22:08 17 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟY 2019
Μνημείο στο Νέο Δελχί

Ινδία, η χώρα του Μπόλιγουντ και όχι μόνο: Ο ανερχόμενος «γίγαντας» και τα οφέλη για την Ελλάδα

© Sputnik / Yuriy Somov
ΚΟΣΜΟΣ
Λήψη σύντομου url
Από
0 20
Βρείτε μας

Ποια οφέλη μπορεί να αποκομίσει η Ελλάδα από μία χώρα με 1,324 δισεκατομμύριο κατοίκους και 3 τρισεκατομμύρια δολάρια Ακαθάριστο Εθνικό Προϊόν.

Η Ινδία είναι γνωστή στο ελληνικό κοινό ως η χώρα του Μπόλιγουντ και της γιόγκα. Ως μία χώρα με εκατομμύρια κατοίκους, ως μία χώρα με… μποτιλιαρισμένους δρόμους. Ωστόσο, είναι πολλά παραπάνω πράγματα. Και αυτό φιλοδοξεί να αναδείξει η 84η Διεθνής Έκθεση Θεσσαλονίκης, στην οποία τιμώμενη χώρα είναι η Ινδία.

Με πληθυσμό άνω των 1,324 δισεκατομμυρίων κατοίκων (στοιχεία 2018) αποτελεί τη δεύτερη πιο πολυπληθή χώρα, μετά την Κίνα, ενώ η έκτασή της υπερβαίνει τα 3,2 εκατομμύρια τετραγωνικά μέτρα, γεγονός το οποίο την κατατάσσει ως την έβδομη μεγαλύτερη χώρα του κόσμου.

Την ίδια ώρα, όμως, συνιστά και μία από τις ταχύτερα αναπτυσσόμενες οικονομίες του πλανήτη, με ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης άνω του 7% και ονομαστικό Ακαθάριστο Εθνικό Προϊόν, το οποίο αγγίζει τα 3 τρισεκατομμύρια δολάρια (στοιχεία 2019) - αποτελώντας την πέμπτη ισχυρότερη οικονομία του πλανήτη.

Ο κλάδος των υπηρεσιών αντιπροσωπεύει πάνω από το 50% του ετήσιου ΑΕΠ, ενώ η βιομηχανία απαρτίζει σχεδόν το 30% της εθνικής οικονομίας.

Όλα τα παραπάνω υποδηλώνουν ένα και μόνο πράγμα. Ότι πρόκειται για μία χώρα – μεγαθήριο, η οποία κατά πολλούς αναμένεται τα επόμενα χρόνια, να διεκδικήσει με ισάξιους όρους το δικό της μερίδιο στο «παιχνίδι» της νομής της παγκόσμιας εξουσίας.

«Όταν πριν από λίγα χρόνια μιλούσαμε για τον υπο-ανάπτυκτο κόσμο, το μυαλό μας πήγαινε στην Αφρική και την Ασία. Τώρα αυτό δεν ισχύει» δηλώνει στο Sputnik ο καθηγητής Διεθνών Οικονομικών στο Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, Χρήστος Νίκας.

Τα όπλα της Ινδίας

Το τελευταίο διάστημα, η Ελλάδα έχει εστιάσει, όσον αφορά τον χώρο της Ασίας, σχεδόν αποκλειστικά στην Κίνα. Όμως, αυτό, σιγά – σιγά θα πρέπει να αλλάξει, καθώς η Ινδία αποτελεί μία χώρα με εντυπωσιακό παρόν και κυρίως, μέλλον.

Τα πλεονεκτήματά της… πολλά:

  • Τεράστια εσωτερική αγορά
  • Εξιδεικευμένο ανθρώπινο δυναμικό
  • Υψηλοί ρυθμοί ανάπτυξης
  • Εξαγωγές στον τομέα των υπηρεσιών
  • Μίμηση της «δυτικής» τεχνολογίας
  • Παραγωγή πρωτογενούς τεχνολογίας

«Η ανάδειξη της Ινδίας ως τιμώμενης χώρα στη ΔΕΘ σηματοδοτεί μία πραγματικότητα ως προς τα επιτεύγματά της. Όχι ότι έχει λύσει τα προβλήματά της. Είναι μία άνιση χώρα - ανθρωπολογικά, κοινωνιολογικά και οικονομικά - αλλά τα πράγματα βελτιώνονται ραγδαία» εξηγεί – μεταξύ άλλων - ο κ. Νίκας.

