03:18 16 ΙΟΥΛΙΟY 2019
Διακοπές

Πόσες μέρες πρέπει να διαρκούν οι διακοπές για να ζήσετε περισσότερο

CC0
ΚΟΣΜΟΣ
Λήψη σύντομου url
0 0 0

Νέα έρευνα έρχεται να δώσει τη δική της απάντηση στο μεγάλο ερώτημα της σύγχρονης εποχής. Οι γρήγοροι ρυθμοί, οι πολλές ώρες εργασίας και το στρες οδηγούν σε προβλήματα υγείας, με τους επιστήμονες να κάνουν τις δικές τους συστάσεις για ξεκούραση και ηρεμία.

Για να διατηρήσετε, λοιπόν, την υγεία σας και να ζήσετε μέχρι μεγάλη ηλικία, χρειάζεστε τουλάχιστον τρεις εβδομάδες διακοπών κάθε χρόνο. Αυτό τουλάχιστον, έχουν διαπιστώσει ερευνητές του Πανεπιστημίου του Οχάιο. Μάλιστα, επισημαίνουν πως ακόμα και τέσσερις ημέρες χωρίς εργασία έχουν θετική επίδραση στον οργανισμό, μειώνοντας το επίπεδο άγχους.

Προσοχή λένε όμως: Η ξεκούραση για μεγάλο χρονικό διάστημα μπορεί να είναι και επιβλαβής.

Περισσότερη ξεκούραση για να μην γεράσετε νωρίς

Το καλοκαίρι του 2016, 100 γυναίκες ηλικίας από 30 έως 60 ετών πέρασαν… ζάχαρη και δωρεάν για έξι μέρες σε ένα ξενοδοχείο τεσσάρων αστέρων στην Καλιφόρνια. Όλα τα έξοδα ήταν πληρωμένα από το Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνιας και τη Σχολή Ιατρικής του νοσοκομείου Μάουντ Σάιναϊ στη Νέα Υόρκη, οι υπάλληλοι του οποίου διέσχισαν την έρευνα.
Οι γυναίκες που συμμετείχαν στην έρευνα έπρεπε μονάχα να κάνουν εξετάσεις αίματος πριν από τις διακοπές και αμέσως μετά. Στη συνέχεια κλήθηκαν να απαντήσουν τρεις φορές κατά την διάρκεια ενός έτους σε ερωτήσεις που αφορούσαν την υγεία τους.

Τα ευρήματα της έρευνας έδειξαν ότι οι διακοπές, όχι μόνο επιδρούν θετικά στην ψυχολογία (από την έβδομη ημέρα, σε όλες μειώθηκε το επίπεδο άγχους και το στρες), αλλά αλλάζει και η δραστηριότητα ορισμένων γονίδιων.
Πρώτα απ’ όλα, μιλάμε για τις περιοχές του γονιδιώματος που σχετίζονται με το ανοσοποιητικό σύστημα. Ο λάθος μεταβολισμός των β-αμυλοειδών (πρωτεϊνών) είναι υπεύθυνος για τις διαταραχές ύπνου και μνήμης και την ανάπτυξη του Αλτσχάιμερ.

Επίσης σε όλες τις γυναίκες παρατηρήθηκε η μείωση του αριθμού των βιοδεικτών, που δείχνουν το επίπεδο της γήρανσης του οργανισμού. Εκτός από αυτό οι γυναίκες, οι οποίες πρέπει να σημειωθεί ότι έκαναν καθημερινά διαλογισμό στο ξενοδοχείο, είχαν αυξημένη τελομεράση, το «ένζυμο της αθανασίας». Η θετική επίδραση των διακοπών κράτησε για 10 μήνες.

Δυο χρόνια αργότερα, Αυστριακοί επιστήμονες έστειλαν 20 εθελοντές για τέσσερις ημέρες διακοπών σε ένα θέρετρο στα βουνά. Και άλλους τόσους, τους αφήσαν να ξεκουράζονται στο σπίτι. Όπως αποδείχθηκε, ακόμα και οι τόσο σύντομες διακοπές – ανεξάρτητα από τον προορισμό - είχαν θετική επίδραση. Το άγχος και το στρες ελαττώθηκαν και στις δυο ομάδες ενώ η επίδραση αυτή διήρκησε για 45 μέρες.

