14:27 21 ΙΑΝΟΥΑΡΙΟY 2020
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Λήψη σύντομου url
Από
0 70
Βρείτε μας

Ο λόγος για το... Skroutz, το οποίο κυριαρχεί απολύτως στον χώρο του ελληνικού ηλεκτρονικού εμπορίου. Το αποτυχημένο βήμα στην Τουρκία και η τετραήμερη εργασία.

Το 2005 αποφάσισε να κάνει ένα τολμηρό βήμα, σε μία αγορά σχεδόν άγνωστη για την Ελλάδα. Δεκατέσσερα χρόνια μετά αισθάνεται πλήρως δικαιωμένος, έχοντας μάλιστα, τις τσέπες του… γεμάτες. Ο λόγος για τον Γιώργο Χατζηγεωργίου, διευθύνοντα σύμβουλο και συνιδρυτή της γνωστής σ' όλους Skroutz.

Στο πλαίσιο του 4ου Οικονομικού Φόρουμ των Δελφών, στο οποίο το Sputnik αποτελεί media partner, ο κ. Χατζηγεωργίου μιλάει στην κάμερα του Sputnik, αναπολεί τη γέννηση του δημιουργήματός του, εξηγεί τον τρόπο λειτουργίας αυτής της καινοτόμου πλατφόρμας και παραθέτει όλα τα «μυστικά» της επιτυχίας.

Η γέννηση του Skroutz

Η πρώτη απορία που ανερυθρίαστα γεννάται σε κάποιον, όταν ακούει το όνομα «Skroutz», είναι η εξής: Πώς ήρθε αυτή η ιδέα; Πώς σκέφτηκε κάποιος να δημιουργήσει μια πλατφόρμα, μέσω της οποίας ο καταναλωτής μπορεί να αγοράσει στην καλύτερη δυνατή τιμή το οποιοδήποτε αγαθό.

«Δεν το σκεφτήκαμε, δεν ξεκινήσαμε και είπαμε θα δοκιμάσουμε αυτό, όπως κάνουν τώρα οι start-ups. Βγήκε εντελώς τυχαία. Είχαμε πρωινές δουλειές, και ξεκινήσαμε να παίζουμε μ' αυτό στον ελεύθερο χρόνο μας. Και στην πορεία μάς βγήκε. Η σύλληψη της ιδέας ήταν "δεν κάνουμε αυτό να δούμε αν γίνεται", και στην πορεία έγινε πραγματικότητα» εξηγεί ο κ. Χατζηγεωργίου, μιλώντας στο Sputnik.

Ποια ήταν όμως, η αφορμή προκειμένου να γεννηθεί η ανάγκη δημιουργίας μια τέτοιας υπηρεσίας;

«Ψάχναμε να φτιάξουμε έναν υπολογιστή και είδαμε ότι είναι πολύ δύσκολο. Ψάξε στο ένα κατάστημα, ψάξε στο άλλο κατάστημα, ψάχναμε και στο εξωτερικό. Και είπαμε ότι αυτό μπορεί να γίνει μια υπηρεσία. Βέβαια υπήρχαν αντίστοιχες υπηρεσίες στο εξωτερικό πάρα πολύ καιρό. Δεν ήταν δική μας εφεύρεση» επισημαίνει χαρακτηριστικά.

Πώς προέκυψε το όνομα

Η ονομασία «Skroutz», αν μη τι άλλο, διαδραματίζει σημαίνοντα ρόλο στην εκτίναξη της εταιρείας, καθώς κεντρίζει άμεσα το ενδιαφέρον των χρηστών του διαδικτύου. «Η ονομασία ήταν εντελώς τυχαία. Είπαμε ποιος είναι αυτός που ψάχνει να βρει τιμές, να τα βρει πιο φθηνά» και η… απάντηση είναι ο Skoutz.

Οι τρεις «σωματοφύλακες»

Ο κ. Χατζηγεωργίου δεν ήταν μόνος σ' αυτό το εγχείρημα. Στο πλευρό του ήταν ακόμη δύο άτομα, τα οποία συνέβαλαν τα μέγιστα στην υλοποίηση αυτού του επιτυχημένου project.