Τα τελευταία χρόνια, η Ινδία από τη φάση της προσέλκυσης επενδύσεων, έχει καταφέρει να καταστεί «πρωταγωνίστρια» στο εμπόριο, αλλά και να αναπτύξει μία πρωτογενή τεχνολογία, ειδικευόμενη στον τομέα της τριτογενούς οικονομίας και των υπηρεσιών.

Η ειδοποιός διαφορά με την Κίνα, την άλλη κραταιά δύναμη της ασιατικής ηπείρου, συνίσταται στο γεγονός ότι οι Ινδοί δεν εξάγουν μόνο προϊόντα. Εξάγουν και υπηρεσίες, έχοντας ειδίκευση σ’ αυτό που λέμε «after sale service», δηλαδή την τεχνική υποστήριξη μετά την πώληση ενός βιομηχανικού ή τεχνολογικού προϊόντος.

Μπορεί να μπει «σφήνα» σε ΗΠΑ – Κίνα

Αρκετοί αναλυτές θεωρούν ότι τις επόμενες δεκαετίες, η Ινδία θα καταφέρει να μπει «σφήνα» στο οικονομικό δίπολο ΗΠΑ – Κίνας, με το Πεκίνο να καθίσταται «νούμερο 1» οικονομία του πλανήτη, το Νέο Δελχί «νούμερο 2» και την Ουάσιγκτον μόλις… «νούμερο 3».

«Τα περιθώρια ανάπτυξης είναι τεράστια για την Ινδία, καθώς έχει να καλύψει αρκετή ακόμη από τη δυναμική της. Έχει περιθώρια να διαγράψει μία εντυπωσιακή πορεία, πριν μπει στον κύκλο της οικονομικής ωρίμανσης» εκτιμάει ο καθηγητής του Πανεπιστημίου Μακεδονίας.

Πλην του πολυπληθούς ανθρώπινου δυναμικού, αλλά και της ειδίκευσης στον τριτογενή τομέα (σ.σ. υπηρεσίες), η Ινδία ξεχωρίζει και για ένα ακόμη χαρακτηριστικό. Αυτό της επένδυσης στον τομέα της παιδείας.

«Τηρουμένων των αναλογιών, θα μπορούσαμε πούμε ότι η ανάπτυξη του εκπαιδευτικού συστήματος γίνεται με τρόπο παρόμοιο μ’ αυτό που κάνουν ορισμένες ευρωπαϊκές χώρες, όπως η Σουηδία, η Σλοβενία κ.α.» διευκρινίζει ο κ. Νίκας.

Τα πρώτα βήματα της ελληνο-ινδικής συνεργασίας

Παρά τις αυταπόδεικτες δυναμικές της αναπτυσσόμενης ινδικής οικονομίας, η Ελλάδα δεν φαίνεται να έχει εκμεταλλευτεί, όσο θα έπρεπε, τις ευκαιρίες που διανοίγονται. Μόλις πριν από μερικές εβδομάδες, άλλωστε, ξεκίνησε δειλά – δειλά η πρώτη προσπάθεια εγκαθίδρυσης επίσημων οικονομικών διαύλων μεταξύ Αθήνας και Νέου Δελχί.

Πρόκειται για τον Ελληνο-ινδικό Επιχειρηματικό Σύνδεσμο (GIBA), ο οποίος ιδρύθηκε μόλις τον Αύγουστο, με στόχο την ανάπτυξη των διμερών οικονομικών σχέσεων.

