19:01 01 ΙΟΥΝΙΟY 2020
ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ
Λήψη σύντομου url
Από
Κορονοϊός (2116)
0 31
Βρείτε μας

Η ψυχολόγος Ευγενία Δουβάρα μίλησε στο Sputnik για τις συνέπειες του φόβου της πανδημίας στην ψυχική υγεία μας και προτείνει τρόπους για να τον ελέγξουμε.

Στην πρωτόγνωρη κατάσταση που ζούμε αυτές τις μέρες, στη μοναξιά του περιορισμού στο σπίτι, προστίθετα, μεταξύ άλλων, ο φόβος για την υγεία μας, τη δική μας και των αγαπημένων ανθρώπων μας, αλλά και η απελπισία για μια δοκιμασία της οποίας το τέλος διαγράφεται αβέβαιο. Η Ευγενία Δουβαρά, ψυχολόγος, παιδοψυχολόγος (MSc), υπαρξιακή-συστημική ψυχοθεραπεύτρια (www.douvara.gr), συγγραφέας του παιδικού βιβλίου «Η μαύρη και η λευκή πέτρα» (εκδ. Οσελότος) αναλύει τις συνθήκες που ζούμε και δίνει συμβουλές ώστε να ανταπεξέλθουμε.

Ποιες είναι οι σημαντικότερες συνέπειες της πανδημίας στην ψυχική υγεία μας;

«Σήμερα, αυτό που βιώνουμε είναι μια κρίση σε σωματικό επίπεδο, παγκοσμίου βεληνεκούς, που συνδέεται με τη ραγδαία εξάπλωση του νέου κορονοϊού 2019n-CoV. Όταν λέμε κρίση, εννοούμε την οριακή κατάσταση κατά την οποία νιώθουμε να χάνουμε τον έλεγχο, να αποκοβόμαστε από καθετί συνηθισμένο και ασφαλές και να μην μπορούμε να προβλέψουμε την πορεία της στο μέλλον.

»Πρόκειται για μια περίοδο αστάθειας και ρευστότητας, που επηρεάζει όλους σε πολλά διαφορετικά επίπεδα (προσωπικό, πνευματικό, κοινωνικό). Αρχικά, η κρίση είναι συνυφασμένη με αισθήματα σοκ και σύγχυσης, στα οποία έρχονται να προστεθούν αυτά της πίεσης, του άγχους, του φόβου και της απελπισίας. Δεν πλήττονται όλοι το ίδιο από την κρίση, όμως έρχονται στην επιφάνεια συναισθηματικές πτυχές μας όπως η εμπιστοσύνη στον εαυτό και τους άλλους, η ευελιξία, η προσαρμοστικότητα, το αίσθημα του ελέγχου και της ελευθερίας.

»Η περίοδος αυτή είναι μεταβατική και προσωρινή μέχρι να περάσουμε σε μια νέα, με νέες συνήθειες. Ως τότε, καθένας καλείται να εξασκηθεί στην τόλμη και την υπομονή, να μετρηθεί στην ανάληψη προσωπικής ευθύνης, να αναρωτηθεί για τη στάση του μέσα στον κόσμο και τη σημασία της συμβολής του σε αυτόν. Από την εμπειρία μου, σε κρίσιμες στιγμές οι άνθρωποι ενεργοποιούν μηχανισμούς που έφτιαξαν σε πρότερες φάσεις ζωής για να ξεπεράσουν άλλες κρίσεις, με τη διαφορά ότι οι μηχανισμοί αυτοί χρειάζονται αναβάθμιση.