«Ήμασταν τρεις. Ξεκίνησε ένας και μπήκαν και άλλα δύο άτομα, γιατί είχε αρκετή δουλειά. Είχαμε τις πρωινές δουλειές και έπρεπε να γυρνάμε και να συνεχίζουμε σ' αυτό. Όποτε στην αρχή είχε πολύ πίεση. Για δύο χρόνια τις κρατήσαμε τις πρωινές δουλειές, γιατί δεν πιστεύαμε ότι το Skroutz θα βγάλει χρήματα. Μέχρι που συνειδητοποιήσαμε ότι μας "τρώει" όλη μέρα και ασχολούμαστε μόνο μ' αυτό και έτσι, αποφασίσαμε να το κυνηγήσουμε κανονικά» αναφέρει, επιπλέον.

Οι δύο βασικοί εταίροι και συνιδρυτές του Skroutz είναι ο Γιώργος Αυγουστίδης και ο Βασίλης Δήμος. «Ήμασταν από την πρώτη μέρα μαζί και συνεχίζουμε μέχρι σήμερα. Εγώ και ο Βασίλης ήμασταν μηχανικοί. Του Γιώργου τού άρεσε η ιδέα και έτσι, μπήκε και αυτός» εξηγεί ο κ. Χατζηγεωργίου.

Και συμπληρώνει: «Εγώ και ο Βασίλης ήμασταν προγραμματιστές και ο Γιώργος στις πωλήσεις. Ξεκλέβαμε λίγο χρόνο για να ασχολούμαστε με το Skroutz και ο Γιώργος μοιραζόταν τον χρόνο μεταξύ της πρωινής δουλειάς και του Skroutz».

«Μηδέν ρίσκο»

Έχοντας άλλες δουλειές, θα μπορούσε να εξάγει κανείς το συμπέρασμα ότι και οι τρεις πήραν ένα ρίσκο, ξεκινώντας ένα μετέωρο εγχείρημα. Ή μήπως δεν ήταν έτσι;

«Εκ των υστέρων, εμείς μάλλον φοβηθήκαμε παρά πολύ. Έπρεπε να το είχαμε κάνει νωρίτερα. Δεν πήραμε κανένα μεγάλο ρίσκο. Όταν ξεκινήσαμε να ασχολούμαστε με το Skroutz full time, είχε αρχίσει να δείχνει ότι δεν έχει μεγάλο ρίσκο και ότι είχε αρχίσει να βγάζει τα χρήματα. Οπότε μάλλον έπρεπε να το είχαμε κάνει νωρίτερα. Δεν πήραμε κάποια ριψοκίνδυνη απόφαση. Είδαμε ότι έχει πολύ μεγάλο μέλλον, οπότε ξεκινήσαμε σχετικά εύκολα».

Τα πρώτα χρήματα

«Επειδή δεν πληρωνόμασταν τα πρώτα δύο χρόνια, ήταν πολύ εύκολο να βγάζει λεφτά η εταιρεία. Στην αρχή βέβαια, παίρναμε κάτι αστεία ποσά, περίπου 200 ευρώ τον μήνα από διαφημίσεις. Η πρώτη κερδοφόρος χρονιά ήταν μετά από τρία χρόνια, το 2008, όταν η εταιρεία έβγαλε κάποια σοβαρά χρήματα και εμείς παίρναμε έναν μισθό απλώς για να ζήσουμε» θυμάται ο κ. Χατζηγεωργίου.

Όσον αφορά τους προμηθευτές-καταστήματα, η διαδικασία στην αρχή ήταν πολύ απλή: «Του βάζαμε απλώς (σ.σ. στην πλατφόρμα) και αν κάποιος δεν ήθελε, τον αφαιρούσαμε. Δεν ζητάγαμε λεφτά. Ήταν δωρεάν υπηρεσία. Τα πρώτα δύο χρόνια, βάζαμε τα καταστήματα, δεν ζητάγαμε λεφτά, και τα χρήματα τα βγάζαμε από διαφημίσεις. Πρώτη φορά ξεκινήσαμε να χρεώνουμε τα καταστήματα το 2008-2009 και η επικοινωνία ήταν πολύ καλή, καθώς χρεώναμε πολύ λίγα χρήματα για την αξία που δίναμε και ήταν σχετικά εύκολο».

