15:25 23 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟY 2020
ΕΛΛΑΔΑ
Λήψη σύντομου url
Πανελλήνιες 2020 (97)
0 0 0
Βρείτε μας

Συμβουλές διαχείρισης τους άγχους για τους υποψηφίους στις Πανελλήνιες και τους γονείς τους προσφέρει η Συμβουλευτική Γραμμή 11525.

Ιδιαίτερα έντονες μπορεί να αποδειχθούν οι συνέπειες του άγχους μέσα στις Πανελλήνιες για τους υποψηφίους των εξετάσεων, ακόμη και με σωματικά συμπτώματα.

Επιστήμονες της Συμβουλευτικής Γραμμής 11525 της Ένωσης «Μαζί για το Παιδί» δέχονται κλήσεις από υποψηφίους και γονείς προκειμένου να τους βοηθήσουν να αντιμετωπίσουν το άγχος λίγο πριν τις Πανελλήνιες 2020, ενώ παράλληλα έχουν δημοσιοποιήσει συστάσεις για τη διαχείριση του στρες.

Τα συμπτώματα του άγχους στους υποψήφιους στις Πανελλήνιες

Αποκαλυπτικά είναι τα τηλεφωνήματα που δέχονται οι επιστήμονες ψυχικής υγείας στη Γραμμή 11525. Όπως αναφέρουν, οι έφηβοι που καλούν συνήθως έχουν «ακινητοποιηθεί» από το άγχος.

«Για να φθάσουν στο σημείο να καλέσουν στη Γραμμή, βρίσκονται ήδη σε πολύ επιβαρυμένη κατάσταση άγχους» προσθέτουν. Ταχυκαρδίες, αίσθημα δύσπνοιας, άλγη, πονοκέφαλοι είναι σωματικά συμπτώματα που συχνά περιγράφουν.

Οι υποψήφιοι φοβούνται ότι θα απογοητεύσουν είτε τον εαυτό τους είτε την οικογένειά τους.

«Αλίμονο, όμως, εάν δεν κάνουμε λάθη και εάν δεν προσπαθούμε» δήλωσε η ψυχολόγος Νάγια Σουρβίνου, μιλώντας στο Αθηναϊκό-Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων (ΑΠΕ-ΜΠΕ). «Δεν πρέπει να αποθαρρυνθούμε από την προσπάθεια, επειδή κάνουμε λάθη. Η τελειοθηρική στάση εξουθενώνει. Οδηγεί τελικά στην ακινητοποίηση».

Αξίζει να σημειωθεί ότι οι περισσότερες κλήσεις στη Γραμμή 11525 είναι από την ελληνική περιφέρεια.

«Κι αυτό δείχνει πόσο προσβάσιμοι είναι χώροι ψυχικής υγείας» παρατήρησε η κα. Σουρβίνου. «Το πιο σημαντικό είναι ότι οι υπηρεσίες μας είναι δωρεάν, ότι υπάρχει πρόσβαση για όλη την Ελλάδα και ότι δίνουμε τη δυνατότητα 12 συνεδριών».

Πώς βοηθούν οι ειδικοί τους υποψηφίους στις Πανελλήνιες

Οι ειδικοί της Γραμμής προσπαθούν καταρχήν να «καθαρίσουν» τις αρνητικές σκέψεις από το μυαλό των παιδιών.

Υποψήφιοι στις Πανελλήνιες Εξετάσεις
© Φωτογραφία : Alexandros Michailidis / SOOC

«Το ζητούμενο δεν είναι να καθησυχάσω ή να εξυψώσω το παιδί. Το ζητούμενο είναι να καταφέρω να κατανοήσω το συναίσθημα του παιδιού. Δεν υπάρχουν για όλα απαντήσεις. Δεν μπορεί ένας γονιός να έχει για όλα απαντήσεις. Όμως, η συζήτηση του παιδιού με τον γονιό είναι εξαιρετικά υποβοηθητική. Αλλά να γίνεται με κατανόηση, χωρίς προσπάθεια ελέγχου και χωρίς επίκριση. Είναι πολύ σημαντικό, όταν ο γονιός μοιράζεται με το παιδί του τη δική του δυσκολία. Όταν δείχνει ότι δεν είναι τέλειος. Και μπορεί να γίνει ανθρώπινος ο γονιός, χωρίς να χάσει τον ρόλο του» εξηγεί η κα. Σουρβίνου.

Ένα άλλο κομβικό σημείο στη διαχείριση του άγχους είναι να έρθει ο έφηβος σε επαφή με τις δικές του επιθυμίες. Μπορεί ο έφηβος να φοβάται να αποδεχθεί ότι οι επιθυμίες του έρχονται σε αντίθεση με τις προσδοκίες των γονέων. Έχει υπάρξει περίπτωση κοριτσιού που δεν ήθελε να δώσει εξετάσεις, διότι φοβόταν ότι θα πετύχει τον στόχο. Στην περίπτωση αυτή, ο στόχος αυτός δεν ήταν η δική της επιθυμία. Και ήταν πολύ δύσκολο για το παιδί να καταλάβει ότι αυτό τελικά συνέβαινε.  

