06:40 22 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟY 2019
Γιώργος Χαντζάρας CEO της εταιρείας Tradeline

Tradeline: Πώς μια παρέα τριών Ελλήνων κατακτά την αγορά της παγκόσμιας ναυτιλίας (Βίντεο)

© Sputnik /
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Λήψη σύντομου url
Από
0 70
Βρείτε μας

Ιδρύθηκε τον Φεβρουάριο του 2017. Σήμερα διαθέτει γραφεία σε Λευκωσία, Αθήνα, Σιγκαπούρη και Λονδίνο. Επόμενος στόχος η αγορά της Ρωσίας. Ο λόγος για την Tradeline.

Καθώς βαδίζουμε προς τις εθνικές εκλογές και η δημόσια συζήτηση εστιάζει για ακόμη μία φορά στον τομέα της οικονομίας και της ανάπτυξης, υπάρχουν ορισμένα απτά… παραδείγματα, βγαλμένα από την καθημερινότητα, τα οποία — αν μη τι άλλο — δείχνουν τον δρόμο για μία νέα Ελλάδα.

Η ιστορία του Γιώργου Χατζάρα, ο οποίος μόλις το 2017, παρέα με δύο φίλους του, ίδρυσε την «Tradeline», συνιστά μία περίπτωση, η οποία χρήζει κάτι παραπάνω από προσοχής.

Σχεδόν 2,5 χρόνια μετά το ξεκίνημα, η «Tradeline» διαθέτει γραφεία σε Λευκωσία, Αθήνα, Σιγκαπούρη και Λονδίνο, ενώ ετοιμάζεται να κάνει ένα στρατηγικής σημασίας «άνοιγμα» στην αγορά της Ρωσίας.

Η συμβουλή που δίνει στα νέα παιδιά, είναι μία και… απλή: Επιλέγεις να κάνεις αυτό που αγαπάς. Δίνεις όλη σου την ψυχή. Και το βασικότερο, επιλέγεις να το κάνεις με καλή παρέα.

«Ακολουθείς αυτό που θέλεις να κάνεις μ' όλη σου την ψυχή και δεν το σκέφτεσαι» τονίζει, επιπλέον, ο κ. Χατζάρας, μιλώντας στην κάμερα του Sputnik, στο πλαίσιο του «Voxxed days Athens», το οποίο διεξήχθη στις 7 και 8 Ιουνίου, στην Τεχνόπολις του δήμου Αθηναίων.

Ποια είναι λοιπόν, η Tradeline και σε ποιον κλάδο δραστηριοποιείται; Και το κυριότερο… γιατί κατάφερε να καταστεί απολύτως επιτυχημένη σε διάστημα μόλις 2,5 ετών;

Η αγορά του «commodity trading»

Ως commodity trading, στην παγκόσμια «γλώσσα» της εμπορικής ναυτιλίας, ορίζεται η μεταφορά και το εμπόριο πρώτων υλών. Πρόκειται, για μεγάλες εταιρείες που πωλούν και αγοράζουν ποσότητες πετρελαίου, βενζίνης, σόγιας κ.α.

Όπως καθίσταται σαφές, οι αγοραπωλησίες αυτές αφορούν μεγάλα φορτία και η συνεπαγόμενη… «χαρτούρα» θεωρείται κάτι παραπάνω από «ενοχλητική».

Η Tradeline, επομένως, είναι μία ηλεκτρονική πλατφόρμα, η οποία ασχολείται και ειδικεύεται στην αυτοματοποιημένη τακτοποίηση αυτής της «χαρτούρας», η οποία στη «γλώσσα» της οικονομίας ονομάζεται ως logistics.

Πώς γεννήθηκε η ιδέα;

Ο κ. Χατζάρας εξιστορεί στο Sputnik τα πρώτα επεισόδια που οδήγησαν στη σύλληψη της ιδέας της «Tradeline», τα οποία χρονικά τοποθετούνται στο — όχι και τόσο μακρινό — 2017.

«Ήμασταν τρεις που ξεκινήσαμε την ιδέα. Ένας από την παρέα ήταν trader και μας έλεγε το πρόβλημά του. Ότι του κόλλησε το καράβι σ' ένα λιμάνι, επειδή αργούσε η χαρτούρα και έτσι, χάνει λεφτά. Και μας εξήγησε αναλυτικά το πρόβλημα».

«Εκείνη τη στιγμή καταλάβαμε ότι το πρόβλημα πρέπει να λυθεί με software» σπεύδει να προσθέσει, χαρακτηριστικά.

Ποιο ακριβώς είναι το πρόβλημα; «Η φορτωτική (σ.σ. χαρτιά) ενός καραβιού φεύγει με κούριερ και κάνει τον γύρο του κόσμου για να την υπογράψουν όλοι. H παγκόσμια ναυτιλία ξοδεύει κάθε χρόνο 450 εκατομμύρια ευρώ σε κούριερ. Απλώς για να πηγαίνει ένα PDF (σ.σ. έγγραφο) σ' όλο τον κόσμο. Και καταλάβαμε ότι αυτό πρέπει να το ψηφιοποιήσουμε και έτσι, γεννήθηκε η ιδέα για τη λύση».

