Το λίκνο των γιγάντων: Το μεγαλύτερο ναυπηγείο της Ρωσίας
Στη Ρωσία, όταν το πλοίο φεύγει για κάποιο μακρινό ταξίδι, για καλή τύχη λένε: «Ένα μεγάλο ταξίδι, για ένα μεγάλο πλοίο». Ο ανταποκριτής του Sputnik ταξίδεψε στην Άπω Ανατολή της Ρωσίας και επισκέφθηκε το μεγαλύτερο ναυπηγείο της Ρωσίας, το «Zvezda», στην πόλη Μπολσόι Κάμεν στο Κράι Πριμόρσκι, και μεταφέρει πώς κατασκευάζονται οι «γίγαντες» των θαλασσών.
Ένας κίτρινος γίγαντας
Με το που πατήσει κάποιος το πόδι του στο ναυπηγείο, αισθάνεται ότι βρίσκεται σε κάτι «μεγαλοπρεπές», σε κάτι «ιστορικό». Από κάθε γωνιά του ναυπηγείου, μπορεί κανείς να διακρίνει τον «Γολιάθ», έναν γερανό ύψους 110 μέτρων. Φυσικά, ο «Γολιάθ» φαίνεται και από κάθε σημείο της πόλης.
«Στη Ρωσία, δεν υπάρχει άλλος παρόμοιος γερανός», δηλώνει ο Μπορίς Ζιγκάλοφ, μηχανικός των εγκαταστάσεων ανυψωτικών συστημάτων του ναυπηγείου. Όσον αφορά το ύψος και την ικανότητα ανύψωσης φορτίου, ο «Γολιάθ» είναι ο απόλυτος «πρωταθλητής». Το μήκος της δοκού του είναι 230 μέτρα και με τη βοήθειά του, συναρμολογούνται τεράστια κομμάτια, βάρους 450 τόνων. Αφού τα σηκώνει, στη συνέχεια τα μεταφέρει και τα συνδέει μεταξύ τους. Για το χειρισμό του χρειάζεται μόνο ένα άτομο.
Η καμπίνα του χειριστή του γερανού «Γολιάθ» στο ναυπηγείο «Zvezda»
© Sputnik/Αντρέι Στανάβοφ

Ο Μπορίς είναι υπεύθυνος για τη συντήρηση των εγκαταστάσεων ανυψωτικών συστημάτων και επομένως ξέρει τα πάντα για τους γερανούς. Ο «Γολιάθ» κατασκευάστηκε στην Κίνα. Η γιγαντιαία εγκατάσταση μπορεί να μετακινείται ανεξάρτητα, κατά μήκος των σιδηροτροχιών, και καλύπτει σχεδόν ολόκληρο το ανοικτό νεωλκείο του ναυπηγείου, η έκταση του οποίου είναι συγκρίσιμη με το μέγεθος της Κόκκινης Πλατείας (περίπου 12 εκτάρια). Εάν κριθεί απαραίτητο, ο «Γολιάθ» έχει τη δυνατότητα να μετακινεί και μικρότερους γερανούς.
Όπως συνηθίζεται στη ναυπηγική βιομηχανία, η πλειονότητα των χειριστών γερανών στο ναυπηγείο «Zvezda» είναι γυναίκες. Θεωρείται ότι είναι πιο προσεκτικές από τους άνδρες. Για τον «Γολιάθ», όπως είναι φυσικό, επιλέγουν τις πιο έμπειρες. Στο έδαφος υπάρχουν, για λόγους ασφάλειας, άνδρες εργάτες, η αποστολή των οποίων είναι να στερεώνουν το μεταφερόμενο φορτίο και να καθαρίζουν τον δρόμο μπροστά από τον γερανό.
Πλοία εφοδιασμού και δεξαμενόπλοια
Το τμήμα πλώρης του δεξαμενόπλοιου τύπου «Aframax» στο ανοικτό νεωλκείο του ναυπηγείου «Zvezda». ©Sputnik/Αντρέι Στανάβοφ
Πλάι στον «Γολιάθ» βρίσκεται ένα τμήμα του υπεράκτιου δεξαμενόπλοιου. Οι διαστάσεις του είναι συγκρίσιμες με ένα κτήριο εννέα ορόφων. Σκαλωσιές, βαρούλκα με χαλύβδινα καλώδια, τα οποία έχουν πάχος ίσο με το ανθρώπινο χέρι.

