04:11 15 ΟΚΤΩΒΡΙΟY 2019
Οικονομική ανάπτυξη

ΕΔΣ για πρωτογενές πλεόνασμα: Συμβατό το προσχέδιο του προϋπολογισμού αλλά χρειάζεται επαγρύπνηση

CC0
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Λήψη σύντομου url
0 0 0
Βρείτε μας

«Εφόσον πραγματοποιηθούν οι προβλέψεις για το 2019, η καθαρή προβλεπόμενη επίπτωση των δύο παραπάνω παρεμβάσεων είναι θετική και επιτυγχάνει τον στόχο του 2020».

Συμβατό με τον στόχο του πρωτογενούς πλεονάσματος χαρακτηρίζει το προσχέδιο προϋπολογισμού 2020 το Ελληνικό Δημοσιονομικό Συμβούλιο (ΕΔΣ). Ωστόσο, κάνει λόγο για αβεβαιότητες και την ανάγκη επαγρύπνησης.

Όπως υπογραμμίζει στα συμπεράσματά του που δόθηκαν σήμερα στη δημοσιότητα, υπάρχουν αβεβαιότητες που σχετίζονται με τα περιθώρια εξοικονομήσεων των λειτουργικών δαπανών, την αποτελεσματικότητα των κινήτρων για ηλεκτρονικές συναλλαγές και το ύψος του ρυθμού μεγέθυνσης.

Τονίζει ότι «η ορθή του εκτέλεση εξαρτάται από οικονομικές συμπεριφορές και συνθήκες που βρίσκονται σε μεγάλο βαθμό έξω από τον άμεσο έλεγχο των δημοσιονομικών αρχών. Συνεπώς, συνιστούμε επαγρύπνηση προκειμένου να διορθωθούν πιθανές αποκλίσεις».

Το προσχέδιο εμφανίζει τα δημοσιονομικά μεγέθη απευθείας σε δεδουλευμένη βάση και σε δύο σενάρια, το σενάριο βάσης και το σενάριο μετά παρεμβάσεων.

Οι παρεμβάσεις του δεύτερου σεναρίου είναι δύο ειδών: Οι επεκτατικές παρεμβάσεις ύψους 1,2 δισ. ευρώ και οι περιοριστικές παρεμβάσεις ύψους 1,9 δισ. ευρώ.

«Εφόσον πραγματοποιηθούν οι προβλέψεις για το 2019, η καθαρή προβλεπόμενη επίπτωση των δύο παραπάνω παρεμβάσεων είναι θετική και επιτυγχάνει τον στόχο του 2020» επισημαίνει.

Ωστόσο, οι περιοριστικές παρεμβάσεις προέρχονται από πηγές με διαφορετικούς βαθμούς βεβαιότητας.

Ειδικότερα, η φορολογία ακίνητης περιουσίας (202 εκατ. ευρώ) παρουσιάζει υψηλή βεβαιότητα ενώ η μείωση της οροφής δαπανών (500 εκατ. ευρώ), η επισκόπηση δαπανών (80 εκατ. ευρώ), εσόδων (134 εκατ. ευρώ), η βελτίωση αποτελεσματικότητας των φορέων γενικής κυβέρνησης (123 εκατ. ευρώ) και η προώθηση των ηλεκτρονικών συναλλαγών (642 εκατ. ευρώ) έχουν λιγότερο εξασφαλισμένη απόδοση.

Για τις ηλεκτρονικές πληρωμές

Ακόμα μία σημαντική περιοριστική παρέμβαση είναι η επιβολή ενιαίου ποσοστού 30% για το εισόδημα που καταναλώνεται με ηλεκτρονικές πληρωμές. Πρόκειται για μια απλοποίηση και αυστηροποίηση του υπάρχοντος πλαισίου που ενισχύει σημαντικά τα κίνητρα ηλεκτρονικών συναλλαγών και αποσκοπεί στη βελτίωση της φορολογικής συμμόρφωσης.

Η αποτελεσματικότητά του, δηλαδή η αύξηση των εσόδων είτε από τη φορολογία εισοδήματος είτε κατανάλωσης, εξαρτάται αφενός από τη συμπεριφορά των φορολογούμενων (ειδικά εκείνων που κάλυπταν μικρότερο ποσοστό του εισοδήματος με ηλεκτρονικές πληρωμές) και αφετέρου από την αυστηρότητα εφαρμογής του (όπως η αυτόματη συμπλήρωση του ποσού των ηλεκτρονικών πληρωμών χωρίς δυνατότητα τροποποίησης από τον χρήστη).

Για την ιδιωτική κατανάλωση

Επισημαίνει ακόμα ότι, στο σενάριο μετά παρεμβάσεων προβλέπεται θετική επίπτωση στο ΑΕΠ (959 εκατ. ευρώ σε ονομαστικούς όρους) που με τη σειρά του οδηγεί σε αύξηση των εσόδων - ιδιαίτερα μέσω της ιδιωτικής κατανάλωσης.

Σε πραγματικούς όρους, ο ρυθμός μεγέθυνσης του 2020 προβλέπεται διπλάσιος από εκείνον της Ευρωζώνης (2,8% έναντι 1,4%) και αρκετά υψηλότερος από τις αντίστοιχες προβλέψεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και του ΔΝΤ (2,2%). Η αύξηση αυτή οφείλεται, σύμφωνα με το προσχέδιο, στη θετική επίδραση των επεκτατικών παρεμβάσεων.

Η υπόθεση αυτή είναι επί της αρχής ορθή, τουλάχιστον όσον αφορά τη ζήτηση. Ωστόσο, το εύρος της ενδέχεται να περιοριστεί εξαιτίας των αντισταθμιστικών παρεμβάσεων. Πρόσθετες πηγές κινδύνου για το ρυθμό μεγέθυνσης προέρχονται από την επιβράδυνση της διεθνούς οικονομίας και από την κλιμάκωση της γεωπολιτικής έντασης.

Tags:
οικονομία, Ανάπτυξη, Δημοσιονομικό Συμβούλιο, Προϋπολογισμός, Πρωτογενές πλεόνασμα
ΠΡΟΤΥΠΑ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑΣΣΥΖΗΤΗΣΗ
ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ ΜΕΣΩ FACEBOOKΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ ΜΕΣΩ SPUTNIK