Από το 2009, πέραν της χρέωσης των προμηθευτών, ξεκίνησαν και οι πρώτες προσλήψεις. «Ξεκινήσαμε να μεγαλώνουμε. Ήμασταν εννέα, μετά 15. Δεν μεγαλώναμε με πολύ μεγάλους ρυθμούς. Η μεγάλη ανάπτυξη ξεκίνησε από το 2012, όταν κάναμε 30-40 προσλήψεις τον χρόνο. Τώρα έχουμε φθάσει τους 220».

Ανάπτυξη η Skroutz, φόβοι για Grexit η Ελλάδα

Η εκτίναξη του Skroutz, όπως κατανοεί ο καθένας, συνέπεσε με την κορύφωση της ελληνικής κρίσης. Πώς συνδυάστηκε η ανάπτυξη εν μέσω ύφεσης και προκλήσεων;

«Εμείς την κρίση την περάσαμε όλη. Όλα τα καλά μας χρόνια ήταν μέσα στην κρίση, το μνημόνιο, το Grexit και όλα αυτά. Μας ανησυχούσε από την πρώτη μέρα. Ήμασταν πολύ προσεκτικοί στις κινήσεις που κάναμε και ανοιγόμασταν μόνο όταν βλέπαμε ότι έχουμε περιθώριο να το κάνουμε με ασφάλεια. Πάντως, δεν φθάσαμε στο σημείο να πούμε ότι ανησυχούσαμε. Υπήρχαν δύο-τρία γεγονότα, όπως τα capital controls, που μας ταρακούνησαν. Αλλά γενικότερα, θεωρώ ότι το περάσαμε λίγο εύκολα».

Το «λάθος» άνοιγμα στην Τουρκία

Το 2013, η Skroutz έκανε το πρώτο βήμα εκτός Ελλάδος, προσπαθώντας να εισέλθει στην αγορά της Τουρκίας. Ωστόσο το εγχείρημα στέφθηκε από αποτυχία.

«Είχαμε κάνει ένα άνοιγμα από το 2013 στην Τουρκία και από το 2015 στην Αγγλία. Στην Τουρκία δεν πήγε καθόλου καλά, Βοήθησε και η κατάσταση στη χώρα, ήταν το πρώτο μας βήμα εκτός Ελλάδας και κάναμε αρκετά λάθη. Καταλάβαμε τι σημαίνει να βγαίνεις εκτός συνόρων, μάθαμε και από τα λάθη» αναφέρει, χαρακτηριστικά.

Περιγράφοντας το όραμα για το Skroutz, ο κ. Χατζηγεωργίου επισημαίνει τα εξής: «Το μεγάλο πλάνο είναι το Skroutz να είναι ένας πολύ ωραίος τρόπος να αγοράσεις κάτι online, χωρίς να σκέφτεσαι αν έρθει και πότε θα έρθει, αν πρέπει να εμπιστευτώ την πιστωτική μου».

Και συνεχίζει: «Εμείς είμαστε μεσάζοντες, χωρίς να έχουμε δικές μας αποθήκες. Εμείς κάνουμε τον ενδιάμεσο».

Η πιθανότητα εξαγοράς

Μία τόσο επιτυχημένη εταιρεία, θα ήταν αδιανόητο να μην είχε δεχθεί προτάσεις εξαγοράς από μεγάλους, διεθνείς «παίχτες» του ηλεκτρονικού εμπορίου.

«Έχουμε κρούσεις. Η μία έπεσε στην εποχή που συζητούσαμε το PSI (σ.σ. κούρεμα χρέους) και έκαναν πίσω. Κάνουμε προσεκτικά βήματα, υπάρχουν κρούσεις και τις εξετάζουμε σιγά-σιγα. Δεν υπάρχει η ανάγκη, πάντως, να γίνει κάποια τέτοια κίνηση» διαμηνύει ο κ. Χατζηγεωργίου. 