«Αυτό το χρονικό διάστημα, στο νεωλκείο του ναυπηγείου υπάρχουν δύο πλοία, τα οποία κατασκευάζονται κατόπιν παραγγελίας της εταιρείας «Rosneft». Ένα από αυτά είναι το δεξαμενόπλοιο κατηγορίας «Aframax». Θα είναι το πρώτο πλοίο αυτής της κατηγορίας που θα κατασκευαστεί στη Ρωσία. Σε άλλα ναυπηγεία ήταν αδύνατον να κατασκευάζονται τέτοια πλοία, λόγω έλλειψης εγκαταστάσεων ανύψωσης», αναφέρει ο Μαξίμ Πλούγκιν, επικεφαλής ναυπηγός του ναυπηγείου «Zvezda».
Μέχρι στιγμής, η «Rosnefteflot» έχει παραγγείλει τέσσερα τέτοιου είδους πλοία. Το πρώτο αναμένεται να είναι έτοιμο πριν από το τέλος του τρέχοντος έτους. Ταυτόχρονα, οι εργασίες για τα δεξαμενόπλοια «Aframax» βρίσκονται σε πλήρη εξέλιξη, ενώ, παράλληλα, κατασκευάζονται 10 πλοία για την «Rosneft» και δύο για την «Sovcomflot».

Τα πλοία κατηγορίας «Aframax» μπορούν να λειτουργήσουν με τρεις τύπους καυσίμου: μαζούτ, πετρέλαιο, και υγροποιημένο αέριο. Λόγω της υψηλής οικολογικής τους κλάσης, έχουν ειδική άδεια για να μπαίνουν σε διάφορα λιμάνια, ενώ μπορούν να μεταφέρουν αέριο και αργό πετρέλαιο, κατά μήκος της διαδρομής της Βόρειας Θάλασσας, η οποία υπόκειται σε αυξημένα περιβαλλοντικά πρότυπα.
Εργαζόμενος εξετάζει τα μηχανήματα του πλοίου εφοδιασμού κατηγορίας ενισχυμένου πάγου στο ναυπηγείο «Zvezda»

© Sputnik / Αντρέι Στανάβοφ
Ενισχυμένο τμήμα πλώρης του πλοίου εφοδιασμού κατηγορίας ενισχυμένου πάγου στο τμήμα παραγωγής του ναυπηγείου «Zvezda»

© Sputnik/ Αντρέι Στανάβοφ
Κάτω μέρος του πλοίου εφοδιασμού κατηγορίας ενισχυμένου πάγου στο τμήμα παραγωγής του ναυπηγείου «Zvezda»

© Sputnik / Αντρέι Στανάβοφ
Left
Right
Εγκαταστάσεις παραγωγής του ναυπηγείου «Zvezda»
© Sputnik / Αντρέι Στανάβοφ
Το μήκος του δεξαμενόπλοιου είναι 250 μέτρα, το πλάτος του είναι 44 μέτρα και το καθαρό του βάρος είναι 114.000 τόνοι. Σε αντίθεση με τα «Ιδιαίτερα Μεγάλα Δεξαμενόπλοια Αργού» (ULCC, πάνω από 320.000 τόνοι ξηρού φορτίου) και τα «Πολύ Μεγάλα Δεξαμενόπλοια Αργού» (VLCC, 160.000-320.000 τόνοι ξηρού φορτίου), τα δεξαμενόπλοια τύπου «Aframax» μπορούν να μπαίνουν σχεδόν σε όλα τα λιμάνια, κατά μήκος της διαδρομής του πετρελαίου, το οποίο παράγεται από τις χώρες του ΟΠΕΚ. Άλλωστε, με την αύξηση της παραγωγής πετρελαίου, η ζήτηση γι' αυτά τα πλοία αυξάνεται σταθερά.

