18:58 01 ΙΟΥΝΙΟY 2020
ΚΟΣΜΟΣ
Λήψη σύντομου url
0 0 0
Βρείτε μας

Οι ειδικοί μάς συμβουλεύουν ώστε να υποστηρίξουμε αληθινά τους φίλους που δυσκολεύονται να διαχειριστούν την πανδημία του COVID-19 – ή οποιαδήποτε άλλη, ατομική ή συλλογική, κρίση.

Μέσα στον φόβο και τη μοναξιά της πανδημίας του νέου κορονοϊού, κάποιοι κοντινοί μας άνθρωποι ίσως δυσκολεύονται περισσότερο να διαχειριστούν την κατάσταση σε ψυχολογικό επίπεδο. Δεν υπάρχει μία και μοναδική συνταγή για να τους υποστηρίξουμε με τον καλύτερο τρόπο, αλλά οι ειδικοί επισημαίνουν ορισμένους κανόνες επικοινωνίας που θα μας φανούν χρήσιμοι και λάθη που καλό θα ήταν να αποφύγουμε.

Δύο λέξεις που μας κάνουν απωθητικούς

Καταρχήν καλό θα ήταν να αποφύγουμε να πούμε σε κάποιον πώς «θα έπρεπε» να νιώθει. Για παράδειγμα, αν ένας φίλος μας σχολιάσει ότι αισθάνεται «άτυχος» ή «αδύναμος» να αντιμετωπίσει τον φόβο του COVID-19, καλό θα ήταν να μην του απαντούσαμε ότι «θα έπρεπε» να νιώθει «δυνατός» ή «τυχερός», με όποιο επιχείρημα κι αν προσπαθήσουμε να δικαιολογήσουμε την απάντησή μας. «Με αυτό τον τρόπο τού λέμε ότι δεν είναι καλό να νιώθει αυτά τα συναισθήματα» εξηγεί η Μισέλ Κουτσούκ, εκπρόσωπος του αμερικανικού κέντρου ψυχικής υγείας Vibrant Emotional Health, προσθέτοντας: «Αν ακούς να σου λένε όλοι ότι “θα έπρεπε να αισθάνεσαι καλά”, σταματάς να είσαι ειλικρινής και, στη σκέψη ότι οι άλλοι θα σε κατακρίνουν, δεν απελευθερώνεσαι από εκείνο το βάρος στο στήθος σου».

Μια ευαίσθητη προσέγγιση στην καραντίνα

Και πώς θα αντιμετωπίσουμε κάποιον που απευθύνεται σε εμάς για βοήθεια; Αντί να κριτικάρουμε τα συναισθήματά του, ας θέσουμε τα «σωστά» ερωτήματα, προτείνει η Νάνσι Λούμπλιν, CEO της γραμμής ψυχολογικής υποστήριξης Crisis Text Line. «Η ερώτηση “γιατί” είναι κάπως επικριτική και δίνει την αίσθηση ότι προσπαθούμε να χειραγωγήσουμε τον άλλο, αλλά οι ερωτήσεις “πώς”, “τι”, “ποιος” και “πότε” εκφράζουν αυθεντικό ενδιαφέρον» συμβουλεύει η ίδια. Για παράδειγμα, μπορούμε να ρωτήσουμε κάποιον πώς νιώθει κλεισμένος στο σπίτι, αντί να σχολιάσουμε «γιατί σε ακούω “πεσμένο”;».

Σε γενικές γραμμές, επίσης, οι ερωτήσεις που δεν περιμένουν, απλά, ένα «ναι» ή «όχι» αλλά παρακινούν κάποιον φίλο να μιλήσει για τα αληθινά συναισθήματά του μπορεί να είναι υποστηρικτικές. Όπως συμβουλεύει η Μισέλ Κουτσούκ, ενώ ένας κοντινός άνθρωπος μάς περιγράφει πώς αισθάνεται π.χ. καθώς βλέπει την πανδημία να εξαπλώνεται σε όλο τον κόσμο, ας προσπαθήσουμε να τον ακούσουμε ενεργά, αντί να σκεφτόμαστε την απάντηση που θα του δώσουμε.

Η Κουτσούκ συνεχίζει: «Μέρος της γοητείας της ενεργητικής ακρόασης είναι το γεγονός ότι ανακουφίζουμε από την ένταση κάποιον που αντιμετωπίζει ένα πρόβλημα, χωρίς απαραίτητα να διορθώσουμε το πρόβλημά του». Εξάλλου, ένας φίλος που μας εξομολογείται κάτι πιθανότατα απλώς αναζητά κάποιον που θα τον ακούσει με αληθινό ενδιαφέρον, όχι έναν «μέντορα» ο οποίος θα του δώσει συμβουλές που ίσως τελικά να μην του φανούν και πολύ χρήσιμες.

Σχετικά:

Κορονοϊός: Πώς θα αντιμετωπίσουμε τη μοναξιά της καραντίνας
Κορονοϊός: Πώς θα διαχειριστείτε τον φόβο - Συμβουλές από ψυχολόγο
Αναζητώντας τη χαμένη λίμπιντο στην καραντίνα: Δύο Έλληνες σεξολόγοι έχουν τις απαντήσεις
Tags:
επικοινωνία, στρες, πανδημία, καραντίνα, φόβος, μοναξιά, άγχος
ΠΡΟΤΥΠΑ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑΣΣΥΖΗΤΗΣΗ
ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ ΜΕΣΩ SPUTNIKΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ ΜΕΣΩ FACEBOOK