11:55 22 ΟΚΤΩΒΡΙΟY 2019
Bacteria

Βακτήρια - ζόμπι εκατομμυρίων ετών ζουν βαθιά κάτω από τη γη και τους ωκεανούς

CC BY 2.0 / NIAID
TΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

Ανακαλύφθηκαν μικροοργανισμοί σε βάθος - ρεκόρ 5 χλμ κάτω από την επιφάνεια της γης και 10,5 χλμ κάτω από τον πάτο της θάλασσας. Βακτήρια - ζόμπι, ζουν για δεκάδες εκατ. χρόνια σε θερμοκρασίες που φτάνουν τους 121 βαθμούς Κελσίου.

Eπιστήμονες που συνέλεξαν μικροοργανισμούς τρυπώντας τον πάτο της θάλασσας, κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι στα παρθένα βάθη των ωκεανών υπάρχει ένας ολόκληρος νέος κόσμος τεραστίου μεγέθους που πραγματικά προκαλεί δέος.

Συγκεκριμένα, ερευνητές του «Deep Carbon Observatory» ενός παγκόσμιου επιστημονικού προγράμματος που μελετά τον ρόλο του άνθρακα στον πλανήτη, ανακοίνωσαν χθες τα αποτελέσματα 10ετούς μελέτης για τον κρυφό κόσμου που βρίσκεται πολύ βαθιά κάτω από τη θάλασσα. Αποσπασματικά τμήματα της μελέτης είχαν δημοσιοποιηθεί και στο παρελθόν, ωστόσο τώρα οι ερευνητές παρουσίασαν τα συνολικά ευρήματά τους.

Η ερευνητική ομάδα ανακάλυψε έμβιους οργανισμούς σε βάθος — ρεκόρ 5 χλμ κάτω από της ηπείρους και 10,5 χλμ κάτω από τον πάτο της θάλασσας. Πρόκειται για τα λεγόμενα «υπόγεια Γκαλαπάγκος», ένα οικοσύστημα που αποτελείται κατά 70% από βακτήρια.

Μεταξύ αυτών είναι και ασυνήθιστα και άγνωστα μικρόβια που ζουν σε μέρη όπου η θερμοκρασία φτάνει τους 121 βαθμούς Κελσίου, τα λεγόμενα «βακτήρια — ζόμπι» που μπορούν να αναπαραχθούν και να ζήσουν ακόμη και για δεκάδες εκατομμύρια χρόνια.

Η υπόγεια βιόσφαιρα εκτείνεται σε 2,3 δισ. κυβικά χιλιόμετρα, όγκος σχεδόν διπλάσιος σε σχέση με το μέγεθος των ωκεανών του πλανήτη, αναφέρει μία από τις μελέτες του παρατηρητηρίου.

Η ποικιλομορφία των υπόγειων οργανισμών μπορεί να οδηγήσει στην αναθεώρηση του παραδοσιακού διαχωρισμού των κυτταρικών δομών σε τρεις κατηγορίες που υιοθετήθηκε το 1977, τα αρχαία, τα βακτήρια και τα ευκάρυα.

Σύμφωνα με τον Ρικ Κολγουελ από το Πανεπιστήμιο του Όρεγκον οι επιστήμονες είναι προβληματισμένοι για τον τρόπο που οι υπόγειοι μικροοργανισμοί και η επίγεια ζωή αλληλοεπηρεάζονται.

Σχετικά:

Έρευνα: Βακτήρια σκοτώνουν 33.000 άτομα κάθε χρόνο, τι δείχνουν τα στοιχεία για την Ελλάδα
Αρχαία και θανατηφόρα βακτήρια στην Αρκτική θα μπορούσαν να προκαλέσουν σοβαρές ασθένειες
Βακτήρια που εξουδετερώνουν τα πυρηνικά απόβλητα ανακάλυψαν ρώσοι επιστήμονες