Με την παραγωγή των δικών της δεξαμενόπλοιων, η Ρωσία θα μπορέσει να εισέλθει στη διεθνή αγορά, και έτσι να ανταγωνιστεί τις κινεζικές και κορεατικές εταιρείες. Επιπλέον, η τεχνολογία κατασκευής δεξαμενόπλοιων, είναι πολύ πιο απλή και λιγότερα δαπανηρή σε σχέση με την κατασκευή πλοίων εφοδιασμού και παγοθραυστικών. Και, σίγουρα λιγότερο χρονοβόρα.
~
Από το μηδέν
Η κατασκευή ενός σύγχρονου πλοίου μεγάλης χωρητικότητας ξεκινάει από την κοπή του μετάλλου. Τεράστια φύλλα χάλυβα με πάχος μέχρι 32 χιλιοστά, κόβονται σύμφωνα με το σχήμα των εξαρτημάτων επένδυσης, με κοπτήρες αερίου, ενώ συγκολλούνται σε ειδικές εγκαταστάσεις.
Σχεδόν όλες οι λειτουργίες είναι αυτοματοποιημένες. Το μέταλλο παρασκευάζεται με τη βοήθεια ηλεκτρικού τόξου. Αυτό καθιστά δυνατή την επίτευξη ομοιόμορφων ραφών που είναι ανθεκτικές στη διάβρωση και την οξείδωση. Μόνο στο τέλος τα κομμάτια ελέγχονται και καθαρίζονται χειροκίνητα με τη βοήθεια απλών τροχών.
Καθώς μετακινούνται στις εγκαταστάσεις παραγωγής του εργοστασίου, τα κομμάτια του μελλοντικού πλοίου αρχίζουν να παίρνουν σχήματα. Προστίθεται η τρόπιδα, τα πλαίσια, οι χορδές, τα στηρίγματα και τα καταστρώματα.

Δομικά, το σχέδιο ενός πλοίου εφοδιασμού είναι πολύ πιο περίπλοκο σε σχέση με ένα δεξαμενόπλοιο. Λόγω της υψηλής κατηγορίας πάγου, έχει αυξημένες απαιτήσεις. Για να καταστεί η πλώρη του πλοίου πιο σκληρή, η απόσταση μεταξύ πλαισίων πρέπει να είναι μειωμένη και υπάρχουν πολλές μικρές τρύπες για να αποφεύγεται η στασιμότητα του νερού.
Οι διαστάσεις και τα σχόλια των σχεδιαστών μεταφέρονται με τη βοήθεια της αυτόματης εγκατάστασης λέιζερ απευθείας στα φύλλα μετάλλου. Για τους τεχνικούς είναι εξοικονόμηση χρόνου και για τους εργαζομένους είναι ένας τρόπος να μην μπερδεύονται.

Τα τελικά εξαρτήματα του πλοίου υποβάλλονται σε επιχειρησιακό έλεγχο, με την τεχνολογία των μετρήσεων χωρίς επαφή και της 3D-μοντελοποίησης, ενώ μετά μεταφέρονται στη γραμμή του νεωλκείου, όπου συνδέονται και μετατρέπονται σε μεγάλες κατασκευές.
Το επόμενο στάδιο είναι το βαφείο, ενώ το τελικό στάδιο αφορά το ανοικτό νεωλκείο του ναυπηγείου, όπου οι κατασκευές ανυψώνονται από τον «Γολιάθ» και συγκολλούνται.


Η ακρίβεια της κατασκευής πρέπει να είναι τέτοια, ώστε να μην υπάρχει κανένα κενό σημείο στην κατασκευή. Το τελικό «αποτέλεσμα» μεταφέρεται στην πλωτή δεξαμενή μεταφοράς και από εκεί καθελκύεται στο νερό.
Χιλιάδες τόνοι μετάλλου
«Σήμερα η τεχνολογία της συναρμολόγησης επιτρέπει παράλληλες εργασίες. Για παράδειγμα, μπορούμε, χωρίς να περιμένουμε την ενίσχυση του τμήματος πλώρης, να δουλέψουμε ταυτόχρονα με κάποια άλλη κατασκευή, την οποία στη συνέχεια απλώς θα συνδέσουμε με την πρώτη. Αυτό επιταχύνει αρκετά τη διαδικασία παραγωγής», σημειώνει ο Πλούγκιν.
Δίπλα σε ένα μικρό κόλπο, φαίνεται ένας γιγάντιος λάκκος. Εκεί θα είναι μια καινούρια δεξαμενή λεκάνης. Είναι η δεύτερη στη σειρά εγκατάσταση του ναυπηγείου. Θα είναι η μεγαλύτερη στη Ρωσία. Το μήκος της θα είναι 485 μέτρα, το πλάτος της 114 μέτρα και το βάθος της 15 μέτρα.
Σύμφωνα με τα λεγόμενά του, μέχρι το 2024, όταν ολοκληρωθεί η οικοδόμηση του, το συγκρότημα ναυπηγείων «Zvezda» θα έχει δυνατότητα να επεξεργαστεί έως και 330.000 τόνους μετάλλου ετησίως. Σήμερα στο ναυπηγείο εργάζονται 2.300 άτομα, σε πέντε χρόνια ο αριθμός τους θα έχει αυξηθεί σε 7.000.