Υπάρχουν προβλήματα με τους προμηθευτές;

Η παράδοση ενός προϊόντος στον πελάτη συνιστά μία πολύπλοκη διαδικασία, η οποία μερικές φορές προσκρούει σε διάφορα εμπόδια. Όμως, το Skroutz καταφέρνει να επιλύσει άμεσα και γρήγορα τα όποια προβλήματα.

«Φυσικά έχουμε αντιμετωπίσει προβλήματα, αλλά δεν υπάρχει πρόθεση από τους προμηθευτές να μην εξυπηρετήσουν τον καταναλωτή. Η Ελλάδα έχει πολλές ιδιαιτερότητες. Το ηλεκτρονικό εμπόριο είναι στα βρεφικά του στάδια, οι υπηρεσίες μεταφορών δεν έχουν ωριμάσει για να έχουν μια σωστή πληροφόρηση και υπηρεσία, το να στείλεις ένα δέμα σε κάποιο νησί δεν είναι το ίδιο με το να στέλνεις ένα δέμα στο κέντρο της Αθήνας. Εμείς προσπαθούμε να στεκόμαστε δίπλα και στην πλευρά του καταναλωτή και στην πλευρά του καταστήματος» υπογραμμίζει.

Και προσθέτει: «Από τη μία πλευρά υπάρχουν υπερβολικές απαιτήσεις, όπως για παράδειγμα "παρήγγειλα κάτι στις 6:00 το απόγευμα και το θέλω την άλλη μέρα το πρωί". Από την άλλη πλευρά υπάρχουν και καταστήματα, τα οποία δεν μπορούν να αντέξουν τον όγκο που ξαφνικά καλούνται να διαχειριστούν ή δεν έχουν βρουν τους τρόπους να κάνουν τη δουλειά αποδοτικά και δεν καταφέρνουν να παρέχουν μια σωστή υπηρεσία».

Κριτήρια στην επιλογή των προμηθευτών

Από το 2008-2009, η Skroutz ξεκίνησε να χρεώνει τους προμηθευτές-καταστήματα. Η μεγάλη δημοφιλία της εταιρείας, την έχει καταστήσει πόλο έλξης για χιλιάδες μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Αλλά δεν είναι εφικτό να εισέρχονται όλες στην πλατφόρμα.

«Κάνουμε πολύ προσεκτική επιλογή των συνεργατών. Υπάρχουν κριτήρια επιλογής, σε κάποιες περιπτώσεις είναι πολύ αυστηρά, ανάλογα και με τη φύση των προϊόντων. Αλλά κοιτάμε να επιλέγουμε τους πελάτες προσεκτικά» διευκρινίζει ο κ. Χατζηγεωργίου.

Κατά τον ίδιο, περίπου 7/10 αιτήσεις απορρίπτονται, με αποτέλεσμα μόνο το 30% γίνεται αποδεκτό. Σε απόλυτους αριθμούς, μιλάμε για περίπου 500 καινούριες επιχειρήσεις κάθε χρόνο. Αυτή τη στιγμή, ο καταναλωτής μπορεί να βρει 10.000 προϊόντα από 3.200 διαφορετικές εταιρείες.

Ένας ιδιώτης, όμως, μπορεί να συνεργαστεί με το Skroutz; «Μεμονωμένα άτομα δεν μπορούν, κοιτάμε να είναι επιχειρήσεις και επιχειρήσεις που έχουν φτιαχτεί γι' αυτόν τον σκοπό και μπορούν να παρέχουν την υπηρεσία όπως πρέπει. Δεν το κάνουμε με καταναλωτές. Έτσι, ξέρουμε ποιος είναι προμηθευτής και να επικοινωνήσουμε μαζί του»

Τι κάνει ξεχωριστό το Skroutz;

Όπως είναι εύλογο, η επιτυχία του Skroutz έχει επιφέρει και το φαινόμενο του εταιρικού μιμητισμού. «Έχουν φτιαχτεί αρκετές αντίστοιχες εταιρείες. Μπορεί να υπήρχαν και πριν από εμάς, αλλά δεν είμαι σίγουρος. Θυμάμαι πάντως, μία-δύο προσπάθειες» τονίζει, ενώ παραδέχεται ότι πράγματι υπάρχει ανταγωνισμός σ' αυτή την αγορά.

