09:35 02 ΜΑΡΤΙΟY 2021

Σε σπηλιά στα Πυρηναία βρέθηκε κοχύλι ηλικίας 18.000 ετών, το οποίο παράγει ακόμα ήχους και έτσι, σύμφωνα με Γάλλους ερευνητές, καθίσταται ως ένα από τα παλαιότερα μουσικά όργανα παγκοσμίως με βάση μια μελέτη που δημοσιεύθηκε στις 10 Φεβρουαρίου.

Γάλλοι αρχαιολόγοι ανακάλυψαν, σε σπληλιά στα Πυρηναία, ένα κοχύλι ηλικίας 18.000 ετών που είναι στην πραγματικότητα μουσικό όργανο και είχε χρησιμοποιηθεί από τους προϊστορικούς ανθρώπους σε τελετές.

Σύμφωνα με τη μελέτη, που δημοσιεύθηκε στις 10 Φεβρουαρίου στο περιοδικό «Science Advances», οι επιστήμονες έπεσαν τυχαία στο κοχύλι, καθώς -κατά τη διάρκεια απογραφής- ένας από τους υπαλλήλους του Μουσείο Φυσικής Ιστορίας της Τουλούζης παρατήρησε μια περίεργη λεπτομέρεια σε αυτό, δηλαδή αρκετές τρύπες στο κέλυφος.

Μετά τη δημιουργία ενός τρισδιάστατου μοντέλου του κοχυλιού, οι επιστήμονες παρατήρησαν ακόμη περισσότερες λεπτομέρειες, όπως το ότι η κορυφή του κελύφους έσπασε και ένα μέρος του εξωτερικού του χείλους αποκόπηκε.

Ύστερα από περαιτέρω εξέταση, οι επιστήμονες κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι αυτό δεν ήταν για ατυχές περιστατικό, αλλά αποτέλεσμα σκόπιμης εργασίας καθώς το κοχύλι είχε χρησιμοποιήθηκε ως μουσικό όργανο.

Η αρχαιολόγος, Καρόλ Φριτζ, δήλωσε:

«Άκουσα ήχους (από το κοχύλι) για πρώτη φορά, για εμένα ήταν ένα μεγάλο συναίσθημα και ένα μεγάλο άγχος».

Επίσης, ο Ζιλιέν Ταρντιέ, που μελετά την ηχητική αντίληψη, είπε ότι το όργανο πιθανότατα χρησιμοποιήθηκε κατά τη διάρκεια τελετών ή για τη συγκέντρωση ανθρώπων, επισημαίνοντας ότι οι σπηλιές τείνουν να ενισχύουν τον ήχο.

Η ανακάλυψη καθιστά το κοχύλι ένα από τα παλαιότερα γνωστά μουσικά όργανα παρότι έχουν βρεθεί κέρατα κοχυλιών σε άλλα μέρη του κόσμου, όπως στο Περού ή στη Νέα Ζηλανδία, αλλά δεν είναι τόσο παλιά όσο αυτό.

Οι επιστήμονες λένε ότι σκοπεύουν να εξετάσουν το τρισδιάστατο μοντέλο του κοχυλιού για να βρουν το εύρος των νοτών του.