14:39 15 ΝΟΕΜΒΡΙΟY 2019

Κινόα: Τι είναι και πώς ωφελεί τον οργανισμό

© Φωτογραφία : Pixabay
ΕΠΙΣΤΗΜΗ
Λήψη σύντομου url
0 0 0
Βρείτε μας

Ίσως είναι μόδα, ίσως όμως ήρθε για να μείνει. Ο λόγος για την κινόα, την οποία όλο και περισσότεροι άνθρωποι επιλέγουν να βάλουν στη διατροφή τους.

Οι vegan την λατρεύουν, ενώ με τα χρόνια έχει καταφέρει να ενταχθεί ακόμα και στα παραδοσιακά «φαγητά της μαμάς» όπως τα γεμιστά.

Η κινόα σίγουρα είναι το τρόφιμο που συζητείται περισσότερο τα τελευταία χρόνια. Ποια είναι όμως στην πραγματικότητα;

Τι είναι η κινόα

Μπορεί να την ακούσετε και ως κουϊνόα και είναι θάμνος του οποίου οι σπόροι τρώγονται ενώ η είναι Chenopodium quinoa (Χηνοπόδιον η κινόα).

Η κινόα ανήκει στην κατηγορία των ψευτοδημητριακων.

Με την πρώτη ματιά μοιάζει με το γνωστό ζιζάνιο λουβουδιά και χαρακτηρίζεται από μια μεγάλη γκάμα χρωμάτων των ταξιανθιών και των καρπών της.

Ποια η ιστορία της Κινόα

Προέρχεται από τη Νότια Αμερική και τα τελευταία 3.000 με 4,000 χρόνια καλλιεργείται από τους λαούς των Άνδεων.

Οι Ίνκας την έλεγαν chisoya mama ή αλλιώς «μητέρα όλων των καρπών».

Αποτελούσε μια από τις σημαντικότερες τροφές για τους προκολομβιανούς πολιτισμούς των Άνδεων ενώ ήταν η δεύτερη βασιική τροφή μετά την πατάτα αφήνοντας τρίτο το καλαμπόκι.

Η ιθαγενής φυλή των Μαπούτσε καλλιεργούσε κινόα αλλά δεν είναι βέβαιο ως προς το αν η ποικιλία αυτή προέρχεται από την Κεντρική Χιλή ή από τις κεντρικές Άνδεις του Περού και της Βολιβίας.

Κατά την ισπανική κατάκτηση της Νότιας Αμερικής, οι άποικοι το περιφρόνησαν ως «τρόφιμο για τους Ινδιάνους», και σταμάτησαν την καλλιέργειά της.

Οι κονκισταδόρες  απαγόρευσαν την καλλιέργεια της κινόα και οι Ίνκας αναγκάστηκαν να καλλιεργήσουν σιτάρι.

Ποια η διατροφική αξία της κινόα

Το ρύζι ή το σιτάρι έχουν χαμηλή περιεκτικότητα σε λυσίνη αλλά η κινόα περιέχει σε ισορροπία βασικά αμινοξέα κάτι που ασυνήθιστα πλήρες είδος διατροφής.

Παράλληλα, παρά το ότι είναι σπόρος θεωρείται πλήρες δημητριακό και καλή πηγή φυτικών ινών.

Περιέχει Ωμέγα 3 λιπαρά, είναι καλή πηγή φωσφόρου και έχει αρκετό μαγνήσιο και σίδηρο.

Σε αντίθεση με κάποιες φυτικές πρωτεΐνες, η κινόα, σύμφωνα με την Ιατρική Σχολή του Χάρβαρντ, είναι μια πλήρης πρωτεΐνη, που σημαίνει ότι περιέχει και τα εννέα απαραίτητα αμινοξέα που το σώμα μας δεν μπορεί να παράξει μόνο του.

Δεν έχει γλουτένη και χωνεύεται εύκολα ενώ η διατροφική αξία είναι 374 θερμίδες ανά 100gr.

Όλο και περισσότεροι οι παραγωγοί κινόα

Οι βασιλιάδες στην παραγωγή κινόα είναι η Βολιβία, το Περού και ο Ισημερινός.

Ωστόσο, τελευταία η παραγωγή έχει επεκταθεί σε διαφορετικές περιοχές του πλανήτη, αλλά και στην Ελλάδα, καθώς το φυτό είναι ανθεκτικό στην ξηρασία και την αλατότητα.

Tags:
φαγητό, υγεία, κινόα
ΠΡΟΤΥΠΑ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑΣΣΥΖΗΤΗΣΗ
ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ ΜΕΣΩ FACEBOOKΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ ΜΕΣΩ SPUTNIK