Τουλάχιστον τρεις εβδομάδες κάθε χρόνο

Οι ερευνητές του Πανεπιστημίου του Ελσίνκι ανακάλυψαν ότι από την άποψη ποιότητας δεν είναι όλες οι διακοπές ίδιες. Αν οι διακοπές σας διαρκούν λιγότερο από τρεις εβδομάδες τον χρόνο, αυτό μπορεί να οδηγήσει σε πρόωρο θάνατο από έμφραγμα και εγκεφαλικό. Οι επιστήμονες εξέτασαν τα δεδομένα των χιλιάδων ανδρών που βρίσκονταν σε ομάδα με υψηλό κίνδυνο για καρδιακές ασθένειες. Αποδείχθηκε ότι η θετική επιρροή λόγω του αθλητισμού, της σωστής διατροφής και των τακτικών ιατρικών εξετάσεων ελαττώνονται σημαντικά σε όσους πήγαιναν σπάνια διακοπές. Βάσει των αποτελεσμάτων της έρευνας, όσοι πέρασαν λιγότερες από 21 μέρες σε διακοπές οδηγούνται σε θάνατο κατά ποσοστό 37% σε πιο σύντομο χρονικό διάστημα από εκείνους που έκαναν 21 μέρες διακοπές.

Στο Πανεπιστήμιο της Νέας Υόρκης κατέληξαν σε σχεδόν ίδια συμπεράσματα. Επί εννέα χρόνια, οι επιστήμονες παρακολουθούσαν 12 χιλιάδες άνδρες, οι οποίοι είχαν καρδιακά προβλήματα. Κάθε χρόνο, έλεγχαν τους βασικούς δείκτες της υγείας τους και τους ρωτούσαν για τη δουλειά τους, πόσες ώρες την ημέρα εργάζονταν, ποιες ήταν οι συνθήκες εργασίας και πόσες μέρες του χρόνου κατάφερναν να ξεκουράζονται. Δυστυχώς, κάποιοι εθελοντές έφυγαν από τη ζωή κατά τη διάρκεια της έρευνας.

Αφού εξέτασαν τα ευρήματα, οι επιστήμονες κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι οι συχνές και πολυήμερες διακοπές μειώνουν το ποσοστό θανάτου από όλες τις αιτίες, αλλά κυρίως από τις καρδιαγγειακές παθήσεις.

Να ξεκουράζεστε συχνά, αλλά όχι και πάρα πολύ

Όπως υποστηρίζουν βρετανοί ειδικοί, πρέπει να γίνεται ένα διάλειμμα από την εργασία κάθε 62 εργάσιμες ημέρες, δηλαδή, μεταξύ των διακοπών το διάστημα δεν πρέπει να υπερβαίνει τους τρεις μήνες. Διαφορετικά, αυξάνεται η επιθετικότητα του ατόμου, μειώνεται η συγκέντρωση και αποδυναμώνεται το ανοσοποιητικό σύστημα.

Ταυτόχρονα, ακόμη και οι σύντομες διακοπές των τεσσάρων ημερών μειώνουν σημαντικά το επίπεδο του άγχους και βελτιώνουν την υγεία. Δεν χρειάζεται όμως να ξεκουράζεστε και για πάρα πολύ μεγάλο χρονικό διάστημα.

Ολλανδοί επιστήμονες διαπίστωσαν από την πλευρά τους ότι η θετική επίδραση των διακοπών περισσότερο από δύο εβδομάδες είναι λιγότερη. Εξάλλου, φαίνεται πως υπάρχει κούραση από την ξεκούραση.

Οι ερευνητές παρακολουθούσαν 600 εθελοντές που έκαναν διακοπές από 15 έως 34 συνεχόμενες ημέρες. Κάποιοι διάλεξαν την απόλυτη ανάπαυση, ενώ κάποιοι άλλοι την ξεκούραση στην παραλία. Όλοι οι συμμετέχοντες στην έρευνα τακτικά απαντούσαν σε ερωτήσεις σχετικά με την κατάσταση της υγείας τους. Αφού επέστρεψαν στο σπίτι, πέρασαν από αρκετά τεστ.

Αποδείχθηκε, λοιπόν, ότι η καλύτερη διάρκεια των διακοπών είναι οι επτά ημέρες. Μετά από την πρώτη εβδομάδα ξεκούρασης, οι εθελοντές είχαν τους καλύτερους δείκτες υγείας και καλής διάθεσης. Και μετά από τις 12 ημέρες διακοπών, αυτή η ευεργετική επίδραση άρχισε να εξασθενεί. Οι συμμετέχοντες στην έρευνα έκαναν παράπονα για κούραση και κακή διάθεση. Επιπλέον, οι περισσότεροι εθελοντές, ειδικά εκείνοι που επέλεξαν τις διακοπές στην παραλία, έπαιρναν βάρος. Κατά μέσο όρο, έπαιρναν περίπου ένα κιλό την εβδομάδα. Και αυτό από μόνο του, έκανε κακό στην υγεία τους, κατέληξαν οι επιστήμονες.

Tags:
στρες, άγχος, έρευνα, Υγεία, διακοπές
ΠΡΟΤΥΠΑ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑΣΣΥΖΗΤΗΣΗ
ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ ΜΕΣΩ FACEBOOKΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ ΜΕΣΩ SPUTNIK