«Η Ελλάδα ήταν πάντα στραμμένη προς τη δύση, αλλά δεν μπορούμε να συνεχίσουμε να αγνοούμε την Ινδία. Είναι μία τεράστια δύναμη» σημειώνει με νόημα ο Δημήτρης Βασιλειάδης, επικεφαλής του Ελληνο-ινδικού Επιχειρηματικού Συνδέσμου, ο οποίος εξαίρει τις τεράστιες δυνατότητες συνεργασίας των δύο χωρών.

Ως παράδειγμα, μάλιστα, παραπέμπει στο νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι της Κρήτης, την κατασκευή του οποίου έχει αναλάβει - σε ποσοστό 40% - η ινδική εταιρεία GMR (σε συνεργασία με την ελληνική ΤΕΡΝΑ).

Από τα πατατάκια στα... λουλούδια

Αυτή τη στιγμή, το συνολικό εμπορικό ισοζύγιο των δύο χωρών ανέρχεται στα 600 εκατομμύρια ευρώ, ενώ στην Ινδία δραστηριοποιούνται περίπου 20 ελληνικές επιχειρήσεις. Πρόκειται για εταιρείες, οι οποίες παράγουν από πατατάκια έως και… λουλούδια.

«Άλλωστε η Ινδία έχει τεράστια ζήτηση για λουλούδια, λόγω των θρησκευτικών συνηθειών των κατοίκων της» σπεύδει να διευκρινίσει ο κ. Βασιλειάδης.

Πέραν του τομέα των επενδύσεων, οι δύο χώρες έχουν τεράστιες δυνατότητες, σε μία σειρά άλλων κλάδων, όπως ο τουρισμός, το εμπόριο, η ναυτιλία και τα αγροτικά προϊόντα.

Το γεγονός ότι η ινδική οικονομία αναπτύσσεται με ταχύτατους ρυθμούς έχει συμβάλλει στη δημιουργία μίας μεσαίας τάξης, η οποία σύμφωνα με τον κ. Βασιλειάδη, «μπορεί να καταναλώσει, μπορεί να κάνει ταξίδια στο εξωτερικό, μπορεί να αγοράσει δυτικά προϊόντα». «Δεν υπάρχει μόνο η φτωχή Ινδία. Υπάρχει και η μεσαία τάξη που είναι αρκετά μεγάλη».

Ωστόσο, αυτές οι σχέσεις βρίσκονται ακόμη στα σπάργανα, διαθέτοντας τεράστιες προοπτικές σύσφιγξης. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί ο κλάδος του τουρισμού.

Το 2019, θα ταξιδέψουν στο εξωτερικό περίπου 50 εκατομμύρια Ινδοί. Στην Ελλάδα, όμως, θα έρθουν μόλις 80.000 – 90.000 άτομα. «Είναι πολύ μικρός ο αριθμός, θα μπορούσαμε να πιάσουμε τις 500.000 – 600.000 ή και το 1 εκατομμύριο» σπεύδει να παρατηρήσει ο επικεφαλής του GIBA.

Ένας ακόμη κλάδος – κλειδί είναι αυτός της ναυτιλίας, καθώς η Ινδία εξάγει προϊόντα σ’ όλο τον κόσμο. «Η ελληνική ναυτιλία θα μπορούσε να κατακτήσει την ινδική αγορά των εξαγωγών, μεταφέροντας εκατομμύρια κοντέινερς με τα δεκάδες εμπορικά πλοία που διαθέτει».

Πέρυσι, πάντως, στα ελληνικά λιμάνια αφίχθηκε περίπου 1 εκατομμύριο ινδικά κοντέινερς, κάτι το οποίο αποτελεί μία… «καλή αρχή».

Φυσικά, από τους εν δυνάμει τομείς συνεργασίας δεν θα μπορούσε να απουσιάζει το Μπόλυγουντ, δηλαδή ο ινδικός κινηματογράφος, ο οποίος «παράγει ό,τι ταινίες παράγουν οι ΗΠΑ και η Ευρώπη μαζί».

«Προσπαθούμε να φέρουμε ινδικές ταινίες στην Ελλάδα, να γυρίζονται εδώ. Έχουμε καταφέρει να φέρουμε ορισμένες, με αποτέλεσμα και να τονώνεται η τοπική οικονομία, αλλά και να προβάλλεται το ελληνικό τοπίο» επισημαίνει ο κ. Βασιλειάδης.