«Δεν κοιτάμε τον ανταγωνισμό για να πούμε τι κάνουμε καλύτερα. Αυτό που θεωρώ ότι κάνουμε καλά είναι ότι δίνουμε πάρα πολύ μεγάλη αξία στον καταναλωτή και στην εμπειρία που έχει από την αρχή μέχρι το τέλος»

4ήμερη εργασία

Εκτός όλων των παραπάνω, το Skroutz ξεχωρίζει για ακόμη ένα πράγμα. Αυτό των ευνοϊκών εργασιακών συνθηκών. Χαρακτηριστικό παράδειγμα συνιστά η τετραήμερη εργασία κατά τη διάρκεια των θερινών μηνών (Ιούνιος-Ιούλιος).

«Θεωρούσαμε ότι είναι καλή ιδέα. Το κάναμε την πρώτη χρονιά πειραματικά. Είχε κάποια προβληματάκια, γιατί έχουμε τμήματα που έπρεπε να απαντούν σε τηλέφωνα. Τη δεύτερη χρονιά το πετύχαμε ακριβώς και θεωρώ ότι για το κλίμα και τον καιρό της Ελλάδας, είναι ένα καλό εργαλείο παραγωγικότητας, δηλαδή ξεκουραζόμαστε και από Σεπτέμβριο που ξεκινάει η σεζόν, είμαστε πιο συγκεντρωμένοι» αποσαφηνίζει ο κ. Χατζηγεωργίου.

Εντέλει, η τετραήμερη εργασία ενισχύει την αποδοτικότητα των εργαζομένων; «Δεν έχουμε βάλει κάτι να το μετρήσουμε, μόνο από το πώς το πήραν οι άνθρωποι που δουλεύουν στο Skroutz. Δεν έχουμε κάποιο εργαλείο παραγωγικότητας. Θεωρώ ότι όσο λιγότερο πιεστικό είναι το περιβάλλον εργασίας, τόσο πιο παραγωγικοί είναι οι άνθρωποι μακροπρόθεσμα. Δεν θες να έρχονται οι άνθρωποι και στους έξι μήνες να καίγονται, να φεύγουν και να έρχονται καινούργιοι. Κρατάμε τους ανθρώπους περισσότερο, έχουν εμπειρία και δεν χρειάζονται εκπαίδευση. Γενικότερα θεωρώ ότι δουλεύει. Δεν έχω αποδείξεις ότι αυξάνει την παραγωγικότητα, αλλά υπάρχει η αίσθηση βοηθάει».

Και πώς αντέδρασαν οι εργαζόμενοι στο άκουσμα της τετραήμερης εργασίας. «Στην αρχή κάποιοι αντέδρασαν "ναι μεν, αλλά αν έχουμε περισσότερη δουλειά όταν γυρνάμε, μπορεί να μην είναι τόσο καλό". Ήταν ανάμεικτα τα αισθήματα. Όλοι ήθελαν να δουν πώς θα βγει. Αρκετοί χάρηκαν. Ήταν καλό για τους περισσότερους».

Σχετικά:

Οικονομικό Φόρουμ Δελφών: Ο κόσμος μέσα από τα «μάτια» της Ρωσίας
Σήμερα οι ομιλίες Τσίπρα - Μητσοτάκη στο Οικονομικό Φόρουμ των Δελφών
Ένταση μεταξύ Βενιζέλου και βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ στο Οικονομικό Φόρουμ των Δελφών
Οικονομικό Φόρουμ Δελφών: Πώς θα λυθεί το δημογραφικό, το παρελθόν «λύση» για το μέλλον;
Tags:
εμπόριο, 4ο Οικονομικό Φόρουμ Δελφών, Skroutz, Δελφοί
ΠΡΟΤΥΠΑ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑΣΣΥΖΗΤΗΣΗ
ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ ΜΕΣΩ FACEBOOKΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ ΜΕΣΩ SPUTNIK