08:49 26 ΙΟΥΝΙΟY 2019
Τμήμα της μικρής ακτογραμμής της Βοσνίας Ερζεγοβίνης που χωρίζει στα δύο την Κροατία

Οθωμανική συμφωνία του 17ου αιώνα κάνει την Κροατία να κατασκευάσει γέφυρα 281 εκατ. ευρώ

CC0
ΚΟΣΜΟΣ
Λήψη σύντομου url
0 0 0

Μια γεωγραφική βαλκανική ιδιορρυθμία που έχει τις ρίζες της σε μια συμφωνία της -τότε- πόλης-κράτους του Ντουμπρόβνικ με την Οθωμανική Αυτοκρατορία δημιουργεί σοβαρά προβλήματα στις μετακινήσεις, με αποτέλεσμα να απαιτείται μια... σύγχρονη λύση.

Μια γέφυρα που θα κοστίσει 281 εκατομμύρια ευρώ πρόκειται να κατασκευάσει η Κροατία για να συνδέσει δύο σημεία της επικράτειάς της και να παρακάμψει τη Βοσνία — Ερζεγοβίνη. Η παράδοξη γεωγραφική ιδιομορφία σχετίζεται τόσο με τη σύγχρονη, όσο και με την παλαιότερη ιστορία της περιοχής.

Η Κροατία έχει μια από τις μεγαλύτερες ακτογραμμές στην Ευρώπη, αφού αγγίζει τα 4.000 μίλια και περιλαμβάνει εκατοντάδες μικρά νησιά στην Αδριατική.

Αντιθέτως, γειτονική της Βοσνία είναι το κράτος με τη δεύτερη μικρότερη ακτογραμμή στον κόσμο. 

Αυτά τα δύο στοιχεία είναι εξαιρετικά χρήσιμα για να κατανοηθεί το μοναδικό γεωγραφικό παράδοξο που ισχύει στην περιοχή, το οποίο έχει τις ρίζες του στο μακρινό παρελθόν και που επηρεάζει τις μεταφορές και τις μετακινήσεις στην περιοχή μέχρι σήμερα.

Λόγω μιας γεωγραφικής ιδιορρυθμίας όλα τα οχήματα που θέλουν να ταξιδέψουν από την κροατική πρωτεύουσα Ζάγκρεμπ στο επίσης κροατικό λιμάνι του Ντουμπρόβνικ, αναγκάζονται να περάσουν μέσα από πολλούς τελωνειακούς ελέγχους.

Ο λόγος είναι ότι η μικρή πόλη Νέουμ της Βοσνίας Ερζεγοβίνης χωρίζει τη νότια Κροατία από το υπόλοιπο μέρος της χώρας. Το γεωγραφικό αυτό παράδοξο προέκυψε κατά τη βίαιη διάλυση της Γιουγκοσλαβίας το 1991.

Όπως φαίνεται στον χάρτη, ένας μικρός διάδρομος που αποτελεί τη μοναδική «έξοδο» της Βοσνίας Ερζεγοβίνης, διαχωρίζει το κύριο από το νότιο μέρος της Κροατίας, ενώ η γέφυρα που θα κατασκευαστεί πρόκειται να συνδέσει την κροατική χερσόνησο Peljasac με την περιοχή Κομάρνα στο κύριο μέρος της χώρας. 

Η γέφυρα, που θα κοστίσει 281 εκατομμύρια ευρώ, θα κατασκευαστεί με τη συνεργασία μιας κροατικής και μιας κινεζικής εταιρείας και αναμένεται να λειτουργήσει μέχρι το 2021. Μάλιστα, το μεγαλύτερο μέρος της χρηματοδότησης πρόκειται να προέλθει από ευρωπαϊκά κονδύλια.

Ο ρόλος της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας στο σύγχρονο πρόβλημα της Κροατίας

Το γεωγραφικό παράδοξο της ακτογραμμής της Βοσνίας Ερζεγοβίνης έχει τις ρίζες του σε μια συμφωνία του 17ου αιώνα.

Τον καιρό εκείνο, στην Αδριατική κυριαρχούσαν δύο μεγάλες αυτοκρατορίες. Η Οθωμανική και η Βενετική. Το Ντουμπρόβνικ ήταν τότε ανεξάρτητο κρατίδιο το οποίο προσπαθούσε να τεθεί υπό την προστασία των Οθωμανών, μετά την απώλεια μέρους του εδάφους του με τη συμφωνία του Κάρλοβιτς του 1699.

Το Ντουμπρόβνικ τότε συμφώνησε να παραχωρήσει ένα μικρό μέρος της επικράτειάς του, στους Οθωμανούς ώστε να δημιουργηθεί μια ζώνη ασφαλείας για το ίδιο από τους Βενετούς.

Το μέρος αυτό της επικράτειας του Ντουμπρόβνικ που παραχωρήθηκε στους Οθωμανούς, σήμερα είναι το Νέουμ και 320 χρόνια μετά τη συμφωνία αποτελεί τη μοναδική έξοδο της Βοσνίας Ερζεγοβίνης στη θάλασσα.

Όταν στα μέσα της δεκαετίας του '90 ξέσπασε ο πόλεμος στην Κροατία και τη Βοσνία, ο χάρτης της περιοχής κινδύνευσε να αλλάξει δραματικά.

Οι Σέρβοι δημιούργησαν τη Σερβική Δημοκρατία της Βοσνίας (Republika Srpska) στα δυτικά της χώρας, ενώ οι Κροάτες απείλησαν να καταλάβουν την Μοστάρ και το μεγαλύτερο μέρος της Ερζεγοβίνης.

​Παρά τη συμφωνία μεταξύ του τότε σέρβου ηγέτη Σλόμπονταν Μιλόσεβιτς και του κροάτη προέδρου Φράνιο Τούντιμαν, οι εξελίξεις ήταν ραγδαίες στην περιοχή.

Τελικά, στη συμφωνία του Ντέιτον του 1995, συμφωνήθηκε ότι τα εξωτερικά σύνορα της Βοσνίας Ερζεγοβίνης θα παρέμεναν ως είχαν.

Το 2013, το πέρασμα διαμέσου του στενού διαδρόμου του Νεούμ, έγινε δυσκολότερο, λόγω των αυστηρότερων ελέγχων που επιβλήθηκαν στα βοσνιακά σύνορα λόγω της έξαρσης του προσφυγικού ζητήματος και των προσφυγικών ροών που κινούνταν, μέσω του βαλκανικού διαδρόμου, από την Ελλάδα προς την κεντρική Ευρώπη.

Tags:
Γεωγραφία, γέφυρα, οθωμανική αυτοκρατορία, Κροατία, Βοσνία - Ερζεγοβίνη
ΠΡΟΤΥΠΑ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑΣΣΥΖΗΤΗΣΗ
ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ ΜΕΣΩ FACEBOOKΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ ΜΕΣΩ SPUTNIK