Τεχνολογία, ηλιακή ενέργεια, ξενοδοχεία, αγροτικά προϊόντα - όπως το λάδι και το γιαούρτι - είναι τομείς, οι οποίοι διαθέτουν όλες τις αναγκαίες προϋποθέσεις, προκειμένου οι δύο χώρες να «χτίσουν» μία κοινή παρακαταθήκη για το μέλλον.

«Υπάρχει ενδιαφέρον στην Ινδία για την Ελλάδα, αλλά πρέπει να το καλλιεργήσουμε περαιτέρω. Πρέπει να εστιάσουμε μέσα στην Ινδία, να προβληθούμε μέσα στην Ινδία. Μας ενδιαφέρει, για παράδειγμα, τα ινδικά εστιατόρια να έχουν ελληνικά προϊόντα, τα ινδικά ταξιδιωτικά γραφεία να έχουν τα ελληνικά πακέτα» υπογραμμίζει ο επικεφαλής του Ελληνο-ινδικού Επιχειρηματικού Συνδέσμου.

Το εκπαιδευτικό κενό

Την ίδια ώρα, όμως, τα μεγαλύτερα κενά στις σχέσεις των δύο χωρών εντοπίζονται στον τομέα της παιδείας και του πολιτισμού. «Είμαστε η μοναδική χώρα της Ευρώπης, η οποία δεν έχει τμήμα ασιατικών σπουδών»

«Έγιναν δύο προσπάθειες, μία στο Πανεπιστήμιο Ιουνίου και μία στο Πανεπιστήμιο Αθηνών. Αλλά δεν έγινε. Δεν είναι λογικό να μην έχουμε τμήμα με τους ασιατικούς πολιτισμούς» σχολιάζει ο κ. Βασιλειάδης.

Εν είδει πανεπιστημιακής σχολής, πάντως, η Ελληνο-ινδική Εταιρεία Πολιτισμού και Ανάπτυξης, φορέας στον οποίο εντάσσεται και ο Επιχειρηματικός Σύνδεσμος, δημιούργησε έναν χώρο, όπου οι Έλληνες θα μπορούσαν να μάθουν τα «χίντι», δηλαδή τα ινδικά.

«Έρχονται άνθρωποι που ενδιαφέρονται για τη γιόγκα, τον πολιτισμό, το εμπόριο, αλλά και μέλη μικτών ελληνο-ινδικών οικογενειών, προκειμένου να μάθουν την εθνική γλώσσα της Ινδίας» αποσαφηνίζει, χαρακτηριστικά.

Σε κάθε περίπτωση και παρά τα όποια προβλήματα, ο κ. Βασιλειάδης δεν παραλείπει να εκφράσει την αισιοδοξία του, προσδοκώντας ότι Αθήνα και Νέο Δελχί θα αδράξουν την ευκαιρία και θα προχωρήσουν στα επόμενα βήματα, με στόχο μία επωφελή συνεργασία.

Σ’ αυτό ευελπιστεί ότι θα συμβάλει και η φετινή οργάνωση της Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης, με τη συμπρωτεύουσα να έχει γεμίσει… πολύχρωμους ελέφαντες.

Σχετικά:

Το πρόγραμμα του Κυριάκου Μητσοτάκη στη ΔΕΘ
Τι θα πει ο Μητσοτάκης στη ΔΕΘ
Δρακόντεια μέτρα της αστυνομίας εν όψει ΔΕΘ
Tags:
παιδεία, Ανάπτυξη, 84η ΔΕΘ, ΔΕΘ, ΔΕΘ, Ελλάδα, επενδύσεις, επενδυτές, ελληνική οικονομία, Μπόλιγουντ, Ινδία
ΠΡΟΤΥΠΑ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑΣΣΥΖΗΤΗΣΗ
ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ ΜΕΣΩ FACEBOOKΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ ΜΕΣΩ SPUTNIK