07:29 25 ΟΚΤΩΒΡΙΟY 2020
ΕΥΡΩΠΗ
Λήψη σύντομου url
0 0 0
Βρείτε μας

Η βύθιση του φέρι «Estonia» πριν 26 χρόνια, όπου έχασαν τη ζωή τους 852 άνθρωποι είναι η μεγαλύτερη τραγωδία σε καιρό ειρήνης στη Βαλτική και το δεύτερο πιο πολύνεκρο ναυάγιο στην Ευρώπη έπειτα απ' αυτό του Τιτανικού.

Οι υπουργοί Εξωτερικών της Φινλανδίας, της Εσθονίας και της Σουηδίας συμφώνησαν στην από κοινού πρόσβαση σε νέα αποδεικτικά στοιχεία για το ναυάγιο του φέρι «Estonia» το 1994.

Νέο υποβρύχιο οπτικό υλικό από το ναυάγιο που προβλήθηκε σε σουηδικό ντοκιμαντέρ για την καταστροφή, δείχνει εκτεταμένη ζημιά στη δεξιά πλευρά του πλοίου, περιλαμβανομένης μιας τρύπας τεσσάρων μέτρων, η οποία δεν είχε εντοπιστεί προηγουμένως.

Το εύρημα πυροδότησε νέες εικασίες και θεωρίες για το τραγικό τέλος του πλοίου.

Ο πρώην εισαγγελέας και πρώην πρόεδρος της επιτροπής έρευνας της εσθονικής κυβέρνησης για την τραγωδία, Μάργκους Κουρμ, υποστήριξε ότι το πλοίο πιθανότατα συγκρούστηκε με σουηδικό υποβρύχιο.

Βάσει των νέων πληροφοριών, ο Κουρμ εικάζει ότι μπορεί να υπήρχε ένα «ευαίσθητο εμπόρευμα» πάνω στο πλοίο, το οποίο έπρεπε να παρακολουθείται. Η αποτυχημένη επιχείρηση παρακολούθησης πιθανόν πραγματοποιήθηκε από σουηδικό υποβρύχιο, όπως είπε σε συνέντευξή του στην εσθονική εφημερίδα «Postimees», υποστηρίζοντας ότι η Σουηδία «μάς είπε ψέματα κατά πρόσωπο». Ο Κουρμ επισήμανε ότι 400.000 κυβικά μέτρα άμμου και πέτρας έχουν μεταφερθεί εκεί και η απόφαση η περιοχή να κηρυχθεί ως «ιερή» ελήφθη πολύ γρήγορα το 1995 κι ενώ έρευνα ήταν ακόμα σε εξέλιξη.  

Ο πρώην υπουργός Άμυνας της Εσθονίας, Εν Τουπ, υποστήριξε επίσης ότι η βύθιση του πλοίου προκλήθηκε από σύγκρουση με υποβρύχιο, χωρίς ωστόσο να αναφέρει τη χώρα προέλευσής του.

Ο Λαρς Άνγκστρομ, του κόμματος των Πρασίνων, πρώην μέλος της κοινοβουλευτικής επιτροπής άμυνας, ο οποίος και ασχολήθηκε για χρόνια με το συγκεκριμένο ζήτημα, πιστεύει ότι η τρύπα προκλήθηκε από άλλο σκάφος, πιθανότατα πολεμικό.

Ωστόσο, ο πρώην υπουργός Άμυνας της Σουηδίας, Άντερς Μπιορκ, έχει απορρίψει τους ισχυρισμούς αυτούς ως «μάλλον απίστευτους».

«Εάν συνέβαινε κάτι τέτοιο, θα είχαμε αμέσως λάβει αναφορά και θα το είχαμε προσέξει» δήλωσε στο σουηδικό δημόσιο τηλεοπτικό δίκτυο SVT. Επίσης, τόνισε ότι θα χρειαζόταν μια τεράστια μυστική επιχείρηση για κάτι τέτοιο και στη συνέχεια να γίνει προσπάθεια για να μείνει κρυφή.

Κανείς από τους Σουηδούς κορυφαίους υπουργούς της δεκαετίας του 1990, που ήταν υπεύθυνοι για την έρευνα για το ναυάγιο του «Estonia», συμπεριλαμβανομένων και των πρωθυπουργών Καρλ Μπιλτ και Γιόραν Πέρσον, δεν σχολίασαν το ζήτημα.

