16:21 19 ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟY 2020

Γονιδιώματα από 38 είδη καρκίνου σε σχεδόν 2.800 ασθενείς εξετάστηκαν στο πλαίσιο μεγάλης επιστημονικής έρευνας που ξεκλειδώνει τα μυστικά της νόσου και ίσως ανοίγει τον δρόμο σε στοχευμένες θεραπείες.

Μια επιστημονική έρευνα που διήρκεσε για μια δεκαετία, ρίχνει φως στο πώς δημιουργούνται οι καρκινικοί όγκοι και ως εκ τούτου ανοίγει ο δρόμος για στοχευμένες θεραπείες.

Ειδικότερα, στη μελέτη «Pan-Cancer Project», που δημοσιεύθηκε την Τετάρτη (05/02) και στην οποία συμμετείχαν 1.300 ερευνητές από όλο τον κόσμο, εξετάστηκαν γονιδιώματα από 38 είδη καρκίνου σε σχεδόν 2.800 ασθενείς.

Ο Λίνκολν Στάιν, της επιτροπής της μελέτης, σε ανακοίνωση του Ερευνητικού Κέντρου του Ινστιτούτου του Οντάριο, υποστηρίζει:

«Με τις γνώσεις που έχουμε αποκτήσει σχετικά με την προέλευση και εξέλιξη των όγκων, μπορούμε να αναπτύξουμε νέα εργαλεία και θεραπείες για να ανιχνεύσουμε νωρίτερα τον καρκίνο, να αναπτύξουμε πιο στοχευμένες θεραπείες και να θεραπεύσουμε τους ασθενείς με μεγαλύτερη επιτυχία».

Οι επιστήμονες, επίσης, ανακάλυψαν τον αριθμό και τη θέση των λεγόμενων μεταλλάξεων που οδηγούν τα κύτταρα να αναπαράγονται ανεξέλεγκτα, καθώς και ομοιότητες μεταξύ διαφορετικών τύπων καρκίνων.

Ο Πίτερ Κάμπελ, μέλος της επιτροπής της μελέτης, του Ινστιτούτου Wellcome Trust Sanger, είπε στο AFP:

«Το πιο εντυπωσιακό εύρημα είναι πόσο διαφορετικό είναι το γονιδίωμα του καρκίνου ενός ατόμου από το άλλο άτομο».

Αυτό θα διευρύνει την ικανότητα αντιμετώπισης των πρώιμων συμπτωμάτων του καρκίνου προτού αναπτυχθούν.

Τα αποτελέσματα αποκαλύπτουν ότι υπάρχουν χιλιάδες συνδυασμοί μεταλλάξεων μέσα και μεταξύ των μεμονωμένων καρκίνων, καθώς και περισσότερες από 80 διεργασίες που προκαλούν μετάλλαξη -μερικές σχετίζονται με την ηλικία, άλλες εγγενείς- καθώς συνδέονται με επιλογές τρόπου ζωής όπως το κάπνισμα και το ποτό.

Σε περίπου 5% των περιπτώσεων, δεν εντοπίστηκαν γνωστές μεταλλάξεις, υποδηλώνοντας ότι υπάρχουν κάποιες που πρέπει ακόμη να ανακαλυφθούν.

Επίσης, αποκαλύφθηκε ότι οι καρκίνοι σε ένα μέρος του σώματος μπορεί μερικές φορές να είναι παρόμοιοι με τους άλλους.

Ο Γιόαχιμ Βάισενφελντ, ένας εκ των συγγραφέων της έρευνας και βοηθός καθηγητή στο Πανεπιστήμιο της Κοπεγχάγης, δήλωσε σε ανακοίνωση:

«Μπορεί να έχουμε έναν τύπο καρκίνου του μαστού και καρκίνου του προστάτη όπου οι μεταλλάξεις είναι παρόμοιες. Αυτό σημαίνει ότι ο ασθενής που πάσχει από καρκίνο του προστάτη μπορεί να ωφεληθεί από την ίδια θεραπεία με αυτή που θα χορηγούσατε στον ασθενή με καρκίνο του μαστού».

Τα συμπεράσματα της μελέτης δημοσιεύθηκαν στο περιοδικό «Nature».

Διαβάστε ακόμα:

Επιστήμονες βρήκαν την ιδανική συνταγή για τον τέλειο καφέ εσπρέσο