Ο ρόλος του γονιού στις Πανελλήνιες

Αξίζει να σημειωθεί ότι στη Γραμμή 11525 καλούν και γονείς που δεν ξέρουν πώς να διαχειριστούν την κατάσταση με το παιδί τους.

«Ο γονιός δεν μπορεί να βλέπει το παιδί του να υποφέρει, να βιώνει δύσκολα συναισθήματα. Στην πορεία συνήθως αντιλαμβάνεται ότι άθελά του προβάλλει στο παιδί τις δικές του αγωνίες, το δικό του άγχος που εντείνεται από τις δικές του ανεκπλήρωτες επιθυμίες» σημειώνει η κα. Σουρβίνου.  

Στις περιπτώσεις αυτές, οι ειδικοί προσπαθούν να δείξουν στους γονείς έναν άλλο τρόπο σκέψης: Να προβληματιστούν για τον τρόπο που διαχειρίζονται καταστάσεις, να φιλτράρουν το δικό τους συναίσθημα, τον τρόπο που το προβάλλουν στο παιδί και πως το παιδί οικειοποιείται τελικά το συναίσθημα των γονιών.

«Μιλάμε για πράγματα που χρειάζονται χρόνια παρέμβασης. Όμως, εμείς προσπαθούμε να δημιουργήσουμε τη ρωγμή. Η ρωγμή ανοίγει τον δρόμο για να δουλέψουν στη συνέχεια οι γονείς» συμπληρώνει.

Η αιτία του άγχους στις Πανελλήνιες και συμβουλές διαχείρισης

Στις Πανελλήνιες η βασικά αιτία του άγχους που χειρίζονται οι ειδικοί της Γραμμή 11525 είναι ο φόβος.

Στόχος του επιστήμονα είναι να κάνει το παιδί ή τον γονιό να καταλάβει τι προκαλεί τον φόβο.

«Εστιάζουμε στην προέλευση του άγχους ή του φόβου. Διότι όταν γίνει κατανοητή η πηγή του άγχους ή του φόβου, έχει ήδη διανυθεί η μισή απόσταση για τη λύση».

Την ίδια στιγμή, οι ειδικοί έχουν δημιουργήσει μια σειρά διαφάνειες με συμβουλές προς τους γονείς και τους υποψηφίους.

Όσον αφορά τους υποψηφίους, μεταξύ άλλων, συστήνεται να υιοθετήσουν μια καθημερινή ρουτίνα, να οργανώσουν το διάβασμά τους με βάση τις δικές τους ανάγκες, να επικοινωνούν τις ανάγκες τους με το οικογενειακό περιβάλλον, να αναγνωρίσουν τις ικανότητες τους και τα θετικά τους χαρακτηριστικά και να έχουν ελεύθερο χρόνο.

«Δεν πρέπει να ενοχοποιούμε τον χρόνο που χρησιμοποιούμε για να ξεκουράσουμε τον εαυτό μας. Ο χρόνος αυτός είναι απαραίτητος» τονίζει η κα. Σουρβίνου. Κι ακόμα, είναι απαραίτητη η φυσική άσκηση, οι βόλτες στον καθαρό αέρα, οι βαθιές αναπνοές για τη μείωση του άγχους.

Όσον αφορά τους γονείς, οι συμβουλές που δίνονται είναι να διασφαλίσουν ένα ήρεμο περιβάλλον για τα παιδιά, να τα ενθαρρύνουν να κάνουν πράγματα που τα ευχαριστούν στον ελεύθερο χρόνο τους, να μην παρεμβαίνουν στον τρόπο που διαβάζουν και να επιτρέψουν στα παιδιά τους το «όχι» σε πράγματα και καταστάσεις που τα αγχώνουν. Να μην προκαλούν ανησυχία και εκνευρισμό με σχόλια και να μην επιβαρύνουν τους εφήβους με τις δικές τους επιθυμίες. Να τους δίνουν «χώρο» να προσδιορίσουν τα δικά τους όνειρα και επιθυμίες.

Δείτε εδώ τον οδηγό για τη διαχείριση του άγχους στις Πανελλήνιες 2020 από τη Γραμμή 11525

Θέμα:
Πανελλήνιες 2020 (97)
Tags:
υποψήφιοι, στρες, άγχος, Πανελλήνιες, Πανελλήνιες 2020
ΠΡΟΤΥΠΑ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑΣΣΥΖΗΤΗΣΗ
ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ ΜΕΣΩ SPUTNIKΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ ΜΕΣΩ FACEBOOK