23:30 27 ΟΚΤΩΒΡΙΟY 2020

Μια νέα έρευνα έδειξε ότι η εξωγήινη ζωή μπορεί να αναπτυχθεί, τελικά, ακόμη και σε ατμόσφαιρα από την οποία απουσιάζει εντελώς το βασικό στοιχείο του οξυγόνου.

Ερευνητές κατάφεραν να καλλιεργήσουν μικροοργανισμούς σε μια ατμόσφαιρα που αποτελείτο εξ ολοκλήρου από υδρογόνο, την οποία μέχρι πρότινος θεωρούσαμε αφιλόξενη για ζωή.

Το συμπέρασμα της μελέτης τους, που δημοσιεύτηκε στο Nature Astronomy, δείχνει ότι εξωγήινοι θα μπορούσαν να υπάρχουν οπουδήποτε στο σύμπαν, ακόμα και σε πλανήτες όπου στο παρελθόν δεν θα φανταζόμασταν ότι θα μπορούσε να αναπτυχθεί οποιοδήποτε είδος ζωής. Το υδρογόνο, συγκεκριμένα, στο οποίο βασίστηκε το νέο πείραμα, είναι ένα στοιχείο που αφθονεί στις ατμόσφαιρες πολλών άλλων πλανητών, μεγαλύτερων μάλιστα σε μέγεθος από τη Γη.

Πώς κατάλαβαν όμως οι επιστήμονες ότι η ζωή ευδοκιμεί εκεί που δεν το περιμένει κανείς; Καλλιέργησαν το βακτήριο E.coli και ζυμομύκητα (δύο θεμελιωδώς διαφορετικές μορφές ζωής) σε ατμόσφαιρα υδρογόνου και είδαν τους πληθυσμούς τους να πολλαπλασιάζονται. Η μόνη διαφορά που παρατήρησαν, ενδεχομένως λόγω της έλλειψης οξυγόνου; Η ταχύτητα αναπαραγωγής και των δύο μικροοργανισμών ήταν πολύ πιο αργή.

Όπως ελπίζουν οι ειδικοί, αν αναπτύσσονται τέτοιοι μικροοργανισμοί και σε άλλους πλανήτες, ίσως μια μέρα καταφέρουμε να ανιχνεύσουμε την παρουσία τους από τη Γη, για παράδειγμα μέσα από αέρια που παράγουν κατά τον μεταβολισμό τους. Σε μια τέτοια περίπτωση θα επιβεβαιώσουμε την ύπαρξη εξωγήινης ζωής, ακόμη κι αν πρόκειται για κάτι λιγότερο εντυπωσιακό από τα μικρά, πράσινα ανθρωπάκια της φαντασίας μας.

Σχετικά:

Η έκλαμψη δύο μαύρων τρυπών ξεπέρασε τη φωτεινότητα ενός τρισεκατομμυρίου αστεριών - Βίντεο
Ίχνη τεκτονικής δραστηριότητας εντοπίστηκαν στη Σελήνη
Οκτώ Έλληνες ανάμεσα στους επιστήμονες με τη μεγαλύτερη επιρροή παγκοσμίως