Μέχρι πρότινος, δεν υπήρχε καμία εταιρεία, η οποία να αναλαμβάνει την αυτοματοποιημένη και ηλεκτρονική διευθέτηση όλων αυτών των γραφειοκρατικών διαδικασιών.

«Ο τρόπος που γινόταν αυτό, ήταν μέσω φαξ, τηλεφώνου, κούριερ. Είμαστε οι πρώτοι που αυτοματοποιούμε αυτό το πράγμα στο commodity. Ολοκληρωμένη πλατφόρμα δεν υπήρχε» επαναλαμβάνει ο κ. Χατζάρας.

Σπουδές… μαθηματικά

Καθώς εξελίσσεται η συζήτηση, γεννάται αβίαστα η απορία «τι ακριβώς σπούδασε». Και η απάντηση ξαφνιάζει, καθώς δεν αφορά την πληροφορική ή τους υπολογιστές.

«Έχω τελειώσει Μαθηματικά στο Πανεπιστήμιο Αθηνών. Μαθήματα προγραμματισμού (σ.σ. coding) έκανα διαδικτυακά. Εξάλλου, αυτά δεν το μαθαίνεις στο πανεπιστήμιο. Είναι να τα αγαπάς και να ξενυχτάς το βράδυ».

Πέραν από τον ίδιο, όμως, τα παραπάνω ισχύουν και για αρκετούς ακόμη από τους συνολικά 20 εργαζόμενους της «Tradeline». «Πάνω από τους μισούς δεν έχουν πτυχίο στους υπολογιστές (σ.σ. computer science)» σημειώνει ο κ. Χατζάρας.

Τα πρώτα και… τελευταία προβλήματα

Πολλές φορές, μία καινούρια ιδέα, όσο καινοτόμα κι αν είναι, συνοδεύεται από προβλήματα, τα οποία πολλές φορές αποδεικνύονται ανυπέρβλητα. Κάθε αρχή και δύσκολη λέει, άλλωστε, ο θυμόσοφος λαός. Και η Tradeline δεν θα μπορούσε να αποτελεί εξαίρεση. 

«Υπάρχει ένα βουνό που δεν ξέρεις από πού να ξεκινήσεις να το ανεβαίνεις. Και έτσι αποφασίσαμε απλώς να ξεκινήσουμε» υπογραμμίζει ο CEO και συνιδρυτής της «Tradeline».

Τι ακριβώς έκανε λοιπόν, η παρέα των τριών φίλων; «Κάναμε στην αρχή μία έρευνα αγοράς για να δούμε αν υπάρχει όντως, αυτό το πρόβλημα και άρα, αυτή η ανάγκη. Το δεύτερο κομμάτι ήταν να δούμε αν η λύση που σκεφτήκαμε, είναι όντως μία λύση που γίνεται».

Εν ολίγοις; «Αυτό που προσπαθήσαμε να κάνουμε, ήταν να "παντρέψουμε" τις ανάγκες της αγοράς με τη δική μας ιδέα. Και όταν το κάναμε αυτό… σταματήσαμε να κοιμόμαστε για έξι μήνες».

Το market research (σ.σ. έρευνα αγοράς) και τα πρώτα αναγνωριστικά βήματα διήρκησαν σχεδόν έξι μήνες. Από τον Φεβρουάριο έως τον Ιούνιο του 2017. «Σπαταλήσαμε ένα εξάμηνο για να είμαστε βέβαιοι γι' αυτό που θα κάνουμε».

Μετά ξεκίνησαν οι πρώτες ενέργειες για το «χτίσιμο» αυτής της πλατφόρμας, δηλαδή το «coding», όπως είναι γνωστό στη «γλώσσα» της πληροφορικής.

«Ξεκινήσαμε να κάνουμε στα σκοτεινά. Δεν υπήρχε κάτι αντίστοιχο προηγουμένως. Αυτό κράτησε άλλους έξι μήνες για να καταλάβουμε πώς ακριβώς όλα αυτά δουλεύουν μαζί» ανακαλεί στη μνήμη του ο κ. Χαντζάρας.

Έδρα στην… Κύπρο

Η έδρα της νεόκοπης και καινοτόμας εταιρείας βρίσκεται στην Κύπρο. Γιατί στην Κύπρο και όχι στην Ελλάδα, είναι η προφανής ερώτηση.

«Η Κύπρος έχει νομικό δίκαιο παρεμφερές με το αντίστοιχο της Αγγλίας, το οποίο εφαρμόζει και η παγκόσμια ναυτιλία. Επομένως, θέλαμε να "πατάμε" στο ίδιο νομικό πλαίσιο που κινούνται και όλες οι ναυτιλιακές εταιρείες».

