10:08 07 ΜΑΡΤΙΟY 2021
ΕΛΛΑΔΑ
Λήψη σύντομου url
0 40
Βρείτε μας

Όταν οι αντιμαχόμενες πλευρές δώσουν τα χέρια, ο «Σασμός» δεν σπάει ποτέ, καθώς θεωρείται μεγάλη ατιμία και ανανδρία.

Χάρη σε ένα σπάνιο και άγνωστο σε όσους δεν κατάγονται από την Κρήτη, έθιμο συμφιλίωσης, τον «Σασμό», μία βεντέτα έληξε μετά από δεκαετίες αιματοχυσίας στα Ζωνιανά.

Τρεις οικογένειες στον Μυλοπόταμο, βρίσκονταν σε διαμάχη τα τελευταία 25 χρόνια λόγω προσωπικών διαφορών, προβλημάτων στα βοσκοτόπια, αλλά και κτηματικών διεκδικήσεων.

Πλέον τα άφησαν όλα πίσω τους και «δέθηκαν» με τον «Σασμό».

Σύμφωνα με το έθιμο αυτό της συμφιλίωσης, ένας έμπιστος άνθρωπος και των δύο πλευρών, αναλαμβάνει τον ρόλο του διαμεσολαβητή και του… ειρηνοποιού, προκειμένου να μπει ένα τέλος στη βεντέτα.

Όταν μάλιστα οι αντιμαχόμενες πλευρές δώσουν τα χέρια, ο «Σασμός» δεν σπάει ποτέ, καθώς θεωρείται μεγάλη ατιμία και ανανδρία.

Στη συγκεκριμένη περίπτωση των Ζωνιανών, επτά γέροντες από τα Λιβάδια, τα Ανώγεια και τα Ζωνιανά προσπαθούσαν για μήνες να συμφιλιώσουν τις τρεις οικογένειες.

Μετά από επτά μήνες διαβουλεύσεων, κατά τη διάρκεια των οποίων δεν έλειψαν οι εντάσεις, με φυλακίσεις, πυροβολισμούς και ξυλοδαρμούς, οι τρεις οικογένειες τα «βρήκαν» και πιστοποίησαν τη συμφιλίωσή τους με το μυστήριο της βάπτισης, αφού σύναψαν συντεκνιές. Για την ακρίβεια, τρεις νονοί θα βαπτίσουν τρία μωρά από διαφορετικές οικογένειες.

«Οι νονοί είναι νεαροί έφηβοι 15 και 16 ετών, πήραν την εντολή να βαπτίσουν τα μικρά κοπέλια συμμετέχοντας ως παιδιά στην ουσία και εκείνα στην κίνηση που δίνει πια ένα χαρούμενο τέλος σε μία πολύχρονη και ταραχώδη περίοδο για τις εμπλεκόμενες στη βεντέτα οικογένειες. Οι οποίες όλα αυτά τα χρόνια κατά γενική ομολογία διαβιούσαν με συνοδοιπόρο την ανασφάλεια, την ψυχική ένταση και το καθημερινό στρες για την άγνωστη εξέλιξη της Βεντέτας», ανέφερε στο ΑΠΕ ΜΠΕ κάτοικος της περιοχής.

Οι συμφιλιωμένες πια οικογένειες συμμετείχαν επίσης στη γνωριμία των παιδιών που θα βαπτίσουν μέσα από ένα επίσης παλιό έθιμο, αυτό του Κουτσανυχίσματος, σύμφωνα με το οποίο οι νονοί περνούν το κατώφλι των σπιτιών όπου ζουν τα παιδιά που θα βαπτιστούν και κόβουν ένα νύχι από τα δακτυλάκια τους.

Με αυτό τον τρόπο, δένει πλέον ο δεσμός μεταξύ της οικογένειας του νονού και των γονέων του παιδιού που θα βαπτισθεί.

«Ένας δεσμός άρρηκτος για τις τοπικές κοινωνίες της Κρήτης και ειδικά για τις ορεινές περιοχές», υπογραμμίζει ένας Ανωγειανός, μέλος της ομάδας των Σαστάδων.

Ο Σασμός όπως εξήγησε, είναι ένα πολύ παλιό, αρχαίο έθιμο που έχει κρατήσει όρθιες της μικρές τοπικές ορεσίβιες κοινωνίες και πολλές φορές έχει αποδειχτεί πολύ πιο αποτελεσματικός από πολλούς άλλους τρόπους προσπάθειας επίλυσης διαφορών.

«Θα μπορούσα να πω ότι ο Σασμός είναι η σημερινή διπλωματία όπου ξεκινούν οι διπλωμάτες και διαμεσολαβητές για να επιλύσουν σοβαρά θέματα ακόμη και μεταξύ κρατών. Οι μετέχοντες ενός Σασμού είναι πρόσωπα με σεβασμό από τις τοπικές κοινωνίες, την γνώμη των οποίων επιζητούν, σέβονται, αποδέχονται και τηρούν οι συντοπίτες τους και όχι μόνο. Είναι τιμή για μένα προσωπικά που συμμετείχα στο Σασμό αυτό μαζί με τους άλλους έξι συντοπίτες μου από Ζωνιανά Ανώγεια και Λειβάδια, με τους οποίους τελικά καταφέραμε να ενώσουμε τρεις οικογένειες μετά από δεκαετίες. Όλοι μας είχαμε ως μπούσουλα ότι στους δύσκολους αυτούς τόπους που ζούμε το μόνο που μπορεί να μας κρατήσει όρθιους είναι η μεταξύ μας σύμπνοια και ομόνοια. Τα καταφέραμε και είμαστε και οι επτά Σαστάδες σίγουροι ότι οι νονοί, θα είναι άξιοι των συντεκνιών τους, οι οικογένειες θα ζήσουν εν ηρεμία και στην τοπική κοινωνία των Ζωνιανών θα επικρατήσει η γαλήνη», κατέληξε.

Η πιο δυνατή πάντως φράση που συγκίνησε τη βραδιά που ο Σασμός επιτεύχθηκε ήταν «...άντε να δώσουμε άφτι, να ξεκινήσουμε μία καινούργια σελίδα με αγάπη και ομόνοια σβήνοντας όλα όσα μας κρατούν πίσω. Άφτι για τα παιδιά μας και τα εγγόνια μας».

Tags:
όπλα, έθιμο, βεντέτα, Κρήτη
ΠΡΟΤΥΠΑ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑΣΣΥΖΗΤΗΣΗ
ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ ΜΕΣΩ SPUTNIKΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ ΜΕΣΩ FACEBOOK