Το νέο ναυπηγείο κατασκευάζεται σχεδόν από το μηδέν, με την ανακαίνιση μερικών από τις ήδη υφιστάμενες εγκαταστάσεις. Οι εργασίες οικοδόμησης προχωρούν πολύ γρήγορα. Από το ύψος των 110 μέτρων του «Γολιάθ», διακρίνονται δίπλα στον κεντρικό χώρο, αρκετά καινούρια τμήματα του εργοστασίου.
«Στη δεξαμενή λεκάνης θα κατασκευάζουμε τις υπεράκτιες πλατφόρμες γεωτρήσεων, δεξαμενόπλοια εκτοπίσματος έως και 350.000 τόνων, πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου χωρητικότητας έως και 250.000 κυβικών μέτρων, με λίγα λόγια, όλα αυτά τα μεγάλα πλοία, η κατασκευή ή επισκευή των οποίων, λόγω μεγέθους και χωρητικότητας, δεν μπορεί να γίνει στην πλωτή δεξαμενή. Για την άντληση του νερού παρέχεται ένα ισχυρό σύστημα αντλιών αποστράγγισης. Στο κοντινό μέλλον, η αποβάθρα λεκάνης θα είναι χρήσιμη για κατασκευή εξοπλισμού, ο οποίος θα προορίζεται για την Αρκτική και ειδικότερα, για την κατασκευή ενός πυρηνικού παγοθραυστικού πλοίου «Lider», λέει ο Διευθύνων Σύμβουλος του ναυπηγείου «Zvezda», Σεργκέι Τσελούικο
Σύμφωνα με τον ίδιο, δεν υπάρχουν προβλήματα με τις παραγγελίες. Το ναυπηγείο «Zvezda» ήδη έχει συμβάσεις για την κατασκευή 38 πλοίων.
Ο κύριος πελάτης είναι η «Rosneft», η οποία έχει παραγγείλει 26 πλοία. Εκτός από τα πλοία εφοδιασμού και δεξαμενόπλοια «Aframax», θα κατασκευαστούν 10 βυτιοφόρα για την υφαλοκρηπίδα της Αρκτικής, ένα πλοίο μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου για την Αρκτική και ένα παγοθραυστικό πλοίο για τις ρηχές περιοχές της Αρκτικής, της Θάλασσας Αζόφ και της Κασπίας Θάλασσας, αλλά και πλοία άλλων τύπων, ανάλογα με τις απαιτήσεις και τις ανάγκες των πελατών του ναυπηγείου. Οι κυριότεροι πελάτες είναι οι ρωσικές εταιρείες πετρελαίου και φυσικού αερίου και οι θυγατρικές τους.
Τα δεξαμενόπλοια της Αρκτικής μπορούν να λειτουργούν ανεξάρτητα, μέσα σε πάγο πάχους μέχρι 1,8 μέτρων και σε θερμοκρασίες κάτω από -45 βαθμούς Κελσίου. Θα μεταφέρουν πετρέλαιο που εξάγεται από το πεδίο «Παγιάχσκοε» κατά μήκος της διαδρομής της Βόρειας Θάλασσας.

Είναι προφανές ότι μια χώρα όπως η Ρωσία, με τα αποθέματα πετρελαίου και φυσικού αερίου που διαθέτει, αλλά και με το γεγονός ότι βρέχεται από τις θάλασσες τριών ωκεανών, είναι υποχρεωμένη να έχει δικό της ναυπηγείο για την κατασκευή πλοίων μεγάλης χωρητικότητας. Ο καιρός θα δείξει αν το ναυπηγείο «Zvezda» θα παραμείνει μοναδικό ή θα είναι το πρώτο σε μια σειρά ναυπηγείων.

Εν τω μεταξύ, η δουλειά είναι σε πλήρη εξέλιξη, οι εργαζόμενοι του ναυπηγείου περιμένουν ότι το πρώτο κατασκευασμένο πλοίο θα είναι έτοιμο πολύ σύντομα.

© 2019 Sputnik.