Πώς μπορούμε να τις διαχειριστούμε;

Υπάρχουν μέτρα που μπορούμε να λάβουμε προκειμένου να προστατέψουμε την ψυχική υγεία τόσο τη δική μας όσο και των αγαπημένων μας:

  • »Γενικά, είναι σημαντικό να ελέγχουμε την εισροή νέων πληροφοριών και άρθρων ορίζοντας το χρονικό διάστημα που αφιερώνουμε στην ενημέρωσή μας, ώστε να μη μας απορροφά ολοκληρωτικά εκτινάσσοντας το άγχος μας στα ύψη. Εκτός αυτού, είναι απαραίτητο να επιλέγουμε αξιόπιστες πηγές πληροφόρησης, όπως ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας και το Υπουργείο Υγείας.
  • »Επιπλέον, η προσωρινή απομάκρυνσή μας από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, όπου μεγάλος όγκος αναρτήσεων και σχολίων αφορούν στον κορονοϊό, θα αφήσει χώρο και χρόνο για ενασχόληση με άλλες δραστηριότητες πιο δημιουργικές και χαλαρωτικές.
  • »Πάνω απ’ όλα, χρειάζεται να διατηρήσουμε για σταθερή ρουτίνα, που να περιλαμβάνει ισορροπημένη διατροφή, άσκηση και εργασία, με τις ανάλογες τροποποιήσεις, όπως εργασία από το σπίτι κ.λπ., μα και να την εμπλουτίζουμε με νέο περιεχόμενο ανάλογα με τη διάθεσή μας και τους εκάστοτε περιορισμούς.
  • »Ιδιαίτερη προσοχή χρειάζεται να δώσουμε σε όσους έχουν ήδη ιστορικό με θέματα ψυχικής υγείας. Κάτω από τέτοιες συνθήκες, οι άνθρωποι έχουμε την τάση να απομονωθούμε και να κλειστούμε για να διαχειριστούμε το πρόβλημα, όμως το κλείσιμο φέρνει αρνητικά αποτελέσματα. Αυτό που συμβάλλει καθοριστικά στη θωράκιση της ψυχικής μας υγείας είναι να τροφοδοτούμε ποικιλοτρόπως την ανάγκη μας για σύνδεση, επαφή και μοίρασμα, πάντα με σεβασμό στα μέτρα πρόληψης που λαμβάνει η πολιτεία.

»Η συγκεκριμένη κρίση, όπως και κάθε προηγούμενη, κάποια στιγμή θα περάσει και το ερώτημα που τίθεται είναι κατά πόσο θα μας αφήσει φοβισμένους ή θα μας ωθήσει στο άνοιγμα και τη βελτίωση της ανθεκτικότητάς μας».

Πώς θα καταλάβουμε ότι καλό είναι να απευθυνθούμε σε ειδικό ψυχικής υγείας;

«Όσοι νιώθουν παρατεταμένη θλίψη, άγχος και άλλα συναισθήματα τα οποία επηρεάζουν δυσμενώς την επαγγελματική τους απόδοση ή τις διαπροσωπικές τους σχέσεις είναι καλό να συμβουλευτούν έναν έμπειρο επαγγελματία ψυχικής υγείας. Το θεραπευτικό πλαίσιο παρέχει ένα ασφαλές καταφύγιο, μέσα στο οποίο ο άνθρωπος παραμένει μέχρι να κοπάσει η καταιγίδα και να διαχειριστεί έντονα συναισθήματα που πυροδοτεί η κρίση, αλλά και για να επαναπροσδιορίσει τη μετέπειτα πορεία του».

Θέμα:
Κορονοϊός (2116)

Σχετικά:

Εργασία από το σπίτι εν μέσω κορονοϊού: Πόσο έτοιμοι είναι οι Έλληνες;
Έρωτας στα χρόνια του κορονοϊού: Πώς η σχέση σου θα επιβιώσει την καραντίνα;
Μουσική εναντίον κορονοϊού: Οι Ιταλοί «πολεμούν» τη μοναξιά της καραντίνας με τραγούδι
Tags:
πανδημία, καραντίνα, άγχος, φόβος, κοροναϊός, κορονοϊός
ΠΡΟΤΥΠΑ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑΣΣΥΖΗΤΗΣΗ
ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ ΜΕΣΩ SPUTNIKΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ ΜΕΣΩ FACEBOOK