15:01 18 ΟΚΤΩΒΡΙΟY 2019
Αθήνα

Έρχεται εισβολή κατσαρίδων; Τα αγαπημένα μας έντομα αντιστέκονται όλο και καλύτερα στα εντομοκτόνα

© Φωτογραφία : Alexandros Michailidis / SOOC
ΚΟΣΜΟΣ

Η μελέτη, που διεξήχθη από ερευνητές των πανεπιστημίων του Ιλινόις και της Ιντιάνα, εξέτασε τις ορδές των κατσαρίδων και τον τρόπο με τον οποίο αντιδρούσαν στα διάφορα εντομοκτόνα και τους συνδυασμούς τους.

Οι κατσαρίδες φαίνεται ότι πολλαπλασιάζονται με γοργούς ρυθμούς, απειλώντας το περιβάλλον με μια νέα «εισβολή». Μια νέα μελέτη βεβαιώνει ότι αναπτύσσουν υψηλή αντοχή σε ένα μεγάλο αριθμό κατσαριδοκτόνων.

Η μελέτη, που δημοσιεύθηκε στο επιστημονικό περιοδικό Scientific Reports, έδωσε έμφαση στα ευρέως διαδεδομένα είδη όπως η Blatella germanica και διαπίστωσε ότι τα έντομα βελτιώνουν ολοένα και περισσότερο την αντοχή τους σε χημικές ουσίες, γεγονός που τα καθιστά σχεδόν ανεξέλεγκτα.

Η ομάδα αξιολόγησε κυρίως μια ποικιλία δηλητηριωδών ουσιών στα έντομα και συνδύασε τη χρήση τους με διάφορους τρόπους για να επιτύχει μια ισχυρότερη λύση, ενώ τα εξεταζόμενα είδη ήταν κλειδωμένα σε κτίρια στην Ιντιάνα και το Ιλλινόις για περίοδο έξι μηνών.

Σύμφωνα με τον καθηγητή Μάικλ Σαρφ από το Πανεπιστήμιο Purdue της Ιντιάνα, τα αποτελέσματα των δοκιμών καταδεικνύουν μια «πρόκληση πρωτόγνωρη για την κατσαρίδα», καθώς οι ερευνητές έχουν τη δυνατότητα να δοκιμάσουν πρώτα κατσαρίδες και στη συνέχεια να επιλέξουν το πιο ισχυρό κατσαριδοκτόνο».

Παραδέχτηκε ότι οι ερευνητές αντιμετώπισαν προβλήματα ελέγχου των πληθυσμών, ακόμη και αν υπήρξε ένα κάπως θετικό αποτέλεσμα.

Με ένα μίγμα δύο εντομοκτόνων, τα έντομα φάνηκαν να ευδοκιμούν, με τα επιζώντα έντομα να γεννούν ακόμη πιο ανθεκτικούς απογόνους.

«Παρατηρούμε ότι η αντίσταση σε κατσαριδοκτόνα αυξάνεται τέσσερις ή έξι φορές μόνο σε μια γενιά», δήλωσε ο Σαρφ, προσθέτοντας ότι δεν είχε καμιά ένδειξη ότι η αντίσταση θα μπορούσε να εξελιχθεί τόσο πολύ σε τόσο σύντομο χρονικό διάστημα.

Ακόμη και ένα μικρό ποσοστό ανοσίας θα μπορούσε να καταδείξει ότι τα εντομοκτόνα είναι τελικά αναποτελεσματικά και ότι οι κατσαρίδες μπορεί να επιστρέψουν στα νοικοκυριά, παρά τις ανθρώπινες προσπάθειες για την καταπολέμησή τους.