πρόταση μας, όποιος δεν μπορούσε να νηστέψει, να δώσει κάποιο ειδικό ποσό, αν διαθέτει, για τους φτωχούς σαν ευχαριστία για το Ραμαζάνι. Οι ηλικιωμένοι θα μπορούσαν να μην νηστέψουν. Ναι στη νηστεία, αλλά ναι και στη λογική» εξηγεί η Α. Στάμου.

Όπως συμπληρώνει, δεν αναφέρθηκε κάποιο πρόβλημα στη χώρα μας κατά την περίοδο της νηστείας. 

Υπενθυμίζεται ότι κατά τη διάρκεια της νηστείας του Ραμαζανίου που ξεκινά πριν την ανατολή και διαρκεί έως τη δύση του ηλίου, δεν επιτρέπεται η βρώση και η πόση οιασδήποτε τροφής ή υγρού, ενώ οι ώρες προσευχής δεν είναι κοινές για όλη τη χώρα, αλλά διαφοροποιούνται. 

Με καραντίνα το Ραμαζάνι στη Θράκη

Μεγάλα προβλήματα αντιμετώπισαν οι μουσουλμάνοι στη Θράκη λόγω του ιού καθώς ολόκληρη η Ξάνθη και γύρω χωριά τέθηκαν σε καραντίνα.

«Οι κάτοικοι αντιμετώπισαν τεράστιο πρόβλημα με την πανδημία. Τα χωριά ήταν πυκνοκατοικημένα και όταν κατέβηκαν σε αυτά άνθρωποι που δούλευαν σε ευρωπαϊκά κράτη, ο πληθυσμός νόσησε. Ωστόσο ακολούθησαν πιστά τις οδηγίες της πολιτικής προστασίας. Ήταν πολύ θετικό γι' αυτούς και όλους μας ότι η πολιτική προστασία απευθύνθηκε στους Μουσουλμάνους πολίτες εξίσου με τους υπόλοιπους. Ο κόσμος συμμορφώθηκε και τήρησε τα μέτρα» καταλήγει η Άννα Στάμου.

Με κοινή τους ανακοίνωση, οι Μουφτείες της Θράκης, σημειώνουν ότι:

«Οι συνθήκες δεν είναι ακόμη τελείως ώριμες για την επιστροφή στην τέλεση μαζικών προσευχών, όπως ακριβώς ίσχυε πριν την εμφάνιση του ιού. Χρειάζεται να είμαστε προσεκτικοί, γιατί ακόμη δεν έχει εξαλειφθεί ο κίνδυνος μετάδοσης του ιού και επανεμφάνισης της έξαρσης».

Αξίζει να σημειωθεί ότι στην κοινή τους ανακοίνωση, οι Τοποτηρητές Μουφτήδες συνιστούν πως:

«Η προσευχή στο σπίτι εξακολουθεί να είναι πιο ευλογημένη πράξη και φέρει μεγαλύτερη πνευματική ανάταση» ζητώντας από τους Μουσουλμάνους να προσευχηθούν απ’ τα σπίτια τους.
Tags:
τζαμί, μουσουλμανικό τέμενος, τέμενος, Μουσουλμάνοι, κορονοϊός, κοροναϊός, πανδημία, ραμαζάνι
ΠΡΟΤΥΠΑ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑΣΣΥΖΗΤΗΣΗ
ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ ΜΕΣΩ SPUTNIKΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ ΜΕΣΩ FACEBOOK