Φυσικά, πέραν του νομικού δικαίου, η ίδρυση της εταιρείας στην Αθήνα προσέκρουσε και στα… γνωστά προβλήματα που απορρέουν από την ελληνική γραφειοκρατία. «Οι δομές είναι πολύ πιο εύκολες (σ.σ. στην Κύπρο. Εδώ (σ.σ. Αθήνα) είναι πιο άγνωστο για τους ξένους. (σ.σ. Η επιλογή της Κύπρου) δημιούργησε περισσότερη ασφάλεια. Εξάλλου, οι πελάτες δεν βρίσκονται στην Ελλάδα».

Σε κάθε περίπτωση, βέβαια, η Tradeline έχει καταφέρει, σε διάστημα μόλις 2,5 ετών, να διαθέτει γραφεία σε Αθήνα, Λευκωσία, Σιγκαπούρη και Λονδίνο.

Τα πρώτα χρήματα

Διατηρώντας την πρωινή του εργασία, η οποία αφορούσε τις τεχνολογίες software, ο κ. Χαντζάρας κάθε βράδυ ξενυχτούσε μαζί με τους δύο φίλους του, αναζητώντας τους κατάλληλους τρόπους και την πρέπουσα μορφή υλοποίησης της ιδέας τους.

Ωστόσο, το πρώτο εξάμηνο, πέρα από προσωπικό κόπο και ελεύθερο χρόνο, ξόδευε και χρήματα, προκειμένου το όνειρο να καταστεί πραγματικότητα. «Στην αρχή, το χρηματοδοτήσαμε εσωτερικά. Οι τρεις ιδρυτές» σημειώνει, χαρακτηριστικά.

Η συνέχεια, όμως, ήταν σαφώς ευκολότερη, τουλάχιστον ως προς τον οικονομικό τομέα.

«Τον Ιούνιο του 2017 ξεκινήσαμε μία συνεργασία με μία από τις μεγαλύτερες εταιρείες trading του κόσμου. Αυτό μας έδωσε ώθηση». Επιπλέον, «κάποιοι φίλοι μάς χρηματοδότησαν και αυτά τα χρήματα μάς κράτησαν μέχρι τον Απρίλιο του 2018». 

Το νερό είχε μπει στο αυλάκι…

Το άνοιγμα στη Ρωσία και τα επόμενα «βήματα»

Οι πελάτες της Tradeline είναι κυρίως Ελβετοί, Αγγλία, Σιγκαπούρη και τώρα τελευταία, Ρωσία. «Είναι εταιρείες του χώρου της ενέργειας. Εξάλλου, οι πρώτες πελάτες ήταν στο LPG (υγραέριο κίνησης).

Και επειδή εχθρός του καλού το καλύτερο, ο κ. Χαντζάρας και η 20μελής ομάδα της Tradeline πραγματοποιεί ένα «μεγάλο άνοιγμα» στη ρωσική αγορά. «Σιγά σιγά τρέχουμε κάποια δοκιμαστικά (σ.σ. trial) στη Ρωσία στον τομέα του electricity trading (σ.σ. ηλεκτρικής ενέργειας), με μία μεγάλη ενεργειακή εταιρεία της Ρωσίας. Ευελπιστούμε να επεκταθούμε στη Ρωσία, καθώς πρόκειται για μία αγορά μεγαλύτερη της Ευρώπης».

Όσον αφορά, τέλος, τα επόμενα βήματα, ο κ. Χαντζάρας είναι ξεκάθαρος: «Για εμάς στόχος ήταν να καλύψουμε από πετρέλαιο έως σόγια. Στην αρχή θέλαμε να εστιάσουμε στο LPG και στην ενέργεια. Δηλαδή το 80% του LPG να βρίσκεται πάνω από την πλατφόρμα μας. Σιγά σιγά, όμως, θέλουμε να επεκταθούμε και σε άλλους κλάδους, να μεγαλώσει το κομμάτι. Πιο πολλά προϊόντα, αυτός είναι ο στόχος μου».

Σχετικά:

Voxxed days Athens: Η μεγαλύτερη μάζωξη πληροφορικάριων στην καρδιά της τεχνολογίας
3ο Voxxed Athens: Συνέδριο ανάπτυξης λογισμικού και νέων τεχνολογιών στην Τεχνόπολη
Tags:
πλατφόρμα, εμπορική ναυτιλία, ναυτιλία, τάνκερ, πλοία, γραφειοκρατία, ενέργεια, 3ο Voxxed Days Athens, Λευκωσία, Σιγκαπούρη, Λονδίνο, Αθήνα
ΠΡΟΤΥΠΑ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑΣΣΥΖΗΤΗΣΗ
ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ ΜΕΣΩ FACEBOOKΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ ΜΕΣΩ SPUTNIK