09:26 20 ΟΚΤΩΒΡΙΟY 2020
ΚΟΣΜΟΣ

Σύμφωνα με μια έρευνα βρετανών και ισλανδών ερευνητών, μια ενδεχόμενη έκρηξη του ηφαιστείου Κάτλα θα μπορούσε να είναι ισχυρότερη από εκείνη του Eyjafjallajokull που προκάλεσε σοβαρά προβλήματα στις μετακινήσεις στην Ευρώπη.

Στην πιθανότητα μιας νέας καταστροφικής ηφαιστειακής έκρηξης στην Ισλανδία αναφέρονται πολλαπλές αναφορές σε ΜΜΕ.

Σύμφωνα με τα ΜΜΕ μια νέα ενδεχόμενη έκρηξη ακόμη και μεγαλύτερη από εκείνη του διαβόητου ηφαιστείου Eyjafjallajokull θα μπορούσε να ξεπεράσει σε ένταση την έκρηξη του 2010 με την ποσότητα μάγματος που θα απελευθερωθεί να είναι τουλάχιστον τρεις φορές περισσότερη.

Οι επιστήμονες κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι το ηφαίστειο Κάτλα, ένα πολύ επικίνδυνο και μεγάλο ηφαίστειο στην Ισλανδία δείχνει σημάδια ότι επίκειται έκρηξη. Σε κοινή έρευνα ισλανδών και βρετανών γεωλόγων και ηφαιστειολόγων που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Geophysical Research Letters αναφέρεται ότι ο κώνος του Κάτλα, ο οποίος βρίσκεται κρυμμένος κάτω έναν μεγάλο παγετώνα γεμίζει ταχύτατα με μάγμα, το οποίο αποδεικνύεται από την αυξημένη συγκέντρωση διοξειδίου του άνθρακα στην περιοχή. Αυτή η ένδειξη θεωρείται παγκοσμίως ένας επικίνδυνος προπομπός μιας ηφαιστειακής έκρηξης.

Ωστόσο, παρά τις πολλές αναφορές σε ΜΜΕ, μεταξύ των οποίων και στους New York Times, μια από τις ερευνήτριες που συμμετείχαν στην έρευνα, η Evgenia Ilyinskaya τόνισε σε ανάρτησή της στο Facebook ότι τα ΜΜΕ έχουν παρερμηνεύσει τα συμπεράσματα της έρευνας.

Σε έντονο ύφος τονίζει ότι η ίδια δεν έχει πει ποτέ σε συνέντευξή της ότι το ηφαίστειο κοντεύει να εκραγεί ούτε ότι υπάρχει συγκέντρωση μάγματος, ενώ εξαπολύει τα βέλη της προς τους δημοσιογράφους.

Παρόλα αυτά η ερευνήτρια είχε δηλώσει ότι «είναι σαφές ότι πρέπει να έχουμε τον νου μας στην Κάτλα. Δεν κάθεται άπραγη και αυτά τα ευρήματα το αποδεικνύουν». Παράλληλα τονίζει ότι αφού το ηφαίστειο εξεράγη τελευταία φορά το 1918 και στο παρελθόν σημείωνε εκρήξεις κάθε περίπου 50 χρόνια, η Κάτλα έχει ήδη αργήσει να εκραγεί.

Το 2010, το ηφαίστειο Eyjafjallajokull της Ισλανδίας εξεράγη και προκάλεσε σοβαρά προβλήματα καθώς η στάχτη και οι καπνοί του έφτασαν στην ηπειρωτική Ευρώπη διακόπτοντας τις αεροπορικές μετακινήσεις.