​«Η τρύπα που εντοπίστηκε στο "Estonia" μπορεί να εξηγηθεί με πολλούς τρόπους» επισήμανε ο καθηγητής του νορβηγικού Πανεπιστημίου Επιστήμης και Τεχνολογίας, Γιόργκεν Άμνταλ, ο οποίος δημιούργησε ένα πρόγραμμα ηλεκτρονικής εξομοίωσης της καταστροφής.

Απορρίπτει τα αποτελέσματα της επίσημης έρευνας του 1997 ότι το ναυάγιο προκλήθηκε από την κατεστραμμένη πλώρη.

Σύμφωνα με τον Άμνταλ, δύο άλλες εξηγήσεις είναι πιο πιθανές: Η μία ότι το πλοίο υπέστη ζημιές όταν χτύπησε τον βυθό. Η άλλη είναι ότι ένα αντικείμενο χτύπησε στο πλευρό το πλοίο με δύναμη που έφτανε τους 600 τόνους.

Οι επιζώντες απαιτούν Δικαιοσύνη

Στο μεταξύ, μια ανοικτή επιστολή από τους επιζώντες του ναυαγίου, που απαιτούν νέα έρευνα, δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα «Aftonbladet».

«Είναι ευθύνη της σουηδικής κυβέρνησης να λάβει αμέσως την πρωτοβουλία για μια υποβρύχια επιχείρηση με πλήρη και ανοικτή παρουσίαση των αποτελεσμάτων της στο κοινό και στα μέσα ενημέρωσης σε όλες τις χώρες που επηρεάστηκαν από την τραγωδία» έγραψαν.

Ο Κεντ Χάρστεντ, επιζών και πρώην βουλευτής των Σοσιαλδημοκρατών, υποστηρίζει το αίτημα για μια νέα έρευνα, καθώς η υπάρχουσα δεν δείχνει «ολοκληρωμένη και αξιόπιστη» όπως είπε χαρακτηριστικά.

«Δεν είμαι συνωμοσιολόγος, αλλά απ' όσα έχουν στη βγει στη δημοσιότητα σήμερα, θα υπάρξουν περαιτέρω ερωτήματα, γιατί αυτή η τρύπα δεν υπήρχε στην αρχική έρευνα» δήλωσε ο Χάρστεντ στο SVT.

Ο πρωθυπουργός της Εσθονίας, Γιούρι Ράτας, ζήτησε για να διεξαχθεί νέα έρευνα καθώς τα ευρήματα παρουσιάστηκαν στο ντοκιμαντέρ. Επισήμανε ότι η νέα πληροφορία προκαλεί ερωτήματα που χρειάζονται απαντήσεις με έναν «καθαρό και διαφανή τρόπο». 

Το δεύτερο πιο πολύνεκρο ναυάγιο μετά τον Τιτανικό

Η βύθιση του «Estonia» στη Βαλτική, μεταξύ Σουηδίας, Άλαντ, Φινλανδίας και Εσθονίας, ήταν μια από τις χειρότερες ναυτικές καταστροφές του 20ου αιώνα σε καιρό ειρήνης, δεύτερη μετά από το ναυάγιο του Τιτανικού. Συνολικά 852 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους και μόνο 137 κατάφεραν να διασωθούν. Σύμφωνα με την επίσημη έρευνα, η πλώρη διαχωρίστηκε και η μπουκαπόρτα του πλοίου άνοιξε, με αποτέλεσμα να εισρεύσουν νερά στο γκαράζ.

Βάσει των ισχυρισμών της σουηδικής κυβέρνησης, χιλιάδες τόνοι χαλικιού ρίφτηκαν στο σημείο για να θαφτεί το πλοίο. Η συμφωνία του 1995 απαγορεύει τους πολίτες από συγκεκριμένες χώρες ακόμα και να προσεγγίσουν το ναυάγιο, πράγμα που πυροδότησε διάφορες εικασίες. Το ναυάγιο παρακολουθείται από ραντάρ του φινλανδικού Ναυτικού.

Tags:
βύθιση, Εσθονία, επιβατηγό πλοίο, πλοίο, Ναυάγιο
ΠΡΟΤΥΠΑ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑΣΣΥΖΗΤΗΣΗ
ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ ΜΕΣΩ SPUTNIKΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ ΜΕΣΩ FACEBOOK